2019-09-01, 17:15
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo
Det är svårt att bevisa, eftersom dom andra två dörrarna på övervåningen pratar inte alls för dom är mer eller mindre singelhushåll, och rösterna jag hör kommer ifrån en trea, det är bra och veta innan man inkluderar i nästa kärleksbrev att dom gärna får dämpa sig några oktav också.

Men tror du verkligen att man kan ha en så ojämn isolations-profil?
att det dels kan höras genom ytterdörren när folk pratar afrikanska
(enbart detta studsar, pratar man svenska hörs det inte )

Däremot kan vi i det här huset samtidigt göra allt det som den här tråden klagar på, jag har aldrig hört en definierad dammsugare igenom väggen, jag kan duscha kl 3 på natten utan att det väckt grannarna, jag har aldrig hört grannar duscha på dagen men vågar utgå att dom ändå sköter hygienen, man kan korva på muggen här utan att det hörs in till mig, inte heller TV-ljud hörs igenom väggen

Däremot hörs smällar och dunsar och spring genom väggar, samt rösterna ut i trappuppgången.

Man kan gå till kommunen Miljökontoret och be dem mäta hur lyhört det är. Sen beror de väl på om de är hjälpsamma eller inte och som i mitt fall motade hyresvärden det så det blev inget.
Citera
2019-09-02, 17:39
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Vad är ”normala ljud” enligt dig? Jag har bott i närheten av barnfamiljer och jag kan försäkra dig om att alla de tycker att just deras barn producerar bara ”normala ljud” och ingenting annat. Som i verkligheten är slammer, evigt dunkande, fotbollsmatcher i lägenheten etc. De flesta barnfamiljer tar ingen hänsyn och skiter fullständigt i sina grannar. I vissa lägen och om jag hade varit tvungen att göra ett val så hade jag hellre valt att bo nära festande ungdomar än barnfamiljer igen. Så mycket kan jag säga...
Under vilka tider på dygnet skedde det?, även om det förekommer pauser så är det ju ingen tröst för en granne, jag anser inte att det behövs ihållande fotbollsmatcher ens utan att det inte ska springas alls inomhus i hyreshus

Jag antar att du inlärde ungar dina detta? för när ungar springer så klampar dom ju automatiskt.
Var det svårt för dom att lära in? hur lång tid tar det?,
från vilken ålder går det att tala dom tillrätta?
Senast redigerad av Enmansdemo 2019-09-02 kl. 17:41.
Citera
2019-09-03, 15:22
Medlem
Citat:
Under vilka tider på dygnet skedde det?, även om det förekommer pauser så är det ju ingen tröst för en granne, jag anser inte att det behövs ihållande fotbollsmatcher ens utan att det inte ska springas alls inomhus i hyreshus

Jag antar att du inlärde ungar dina detta? för när ungar springer så klampar dom ju automatiskt.
Var det svårt för dom att lära in? hur lång tid tar det?,
från vilken ålder går det att tala dom tillrätta?

Nej, men du behöver inte vända dig mot mig. Jag tror att vi resonerar likadant, läs igen mitt inlägg. Mina ungar fick INTE klampa, dunsa och störa grannarna när vi bodde i flerfamiljshus (samtidigt var det inte så att någon fäste dem vid stolen men vi som föräldrar hade lite koll). Utan jag invänder mot resonemanget som många barnfamiljer brukar ha som är i typ "barn är barn och ungarna ska få låta...". Barnfamiljer kan vara väldigt egoistiska
Senast redigerad av starshipp 2019-09-03 kl. 15:26.
Citera
2019-09-03, 15:29
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Nej, men du behöver inte vända dig mot mig. Jag tror att vi resonerar likadant, läs igen mitt inlägg. Mina ungar fick INTE klampa, dunsa och störa grannarna när vi bodde i flerfamiljshus. Utan jag invänder mot resonemanget som många barnfamiljer brukar ha "ungarna ska få låta...".
Jag vänder mig mot dig för jag vill att du ska svara på frågan, från vilken ålder ungen är mottaglig för kommandon?

