• 1
  • 2
2019-09-04, 17:45
Medlem
Hej.

Har nu försökt göra mycket men det känns som att jag missar något, eventuellt. Jag söker därför input av er på flashback. Det är så att jag har skulder på 649.000 kronor (blanco). Äger ingen bil eller fastighet. Jag och min sambo med 2 barn bor i hyresrätt där min del av hyran ligger på 3500:-/månad.
Jag ansökte om skuldsanering hos kfm där jag fick tyvärr ett avslag då dem ansåg att jag har tillräckligt lång tid kvar att betala av lånen och bli skuldfri. Jag har även försökt få ihop ett lite större lån för att sänka månadskostnaden för att sedan beta av dem dyraste lånen, dock får jag ej något mer lån för att jag har en misskött kredit. Anledningen till den misskötta krediten är för att jag sökte skuldsaneringen hos KFM där den först blev prel. beviljad och då ville dem att jag skulle sluta betala mina räkningar för att jag skulle betala kfm 10.000:-/månad. Sedan blev det som jag skrev tidigare et avslag på saneringen och då började jag betala mina räkningar igen.
Min lön ligger på runt 26-28000:-/månad (skift-arbetare). Har även skattejämkning för att få allt att gå runt varje månad. Jag har även ringt till dem kreditföretagen jag har (13), för att få dem att pausa mina lån då jag kan snabbare betala av 1 lån i taget, utan resultat.
Kan även berätta lite om varför i hela fridens det kunde gå så här illa. Men jag tror det är helt oviktigt hur mitt liv har varit och fokusera istället på nuet.

Därför frågar jag nu er på fb om ni har några ytterligare idéer som jag kan göra?

Nej, jag tänker inte söka till lyxfällan då dem inte kan göra annat än att förödmjuka mig offentligt i tv.

Tack så länge!

Även tillägga att jag inte har någon som kan gå i borgen för mig.
Senast redigerad av flowerpott 2019-09-04 kl. 17:57. Anledning: Kompletterande text.
Citera
2019-09-04, 18:16
Medlem
VonKnorrhanes avatar
- Har din sambo en inkomst? Utgår från att din inkomst var brutto (innan skatt)
- Gör en sammanställning över dina utgifter, för du spenderar för mycket
- Dra ned på kostnaderna och öka inkomsterna
Citera
2019-09-04, 18:17
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flowerpott
Hej.

Har nu försökt göra mycket men det känns som att jag missar något, eventuellt. Jag söker därför input av er på flashback. Det är så att jag har skulder på 649.000 kronor (blanco). Äger ingen bil eller fastighet. Jag och min sambo med 2 barn bor i hyresrätt där min del av hyran ligger på 3500:-/månad.
Jag ansökte om skuldsanering hos kfm där jag fick tyvärr ett avslag då dem ansåg att jag har tillräckligt lång tid kvar att betala av lånen och bli skuldfri. Jag har även försökt få ihop ett lite större lån för att sänka månadskostnaden för att sedan beta av dem dyraste lånen, dock får jag ej något mer lån för att jag har en misskött kredit. Anledningen till den misskötta krediten är för att jag sökte skuldsaneringen hos KFM där den först blev prel. beviljad och då ville dem att jag skulle sluta betala mina räkningar för att jag skulle betala kfm 10.000:-/månad. Sedan blev det som jag skrev tidigare et avslag på saneringen och då började jag betala mina räkningar igen.
Min lön ligger på runt 26-28000:-/månad (skift-arbetare). Har även skattejämkning för att få allt att gå runt varje månad. Jag har även ringt till dem kreditföretagen jag har (13), för att få dem att pausa mina lån då jag kan snabbare betala av 1 lån i taget, utan resultat.
Kan även berätta lite om varför i hela fridens det kunde gå så här illa. Men jag tror det är helt oviktigt hur mitt liv har varit och fokusera istället på nuet.

Därför frågar jag nu er på fb om ni har några ytterligare idéer som jag kan göra?

