Flashback bygger pepparkakshus!
2018-01-15, 13:48
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spader
Vad har hänt med utdelningen?
Direktavkastningen listas som 0% nu på Avanza.
Det avser förra årets utdelning.
På stämman i april bestäms årets utdelning.

Årsrapporten kommer 26/1.
Citera
2018-05-20, 18:32
Medlem
Voffsingens avatar
Varför är SSAB så lågt värderad? Är det någon som har koll på det. Jag tänker långsiktig investering med tidsperioden 5-10 år.

Höghålfasta, och ultrahöghållfasta stål, hur hotad är deras position?

Jag tänkte sälja av och ta hem vinsten från andra aktier och investera i nya.

Jag vill också tipsa om Latvian Forests. Litet och värdet ligger stilla strax över 7 kr. Skog har ett underliggande och bestående värde. Skog är undervärderat i Lettland (jämfört med Sverige) men också lågt betalt vid försäljning. Att jag anser det vara en intressant placering grundar sig på att jag tror priset på timmer i regionen kommer närma sig varandra.
Citera
2018-05-20, 21:02
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voffsingen
Varför är SSAB så lågt värderad? Är det någon som har koll på det. Jag tänker långsiktig investering med tidsperioden 5-10 år.

Höghålfasta, och ultrahöghållfasta stål, hur hotad är deras position?

Jag tänkte sälja av och ta hem vinsten från andra aktier och investera i nya.

Jag vill också tipsa om Latvian Forests. Litet och värdet ligger stilla strax över 7 kr. Skog har ett underliggande och bestående värde. Skog är undervärderat i Lettland (jämfört med Sverige) men också lågt betalt vid försäljning. Att jag anser det vara en intressant placering grundar sig på att jag tror priset på timmer i regionen kommer närma sig varandra.
Från en amatör till en annan. Jag tror att SSAB har problem med både "billiga kopior" och risken för eventuella tullar. Med detta sagt, SSAB är hörnstenen i min portfölj.

Vad gäller timmer. Glöm inte att timmer från norrland är av mycket högre kvalitet än de södra regionerna. För att träden växer långsammare men kompaktare om jag förstått det rätt.
Citera
2018-05-24, 18:03
Medlem
Voffsingens avatar
Just positionen höghållfast stål, kräver en annan skicklighet. Också i kombination med duktiga tekniska säljare, så hade jag väntat mig att de skulle vara högra värderade. Men frågan är om det är några andra europeiska konkurrenter som ställer till det.
Citera
2018-06-23, 22:33
Medlem
Kronas avatar
Kineserna är på väg ifatt SSAB. Vi i de rika länderna med hög arbetskostnad måste röra oss uppåt i värdekedjan och tillverka varor och tjänster med ännu högre kunskapsinnehåll. Det är avancerade stålprodukter men prisskillnaden blir för stor när Kina slänger pengar in i deras stålverk. På lång sikt är SSAB ett förlorat case.

Jag håller mig borta från SSAB
Citera
2018-07-26, 18:23
Medlem
Voffsingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krona
Kineserna är på väg ifatt SSAB. Vi i de rika länderna med hög arbetskostnad måste röra oss uppåt i värdekedjan och tillverka varor och tjänster med ännu högre kunskapsinnehåll. Det är avancerade stålprodukter men prisskillnaden blir för stor när Kina slänger pengar in i deras stålverk. På lång sikt är SSAB ett förlorat case.

Hm, så trots duktiga tekniska säljare och ultrahöghållfasta stål... Kollade aktiekursen lite hastigt. Man får intrycket av att den gått lite upp och gått lite ner genom åren. Kineser är ju inga dumhuvuden heller, vars begåvning ligger i att härma det som redan gjorts, men lite sämre och billigare. Kanske dags att avveckla innehavet till hösten.
Citera
2018-07-26, 19:12
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voffsingen
Hm, så trots duktiga tekniska säljare och ultrahöghållfasta stål... Kollade aktiekursen lite hastigt. Man får intrycket av att den gått lite upp och gått lite ner genom åren. Kineser är ju inga dumhuvuden heller, vars begåvning ligger i att härma det som redan gjorts, men lite sämre och billigare. Kanske dags att avveckla innehavet till hösten.

Avveckla tänket att kineserna bara gör dåliga kopior så kommer du spara många sköna kronor i framtiden.
Citera
2019-01-11, 12:13
Medlem
Hur tror vi framtiden ser ut för ssab?
Citera
2019-01-21, 07:14
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krona

Lönekostnaden är inte den tyngsta biten i järn/stålproduktion. Det är anläggningarna och energi.
Antalet anställda har stadigt sjunkit kontra antalet producerade ton.
Kan SSAB fortsätta utveckla nya ståltyper så ligger man bra till. Underförutsättning att SSAB inte snålar på investeringar i modernare anläggningar.
Citera
2019-08-12, 21:46
Medlem
Luftgevars avatar
Varför går snorre kursen ner så mycket?
Bolaget har ett PE-tal på 6 nu, nästan 5% direktavkastning och 60% eget kapital per aktier. Jag tycker fler skulle bli intresserade av aktien vid dessa priser?
Citera
2019-08-13, 05:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Varför går snorre kursen ner så mycket?
Bolaget har ett PE-tal på 6 nu, nästan 5% direktavkastning och 60% eget kapital per aktier. Jag tycker fler skulle bli intresserade av aktien vid dessa priser?
Antagligen för att världsekonomin ser ut att tappa i tempo. Fallande långa räntor ( billigare än korta) är ett tecken på att tiderna blir sämre. Det kommer påverka ett cykliskt bolag som SSAB negativt.
Sålunda avvaktar investerare från att köpa.
Citera
2019-08-13, 05:58
Medlem
......
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här