Samt din invändig här....det är inte bara barnfamiljer vi behöver övertyga, hyresvärdarna har samma inställning varav dom inte vill nyttja sin myndighet till att uppfostra felande föräldrar eftersom dom har grundinställningen att barn måste få låta och att det är en del i deras utveckling på vår bekostnad

Har du varit i en sådan situation att du måste övervinna ett hyresbolag? det har jag...och personen som jobbar med störningar nollställer sig efter varje samtal..varav du vid uppföljning måste repetera om och om igen för att dom inte ska trilla dit i att fel-resonera som föräldrarna
Citera
2019-09-03, 15:56
Medlem
Vissa sover på dagen, då andra jobbar, och bjuder hem festande polare på nätterna
Så NEJ. Man kan inte göra som man vill, i ett hyreshus, och hänvisa till att man får tåla lite
Det är inte heller lätt att styra riktigt små barn. Så en en viss förståelse måste grannar ha,
Men inte hur mycket som helst,
Får man inte sova så blir jobbet lidande

Jag har själv märkt att de som stör själva blir irriterade av oljud
Så det där man att man får tåla lite är extremt selektivt vem det gäller.
Oljud för man ute i skogen, på krogen på matchen. Men inte hemma
Citera
2019-09-03, 16:00
Medlem
Lowlyfes avatar
Jag råkade blir den stökiga grannen en gång, även om det inte var jag personligen. En fest en helgkväll slutade med slagsmål i trapphuset. Pratade med ett äldre par som bor under några dagar efter att dom typ var livrädda för grannen ovanför, sedan berättade jag att det var jag och min fest. Pinsamt
Citera
2019-09-03, 16:24
Medlem
Citat:
Jag vänder mig mot dig för jag vill att du ska svara på frågan, från vilken ålder ungen är mottaglig för kommandon?

Samt din invändig här....det är inte bara barnfamiljer vi behöver övertyga, hyresvärdarna har samma inställning varav dom inte vill nyttja sin myndighet till att uppfostra felande föräldrar eftersom dom har grundinställningen att barn måste få låta och att det är en del i deras utveckling på vår bekostnad

Har du varit i en sådan situation att du måste övervinna ett hyresbolag? det har jag...och personen som jobbar med störningar nollställer sig efter varje samtal..varav du vid uppföljning måste repetera om och om igen för att dom inte ska trilla dit i att fel-resonera som föräldrarna
Jag tycker att du ska dokumentera alla störningar och samtal med hyresvärden. Du kan också (tror jag), istället för att betala till hyresvärden, deponera en del av eller hela hyran hos länsstyrelsen och hänvisa till skälet varför du deponerar hyran, d v s att du inte anser att du kan nyttja ditt boende på grund av att du känner dig störd i din bostad. Detta borde få fart på din hyresvärd. För övrigt är det svårt att svara på frågan från och med vilken ålder är barn mottagliga men vi pratade med våra ungar från tidig ålder om vikten av att respektera sin omgivning...
Senast redigerad av starshipp 2019-09-03 kl. 16:28.
Citera
2019-09-03, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle1282
Vissa sover på dagen, då andra jobbar, och bjuder hem festande polare på nätterna
Så NEJ. Man kan inte göra som man vill, i ett hyreshus, och hänvisa till att man får tåla lite
Det är inte heller lätt att styra riktigt små barn. Så en en viss förståelse måste grannar ha,
Men inte hur mycket som helst,
Får man inte sova så blir jobbet lidande

Jag har själv märkt att de som stör själva blir irriterade av oljud
Så det där man att man får tåla lite är extremt selektivt vem det gäller.
Oljud för man ute i skogen, på krogen på matchen. Men inte hemma
Jag håller helt och hållet med dig
Citera
2019-09-04, 17:15
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Jag tycker att du ska dokumentera alla störningar och samtal med hyresvärden.
Hänger dom här delarna ihop? att ifall jag skulle söka deponera hyran så ingår att jag ska
komma med personliga bevis till...kommunen

