2019-09-10, 22:52
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Ja, det är ju inte så konstigt att folk har så konstiga idéer i så fall om gud krånglade till det så. Det var ju attans puckat. Han kanske borde ha snackat med nån PR-byrå eller nått sånt där innan han byggde den.
Klockrent. Ja, det är inte bara puckat, det är urbota idiotiskt upplägg i syfte att värva anhängare på. Är det inte en märklig tillfällighet att bibeln följer samma princip som ett vanligt kedjebrev? Med utlovade belöningar om man gör på ett visst sätt, eller hot om straff om man inte lyder. Varför är det på det viset? Det enkla svaret är därför att det funkar, människor går på det.
Citera
2019-09-10, 22:59
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeremiahwalker
Intelligent design tycker jag var en ögonöppnare.
Växer skor på träd menar du? Är det inte snarare så att människor tillverkar skor? Bevis för medveten design är de kännetecken som normalt inte finns i naturen, och därför är det omöjligt att bevisa att naturen är designad.
Citera
2019-09-10, 23:20
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvantlogik
Det är så du har valt att tolka din bibeln sådär helt obildat typ 3000 år efter att den skrevs..
Du demonstrerar dessutom tydligt att du inte besitter ens det minsta intresse av att förstå, tvärtom.
Läste du mina tidigare länkar alls?

Ursäkta om jag tänder till lite, men självvald dumhet irriterar mig.

Enligt bibeln:
Adam (namnet på människan) betyder 'röd' (från 'röd jord'). Jorden heter Adamah (samma fast i feminin form).
I bibels skapelseberättelse står det - Människan är formad av jord. Kvinnan från den potenta* jorden.

*'Potens' kopplades enligt gammal mystik till det maskulina, och 'Fruktbarhet' till det feminina.
Logiken:
Människan (man) kommer från jorden (kvinna) och den mänskliga kvinnan är sprungen ur tillblivelsen av mänskligheten.

Egentligen så menar bibeln att både mannen och kvinnan är av lika natur, endast två olika aspekter av samma.

Det är inte jag som tolkat bibeln, det är så det står i den. Det är du som tolkar och hittar på.
"Egentligen så menar bibeln...", hur vet du det? Har du listat ut det själv? Har påven sagt det?

Citat:
Önskar helst inte försvara bibeln. Men när fan sitter och läser den är det svårt att låta bli ,
Då den omogna boken är fundamentet till den moderna världen. Visst uppskattar vi väl modern civilisation?
Världen skulle blivit lika civiliserad utan kristendomen. Det var inte gud som kom på VVS.

Citat:
Nejdå, så otroligt trångsynt är jag inte.
Jag tror på att naturen har en funktion av delvis oberoende återkoppling (feedback).
Ser du detta som en logisk omöjlighet? Ens mindre sannolikt än spontana slumpmässiga brott mot naturlagen?
Du tror mer på att allt är determinism med en släng av slump, än på att medvetanden kan göra val?
Det finns ju slump på kvantnivå. I den vanliga världen kan jag inte se annat än att determinism råder.
Kan medvetanden göra val? Vem väljer? Egot skulle jag säga. Fri vilja försvann väl med Libetexperimenten?

Citat:
Slumpen är alltså PRECIS som "Gud"?
Nej. Slumpen har ingen agenda.

Citat:
Jo, jag tror på absolut sanning.
Jag också. Men den är inte tillgänglig, så att säga. För då blir den subjektiv.

Citat:
Länka gärna till något skrivet om saken om du inte förstår själv vad du skriver om.
Det var nåt jag hörde på TV i samband med upptäckten av Higgs. Med tanke på att vi kan se tillbaka till en triljondels sekund efter BB så skulle vi nu kunna, iaf potentiellt, kunna räkna på vad som hände vid startögonblicket och kanske även före. Jag har inga andra källor på det.

