2019-09-07, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Om man har en liten enkel grej, och så gör man tusentals små förändringar på den, kommer man inte då att förvandla den grejen till en annan grej? Det är så som evolutionen "arbetar fram" olika arter. Massvis med små små förändringar gör att man till slut har en helt annan grej.

Har någon vetenskapligt observerat att en art arbetats fram till en annan art? Eller antar man bara detta?

Citat:
Vi tar ett väldigt enkelt exempel från verkligheten. Anser du att ett svärd, en smörkniv och en osthyvel är samma sak? Alla tre började som en bit flintsten som hackades tills det gick att skära med den och så gjorde man små små förändringar hela tiden tills man hade dagens svärd, smörknivar och osthyvlar.

Jag har aldrig sett en smörkniv få avkomma. En smörkniv och osthyvel behöver inte ens komma från samma fabrik, men evolutionsteorin förutsätter att ena arten kommer från samma fabrik som den andra arten.

Din liknelse är helt enkelt värdelöst.
Citera
2019-09-07, 15:00
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Har någon vetenskapligt observerat att en art arbetats fram till en annan art? Eller antar man bara detta?

Jag har aldrig sett en smörkniv få avkomma. En smörkniv och osthyvel behöver inte ens komma från samma fabrik, men evolutionsteorin förutsätter att ena arten kommer från samma fabrik som den andra arten.

Jag försöker bara förstå hur du tänker. Anser du att en sak kan förvandlas till en annan sak om man gör tusentals och tusentals små förändringar över tid?
Citera
2019-09-07, 15:04
Medlem
Citat:
Jag försöker bara förstå hur du tänker. Anser du att en sak kan förvandlas till en annan sak om man gör tusentals och tusentals små förändringar över tid?

Ja om man d.v.s. människan gör förändringar så kan man skapa från smörkniv till atombomb, men jag förstår inte vad detta har med evolutionsteorin att göra. Eller menar du att naturen är intelligent och kan skapa en smörkniv som förvandlas till en atombomb?
Citera
2019-09-07, 15:20
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ja om man d.v.s. människan gör förändringar så kan man skapa från smörkniv till atombomb, men jag förstår inte vad detta har med evolutionsteorin att göra. Eller menar du att naturen är intelligent och kan skapa en smörkniv som förvandlas till en atombomb?
Nej, men om det finns en ödla, och så får den ödlans barn lite kortare ben och så får den ödlans barn lite kortare ben och så får den ödlans barn lite kortare ben, och sen fortsätter man så ett par tusen generationer. Hur kommer den ödlan funka sen? Kommer det fortfarande vara samma sorts ödla när benen har blivit så korta så att den inte kan gå på dom utan den ålar fram på magen som en orm?

Och din liknelse med atombomben och kniven är precis det som du inte förstår här. En atombomb utgick inte från en kniv, lika lite som en människa utgick från en katt. En art blir inte bara helt plötsligt en annan art. Olika arter är vidareutvecklingar av nånting gemensamt som fanns för länge sen, precis som smörkniven och osthyveln är vidareutvecklingar av den forntida flintkniven.
Citera
2019-09-07, 15:21
Medlem
Citat:
Fast det finns ju inga direkta belägg på att en art kan förvandlas till en annan. Beläggen som finns, kan också belägga en skapelseteori.

Det bästa motmedlet är att argumentera och resonera, inte förnedra, fördumma och attackera.

Motreaktion hur? Att man fördummar människor som tror på en Gud?

Motreaktionen borde vara att man argumenterar, resonerar och presenterar fakta, men det ser man inte på FB från evolutionister, där handlar det snarare om att erövra och förnedra.

Nätet är inte alltid uppbyggande, t.ex. är FB religion inte ett bra ställe för logik, vetenskap, resonemang och argumentation. Dom flesta inlägg handlar om att erövra och förnedra.

Nätet är även fullt med lögner och vilseledande material. Det är inte så enkelt som att sätta ett barn framför datorn och internet och barnet då automatiskt förstår sanningen om vår värld. Barnet behöver vägledning från en vuxen.
Ta det med vetenskapen.
Och ja, det finns belägg för en skapelseteori Om man köper att detta är en skapelse och att det finns en skapare, vill säga. På samma sätt som det i så fall belägger teorin om att jag åkte bakåt i tiden och skapade. Frågan är varför du resonerar så? Det blir väldigt svårt att veta vad man ska tro på om man utgår från premisser som inte är bevisad.
Citera
2019-09-07, 15:24
Medlem
enligt Darwin fraan apan
enligt Gud fraan jordstoff
Citera
2019-09-07, 15:27
Medlem
Citat:
Nej, det finns inget bevis för att naturen skapat livet, eller naturen skapat alla arter på jorden.

