Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Det är inte jag som tolkat bibeln, det är så det står i den. Det är du som tolkar och hittar på.
"Egentligen så menar bibeln...", hur vet du det? Har du listat ut det själv? Har påven sagt det?
Utbildade bibeltolkare som studerat både originalspråk och hermeneutik samt doktorerat i ämnet gav mig den tolkningen. Vad baserar du din tolkning på? Förutom din patetiska förståelse av typ reformationsbibeln från 1917?
Citat:
Världen skulle blivit lika civiliserad utan kristendomen. Det var inte gud som kom på VVS.

Den var bra.. du talar ditt tydliga språk. Har du några belägg för det eller är det rent önsketänkande?
Du bevisar verkligen din storstilade slutledningsförmåga. Enligt dig så uppstod VVS av en slump va?
Citat:
Det finns ju slump på kvantnivå. I den vanliga världen kan jag inte se annat än att determinism råder.
Kan medvetanden göra val? Vem väljer? Egot skulle jag säga. Fri vilja försvann väl med Libetexperimenten?
Det finns fenomen som du (och många andra) föreställer dig är slump på kvantnivå.
Du svamlar lite här.. Vem har talat om 'fri vilja'? Jag påpekade att medvetanden kan göra val, ja.
Du kan välja att inte svara på mitt inlägg. Du kan också välja att fortsätta diskussionen.
Du kan inte flyga till mars annat än i fantasin. Viljan är inte 'fri'.. det är att slänga sig med gamla religiösa uttryck.
Förnekar du din vilja? Avser du dig oförmögen att fatta beslut? Du har inget ansvar för vad du företar dig?
Citat:
Nej. Slumpen har ingen agenda.
Det är alltså den enda skillnaden.. Att Slumpen handlar godtyckligt, medans Gud handlar rationellt.
Rent praktiskt så får ju en eventuell slump en agenda i och med att den i sådana fall skulle vara agent för utfall i naturen.
Citat:
Jag också. Men den är inte tillgänglig, så att säga. För då blir den subjektiv.
Då så. Matematik kan eventuellt beskriva den objektiva verkligheten adekvat.
Citat:
Det var nåt jag hörde på TV i samband med upptäckten av Higgs. Med tanke på att vi kan se tillbaka till en triljondels sekund efter BB så skulle vi nu kunna, iaf potentiellt, kunna räkna på vad som hände vid startögonblicket och kanske även före. Jag har inga andra källor på det.
Det var ju några år sedan nu... kanske får vi vänta några decennier till, eller sekler, eller millennium.
Om vi arbetat på det under ett halvt decennium eller mer borde det väl finnas mycket skrivet om det?
Givetvis önskar jag att ett sådant experiment kan äga rum med >giltigt resultat, men jag tror inte på det.
Citat:
Visst, godkänd vetenskap som inte strider mot kyrkans uppfattning. Det är ju fortfarande så, tex stamcellsforskningen.
Visst visst, inte ska vi väl låta moralen stå i väg för forskningen...
Instämmer i att kyrkans dogmer skall hållas utanför vetenskapen, givetvis - men det är genom kyrkan den är sprungen.
Utan millennier av religion, ingen vetenskap.
Vad är viktigast: God moral eller vetenskaplig utveckling?
Citat:
Ja, statisk. Eller har det hänt något jag missat? Har det kommit ut Bibeln.2 ? Eller iaf några tillägg?
Eller strykningar? Kyrkan kämpar mot i princip alla förändringar.
Du har koll på att det finns olika samfund och läror inom de olika världsreligionerna va?
Och att olika religioner både inspirerats av och växt ur varandra?
Det har kommit ut ungefär hundra tusen olika biblar. En personlig favorit är the Book of the Law av A.Crowley.
En personlig favorit bland förbibliska biblar är the Hermetica.
Tror du att den där Bibel2000 som du läser nu är originalet och den enda bok sprungen ur Gnosis-traditionen?
Citat:
Det stämmer ganska bra, jag tar dagen som den kommer.
Tro då heller inte att du kommer att ha ett perspektiv som är något annat än analt.
Citat:
Om det är någon variant på hönan och ägget du menar så har jag inget svar på det.

Lagen om orsak och verkan säger att orsak förekommer verkan.
Således är vetenskapen en produkt av samhällsevolutionen som under det senaste millenniet drivits av kyrkan.
Det är inte så att religionen är en regression av vetenskapen, utan så att vetenskapen är en frukt av religion.
Förstår du? Eller är dina skygglappar för stora?