2019-09-07, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Fast nu är det ju dig jag pratar med.

Så du har inget ansvar om andra evolutionister missrepresenterar evolutionsteorin enligt ditt sätt att se på det? Jag blir ju förvirrad om man ena stunden pratar om arter, och andra stunden existerar inga arter, vad är det som gäller enligt evolutionsteorin? Är du en representant för den rätta läran när det gäller evolutionsteorin?

Du pratar bara med mig, varför är jag så speciell så att du inte kan prata med andra i denna tråd? Varför tillrättavisar du inte andra som säger sig vara evolutionister, om dom nu har en felaktig bild av evolutionsteorin?

Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Vi pratar om arter för att det är bekvämt och enkelt. Det betyder inte att Dawkins tolkar "art" som du.

Hur tolkar Dawkins "arter" menar du? Dessutom, du menar ju att arter inte existerar, eller hur? Så hur kan Dawkins tolka något som inte existerar? Du kan inte äta kakan och ha den kvar. Existerar arter eller inte?
Citera
2019-09-07, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Vad menar du med ”antar man bara”?
Inom vetenskap finns inga absoluta sanningar. Allt bygger på mer eller mindre väl underbyggda antaganden. Jag antar art gravitationen kommer art fungera i morgon, på samma sätt som den fungerar idag. Är det ”bara ett antagande”?

En population ackumulerar en ökande förändring i arvsmassan för varje generation. Isolerade populationer blir med tiden mer och mer olika. Så länge det inte upptäcks någon mekanism som hindrar vissa förändringar, så att förändringarna hålls ”inom arten”, så leder det till ”antagandet” att arter ”arbetas fram”.

Fast gravitationen existerar bevisligen, att man antar att den ska existera imorgon är ett rimligt antagande. Men förändring från en art till en annan är inte något som existerar bevisligen, man kan inte bevisa att evolutionsteorin existerar, däremot kan man bevisa att gravitationen existerar. Evolutionsteorin är ett antagande på grund av att evolutionen existerar.
Citera
2019-09-07, 21:22
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av stiftsadjunkten
den sataniska evolutionteorin gav ocksaa genom den starkes oeverlevnad, genom Nietches uber und untermensch,
grogrund foer Hitlers idologi. vad saeger Steffe Vaerdegrund om den grunden ?
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Dom blundar för det faktumet, och i nästa andetag anklagar alla kristna för Breiviks terrordåd.
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det har nog inte många gjort.
Ska vi prata terror så har nog muslimerna det mycket värre med anklagelser i dagens läge.

Nej, ska vi prata om terror så är Hitler värst, och då handlar det om evolutionsteorin, den mest anpassade överlever, även den starkaste överlever. Om Hitler hade varit starkare, så hade vi haft nazismen som ideologi och politisk makt i världen. Men som tur var så var USA och Storbritannien starkare än Hitler, helt enligt evolutionsteorin.

Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Och vem blundar för faktumet att den mest anpassade överlever? De flesta påstår ju detta, så hur är det att blunda?

Du kanske har rätt i det, inte i dagens samhälle i alla fall. Psykiskt sjuka och dom svaga lämnas åt sitt öde, det finns ingen medmänsklighet, bara självhävdelse och den bäst anpassade.
Citera
2019-09-07, 21:24
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Om man nu har mycket på fötterna, varför måste man gå till attack mot religion istället för att bara presentera vad man har?
Det är ett diskussionsforum du är inne på, då får man räkna med meningsskiljaktigheter. Varför skulle man inte få kritisera och ifrågasätta religiösa övertygelser menar du? Tål din gud inte att granskas? Handlar ju dessutom inte om personen, utan det som hen framför. En viss skillnad kan jag tycka.
Citat:
Det är faktiskt därför jag blir mer stärkt i min tro, ju fler förnedringar och nedvärderingar jag får på FB. Då vet jag att jag är något på spåren, för annars skulle dom argumentera för sin sak, istället för att attackera.
Vad är du på spåren? Att Dawkins t ex verkar arrogant beror ju på kreationisters hånskratt och nedvärderande av evidens. Måste vara oerhört påfrestande med den bakgrund och profession han besitter. Du kan ju söka på Dawkins och Wendy Wright på tuben, så ser du vad jag menar. Hur kreationister kan bete sig, minst sagt häpnadsväckande respektlöst.
Citera
2019-09-07, 21:33
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Det bästa motmedlet är att argumentera och resonera, inte förnedra, fördumma och attackera.
"Resonera med hjälp av Skrifterna" menar du? (utgiven av Sällskapet vakttornet). Är det ett bra sätt att utgå ifrån?
Citera
2019-09-07, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Det är ett diskussionsforum du är inne på, då får man räkna med meningsskiljaktigheter. Varför skulle man inte få kritisera och ifrågasätta religiösa övertygelser menar du? Tål din gud inte att granskas? Handlar ju dessutom inte om personen, utan det som hen framför. En viss skillnad kan jag tycka.

