2019-08-23, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Problemet är ju att Gud i bibeln också befaller människor att ”slakta varandra och göra hemska saker mot varandra”.

Ja, och Gud tänker "slakta" Satan också. Alltså onda varelser.

Om du hade möjligheten att "slakta" Hitler och hans anhängare så att många miljoner istället hade överlevt, hade du gjort det, eller hade du stilla tittat på?

Är det en god eller ond Gud som rensar bland onda människor? Menar du att onda människor ska få göra som dom vill, utan att Gud ska blanda sig i ?
Citera
2019-08-23, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ja, och Gud tänker "slakta" Satan också. Alltså onda varelser.

Om du hade möjligheten att "slakta" Hitler och hans anhängare så att många miljoner istället hade överlevt, hade du gjort det, eller hade du stilla tittat på?

Är det en god eller ond Gud som rensar bland onda människor? Menar du att onda människor ska få göra som dom vill, utan att Gud ska blanda sig i ?
Jag hade nog ”slaktat” Hitler. Hur så?

Att Gud endast rensar bland onda människor tror jag inte ens du anser. Är man alltså ond om man är homosexuell? Plockar pinnar på fel dag? Att slakta människor, spara oskulderna till sig själv (varför kan man undra? Och hur kollades det upp vilka som var oskulder?). Nu är vi riktigt OT. Hur vidrig Gud är kan vi diskutera i andra trådar.
Citera
2019-08-23, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Det finns väl inte en studie som har följt bananflugor i 100 år?

Jag menar att man har studerat bananflugor under 100 år, inte i rak följd, jag tror nog du vet vad jag menar.

Citat:
Människan skulle kunna hjälpa evolutionen på traven där och få bananflugan att dela sig i två olika arter, men det krävs som sagt en väldig massa generationer + anledning till delning. Om man bara studerar dom i sitt vanliga liv så lär ju inte mycket hända. Däremot om man lyckas isolera två stammar med bananflugor så att man tvingar dom att leva på helt olika sätt och så håller man det uppe i en jävla massa år så finns MÖJLIGHETEN till att dom delar sig. Man kan inte tvinga dom till det.

Varför kan människan inte tvinga dom till det? Varför måste det till en mystisk naturfenomen till det?

Citat:
Är det så du tror livet funkar? Om du bara tänker på dig själv och dina egna behov, tror du att dina gener kommer föras vidare då? Vi är inte lejon, vi är människor.

Ja självklart om jag våldtar så många kvinnor som jag kan, utan att tänka på kvinnorna, så sprids mina gener. Idag kan kvinnor göra abort, men det kunde dom inte för 100 år sedan, men tanken om att sprida sina gener är densamma i evolutionsteorin. Man kan göra det enligt många olika själviska metoder.

Citat:
Hitler var aktiv motståndare mot evolutionsteorin. Darwins variant var "Survival of the fittest", Hitler körde "Survival of mina kompisar". Helt tvärtemot.

Fast han pratade om "den ariska rasens förträfflighet" o.s.v. Du kan inte bortförklara Hitlers intresse i evolutionsteorin.
Citera
2019-08-23, 18:31
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

Däremot att: "Människor skulle utrustas med en betydligt högre grad av empati och medmänsklighet", anser jag är en omöjlighet utan att tumma på människans frihet. Hur menar du att man kan skapa en varelse som har en fri vilja samtidigt som man kan styra att varelsen har: "mer empati och medmänsklighet"? Hur konstruerar man exakt en sådan varelse? Har du erfarenhet i att konstruera olika levande skapelser?

Vi har ju empati och medmänsklighet nu eller hur? Vi väljer att vara empatiska och medmänskliga.
Om vi hade haft mer av den varan hade vi inte ens funderat på att stjäla eller misshandla, även om vi faktiskt skulle kunna om vi ville.
Citera
2019-08-23, 18:33
Medlem
Citat:
Jag menar att man har studerat bananflugor under 100 år, inte i rak följd, jag tror nog du vet vad jag menar.

Varför kan människan inte tvinga dom till det? Varför måste det till en mystisk naturfenomen till det?

Ja självklart om jag våldtar så många kvinnor som jag kan, utan att tänka på kvinnorna, så sprids mina gener. Idag kan kvinnor göra abort, men det kunde dom inte för 100 år sedan, men tanken om att sprida sina gener är densamma i evolutionsteorin. Man kan göra det enligt många olika själviska metoder.

Fast han pratade om "den ariska rasens förträfflighet" o.s.v. Du kan inte bortförklara Hitlers intresse i evolutionsteorin.
Vad har Hitlers intresse med saken att göra? Blir den mindre sann om han är intresserad, eller hur tänker du? Att han hittar på en egen variant av evolution är inget som har med själva teorin att göra.
Citera
2019-08-23, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Tror du verkligen att någon som Hitler skulle behöva vara beroende av någon som Darwin för att ta makten? Det finns alltid källor till hands för den som vill söka stöd för sin ideologi. Darwin var inte ensam, och idéer om rashygien fanns som sagt redan hos Platon (Men knappast hos Darwin). I det större perspektivet blir Darwins inflytande i det sammanhanget obetydligt skulle jag tro.

Varför försvarar du Darwin? Jag bryr mig inte om vem som helst som kommer med en så cynisk bild på verkligheten, det påverkar människor oavsett vem som kommer med det, Darwin eller Platon, det är detsamma.

Citat:
För den som har en någorlunda riktig förståelse för evolutionen blir världen mer begriplig. Det är bra tycker jag.

Jag tycker världen blir mer begriplig med en skapare, är det bra tycker du? Eller menar du att bara din förståelse av världen är bra?

