2019-09-05, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-front
Skumt att du inte fick igenom med tanke på att du har barn, är det nya skulder?

Jag gissar att spel och dobbel som har satt dig i denna skit?

Jag tycker det är rätt så sjukt att det inte gått igenom. En på kfm ville att jag skulle överklaga.
Nej inga spel är inblandade här. Allt började 2009 med fast jobb och lättare att ta lån. Sedan eskalerade det och för 4 år sedan insåg jag allvaret och har sedan dess försökt hitta lösningar.
Citera
2019-09-05, 09:59
Medlem
Citat:
Det är så att jag har skulder på 649.000 kronor (blanco).
Vilken ränta betalar du på lånet / lånen?
Kanske ide att kontakta Lendo eller Advisa för att samla dina lån och få ner din månadskostnad.
Citera
2019-09-05, 10:03
Medlem
X-fronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flowerpott
Jag tycker det är rätt så sjukt att det inte gått igenom. En på kfm ville att jag skulle överklaga.
Nej inga spel är inblandade här. Allt började 2009 med fast jobb och lättare att ta lån. Sedan eskalerade det och för 4 år sedan insåg jag allvaret och har sedan dess försökt hitta lösningar.

Jag skulle överklaga.
Har man barn som levt i ett skuldsatt hushåll under några år så "brukar" det vara något de tar hänsyn till. Kanske din berättelse inte var stark nog, eller så är skulderna för nya, eller så ser de helt enkelt att du har möjlighet att betala detta inom 15 år. Om du överklagar så trycks mycket på att barnen blir utsatta, inte får möjlighet till ett drägligt liv som alla andra etc, men smyg in det.
Citera
2019-09-05, 10:07
Moderator
Hobbybondes avatar
Citat:
Hej.

Har nu försökt göra mycket men det känns som att jag missar något, eventuellt. Jag söker därför input av er på flashback. Det är så att jag har skulder på 649.000 kronor (blanco). Äger ingen bil eller fastighet. Jag och min sambo med 2 barn bor i hyresrätt där min del av hyran ligger på 3500:-/månad.
Jag ansökte om skuldsanering hos kfm där jag fick tyvärr ett avslag då dem ansåg att jag har tillräckligt lång tid kvar att betala av lånen och bli skuldfri. Jag har även försökt få ihop ett lite större lån för att sänka månadskostnaden för att sedan beta av dem dyraste lånen, dock får jag ej något mer lån för att jag har en misskött kredit. Anledningen till den misskötta krediten är för att jag sökte skuldsaneringen hos KFM där den först blev prel. beviljad och då ville dem att jag skulle sluta betala mina räkningar för att jag skulle betala kfm 10.000:-/månad. Sedan blev det som jag skrev tidigare et avslag på saneringen och då började jag betala mina räkningar igen.
Min lön ligger på runt 26-28000:-/månad (skift-arbetare). Har även skattejämkning för att få allt att gå runt varje månad. Jag har även ringt till dem kreditföretagen jag har (13), för att få dem att pausa mina lån då jag kan snabbare betala av 1 lån i taget, utan resultat.
Kan även berätta lite om varför i hela fridens det kunde gå så här illa. Men jag tror det är helt oviktigt hur mitt liv har varit och fokusera istället på nuet.

Därför frågar jag nu er på fb om ni har några ytterligare idéer som jag kan göra?

Nej, jag tänker inte söka till lyxfällan då dem inte kan göra annat än att förödmjuka mig offentligt i tv.

Tack så länge!

Även tillägga att jag inte har någon som kan gå i borgen för mig.
Har du pratat med din bank? Alltså inte bara skickat in låneansökan utan bokat en fysisk tid med en bankman och diskuterat det?
Kommer man dit välkammad och i ordning och lägger upp saken väl så kanske de kan göra något. Mörka inget utan lägg upp det som att du begått misstag men vill försöka få rätsida på det för att du vill få en ordnad ekonomi och kunna ta bostadslån i framtiden. Vet inte hur stora chanserna är men det är värt ett försök. Att få ett enda blancolån på en bank med skaplig ränta är bättre än massa krediter och skulle kunna öka summan du kan amortera i månaden.
Citera
2019-09-05, 10:37
Medlem
Jag skulle hårt jobba mot att få dina lån samlade till ett (1) med lägre ränta. Som det är nu betalar du säkert väldigt mycket i bara ränta, och av de 25k du betalar per månad är kanske bags hälften amortering. Gissar nu bara.

