2019-08-13, 05:59
Medlem
Jag har en del insideinfo. Det har gått riktigt dåligt för SSAB de senaste månaderna. Dels har trycket i från utomstående aktörer ökat. De är beredda att handla billigare (sämre) stål i från exempelvis Kina och Tyskland, dels har det varit mycket kostsamma olyckor och strul på anläggningarna (mest i oxelösund).
Citera
2019-08-15, 04:13
Medlem
Köpläge m andra ord?
Citera
2019-08-15, 04:14
Medlem
Köpläge m andra ord? QUOTE=OmgivenAvIdioter|68377687]Jag har en del insideinfo. Det har gått riktigt dåligt för SSAB de senaste månaderna. Dels har trycket i från utomstående aktörer ökat. De är beredda att handla billigare (sämre) stål i från exempelvis Kina och Tyskland, dels har det varit mycket kostsamma olyckor och strul på anläggningarna (mest i oxelösund).[/quote]
Citera
2019-08-15, 22:41
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flash23
Köpläge m andra ord? QUOTE=OmgivenAvIdioter|68377687]Jag har en del insideinfo. Det har gått riktigt dåligt för SSAB de senaste månaderna. Dels har trycket i från utomstående aktörer ökat. De är beredda att handla billigare (sämre) stål i från exempelvis Kina och Tyskland, dels har det varit mycket kostsamma olyckor och strul på anläggningarna (mest i oxelösund).
Jag hjälper till att quotea eftersom du faila:
Citat:
Ursprungligen postat av OmgivenAvIdioter
Jag har en del insideinfo. Det har gått riktigt dåligt för SSAB de senaste månaderna. Dels har trycket i från utomstående aktörer ökat. De är beredda att handla billigare (sämre) stål i från exempelvis Kina och Tyskland, dels har det varit mycket kostsamma olyckor och strul på anläggningarna (mest i oxelösund).
Citera
2019-08-15, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flash23
Köpläge m andra ord? QUOTE=OmgivenAvIdioter|68377687]Jag har en del insideinfo. Det har gått riktigt dåligt för SSAB de senaste månaderna. Dels har trycket i från utomstående aktörer ökat. De är beredda att handla billigare (sämre) stål i från exempelvis Kina och Tyskland, dels har det varit mycket kostsamma olyckor och strul på anläggningarna (mest i oxelösund).
[/quote]
Knappast, cykliska bolag är tidigt inne i konjunkturnedgångar och tidigt ur dem. Vänta tills vi ser om det blir en lågkonjuktur eller om Trump pressar Kina till en uppgörelse.
Risken är annars att det fortsätter nedåt sedan sidledes under ett par år framöver.
Citera
2019-08-23, 09:35
Medlem
Luftgevars avatar
Trenden är bruten för SSAB verkar det som. Aktien är så sjukt lågt värderad så det finns sannerligen mycket svängrum uppåt. Jag köper in mig.
Citera
2019-09-06, 20:36
Bannlyst
SSAB B kommer sjunka efter nästa delårsrapport.

Den kommer 23/10, sälj före detta datum, helst kort före då kursen kommer stiga dagarna före.

Om ni tar till er min information är upp till er. Jag kan tyvärr ej ge mer information just nu.
Citera
2019-09-08, 01:01
Medlem
Luftgevars avatar
Jag sitter på lite insider information och kursen kommer rusa när delårsrapporten släpps den 23 september. Köp på er innan dess och åtnjut en saftig avkastning.
Citera
2019-09-18, 18:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Jag sitter på lite insider information och kursen kommer rusa när delårsrapporten släpps den 23 september. Köp på er innan dess och åtnjut en saftig avkastning.
Det verkar inte vara så seriös insiderinformation om du fått höra att delårsrapporten släpps 23/9.
Citera
2020-04-06, 12:56
Medlem
jag köpte för ett par veckor sedan ett xxxx antal aktier i SSAB A för 20:57 st

undrar om det var en bra affär dvs. om dom kommer att stiga i värde?
Citera
2020-04-06, 13:01
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zpillolja
jag köpte för ett par veckor sedan ett xxxx antal aktier i SSAB A för 20:57 st

undrar om det var en bra affär dvs. om dom kommer att stiga i värde?
Den som VET om de stiger eller inte blir miljonär.

Själv har jag bottenfiskat SSAB, räcker att se följande kurva för att inse att dagens pris är fantastiskt lågt. Klicka på 3 år.
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/5261/ssab-b

SSAB hade en all time high ca år 2007 på 250 kr. Stål kommer alltid att behövas, om företaget drivs rätt så kommer vi dit igen, någon dag.
Citera
2020-04-11, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Den som VET om de stiger eller inte blir miljonär.

Själv har jag bottenfiskat SSAB, räcker att se följande kurva för att inse att dagens pris är fantastiskt lågt. Klicka på 3 år.
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/5261/ssab-b

SSAB hade en all time high ca år 2007 på 250 kr. Stål kommer alltid att behövas, om företaget drivs rätt så kommer vi dit igen, någon dag.

SSAB är mer rustade inför den kommande krisen än de allra flesta av sina konkurrenter. Varför?

Först och främst införde SSAB ett sparprogram redan ett år sen, hur mycket det sparats kan jag inte ge siffror på. Men där ligger man redan ett år i framkant mot många andra.

SSABs låga skuldsättning.

SSAB har 21 miljarder likvider i skrivande stund att stå sig på.

SSAB har ett befintligt "permitterings"-system som kallas ToF (Trygghet och Flexibilitet) vilket gör att facket och SSAB delar 50/50 på lönen om arbetare måste gå hem p.g.a. produktionsstopp av olika orsaker. Detta är något man kan göra på dagen utan vidare förhandling. Till denna ToF-bank kan arbetare arbeta övertid för att fylla på tid, med andra ord kan man begära in obetald övertid i tider av personalbrist.

SSAB höll in på utdelningar för att kunna permittera framöver - säkerligen i kombination med ToF. Man har redan valt att permittera alla tjänstemän 20% dvs alla fredagar.

SSAB är dominant på nischstål (special steels) och har permitterat produktion utanför special steels som Borlänge och i Raahe för att omfördela produktionen mer till special steels som har större marginaler.

SSAB har flyttat bakåt produktionsstoppet som vanligen är på 3-5 veckor i höst till sensommar och med det har man även varslat alla sina semestervikarier (ca 350 personer) och tillsvidareanställda tvingas flytta sina redan planerade semestrar till produktionsstoppet.

Sen massa annat gött.

Slutsatsen är att SSAB är ett kvalitetsbolag med god framtidsutsikt. Ligger man lång på SSAB-aktier är nuvarande 22,6(?) ett riktigt bra pris, visst kan det sjunka mer, så det är om man hoppas på den chansen att vänta med att handla SSAB. Men likväl kommer SSAB stå sig som vinnare i framtiden.
Senast redigerad av Justicia 2020-04-11 kl. 20:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in