2019-09-09, 18:51
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat

Det som är bevisat är att värmen stiger, troligen i hela solsystemet, förutom nu på sista tiden på Jorden där flygplan sprayar hundratusentals tonn med kemikalier i skyn för att blockera solens strålar och sänka temperaturen.. vilket "troligen" fungerar annars hade dom inte gjort det.

Och detta grundar du på:
Citat:
Jag har bara hört om det i nån video för typ 10 år sedan.

... Du som inte litar på någon utan måste studera allt själv.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2019-09-09 kl. 18:55.
Citera
2019-09-09, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LifeIsElectric
Om du istället presenterar bevis i experimentform för att koldioxid kan värma upp något, så vore det bättre. Hittils har du ju haft fel i precis alla påståenden du gjort. Du saknar uppenbart kunskap i ämnet, så då är det bättre att du använder experiment.

Här har du bevis för motsatsen:

https://www.newscats.org/?p=17943

1-0 till mig. Din tur.

Förresten, kan du definiera energi?
Om du vill ha bevis för att man kan ”värma något med CO2” så kan du ju testa att andas på handen.

Det är ungefär lika mycket bevis för växthuseffekten som din video är emot.

Hahaha jag dör av din video. Mr einstein ska motbevisa växthuseffekten genom att testa isolerförmågan hos en vacuumtermos respektive en CO2-termos.

Det roligaste är att du säger att ”koldioxid kyler av jorden”. Menar du att marken blir kallare, och luften varmare då, eller vad menar du egentligen? När du mäter temperaturen ute, sticker du ner en rumptermometer i gräsmattan då? För vi andra mäter ju i luften.
Senast redigerad av aw 2019-09-09 kl. 20:36.
Citera
2019-09-09, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Jag kan väl hålla med om att Manns stämning var en överreaktion, men du är väl medveten om att Ball tidigare ägnat såg åt en liknande stämning för förtal mot en journalist? Jag har därför lite svårt att tycka synd om honom. I vilket fall som helst bevisar sådana här stämningar ingenting om den underliggande sakfrågan vad du än vill tro.

Pages2K står väl för den mest aktuella rekonstruktionen. Vad anser du om den?

Man kan vända på steken. Om temperaturen svängt kraftigt senaste tusentalet år utan att det var vi vet förekommit några stora variationer i forcings skulle det tytt på väldigt hög klimatkänslighet, medan ett stabilt klimat antyder en lägre sådan. Hade förnekarna varit smartare är det så de hade gjort, men nu föredrar de vilda anklagelser om fusk framför mer seriös analys av vetenskapliga resultat.
Det bevisar att inte Mann kan hävda sakfrågan annars hade han såklart gjort det. Jag tror att kurvan här kan stämma med historiska fakta. Kanske också med trädringar om en ärlig vetenskapsman hade gjort undersökningen.

Din vändning förstår jag inte - har du hört talas om istiden?
Citera
2019-09-09, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Så, låt oss hypotetiskt säga att hockeyklubban var pålitlig, vad hade du dragit för slutsatser av den temperaturuppgång som den visar?
Jag minns när den kom och då tänkte jag - hoppsan detta ser inte bra ut! Men efter ett tag insåg jag att det var ett falsarium på grund av historiska data. Skridsko på Themsen, Karl X, vin på grönland och så. Konstigt nog verkade många faktaresistenta även bildade personer kom med krystade svar som att det var nog bara tillfälliga fenomen. Det förstår du väl att hockeykurvan är riktigt hur kan du tro att alla dessa 97 procent har fel. Det var en intressant och nyttig studie i självbedrägeri.
Citera
2019-09-09, 20:53
Medlem
En tråd som startades 2004 bevisar att ingen inklusive "forskarna" inte vet digniteten av den mänskliga faktorn.
Allting är antaganden i slutändan, hade blaskorna tonat ner med sina krigsrubriker så fort en forskare "spår" en kommande katastrof, så hade nog fler lyssnat med opartisk bredare synsätt som inte delar upp det i två läger.
Citera
2019-09-09, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
Det bevisar att inte Mann kan hävda sakfrågan annars hade han såklart gjort det. Jag tror att kurvan här kan stämma med historiska fakta. Kanske också med trädringar om en ärlig vetenskapsman hade gjort undersökningen.
Har du läst alla domstolspapper så du vet vad Mann hävdat? Den kurva du hänvisar till står klart och tydligt att den bara handlar om Europas temperatur, och den refererar till en urgammal studie av Lamb baserat på en enda temperaturrekonstruktion i England. Att du ser den som överlägsen alla senare studier är mest löjligt.
Citat:
Din vändning förstår jag inte - har du hört talas om istiden?
Naturligtvis, men på de tidsskalorna har vi variationer i albedo pga istäcket och en variation i CO2 som ger betydande forcings. Istidscyklerna används för att uppskatta klimatkänsligheten.
Citera
2019-09-09, 21:38
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det är i sådana här fall det är nyttigt att ha satt sig in i det här skolexempet jag drog upp tidigare:
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten
Det är förvisso inte helt sant att växthusgaser avger exakt lika mycket som de absorberar eftersom vi i en verklig atmosfär har även andra transportmekanismer som konvektion, men det primära är att växthuseffekten fungerar utmärkt även om denna balans skulle råda. Glastaket i mitt exempel avger lika mycket strålning som det tar emot, men likafullt värmer det planeten under.

