• 3
  • 4
2019-09-07, 13:51
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flowerpott
Håller helt klart med dig. Jag har provat på Swedbank, SBE och Handelsbanken. Min egen bank är Swedbank och på alla dessa banker har det blivit avslag. Ska prova med Nordea och en mindre sparbank i området.
Du kommer aldrig få låna de summorna själv.

Du behöver någon medlåntagare med god ekonomi som är beredd att hjälpa dig.
Citera
2019-09-07, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaealy
" Anledningen till den misskötta krediten är för att jag sökte skuldsaneringen hos KFM där den först blev prel. beviljad och då ville dem att jag skulle sluta betala mina räkningar för att jag skulle betala kfm 10.000:-/månad. Sedan blev det som jag skrev tidigare et avslag på saneringen och då började jag betala mina räkningar igen. "

Alltså, sa KFM åt dig att sluta betala skulderna även fast du inte hade fått skuldsanering än för att du skulle KANSKE betala till dom istället för kreditorerna? Detta låter helt otroligt faktiskt i mina öron. Det låter helt galet.

När jag till slut inte orkade jobba på mina semestrar längre för att kunna betala alla mina utgifter och lån så ringde jag till kronofogden o sa som det var. De sa åt mig att sluta betala på alla mina lån på en gång, bara betala bolån, el, försäkringar o dylikt. Jag sökte skuldsanering veckan därpå och det tog 6 månader innan jag fick preliminärt skuldsanering och under denna tid betalade jag inget på mina lån. 2 månader efter det så fick jag bekräftat att jag fick skuldsanering. Så ja, Kfm kan säga åt dig att sluta betala
Citera
2019-09-07, 17:40
Medlem
Citat:
Jag kan säga som så att det började 2009 när jag fick mitt första fasta jobb. Det var lättare att ta lån än att betala på en gång. Ung och dum. Just nu betalar jag lite över 25000 i månaden på endast lån. Måste försöka få ner eller frysa räntorna.

Alla har varit unga någon gång i livet men få är så dumma. Säker på att du inte är lågbegåvad?

Som om detta inte vore nog har du valt att skaffa två barn trots din situation i hopp om att få skuldsanering?
Mitt tips till dig är att bli en man först och främst och stå för dina handlingar.
Skaffa dig ett extrajobb eller ett bättre betald, snåla in på allt under ett par år och när du har betalat av dina skulder kan du stå rakryggad framför dina barn och lära dom rätta värderingarna för du vet ordspråket "Skitäpplen faller inte långt från skitträdet".

Du kan härmed påverka dina barns framtid och bryta den onda cirkeln , vill du att dina barn ska hamna i din situation?
Citera
2019-09-07, 18:13
Medlem
Citat:
Hej.

Har nu försökt göra mycket men det känns som att jag missar något, eventuellt. Jag söker därför input av er på flashback. Det är så att jag har skulder på 649.000 kronor (blanco). Äger ingen bil eller fastighet. Jag och min sambo med 2 barn bor i hyresrätt där min del av hyran ligger på 3500:-/månad.
Jag ansökte om skuldsanering hos kfm där jag fick tyvärr ett avslag då dem ansåg att jag har tillräckligt lång tid kvar att betala av lånen och bli skuldfri. Jag har även försökt få ihop ett lite större lån för att sänka månadskostnaden för att sedan beta av dem dyraste lånen, dock får jag ej något mer lån för att jag har en misskött kredit. Anledningen till den misskötta krediten är för att jag sökte skuldsaneringen hos KFM där den först blev prel. beviljad och då ville dem att jag skulle sluta betala mina räkningar för att jag skulle betala kfm 10.000:-/månad. Sedan blev det som jag skrev tidigare et avslag på saneringen och då började jag betala mina räkningar igen.
Min lön ligger på runt 26-28000:-/månad (skift-arbetare). Har även skattejämkning för att få allt att gå runt varje månad. Jag har även ringt till dem kreditföretagen jag har (13), för att få dem att pausa mina lån då jag kan snabbare betala av 1 lån i taget, utan resultat.
Kan även berätta lite om varför i hela fridens det kunde gå så här illa. Men jag tror det är helt oviktigt hur mitt liv har varit och fokusera istället på nuet.