Nej, jag tänker inte söka till lyxfällan då dem inte kan göra annat än att förödmjuka mig offentligt i tv.

Tack så länge!

Sälj allt du kan.

Lev snålare.

Få sambo att betala mer.

Betala av krediter.
Citera
2019-09-04, 18:43
Medlem
X-fronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flowerpott
Hej.

Tack så länge!

Skumt att du inte fick igenom med tanke på att du har barn, är det nya skulder?

Jag gissar att spel och dobbel som har satt dig i denna skit?
Citera
2019-09-04, 19:05
Medlem
Synd om alla människor i den situationen, det finns mycket frestelser, beroenden och förstås en del oväntade händelser eller rent av slarv som folk fastnar i.

649 000 kr är inte mycket pengar, ring och pruta på räntorna. Sätt sen igång med ett jobb till, din sambo är förhoppningsvis förstående och låter dig arbeta som en slav. Absolut existensminimum för ditt levande och så bara kasta pengar på fogden till det är avklarat.

Om man har orken kommer det att gå snabbare än vad du föreställer dig. 15000 kr i månaden eller mera kan du nog betala.

Annars är du fast i det här resten av livet, vad är allt hårt arbete då bra för?

Lycka till!
Citera
2019-09-04, 20:30
Medlem
Uninteresteds avatar
Visst. Lyxfällan kommer att skämma ut dig.

Men dom gör så mycket mer. Bla. genom att du garanterat har större chans att frysa räntor och dyl. när dom ringer än när du gör det.
Citera
2019-09-04, 20:38
Medlem
LittleFishs avatar
Börja budgetera! Det går absolut att betala av lånet varje månad med den lönen. Inga onödiga utgifter.
Citera
2019-09-04, 21:14
Medlem
SameOldStorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VladimirDuterte
Synd om alla människor i den situationen, det finns mycket frestelser, beroenden och förstås en del oväntade händelser eller rent av slarv som folk fastnar i.

649 000 kr är inte mycket pengar, ring och pruta på räntorna. Sätt sen igång med ett jobb till, din sambo är förhoppningsvis förstående och låter dig arbeta som en slav. Absolut existensminimum för ditt levande och så bara kasta pengar på fogden till det är avklarat.

Om man har orken kommer det att gå snabbare än vad du föreställer dig. 15000 kr i månaden eller mera kan du nog betala.

Annars är du fast i det här resten av livet, vad är allt hårt arbete då bra för?

Lycka till!

Att ha 649000 SEK i blancolån utan att äga sitt egna boende är huuuur mycket pengar som helat. Samma summa i ett huslån är däremot lite pengar.
Citera
2019-09-05, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonKnorrhane
- Har din sambo en inkomst? Utgår från att din inkomst var brutto (innan skatt)
- Gör en sammanställning över dina utgifter, för du spenderar för mycket
- Dra ned på kostnaderna och öka inkomsterna

Ja det har hon dock är hon f-ledig nu. Jag har gjort en sammanställning och betalar 25.600:-/mån i bara lån.
Citera
2019-09-05, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Sälj allt du kan.

Lev snålare.

Få sambo att betala mer.

Betala av krediter.

Sambon hjälper till otroligt mycket. Hon är f-ledig nu men betalar vissa månader hela hyran och all mat.
Citera
2019-09-05, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SameOldStory
Att ha 649000 SEK i blancolån utan att äga sitt egna boende är huuuur mycket pengar som helat. Samma summa i ett huslån är däremot lite pengar.

Precis. Hade vi ägt en bostad hade vi inte varit i denna sits.
Citera
2019-09-05, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VladimirDuterte

Lycka till!

Jag kan säga som så att det började 2009 när jag fick mitt första fasta jobb. Det var lättare att ta lån än att betala på en gång. Ung och dum. Just nu betalar jag lite över 25000 i månaden på endast lån. Måste försöka få ner eller frysa räntorna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in