Du förvränger det jag säger, jag pratar om evolutionister som går till attack, ofta personlig attack som exempel när du anklagar mig för att ljuga.

Citat:
Vad är du på spåren? Att Dawkins t ex verkar arrogant beror ju på kreationisters hånskratt och nedvärderande av evidens.

Det enda hånskrattet jag såg i SVT programmet var från Richard Dawkins. Dom troende uppfattade jag som seriösa och övertygade om sin sak. Detta även om jag inte höll med dom troende i sak i alla avseenden.

Citat:
Måste vara oerhört påfrestande med den bakgrund och profession han besitter.

Så bara för att han har den bakgrund och besitter den professionen, så ska han inte kunna ta kritik?

Det är tvärtom så att om man anser sig ha sanningen, så ska man kunna tåla mycket, och ändå förklara saker och ting sakligt utan att gå till personangrepp.

Citat:
Du kan ju söka på Dawkins och Wendy Wright på tuben, så ser du vad jag menar. Hur kreationister kan bete sig, minst sagt häpnadsväckande respektlöst.

Menar du att jag försvarar alla som kallar sig för kreationister och bibeltroende? Det finns mycket som jag t.ex. inte håller med om "kreationister", alltså sådana som menar att skapelsedagarna var bokstavliga 7 24 timmars jorddagar.
Citera
2019-09-07, 21:42
Medlem
Citat:
"Resonera med hjälp av Skrifterna" menar du? (utgiven av Sällskapet vakttornet). Är det ett bra sätt att utgå ifrån?

Nej, jag pratar om det svenska ordet "resonera", vet du vad det betyder till skillnad från att debattera?
Citera
2019-09-07, 21:42
Medlem
Smesos avatar
Citat:

"Resonera med hjälp av skrifterna" är en Orwellianism. Man kan resonera OM skrifterna, men inte MED HJÄLP AV skrifterna.

Det går inte att resonera om slutsatserna redan är givna. Då måste man istället anpassa sitt tänkande till de givna slutsatserna och det kallas för hjärntvätt.
Citera
2019-09-07, 21:52
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Nej, men om det finns en ödla, och så får den ödlans barn lite kortare ben och så får den ödlans barn lite kortare ben och så får den ödlans barn lite kortare ben, och sen fortsätter man så ett par tusen generationer. Hur kommer den ödlan funka sen? Kommer det fortfarande vara samma sorts ödla när benen har blivit så korta så att den inte kan gå på dom utan den ålar fram på magen som en orm?

Och din liknelse med atombomben och kniven är precis det som du inte förstår här. En atombomb utgick inte från en kniv, lika lite som en människa utgick från en katt. En art blir inte bara helt plötsligt en annan art. Olika arter är vidareutvecklingar av nånting gemensamt som fanns för länge sen, precis som smörkniven och osthyveln är vidareutvecklingar av den forntida flintkniven.
Bra där! Troende verkar kräva något slags "krokoanka" som bevis för artbildning. Den sista gemensamma anfadern till krokodiler och fåglar var ju inte en "halv-krokodil-halv-fågel", utan en egen art i sin rätt som var mer eller mindre välanpassad till den miljön den levde i :-)
Citera
2019-09-07, 22:05
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
allt aer Tro. senaste foersoek finna mellanform apa-manniska visade sig vara bedraegeri.
dessutom visade sig 'Lucy' vara av hankoen. blev nu kallad LUCIFER. efter detta tycks nu
ateisterna givit upp. men dom har aennu makten och evolutionslaeran som vetenskapligt
bevisad ligger kvar i alla laeroboecker.
Nej, allt är inte blind tro. Då har du inte förstått vetenskaps begreppet. Vilket bedrägeri syftar du till, piltdownmannen eller? Och varför tror du att kreationisterna inte vill prata om ”Sangiran 17” tillhörande Homo erectus? Det finns en anledning till detta. Du kan ju googla på "Sangiran 17" så ser du mer än du kanske trodde ;-)
Citera
2019-09-07, 22:28
Medlem
Citat:
Fast gravitationen existerar bevisligen, att man antar att den ska existera imorgon är ett rimligt antagande. Men förändring från en art till en annan är inte något som existerar bevisligen, man kan inte bevisa att evolutionsteorin existerar, däremot kan man bevisa att gravitationen existerar. Evolutionsteorin är ett antagande på grund av att evolutionen existerar.
Jag har ju redan skickat länk till talkorigins.org där beläggen för artbildning finns. Precis som det finns belägg för gravitationsteorin finns det för evolutionsteorin. Du verkar inte ens vilja läsa dem.
Citera
2019-09-07, 22:33
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
den sataniska evolutionteorin gav ocksaa genom den starkes oeverlevnad, genom Nietches uber und untermensch,
grogrund foer Hitlers idologi. vad saeger Steffe Vaerdegrund om den grunden ?
Klander genom association, ogiltigt argument. Detta har sedan tidigare dryftats då ttsp även drog in Hitler i det hela. Är det det bästa du har att komma med eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in