2019-09-08, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej, ska vi prata om terror så är Hitler värst, och då handlar det om evolutionsteorin, den mest anpassade överlever, även den starkaste överlever. Om Hitler hade varit starkare, så hade vi haft nazismen som ideologi och politisk makt i världen. Men som tur var så var USA och Storbritannien starkare än Hitler, helt enligt evolutionsteorin.

Du kanske har rätt i det, inte i dagens samhälle i alla fall. Psykiskt sjuka och dom svaga lämnas åt sitt öde, det finns ingen medmänsklighet, bara självhävdelse och den bäst anpassade.
Ha, ha, du förstod ingenting?? Vi pratar om vilka som blir mest falskt anklagad för terrorism p.g.a. sin religion, och du nämner Hitler?? Det var till och med du som startade det sidospåret, genom att nämna att kristna blev anklagad för det Breivik gjorde.

Visa gärna att psykiskt sjuka har det sämre idag, tack. Och att det inte finns någon medmänsklighet.
Det är två stora lögner, enligt mig.
Vad fick en psykiskt sjuk människa för hjälp för 500 år sedan, t,ex?
Citera
2019-09-08, 06:52
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Inte jag som troende kristen:

"värj er inte mot det onda. Nej, om någon slår dig på högra kinden, så vänd också den andra mot honom." (Matt 5:39 Bibel2000)
Jag hoppas att du inte citerade det som ett exempel på att inte tappa tålamodet eftersom det absolut inte är vad det citatet handlar om, snarare tvärtom.
Genom att först hänvisa till "öga för öga" och sedan ändra det till något annat sätt att agera så menade Jesus tydligt att en kristen inte skulle ge igen med samma mynt vid en skymf, så långt är allt klart. Men det betyder inte att Jesus menade att man skulle vara tålmodig eller vara pacifistisk, snarare tvärtom. Han menade att man skulle ifrågasätta och visa sig stark och inte alls en person som var mindre värd eller mindre kapabel.
Historiskt sett i den delen av världen var ett slag på högra kinden avsett att tillrättavisa, inte att vålla någon egentlig fysisk skada. Sett i dess historiska perspektiv så gäller att man i Mellanöstern på den tiden slog personer på olika sätt beroende på personens ställning i samhället, dvs. man slog en lägre stående person (slav eller tjänare) på kinden med högra handens baksida om h@n inte uppförde sig väl (den vänstra handen ansågs smutsig och användes INTE). Ett bakhandsslag med höger hand träffar då helt naturligt den högra kinden, vilket är vad som nämns. Att då vända andra kinden till skulle alltså vara ett sätt att protestera och visa att man inte alls är en lägre stående person och alltså inte ska behandlas som sådan. Det handlar absolut inte om att vara vare sig tålmodig eller pacifistisk. Ett slag på den andra kinden måste vara en helt annan typ av slag, och alltså inte den typ av slag som ges till en tjänare eller slav som gjort något fel, så det är en uppkäftig protest mot behandlingen.
Det som Jesus menade med att "vända andra kinden till" är alltså att en troende inte skulle låta sig nedvärderas (och heller inte låta sig provoceras till ett slagsmål eller ett gräl i stil med "öga för öga"), utan den kristne skulle protestera mot behandlingen och visa sig stark. Det vill säga att den troende ska visa att hen inte viker ner sig och samtidigt visa sin styrka genom att visa att hen tål mer än vad som begärdes, vilket de andra två exemplen i de efterföljande verserna tydligt framhäver genom ytterligare exempel på uppkäftiga protester mot behandlingen (man får ju förutsätta att de tre liknelserna hör ihop eftersom de sägs tillsammans). Alltså, han menar att en kristen inte ska låta sig nedvärderas och protestera genom att visa sig vara stark och tåla mer än vad som begärs.
Alltså rena motsatsen till tålmodighet.
Citera
2019-09-08, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Nej, jag var inte döpt (hann aldrig komma till sådant beslut). Enbart bibelstudier i hemmet samt Rikets sal.

Japp, som jag misstänkte, föraktet skiner igenom.
Citera
2019-09-08, 11:45
Medlem
Citat:
Problemet är ju att du verkar kräva att man kan observera saker i realtid för att du ska godkänna det som verkligt.