Citat:
Skryt inte med din låga bildning. Tror du att det är av en slump som vetenskapen uppstått ur de religiösa institutionerna?
Visst, godkänd vetenskap som inte strider mot kyrkans uppfattning. Det är ju fortfarande så, tex stamcellsforskningen.
Citat:
"Statisk"?
Ja, statisk. Eller har det hänt något jag missat? Har det kommit ut Bibeln.2 ? Eller iaf några tillägg?
Eller strykningar? Kyrkan kämpar mot i princip alla förändringar.

Citat:
Ditt korta intellekt har kanske inte förmåga att göra annat än att leva ur hand i mun?
Det stämmer ganska bra, jag tar dagen som den kommer.

Citat:
Vad kommer först, orsak eller verkan?

Om det är någon variant på hönan och ägget du menar så har jag inget svar på det.
Citera
2019-09-11, 00:46
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Det är inte jag som tolkat bibeln, det är så det står i den. Det är du som tolkar och hittar på.
"Egentligen så menar bibeln...", hur vet du det? Har du listat ut det själv? Har påven sagt det?
Utbildade bibeltolkare som studerat både originalspråk och hermeneutik samt doktorerat i ämnet gav mig den tolkningen. Vad baserar du din tolkning på? Förutom din patetiska förståelse av typ reformationsbibeln från 1917?
Citat:
Världen skulle blivit lika civiliserad utan kristendomen. Det var inte gud som kom på VVS.
Den var bra.. du talar ditt tydliga språk. Har du några belägg för det eller är det rent önsketänkande?
Du bevisar verkligen din storstilade slutledningsförmåga. Enligt dig så uppstod VVS av en slump va?
Citat:
Det finns ju slump på kvantnivå. I den vanliga världen kan jag inte se annat än att determinism råder.
Kan medvetanden göra val? Vem väljer? Egot skulle jag säga. Fri vilja försvann väl med Libetexperimenten?
Det finns fenomen som du (och många andra) föreställer dig är slump på kvantnivå.
Du svamlar lite här.. Vem har talat om 'fri vilja'? Jag påpekade att medvetanden kan göra val, ja.
Du kan välja att inte svara på mitt inlägg. Du kan också välja att fortsätta diskussionen.
Du kan inte flyga till mars annat än i fantasin. Viljan är inte 'fri'.. det är att slänga sig med gamla religiösa uttryck.

Förnekar du din vilja? Avser du dig oförmögen att fatta beslut? Du har inget ansvar för vad du företar dig?
Citat:
Nej. Slumpen har ingen agenda.
Det är alltså den enda skillnaden.. Att Slumpen handlar godtyckligt, medans Gud handlar rationellt.

Rent praktiskt så får ju en eventuell slump en agenda i och med att den i sådana fall skulle vara agent för utfall i naturen.
Citat:
Jag också. Men den är inte tillgänglig, så att säga. För då blir den subjektiv.
Då så. Matematik kan eventuellt beskriva den objektiva verkligheten adekvat.
Citat:
Det var nåt jag hörde på TV i samband med upptäckten av Higgs. Med tanke på att vi kan se tillbaka till en triljondels sekund efter BB så skulle vi nu kunna, iaf potentiellt, kunna räkna på vad som hände vid startögonblicket och kanske även före. Jag har inga andra källor på det.
Det var ju några år sedan nu... kanske får vi vänta några decennier till, eller sekler, eller millennium.
Om vi arbetat på det under ett halvt decennium eller mer borde det väl finnas mycket skrivet om det?
Givetvis önskar jag att ett sådant experiment kan äga rum med >giltigt resultat, men jag tror inte på det.
Citat:
Visst, godkänd vetenskap som inte strider mot kyrkans uppfattning. Det är ju fortfarande så, tex stamcellsforskningen.
Visst visst, inte ska vi väl låta moralen stå i väg för forskningen...
Instämmer i att kyrkans dogmer skall hållas utanför vetenskapen, givetvis - men det är genom kyrkan den är sprungen.
Utan millennier av religion, ingen vetenskap.