Jag tycker en skapelse är mer begriplig än en värld där allting är en slump, och att det är den starkaste/mest lämpade som överlever.
Citera
2019-08-23, 18:46
Medlem
Citat:
Om Satan lyckas att bevisa att människor kan leva fredligt och i välmående i en värld med fred och säkerhet, ja då kan jag inte se något annat än att Gud tillåter Satan att fortsätta att styra världen.

Problemet är bara att när Satan kastades ut ur himlen till jordens närhet, så blev världen tokig och startade två världskrig:

"Och det blev en strid i himlen: Mikael och hans änglar gav sig i strid med draken. Och draken och hans änglar stred, men han övermannades och det fanns inte mer någon plats för dem i himlen. Och han, den stora draken, ormen från urtiden, han som kallas Djävul och Satan, han som förför hela världen, han störtades ner på jorden och hans änglar störtades ner med honom. Och jag hörde en stark röst i himlen säga: ”Nu finns frälsningen och kraften och riket hos vår Gud och makten hos hans smorde. Ty våra bröders anklagare har störtats ner, han som anklagade dem inför vår Gud både dag och natt. Jubla därför, ni himlar och ni som bor i dem. Men ve över jorden och havet: djävulen har stigit ner till er, och hans raseri är stort, ty han vet att hans tid är kort.”"(Upp 12:7-10,12 Bibel2000)

Problemet är alltså att Satan och hans demoner njuter av att synda, och gör allt som dom vill och känner för. Detta innebär att människor slaktar varandra och gör hemska saker mot varandra. Jag kan inte se att dessa demoner kommer att en dag bli som änglar. Lika lite som som jag kan se att Charles Manson skulle upphöra med sina sjuka fantasier och övergrepp, men inget är omöjligt och bara Gud kan döma hjärtan.
Kastades Satan ut ur himlen på 1910-talet?

Det första världskriget var egentligen Sjuårskriget som fördes 1756-1763 runt om i världen mellan ett antal helt och hållet kristna länder. Om kristendomen och tron på Gud leder till fred och säkerhet, hur kommer det sig att så många 100% kristna länder har startat så många krig, ofta mot andra 100% kristna länder? Är det inte rätt uppenbart att kristendomen inte är någon som helst garanti för fred och välmående?
Citera
2019-08-23, 18:46
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Precis. Det är ju just det som behövs för att man ska kunna hitta något. Tvinga en stam bananflugor att leva i havsmiljö och en stam bananflugor att leva i ökenmiljö eller nått sånt i en jävla massa generationer. Det är ju först då det finns någon anledning till att dom ska skilja sig åt.

Citat:
Vi kan ge dom möjligheter till det men vi kan ju inte bestämma att det ska ske förändringar. Eller jo, genom avel. Fast då går vi ju helt utanför den naturliga evolutionen, som vi har gjort med hundar till exempel. Chihuahua:n till exempel som är framavlad från vargen..

Citat:
Och du tror inte risken är stor att du hade blivit ihjälslagen om du höll på så? Eller åtminstone utstött ur samhället och då dött av hunger eller köld eller något liknande?
I längden så är det bättre att vara "god", det är därför folk i allmänhet är goda, det är för att evolutionen har premierat det. Samarbete är bättre än själviskhet. Människan överlever väldigt bra om dom samarbetar, försöker man att bara vara självisk så kommer fösta bästa lejon/björn/whatever att käka upp en. Så dom människorna som var som du förespråkar har blivit utstötta ur samhället eller dödade direkt, inget som är bra för generna..

Citat:
Att han var intresserad gör ju inte att han hade rätt. I verkligheten så motarbetade han som sagt evolutionsteorin. Precis som vi gör idag med hundarna. På kennlarna gäller inte "Survival of the fittest" utan "Survival of the idioti som dagens människor vill ha".
Citera
2019-08-23, 18:48
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vad har Hitlers intresse med saken att göra? Blir den mindre sann om han är intresserad, eller hur tänker du? Att han hittar på en egen variant av evolution är inget som har med själva teorin att göra.

Jo, det var ju perfekt.

Genom att hänvisa till Hitler (Godwins lag) så har ttsp praktiskt taget erkänt att han håller på att förlora diskussionen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Godwins_lag#cite_note-faq-2
Citera
2019-08-23, 18:52
Medlem
Citat:
Tror du missade poängen med Einstein.
Jag syftade på förhållandet mellan hans världsberömda formel E=mc2 och atombomben. Detta apropå förhållandet mellan Darwins utvecklingslära och förintelsen.

Jag missade inte poängen.

Poängen med evolutionsteorin är att få fördelar och överleva, helt i synk med atombomben och försöka få herravälde över världen. Formeln E=mc2 säger inget om att den starkaste, den mest lämpade överlever, däremot säger evolutionsteorin exakt detta, så din analogi är falsk, eller egentligen din analogi säger emot dig!
Citera
2019-08-23, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jo, det var ju perfekt.

Genom att hänvisa till Hitler (Godwins lag) så har ttsp praktiskt taget erkänt att han håller på att förlora diskussionen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Godwins_lag#cite_note-faq-2
Jag förstår öht inte resonemanget ”evolutionsteorin innehålller hemskheter, hur kan ni tro på den”?
Som om forskarna skulle hitta på ”snällare” förklaringar till saker de ser i naturen...
Citera
2019-08-23, 19:01
Medlem
Citat:
Om sanningen är att världen är "cynisk och hemsk", är det bättre för människan att inte känna till sanningen?

Nej, jag vill veta sanningen, men som tur är evolutionsteorin inte sanningen. Ni sprider en lögn som får stora konsekvenser i samhället, där själviskhet och att sprida sina egna gener blir det viktigaste.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in