2019-09-06, 02:12
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BillBass
Är det någon som har koll på statistiken gällande hur ofta misstanke om allvarlig psykisk störning enligt P7 åtföljs av konstaterad allvarlig psykisk störning enligt RPU?

Min känsla är att misstankarna är betydligt vanligare än konstaterade störningar, vilket iofs är naturligt då P7:an kan sägas vara en screening.

Jag funderar också på om det kan vara så att man pga av MGMs låga ålder garderar sig genom att rekommendera en RPU, även om misstankarna om allvarlig störning inte är så höga. Att man absolut inte vill riskera att någon störning missas. Låter inte så professionellt kanske,men...ja, jag funderar som sagt.

Fann nedanstående uppgifter som ger vid handen att andelen halveras de bägge undersökningskategorierna emellan:

https://www.krimfall.se/rpu-och-paragraf-7-undersokningar/
Citera
2019-09-06, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BillBass
Nej, vem fan har det?

Intressant läsning i ett av dina senare inlägg att det skulle kunna röra sig om annat än just snuff-filmer, om än med samma tema. Förstår jag dig rätt om jag säger att du fått indikationer via PM eller liknande?
Jag menar att det ena utesluter inte det andra när det handlar om varifrån inspirationen kom.
Snart, om nån vecka eller två, tror jag att RPUn är klar. Då kommer åtal väckas och fupen släppas. Blir intressant. Dock är vi några som undrar hur mycket som blir sekretessbelagt. Vi får se.
Senast redigerad av Picasso2 2019-09-06 kl. 09:50.
Citera
2019-09-06, 12:58
Medlem
Gesaffelsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Eftersom autism syns (missbildade ansiktsdrag "babyface") undrar jag om det finns några bilder på gärningsmannen så vi slipper spekulera?
Testa googla hans namn så får du säkert upp en eller flera bilder.
Citera
2019-09-06, 13:11
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gesaffelstein
Testa googla hans namn så får du säkert upp en eller flera bilder.
Det har jag gjort. Finns bara en bild på en lintott som spelar fotboll i tyresö
Citera
2019-09-06, 13:34
Medlem
BillBasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Fann nedanstående uppgifter som ger vid handen att andelen halveras de bägge undersökningskategorierna emellan:

https://www.krimfall.se/rpu-och-paragraf-7-undersokningar/

Stort tack! Intressant läsning.
Citera
2019-09-06, 13:37
Medlem
Gesaffelsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Det har jag gjort. Finns bara en bild på en lintott som spelar fotboll i tyresö
Klassfoto: https://minfil.com/X877c657n1/received_516972645723480_jpeg
Citera
2019-09-06, 13:37
Medlem
BillBasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag menar att det ena utesluter inte det andra när det handlar om varifrån inspirationen kom.
Snart, om nån vecka eller två, tror jag att RPUn är klar. Då kommer åtal väckas och fupen släppas. Blir intressant. Dock är vi några som undrar hur mycket som blir sekretessbelagt. Vi får se.

Okej! Det har du förstås rätt i. Många bäckar små kan ju också leda till härdsmälta.
Ja, nog finns det risk att mycket blir sekretessbelagt med tanke på MGMs låga ålder.
Citera
2019-09-06, 13:45
Medlem
Citat:
Och den sittande är GM (Jack) och den stående är BO (Peter)
Citera
2019-09-06, 16:27
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Stort tack. Det syns inga direkta spår av autism på detta kortet. Kanske "pojkaktig" uppsyn.
Vad jag menar med pojkaktig uppsyn syns bäst på journalisten Anders Lindberg som är över 40 men ser ut som tolv. Det är inte ovanligt att människor med autism måste visa leg för att köpa alkohol eller tobak upp i 40-års åldern.

Tyvärr hjälpte inte denna bild...tack i alla fall
Citera
2019-09-06, 22:06
Medlem
Jag undrar vad som far genom huvudet nu på GM när han suttit frihetsberövad ett tag och utan direkt tillgång till allt som hör tonåren till. Inget dataspel,inga sociala forum,inget vardagligt snack med polarna,inget tjafs eller prat vid middagen med föräldrar/syskon (och inga ”mordfilmer”) osv.
Tid att tänka så det knakar i varje hjärncell får han ju garanterat.
Undrar om verkligheten kommit i kapp honom och han mår totalt piss över vad fan han gjort och minnesbilderna han ser, är suicid eller om han sitter likgiltig alt nöjd över dådet (men förmodligen knäckt över frihetsberövandet) och går igång på just minnesbilderna.
Eller har verkligheten kommit i kapp så pass så han tom distanserat sig till händelsen och inget känns som ngt han själv gjort. Allt var en dröm.
Ja,fan va man undrar och tänker på denna hjärna och hur den fungerar (eller inte).
Kan ju verkligen vara 1000 olika alternativ och inget av ovan nämnda.
Vad händer med ”en sån här hjärna” bakom lås och bom.
Frågorna är många.
Varit väldigt tyst i press sista tiden,ingen info verkar släppas från något håll.
Man får snällt vänta.
Senast redigerad av Strogge123 2019-09-06 kl. 22:24.
Citera
2019-09-07, 02:19
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strogge123
Jag undrar vad som far genom huvudet nu på GM när han suttit frihetsberövad ett tag och utan direkt tillgång till allt som hör tonåren till. Inget dataspel,inga sociala forum,inget vardagligt snack med polarna,inget tjafs eller prat vid middagen med föräldrar/syskon (och inga ”mordfilmer”) osv.
Tid att tänka så det knakar i varje hjärncell får han ju garanterat.
Undrar om verkligheten kommit i kapp honom och han mår totalt piss över vad fan han gjort och minnesbilderna han ser, är suicid eller om han sitter likgiltig alt nöjd över dådet (men förmodligen knäckt över frihetsberövandet) och går igång på just minnesbilderna.
Eller har verkligheten kommit i kapp så pass så han tom distanserat sig till händelsen och inget känns som ngt han själv gjort. Allt var en dröm.
Ja,fan va man undrar och tänker på denna hjärna och hur den fungerar (eller inte).
Kan ju verkligen vara 1000 olika alternativ och inget av ovan nämnda.
Vad händer med ”en sån här hjärna” bakom lås och bom.
Frågorna är många.
Varit väldigt tyst i press sista tiden,ingen info verkar släppas från något håll.
Man får snällt vänta.

Ja, hur tänker någon som sitter fängslad? En högst allmängiltig fråga. Det kan ju inte ha kommit som en överraskning för honom att omständigheterna skulle föra honom dit, i synnerhet som han angav sig själv. Hade han valt att inte passera gå s a s är det inte otroligt att han varit på fri fot med tanke på hur bra utredningar svensk polis brukar prestera.
Citera
2019-09-07, 11:56
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Ja, hur tänker någon som sitter fängslad? En högst allmängiltig fråga. Det kan ju inte ha kommit som en överraskning för honom att omständigheterna skulle föra honom dit, i synnerhet som han angav sig själv. Hade han valt att inte passera gå s a s är det inte otroligt att han varit på fri fot med tanke på hur bra utredningar svensk polis brukar prestera.

På fri fot tror jag inte att han skulle ha varit. Folk hade sett de två cyklat iväg. Finns säkert uppgifter om de verktyg han inhandlat och använde vid mordet. Dna på kläder, mordvapen osv. Uppgifter om intresset för mordfilmer. Ett lätt fall att lösa skulle jag tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in