Okej men innebär det inte att ökad CO2 halt ger marginell eller ingen temperaturökning om nu det råder termodynamisk balans?
Citera
2019-09-09, 21:41
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
I så fall hade du ju inte varit klimatförnekare och länkat till sådana invändningar du just gjorde. Som alla förnekare i denna tråd. Det är även vanligt säga sig vara intresserad av "gedigen vetenskap" och samtidigt hävda att vetenskapen är korrupt när vetenskapligt stöd för föreställningar saknas.

(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Så för att inte vara "klimatförnekare" så måste man alltså vifta bort alla hypoteser, teorier och tester som är kritiska mot rådande AGW teori? Det är inte så vetenskap fungerar. Där prövas och testas ALLT. Det är inte statiskt. Att klimatfrågan är så känslig för kritik är minst sagt oroväckande.

Klimatförnekare? ...hrmpf, trams
Citera
2019-09-09, 22:21
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
En tråd som startades 2004 bevisar att ingen inklusive "forskarna" inte vet digniteten av den mänskliga faktorn.
Allting är antaganden i slutändan, hade blaskorna tonat ner med sina krigsrubriker så fort en forskare "spår" en kommande katastrof, så hade nog fler lyssnat med opartisk bredare synsätt som inte delar upp det i två läger.

De som delar upp i två läger är förnekarna.

Det är en religiös sekt som får kraft av energibolag som satsar mycket pengar på att skapa en situation där folk inte tror på vad vetenskapsmän säger.

De gör det för att de vill externalisera alla kostnader och för att de vill kunna sälja sin vara så länge so möjligt.

Jordmånen är god eftersom ämnet är svårt, och att vi idag har en situation där vem som helst kan sprida sina tankar.

Så får vi en tydlig konspirationsteori där de översmarta har räknat ut att allt handlar om instrument för att kontrollera människor, att sno dem på pengar, att krossa nationer och att leda oss in i fattigdom.

Ingen klimatforskare säger något lika konstigt.

Vad som är så sorgligt är att de som har köpt oljebolagens propaganda är övertygade om motsatsen, och tror att de står för någon form av rationellt förnuft.
Citera
2019-09-10, 00:03
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
De som delar upp i två läger är förnekarna.

Förnekare, alarmister och Greta. Tre.

Citat:
Det är en religiös sekt

Det krävs ett visst mått av fräckhet för att vända ett av våra egna kort emot oss!

Citat:
som får kraft av energibolag som satsar mycket pengar på att skapa en situation där folk inte tror på vad vetenskapsmän säger.

Energibolagen har lyxen att både kunna stämma in i klagokören, vilket de gör, och tjäna storkovan eftersom de räknar med att vanligt folk är hycklare.

Citat:
Så får vi en tydlig konspirationsteori där de översmarta har räknat ut att allt handlar om instrument för att kontrollera människor, att sno dem på pengar, att krossa nationer och att leda oss in i fattigdom.

Det behöver inte vara utstuderat för att vara sant.

Citat:
Ingen klimatforskare säger något lika konstigt.

Möjligen, men de pratar om "the cause". Saken.

Citat:
Vad som är så sorgligt är att de som har köpt oljebolagens propaganda är övertygade om motsatsen, och tror att de står för någon form av rationellt förnuft.

Aftonbladet, DN och SVT är överens. Alltså följer det av naturlagarna att "oljebolagen" har rätt. Det är obestridligt.
Citera
2019-09-10, 00:40
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Förnekare, alarmister och Greta. Tre.

Det krävs ett visst mått av fräckhet för att vända ett av våra egna kort emot oss!

Energibolagen har lyxen att både kunna stämma in i klagokören, vilket de gör, och tjäna storkovan eftersom de räknar med att vanligt folk är hycklare.

Det behöver inte vara utstuderat för att vara sant.

Möjligen, men de pratar om "the cause". Saken.

Aftonbladet, DN och SVT är överens. Alltså följer det av naturlagarna att "oljebolagen" har rätt. Det är obestridligt.

The cause handlar om förklaringar till global uppvärming, och inte någon sorts djävla kamp.

Hur är det med engelskan egentligen?
Citera
2019-09-10, 00:41
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Tyvär så är det sant.. och enkelt att kolla upp genom youtube.

Många svenskar har redan åkt till Stockholm och lämnat in sina id-kort och kredit-kort för att sen injicera mikrochip i högerhanden.. eftersom dom gärna kan bli robotar som betalar skatt i resten av deras eviga liv som skattebetalare och arbetare för staten och företagen som gjorde deras eviga liv möjligt genom mikrochippet som var starten på den nya robotmänniskan.

I utländsk media så rapporterar dom om såna här världshändelser som svenska tv-tittare aldrig har hört talas om.

Ett fåtal svenskar har gjort så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in