Vad är viktigast: God moral eller vetenskaplig utveckling?
Citat:
Ja, statisk. Eller har det hänt något jag missat? Har det kommit ut Bibeln.2 ? Eller iaf några tillägg?
Eller strykningar? Kyrkan kämpar mot i princip alla förändringar.
Du har koll på att det finns olika samfund och läror inom de olika världsreligionerna va?
Och att olika religioner både inspirerats av och växt ur varandra?
Det har kommit ut ungefär hundra tusen olika biblar. En personlig favorit är the Book of the Law av A.Crowley.
En personlig favorit bland förbibliska biblar är the Hermetica.

Tror du att den där Bibel2000 som du läser nu är originalet och den enda bok sprungen ur Gnosis-traditionen?
Citat:
Det stämmer ganska bra, jag tar dagen som den kommer.
Tro då heller inte att du kommer att ha ett perspektiv som är något annat än analt.
Citat:
Om det är någon variant på hönan och ägget du menar så har jag inget svar på det.
Lagen om orsak och verkan säger att orsak förekommer verkan.
Således är vetenskapen en produkt av samhällsevolutionen som under det senaste millenniet drivits av kyrkan.
Det är inte så att religionen är en regression av vetenskapen, utan så att vetenskapen är en frukt av religion.
Förstår du? Eller är dina skygglappar för stora?
Senast redigerad av kvantlogik 2019-09-11 kl. 01:19.
Citera
2019-09-11, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Nja, det är den teori med mest koncensum bakom. Med astronomin vet man ju en del saker som sker och stödjer teorin. Även om det inte vore så att det inte fanns evidens tillräckligt, så betyder det ju inte ändå att skapelseberättelsen vore mer sann. Kanske i ditt önsketänkande? Det sista i ditt påstående stämmer överhuvudtaget inte alls, hur kan du ens hävda det? Har du ens någon koll på vetenskapen?
(FB) Var fan kommer vi ifrån, egentligen?
Citera
2019-09-11, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Undrar hur molekyler kan resultera i en människa eller hur människor uppstått från molekyler?

Dagens kemi och biologi förklarar det alldeles utmärkt. Inte många frågetecken där.
....
Har jag missat något? Förklara för mig hur livet blir till. Har inte hittat något om det.
Citera
2019-09-11, 01:53
Medlem
kvantlogiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnickeliSnack
Har jag missat något? Förklara för mig hur livet blir till. Har inte hittat något om det.
Givetvis är detta påstående ren önskefantasi.

https://en.wikipedia.org/wiki/Abiogenesis
Citat:
Abiogenesis, or informally the origin of life,[3][4][5][a] is the natural process by which life has arisen from non-living matter, such as simple organic compounds.[6][4][7][8] While the details of this process are still unknown, the prevailing scientific hypothesis is that the transition from non-living to living entities was not a single event, but an evolutionary process of increasing complexity that involved molecular self-replication, self-assembly, autocatalysis, and the emergence of cell membranes.[9][10][11] Although the occurrence of abiogenesis is uncontroversial among scientists, its possible mechanisms are poorly understood. This article presents several principles and hypotheses for how abiogenesis could have occurred.[...]
Citera
2019-09-11, 08:29
Medlem
proconsuls avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av kvantlogik
Utbildade bibeltolkare som studerat både originalspråk och hermeneutik samt doktorerat i ämnet gav mig den tolkningen. Vad baserar du din tolkning på? Förutom din patetiska förståelse av typ reformationsbibeln från 1917?
Det som står i bibeln står i bibeln. Allt annat är åsikter.

Citat:
Den var bra.. du talar ditt tydliga språk. Har du några belägg för det eller är det rent önsketänkande?
Du bevisar verkligen din storstilade slutledningsförmåga. Enligt dig så uppstod VVS av en slump va?
VVS uppstod ur människans uppfinningsförmåga och har inget med religion att göra.

Citat:
Det finns fenomen som du (och många andra) föreställer dig är slump på kvantnivå.
Det finns alltså inte slump på kvantnivå? Det får du gärna bevisa.

Citat:
Du svamlar lite här.. Vem har talat om 'fri vilja'? Jag påpekade att medvetanden kan göra val, ja.
Och jag säger att det är egot som väljer.
Citat:
Du kan välja att inte svara på mitt inlägg. Du kan också välja att fortsätta diskussionen.
Ja, mitt ego tar de besluten.
Citat:
Du kan inte flyga till mars annat än i fantasin. Viljan är inte 'fri'.. det är att slänga sig med gamla religiösa uttryck.
Fri vilja är alltså en illusion.