Du ville ha en förklaring av skaparen, hur menar du annars att jag ska förklara skaparen?

Jag anser inte att jag har en direkt kontakt med skaparen. Även om jag hade haft en direkt kontakt med skaparen, så är jag säker på att den förklaringen inte heller hade varit acceptabelt för dig, så hur menar du att jag ska förklara skaparen???
Det påstod jag inte heller. Jag vet fortfarande inte hur liv uppstod. Jag vet att det naturliga existerar.

Det är inte mitt problem hur du ska förklara just den skaparen du tror på.
Och du kan ställa frågan till dig själv; är det acceptabla bevis när någon säger sig ha kontakt med en skapare?
Om någon förklarar att den blev bortförd av aliens, är det bra bevis? Eller krävs det något mer?
Citera
2019-09-07, 15:28
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Min uppfattning är att vi människor är en produkt av evolutionen, som sin tur är en produkt av de gynnsamma förhållanden som vår Jord har. Vår Jord kommer i sin tur från de fysikaliska krafter i universum som sammanfört alla dessa atomer. Sen blir det svårt. Finns teorier om att vårt universum existerar i ett multiversum, där olika universum existerar i en och samma rymd. Lite som stjärnorna som far runt i vårt universum. Om detta nu stämmer blir frågan vad detta multiversum existerar i. Och därefter vad det som vårt multiversum existerar i existerar i. Kan denna följd med saker som existerar i varandra verkligen pågå i en oändlig följd, eller finns det någon form av rymd/dimension där allt som existerar ryms? Och hur uppstod då denna rymd? Känns mycket abstrakt/obegripligt att denna skulle ha uppstått ur absolut ingenting utan anledning, alternativt alltid existerat. Men om det fanns en anledning till att denna uppstått måste denna anledning ha existerat i något, och då bryter det mot villkoret att denna rymd skulle vara den yttersta. Allt är totalt obegripligt och lika skrämmande som det är paradoxalt.
Citera
2019-09-07, 15:30
Medlem
Citat:
Nej, men om det finns en ödla, och så får den ödlans barn lite kortare ben och så får den ödlans barn lite kortare ben och så får den ödlans barn lite kortare ben, och sen fortsätter man så ett par tusen generationer. Hur kommer den ödlan funka sen? Kommer det fortfarande vara samma sorts ödla när benen har blivit så korta så att den inte kan gå på dom utan den ålar fram på magen som en orm?

Nej, det kommer inte att vara samma sorts ödla, men är det en ödla som får avkomma med andra ödlor? Eller får den avkomma med ormar? Är det samma art fast med superkorta ben?

Citat:
Och din liknelse med atombomben och kniven är precis det som du inte förstår här. En atombomb utgick inte från en kniv, lika lite som en människa utgick från en katt.

Men en osthyvel utgick från en flintsten enligt din liknelse?

Citat:
En art blir inte bara helt plötsligt en annan art.

Jag har aldrig påstått det.

Citat:
Olika arter är vidareutvecklingar av nånting gemensamt som fanns för länge sen, precis som smörkniven och osthyveln är vidareutvecklingar av den forntida flintkniven.

Så en flintkniv fick avkomma så att den utvecklades till en osthyvel? Eller handlar det om som jag misstänker en inblandning av en intelligens som skapar flintknivar och osthyvlar?

Menar du egentligen att arter är ett resultat av intelligens, precis som med flintknivar och osthyvlar?
Citera
2019-09-07, 15:32
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

Och din liknelse med atombomben och kniven är precis det som du inte förstår här. En atombomb utgick inte från en kniv, lika lite som en människa utgick från en katt. En art blir inte bara helt plötsligt en annan art. Olika arter är vidareutvecklingar av nånting gemensamt som fanns för länge sen, precis som smörkniven och osthyveln är vidareutvecklingar av den forntida flintkniven.

Exakt. Vilket jag försökt tala om många gånger men ttsp vägrar ta in det. Alla delar av en ek kommer från ekollonet, ändå liknar ekollonet varken stammen, barken, rötterna eller bladen. Bladen och rötterna skulle inte kunna "få avkomma med varandra" men de kommer från samma ursprung.
Citera
2019-09-07, 15:33
Medlem
Citat:

Historiska händelser är inte observerbara idag. Vetenskapen följer bevisen bakåt. All vetenskap bygger inte på exakt samma metod.
Varför kräver du observation ibland och ibland inte?
Citera
2019-09-07, 15:35
Medlem
allt aer Tro. senaste foersoek finna mellanform apa-manniska visade sig vara bedraegeri.
dessutom visade sig 'Lucy' vara av hankoen. blev nu kallad LUCIFER. efter detta tycks nu
ateisterna givit upp. men dom har aennu makten och evolutionslaeran som vetenskapligt
bevisad ligger kvar i alla laeroboecker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in