2019-09-10, 23:44
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ny lastbilsburen variant av Archer.

https://www.baesystems.com/en-us/article/bae-systems-unveils-new-archer-mobile-howitzer-at-dsei#
Hur funkar det där egentligen? Själva kanonen borde kunna sitta på någon stödbensförsedd platta så att den bara kan skruvas fast på valfri lastbil, ungefär som radarenheterna PS70/90 på Scanialastbilarna, man behövde bara parkera bilen, krypa in under och skruva loss själv radarhyddan, sedan fällde man ner stödbenen och lyfte upp den så att bilen kunde köra iväg. Men hur gör man med utrustningen för eldkontroll? Har man bara en sladd från kanonenheten till en datorlåda inne i lastbilshytten? Att smidigt kunna byta fordon är inte fel.
Citera
2019-09-11, 06:45
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Hur funkar det där egentligen? Själva kanonen borde kunna sitta på någon stödbensförsedd platta så att den bara kan skruvas fast på valfri lastbil, ungefär som radarenheterna PS70/90 på Scanialastbilarna, man behövde bara parkera bilen, krypa in under och skruva loss själv radarhyddan, sedan fällde man ner stödbenen och lyfte upp den så att bilen kunde köra iväg. Men hur gör man med utrustningen för eldkontroll? Har man bara en sladd från kanonenheten till en datorlåda inne i lastbilshytten? Att smidigt kunna byta fordon är inte fel.
Tror knappast att laddenhet och eldrör kan kopplas ifrån. Däremot är knappast något jättejobb att byta lastbil vid tillverkning/modifiering.

Lite lustigt att man väljer tyska MAN bilar. I princip är Archer med MAN en produkt med noll svenskt innehåll. Eldröen måste köpas från utlandet, bilarna från Tyskland. Möjligen är det lite tillverkning och sedan montering av laddenhet och magasin som görs i Sverige.
Senast redigerad av Sonnenwende 2019-09-11 kl. 06:47.
Citera
2019-09-11, 08:57
Medlem
Citat:
Tror knappast att laddenhet och eldrör kan kopplas ifrån. Däremot är knappast något jättejobb att byta lastbil vid tillverkning/modifiering.

Lite lustigt att man väljer tyska MAN bilar. I princip är Archer med MAN en produkt med noll svenskt innehåll. Eldröen måste köpas från utlandet, bilarna från Tyskland. Möjligen är det lite tillverkning och sedan montering av laddenhet och magasin som görs i Sverige.

Varför skulle BAE bry sig om hur många procent av produkten som är tillverkad i (dyra) Sverige?
Citera
2019-09-11, 10:01
Medlem
Citat:

Archersystemet är renoverade FH77B-kanoner som monterats på dumprar. Minns jag det rätt fanns det nånstans runt 50 enheter som levererades till försvarsmakten innan dessa överlämnades för att bli Archer. Om jag skulle gissa har man nu tagit överblivna "kanondelar" som man redan byggt (från typ artdemo el. motsv.). Som du säger verkar lastbilen och kanonen vara åtminstone förhållandevis modulära (se tillverkningsfilmen ex).

Jag är inte helt säker på hur många kompletta FH77B som BAE kan tänkas förfoga över, men gissningsvis inte jättemånga. Däremot har man nog FH77-delar kvar i drivor, både från FH77A och utveckling av systemen. Att importera eldrör gör man nog ganska ogärna.
Citera
2019-09-11, 12:51
Medlem
Är den prisvärd i förhållande till andra system. Så kan det vara intressant. Då redan har snarligt.
Citera
2019-09-11, 14:12
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

Är det så att man friar till någon extern kund väljer man nog att sätta pjäsen på en plattform som den kunden gillar och anser duglig.
Citat:
The ARCHER system displayed at DSEI 2019 is mounted on a Rheinmetall RMMV HX2 8x8 truck – meaning it could be common to systems already in service with the British Army.

Jag vet inte om det är "breaking news" att BAE sneglar på storbrittanniens försvarsmakt i så fall...

(Det är väl osäkert om en sådan best till lastbil blir billigare än en Volvodumper, men det kan ju kanske vara så.)
Citera
2019-09-11, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Är det så att man friar till någon extern kund väljer man nog att sätta pjäsen på en plattform som den kunden gillar och anser duglig.

Jag vet inte om det är "breaking news" att BAE sneglar på storbrittanniens försvarsmakt i så fall...

(Det är väl osäkert om en sådan best till lastbil blir billigare än en Volvodumper, men det kan ju kanske vara så.)

Som det står i länken så använder redan HM Armed Forces sådan lastbil..
Citera
2019-09-11, 14:33
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Som det står i länken så använder redan HM Armed Forces sådan lastbil..

Ja, det skrev jag ju?

Sedan kan det ju vara en ledtråd till vem man vänder sig till med den här varianten.
Citera
2019-09-11, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Ja, det skrev jag ju?

Sedan kan det ju vara en ledtråd till vem man vänder sig till med den här varianten.

Sorry, läste slarvigt.

Ja precis.
Citera
2019-09-11, 16:48
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Varför skulle BAE bry sig om hur många procent av produkten som är tillverkad i (dyra) Sverige?
” Dyra” i jämförelse med vad? Svenska löner är låga och kronan är svag.
Citera
2019-09-11, 16:50
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Archersystemet är renoverade FH77B-kanoner som monterats på dumprar. Minns jag det rätt fanns det nånstans runt 50 enheter som levererades till försvarsmakten innan dessa överlämnades för att bli Archer. Om jag skulle gissa har man nu tagit överblivna "kanondelar" som man redan byggt (från typ artdemo el. motsv.). Som du säger verkar lastbilen och kanonen vara åtminstone förhållandevis modulära (se tillverkningsfilmen ex).

Jag är inte helt säker på hur många kompletta FH77B som BAE kan tänkas förfoga över, men gissningsvis inte jättemånga. Däremot har man nog FH77-delar kvar i drivor, både från FH77A och utveckling av systemen. Att importera eldrör gör man nog ganska ogärna.
Det finns inga FH77B kvar att bygga om i princip. FM köpte 50 st på 90 talet.
Orsaken till att man kannibaliserade dessa var att tjäna några kr, vilket var fullständigt hål i huvudet.
Allt måste nytillverkas om fler pjäser skall fram.
Citera
2019-09-11, 22:15
Medlem
Citat:
” Dyra” i jämförelse med vad? Svenska löner är låga och kronan är svag.

Alltså man tog en MAN HX2 och slängde på en Archerhaubits bak på, för att visa på moduläritet. Få exportländer verkar va intresserade av en gammal dumper från Volvo BM.

Det var nog mest för att visa att det gick, för att lastbilen utgör nån slags europeisk branschstandard, och för att brittiska armén redan har lastbilar från MAN. Gissar jag..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in