Citat:
Förnekar du din vilja? Avser du dig oförmögen att fatta beslut? Du har inget ansvar för vad du företar dig?
Känner du till Libetexperimenten? Vi är slavar under våra hjärnor. Normala vuxna kan bli mördare och pedofiler om de får en hjärntumör tex. Neurovetenskapen av idag beskriver hjärnan som ett fysiskt system som alla andra och säger att vi inte kan styra vår hjärna mer än vi kan styra vårt hjärta.
Den samtida vetenskapliga bilden av mänskligt beteende är en bild av neuroner som skjuter, som får andra neuroner att skjuta och som orsakar våra tankar och gärningar, i en obruten kedja som sträcker sig tillbaka till vår födelse och bortom. I princip är vi därför helt förutsägbara. Om vi ​​kunde förstå någon individs hjärnarkitektur och kemi tillräckligt bra, kan vi i teorin förutsäga den enskildes svar på en given stimulans med 100 procent noggrannhet.
Denna forskning och dess konsekvenser är inte ny. Det nya är emellertid spridningen av fri vilja-skepsis utöver laboratorierna och in i mainstream. Antalet rättsfall, till exempel, som använder bevis från neurovetenskap har mer än fördubblats under det senaste decenniet - mest i samband med att tilltalade hävdar att deras hjärna fick dem att göra det.

Citat:
Det är alltså den enda skillnaden.. Att Slumpen handlar godtyckligt, medans Gud handlar rationellt.
Rationellt vet jag inte. Att behöva döda sin som för att kunna förlåta andra människor låter inte så rationellt.

Citat:
Rent praktiskt så får ju en eventuell slump en agenda i och med att den i sådana fall skulle vara agent för utfall i naturen.
Isf är det väl naturen som har en agenda vilken sköts via slump.

Citat:
Då så. Matematik kan eventuellt beskriva den objektiva verkligheten adekvat.
Det går bara att räkna på fysiska objekt.

Citat:
Visst visst, inte ska vi väl låta moralen stå i väg för forskningen...
Nej, inte religiös moral iaf.

Citat:
Instämmer i att kyrkans dogmer skall hållas utanför vetenskapen, givetvis - men det är genom kyrkan den är sprungen.
Utan millennier av religion, ingen vetenskap.
Det där vet vi ju inte eftersom det inte är falsifierbart. Finns inget som säger att vi inte skulle ha haft vetenska utan kyrkan.

Citat:
Vad är viktigast: God moral eller vetenskaplig utveckling?
Definiera "god moral".

Citat:
Du har koll på att det finns olika samfund och läror inom de olika världsreligionerna va?
Och att olika religioner både inspirerats av och växt ur varandra?
Det har kommit ut ungefär hundra tusen olika biblar. En personlig favorit är the Book of the Law av A.Crowley.
En personlig favorit bland förbibliska biblar är the Hermetica.

Tror du att den där Bibel2000 som du läser nu är originalet och den enda bok sprungen ur Gnosis-traditionen?
Alla de där samfunden och lärorna står still eller hur? De har olika tolkningar av samma texter men de förändrar inte sina tolkningar. Då och då kommer en utbrytargrupp som tolkar annorlunda och som låser sig vid sin tolkning.

Citat:
Tro då heller inte att du kommer att ha ett perspektiv som är något annat än analt.
Jag tar dagen som den kommer för att jag har mitt på det torra. Jag behöver inte planera.

Citat:
Lagen om orsak och verkan säger att orsak förekommer verkan.
Det fattar jag också, jag trodde det var en slamkrypare eller något. Eftersom "orsak" är en effekt av en annan "verkan". Att du var ute efter "first cause". Att orsak kommer före verkan vet alla, konstig fråga.
Citat:
Således är vetenskapen en produkt av samhällsevolutionen som under det senaste millenniet drivits av kyrkan.
Senaste millenniet....tja nästan. Kyrkans järngrepp släppte väl runt förrförra sekelskiftet, i början på 1900-talet, och sedan dess har forskningen gjort större framsteg än hela tiden innan.

