Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Jag menar att man har studerat bananflugor under 100 år, inte i rak följd, jag tror nog du vet vad jag menar.
Precis. Det är ju just det som behövs för att man ska kunna hitta något. Tvinga en stam bananflugor att leva i havsmiljö och en stam bananflugor att leva i ökenmiljö eller nått sånt i en jävla massa generationer. Det är ju först då det finns någon anledning till att dom ska skilja sig åt.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Varför kan människan inte tvinga dom till det? Varför måste det till en mystisk naturfenomen till det?
Vi kan ge dom möjligheter till det men vi kan ju inte bestämma att det ska ske förändringar. Eller jo, genom avel. Fast då går vi ju helt utanför den naturliga evolutionen, som vi har gjort med hundar till exempel. Chihuahua:n till exempel som är framavlad från vargen..
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Ja självklart om jag våldtar så många kvinnor som jag kan, utan att tänka på kvinnorna, så sprids mina gener. Idag kan kvinnor göra abort, men det kunde dom inte för 100 år sedan, men tanken om att sprida sina gener är densamma i evolutionsteorin. Man kan göra det enligt många olika själviska metoder.
Och du tror inte risken är stor att du hade blivit ihjälslagen om du höll på så? Eller åtminstone utstött ur samhället och då dött av hunger eller köld eller något liknande?
I längden så är det bättre att vara "god", det är därför folk i allmänhet är goda, det är för att evolutionen har premierat det. Samarbete är bättre än själviskhet. Människan överlever väldigt bra om dom samarbetar, försöker man att bara vara självisk så kommer fösta bästa lejon/björn/whatever att käka upp en. Så dom människorna som var som du förespråkar har blivit utstötta ur samhället eller dödade direkt, inget som är bra för generna..
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Fast han pratade om "den ariska rasens förträfflighet" o.s.v. Du kan inte bortförklara Hitlers intresse i evolutionsteorin.
Att han var intresserad gör ju inte att han hade rätt. I verkligheten så motarbetade han som sagt evolutionsteorin. Precis som vi gör idag med hundarna. På kennlarna gäller inte "Survival of the fittest" utan "Survival of the idioti som dagens människor vill ha".