Helt enkelt, om du ska bli fri för detta måste ditt främsta mål vara att minimera kostnader i form av ränta, och maximera amortering. Allt annat gör att du bara kommer stå och harva. 650k är väldigt mycket pengar, men med en horisont på 5 år kan du bli kvitt den. 5 år känns som en evighet, men livet är långt.
Citera
2019-09-05, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Vilken ränta betalar du på lånet / lånen?
Kanske ide att kontakta Lendo eller Advisa för att samla dina lån och få ner din månadskostnad.

Jag har från 5,94-18.40%. Har varit i kontakt med dem men ingen vill riskera något. På grund av att jag har en missköt kredit (ingen betalningsanmärkning) så kan dem inte hjälpa.
Citera
2019-09-05, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Har du pratat med din bank? Alltså inte bara skickat in låneansökan utan bokat en fysisk tid med en bankman och diskuterat det?
Kommer man dit välkammad och i ordning och lägger upp saken väl så kanske de kan göra något. Mörka inget utan lägg upp det som att du begått misstag men vill försöka få rätsida på det för att du vill få en ordnad ekonomi och kunna ta bostadslån i framtiden. Vet inte hur stora chanserna är men det är värt ett försök. Att få ett enda blancolån på en bank med skaplig ränta är bättre än massa krediter och skulle kunna öka summan du kan amortera i månaden.

Håller helt klart med dig. Jag har provat på Swedbank, SBE och Handelsbanken. Min egen bank är Swedbank och på alla dessa banker har det blivit avslag. Ska prova med Nordea och en mindre sparbank i området.
Citera
2019-09-05, 15:39
Medlem
Säg till sambon att du inte har råd att betala hyra mm innan du fått ordning på skulderna. Hon kommer lacka ur totalt, men en kvinna i din situation hade aldrig betalt en krona i hyra.

Det hade varit ”orättvist, varför skall jaaa betala när du har bättre ekonomi än mig?”
Citera
2019-09-05, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Jag skulle hårt jobba mot att få dina lån samlade till ett (1) med lägre ränta. Som det är nu betalar du säkert väldigt mycket i bara ränta, och av de 25k du betalar per månad är kanske bags hälften amortering. Gissar nu bara.

Helt enkelt, om du ska bli fri för detta måste ditt främsta mål vara att minimera kostnader i form av ränta, och maximera amortering. Allt annat gör att du bara kommer stå och harva. 650k är väldigt mycket pengar, men med en horisont på 5 år kan du bli kvitt den. 5 år känns som en evighet, men livet är långt.

Det är ett av mina mål. Känns som att mina lån står helt stilla. Betalar mycket mer ränta än amortering. Har tyvärr inte riktigt stor koll på amorteringen men det minskar väldigt lite. 5 år är ingenting. Jag skulle bli överlycklig om jag blir av med lånen inom 10 år.
Citera
2019-09-05, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-front
Jag skulle överklaga.
Har man barn som levt i ett skuldsatt hushåll under några år så "brukar" det vara något de tar hänsyn till. Kanske din berättelse inte var stark nog, eller så är skulderna för nya, eller så ser de helt enkelt att du har möjlighet att betala detta inom 15 år. Om du överklagar så trycks mycket på att barnen blir utsatta, inte får möjlighet till ett drägligt liv som alla andra etc, men smyg in det.

Tyvärr så har redan överklagningstiden gått ut ungefär 4 månader sedan. Jag funderar dock på att söka igen.
Citera
2019-09-05, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Säg till sambon att du inte har råd att betala hyra mm innan du fått ordning på skulderna. Hon kommer lacka ur totalt, men en kvinna i din situation hade aldrig betalt en krona i hyra.

Det hade varit ”orättvist, varför skall jaaa betala när du har bättre ekonomi än mig?”

Hon betalar redan på vissa av mina lån. Och just nu är hon f-ledig därför har hon inte råd att betala hyran själv, just nu.
Citera
2019-09-05, 15:43
Medlem
Citat:
Allt handlar om vad du kan tänkas tjäna. Jag hade knappt upp till 150 000 efter närapå 20 år med skulder och fick igenom men det baserat på att jag betalat längre tid och inte kunde förväntas inom närmaste åren betala bort skulderna. Som främst var räntor och inte lyxliv eller lån utan mer bostadslöshet och mental utmattning.

Har inte din kommun budgetrådgivare? Gå till dem och be dem om hjälp med att se över dina möjligheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in