Därför frågar jag nu er på fb om ni har några ytterligare idéer som jag kan göra?

Nej, jag tänker inte söka till lyxfällan då dem inte kan göra annat än att förödmjuka mig offentligt i tv.

Tack så länge!

Även tillägga att jag inte har någon som kan gå i borgen för mig.
Jag tolkar det som att du får ut ca 27 000 kr i lön varje månad. Då du är sambo och har en boendekostnad på 3500, mat på 2000 kr, resor 1000 och övrigt 2500 så borde du kunna betala 18 000 i ränta och amortering varje månad. Det blir 216 000 kr per år.
Förstår att du inte fick skuldsanering eftersom att du faktiskt kan lösa detta om du verkligen vill och anstränger dig.

Om du har 650 000 i skulder med 15 % ränta så blir det 98 500 i räntekostnader per år men du kommer fortfarande att kunna amortera 118 500 kr vilket gör att skulden väldigt snabbt sjunker. Om ett år är skulden 531 500 kr med 80 000 i räntekostnader. Då kan du amortera 136 000 kr och skulden sjunker till ca 400 000. På 2,5 år är alltså skulden 250 000 kr lägre än idag.

Om din sambo är föräldraledig spelar mindre roll eftersom du inte behöver belasta hennes ekonomi och ändå betala 18000 per månad för dina lån. Du bör kunna bli skuldfri på 4 år. Du kan ju amortera rätt hårt vilket gör att räntekostnaden minskar kraftigt.
Senast redigerad av Mynicname 2019-09-07 kl. 18:17.
Citera
2019-09-07, 18:44
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uninterested
Visst. Lyxfällan kommer att skämma ut dig.

Men dom gör så mycket mer. Bla. genom att du garanterat har större chans att frysa räntor och dyl. när dom ringer än när du gör det.

Skulle heller inte för något i värden vara med i denna typ av program men mitt tips är att titta på fem avsnitt och gör som de gör.
-skaffa extrajobb
-Sälj av
-Ta bort onödiga abonnemang
-Hitta billigare abonnemang om det är något du måste ha. Netflix hör inte hit.
-Matlåda istället för utelunch.
-Lägg av med rökning, sprit, godis och energidrycker.
-Fika inte ute.
-Snåla och beta av skulder efter som. Högst ränta först.
-Din sambo, be henne hjälpa.
-hoppackslån med hjälp av dina föräldrar som borgenärer.

Finns massor med tips men det är bara att börja ta tag i det för det kommer inte bli bättre av att skita i det. Summan är inte heller överjävlig och när du väl fått bort några 100tkr gör ett nytt försök med hoppackslån.
Citera
2019-09-07, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Nudlar är dyrt och innehåller 0 av de essentiella aminosyrorna du behöver..... Men annars så!
Fast de äter väl lunch i skolan/ på dagis, så det är lugnt.

Du borde klara dig ett bra tag utan annat än energi. Generellt verkar 2-4 år vara ett normalt riktmärke om man tittar på veganer.
Nudlar är superdyrt, ofta dyrare än nötkött. Såg några burkar med Knorr nudlar som kostade 329 kr/kg vilket är lika mycket som Svensk oxfilé. Köp potatis, pasta eller något annat. Lägg i en kvarts buljongtärning. Vill du lyxa till det så köper man falukorv eller köttbullar för en tiondel av kilopriset på nudlar. Pasta kostar runt 10 kr per kilo och nudlar flera hundra kr per kilo.

COOP tar 231 kronor per kilo för färdig pasta med tomatsås. Billigare med potatisgratäng och en biff. https://www.coop.se/handla/varor/ska...-8714100671504
Senast redigerad av Mynicname 2019-09-07 kl. 19:18.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in