Självklart ska man kunna observera och testa för att kunna säga att det är verifierbar vetenskap

Citat:
Polisen lyckades säkra DNA spår efter brottet, så de hade något att gå efter ;-). Det är min poäng, allting behöver inte ske i realtid för att kunna konstateras ha inträffat.

Fast i detta fall så kan inte polisen verifiera något. ska polisen då gissa och anta en massa saker?
Citera
2019-09-08, 11:50
Medlem
Citat:
Självklart ska man kunna observera och testa för att kunna säga att det är verifierbar vetenskap

Fast i detta fall så kan inte polisen verifiera något. ska polisen då gissa och anta en massa saker?
Ja, men som sagt, all vetenskap är inte verifierbar på det viset.
Men här står det om ”speciation in real time”: https://evolution.berkeley.edu/evolibrary/news/100201_speciation

Ja, fingeravtryck på ett mordvapen gör att vissa antaganden måste ske. Eller om mitt DNA finns på liket, t.ex.
Citera
2019-09-08, 11:59
Medlem
Om jag finns på övervakningskamera kl. 10.55 på ICA och ett mord sker kl. 11.00 tio mil därifrån.
Är det då ”bara ett antagande” att jag är oskyldig?
Jag håller med om att det är ett antagande, men det är ett riktigt bra antagande.
Citera
2019-09-08, 12:11
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Tror ni pratar förbi varandra, det uppstår missförstånd. Kort och gott: https://sv.wikipedia.org/wiki/Art

Tack för den. Jag citerar en passus, "Evolutionen och artbildningen är en ständigt pågående process och människans försök att urskilja när två populationer glidit isär tillräckligt mycket för att skillnaderna ska ligga till grund för att se på de båda populationerna som två olika arter är i grunden en konstgjord gränsdragning. Inget artbegrepp är därför helt objektivt."
Citera
2019-09-08, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, men som sagt, all vetenskap är inte verifierbar på det viset.

Visst, men då handlar det inte om bevis och evidens, utan om teori och hypotes.

Citat:
Men här står det om ”speciation in real time”: https://evolution.berkeley.edu/evolibrary/news/100201_speciation

Kan alltså dessa individer inte få avkomma med varandra?

Citat:
Ja, fingeravtryck på ett mordvapen gör att vissa antaganden måste ske. Eller om mitt DNA finns på liket, t.ex.

Fast i när det gäller evolutionsteorin så existerar inga fingeravtryck, eller att det existerar två fingeravtryck. Och det existerar två DNA på liket.
Citera
2019-09-08, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Tack för den. Jag citerar en passus, "Evolutionen och artbildningen är en ständigt pågående process och människans försök att urskilja när två populationer glidit isär tillräckligt mycket för att skillnaderna ska ligga till grund för att se på de båda populationerna som två olika arter är i grunden en konstgjord gränsdragning. Inget artbegrepp är därför helt objektivt."

Biologin är objektiv. Om två olika grupper kan få avkomma med varandra, så handlar det om samma art, om två olika grupper inte kan få avkomma med varandra så handlar det om två olika arter.
Citera
2019-09-08, 12:42
Medlem
Citat:
Visst, men då handlar det inte om bevis och evidens, utan om teori och hypotes.

Kan alltså dessa individer inte få avkomma med varandra?

Fast i när det gäller evolutionsteorin så existerar inga fingeravtryck, eller att det existerar två fingeravtryck. Och det existerar två DNA på liket.
Ja, teori är ju det ”högsta” inom vetenskapen.

Ingen aning. Vet bara att det finns massor att läsa om ämnet. Hade det varit viktigt för mig, eller om jag var intresserad, så hade jag läst mer.

Vill bara visa att antaganden är väldigt vanligt. Och att det ibland kan vara dumt att anse att alla antaganden är ”bara antaganden”.
Citera
2019-09-08, 12:45
Medlem
Citat:
Biologin är objektiv. Om två olika grupper kan få avkomma med varandra, så handlar det om samma art, om två olika grupper inte kan få avkomma med varandra så handlar det om två olika arter.
Ska man tvinga djur att para sig? När avgör du att djur inte kan få avkomma med varandra?
Citera
2019-09-08, 13:41
Medlem
Citat:
Ska man tvinga djur att para sig? När avgör du att djur inte kan få avkomma med varandra?

Det är biologin som avgör om djur kan eller inte kan få avkomma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in