Citat:
Det är inte så att religionen är en regression av vetenskapen, utan så att vetenskapen är en frukt av religion.
Vetenskap är en sak, religion en annan.

Citat:
Förstår du? Eller är dina skygglappar för stora?
Jag förstår att du tycker att du har rätt.
Citera
2019-09-11, 10:06
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det jag säger är att vetenskapsmän är som falska profeter, för deras tolkingar av verkligheten, och religion för den delen, håller inte för granskning, vilket bevisas när det forskare och såna som du tidigare TROTT på blir debunked. Pot kettle.

Vetenskapen har ofta haft fel, för mycket forskning baseras på antaganden och uppskattningar.
Och vilka är det som kommer på att forskarna har fel? Jo, andra forskare som har lärt sig mer om världen.
Och det är ju precis det som är poängen med vetenskap och forskning. Har du svårt att förstå det jag skriver? Förr i tiden så visste vi väldigt lite om hur världen funkade. Sen kom det forskare som undersökte och lärde sig mer och mer. Ju mer vi lär oss, ju mer förstår vi hur världen funkar, desto mer förstår vi hur lite vi kunde förr i tiden.

Är det nått fel att lära sig saker? Är det vad du tycker? Hade det varit enklare om mänskligheten aldrig lärde sig något nytt och prästerna hade bestämt hur allting funkade?

Citat:
Du förklarar inte hur Gud kunde säga så till Moses när det är uppenbart att jord inte är kött, ben hud och hår. Det är uppenbart att det är en förenkling av verkligheten, men absolut mer än tillräcklig eftersom Moses inte hade kunnat göra någonting med kunskap om DNA och annat. Det krävdes många hundra år av forskning innan vi ens började registrera celler, DNA, atomer, grundämnen och allt annat.
Människorna som skrev bibeln visste inte bättre. Dom kände att dom var tvungna att skriva nånting om hur människan kom till och då drog dom till med nånting som lät bra. Jord.
Idag vet vi att människan INTE kom från jord. Vi har lärt oss nånting nytt. Nånting som människorna som skrev bibeln inte visste. Det är därför det står så i bibeln. För att dom inte visste.
Citera
2019-09-11, 11:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Antagligen helt OT och ursäkta MEN människans psyke låter sig inte förklaras med vetenskapliga termer. Vår hjärna är minimalt utforskad. Man kan se i experiment var vissa impulser kommer ifrån..........men inte mer. Det "magiska tänkandet" är lika gammalt som mänskligheten och kommer inte försvinna förrän den sista homo sapiens släcker och låser. Gamla farmors aska har hen i handen....
Du svara på något jag inte sagt. I övrigt håller jag med om att det finns mycket kvar att lära om hjärnan men den bristen på kunskap får inte användas som något slags bevis på att vi tillkommit av en skapare.
Citera
2019-09-11, 11:53
Bannlyst
Citat:
Big bang är också en i stora delar obevisad teori, bestående av idiotiska påståenden som inte KAN bevisas, vilket gör den obevisad och osann. Vetenskapen har faktiskt bevisat skapelseberättelsen.
Jo, det är bevisat att allt vi kan observera kom från en BigBang.
Idag är universum som uppstod i BigBang 96 miljarder ljusår i diameter.
Citera
2019-09-11, 11:56
Bannlyst
Citat:
Det är inte vad jag skrev. Vetenskapen har bevisat skapelseberättelsen, även om ingen av de vill erkänna det för att de missförstår bibeln.
Det finns inget att förstå i en bibel som skrevs för ett par tusen år sedan. Bibeln är egentligen en massa folksagor som skrivits ner. Vissa av dessa sagor kan ha en (svag) verklig förankring men efter tusentals år av berättande är mycket av det som verkligen hände bortsuddat. Bibeln är alltså inget man kan använda för att ta reda på vårt ursprung.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in