Citat:
Du kan också (tror jag), istället för att betala till hyresvärden, deponera en del av eller hela hyran hos länsstyrelsen och hänvisa till skälet varför du deponerar hyran, d v s att du inte anser att du kan nyttja ditt boende på grund av att du känner dig störd i din bostad. Detta borde få fart på din hyresvärd. För övrigt är det svårt att svara på frågan från och med vilken ålder är barn mottagliga men vi pratade med våra ungar från tidig ålder om vikten av att respektera sin omgivning...
För att jag "känner mig störd" skriver du....du menar att jag inte skulle bli granskad då av kommunen utifrån samhällets referensramar
om hur mycket som ska till för att barn ska anses störa på ett oacceptabelt sätt?

Och då har jag inte en chans eftersom det är subjektivt hur störd man blir, men objektivt hur mycket något låter i deras mätinstrument, som sedan kommer ställas mot värsta tänkbara scenario hur det nivåerna låter vid verkligt störning enligt dom, och därmed ska jag därefter bli upplyst & tillrättavisa mig själv att leva med det nu när jag fått nya referenser, men vad dom än säger så är jag fortfarande störd men maktlös

Hyresvärden vet redan om att inga andra grannar klagar, skulle grannarna bli tillfrågade vid kommunal utredning...kommer dom i egenskap av indoktrinerade att ha överseende med barns läten, varav det väl snarare blir jag som får flytta? ifall jag deponerar hyra..likt en ensam rättshaverist

Kan du dementera mitt fan på väggen?
Senast redigerad av Enmansdemo 2019-09-04 kl. 17:25.
Citera
2019-09-04, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finn1
Får dagligen in grilldoft från någon granne under mig. Elgrill är visserligen tillåtet på balkongerna, jag har dock samtliga mina fönster och dörrar stängda, ventilationen (tillluft) snurrar på full sprätt och rimligtvis ligger då problemet inte hos mig. Anser att jag inte ska behöva tåla detta då jag har samtliga dörrar och fönster stängda.
Det går ju inte heller att vädra ut doften, då lukten kommer utifrån. Att sova eller gå hemifrån med öppet fönster eller liknande är totalt uteslutet då lägenheten kan vara en gaskammare när man vaknar/kommer hem om grannen får för sig att starta grillen.

Gäller en bostadsrätt. Någon som vet vad jag har för rättigheter i fallet och hos vem ansvaret ligger?
Föreningen, mig eller den som grillar?
Hur gick det?
Citera
2019-09-05, 22:21
Medlem
Enmansdemos avatar
Vad är det för jävla fel uppe på loftet på grannar som försöker låsa upp ens dörr med sin felande nyckel, nu hände det igen...kunde inte verifiera vem det var den här gången eftersom jag satt iförd enbart fillingar varav jag som man ju gör...försökte fly in på toa och sätta på duschen ifall någon skulle lyckas ta sin in, så här kommer alltid vara så länge man givit familjemedlemmar sin hemnyckel, amygdala tror att dom kommer mitt i onanin

Hade ni öppnat dörren iförd kalsonger med massor med instoppad toapapper i?
det hade kanske skrämt dom här dårarna från att försöka ta sig in till mig nån fler gånger, lte synd att jag är så hämmad
Senast redigerad av Enmansdemo 2019-09-05 kl. 22:35.
Citera
2019-09-06, 18:20
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Jag tycker att du ska dokumentera alla störningar och samtal med hyresvärden. Du kan också (tror jag), istället för att betala till hyresvärden, deponera en del av eller hela hyran hos länsstyrelsen och hänvisa till skälet varför du deponerar hyran, d v s att du inte anser att du kan nyttja ditt boende på grund av att du känner dig störd i din bostad. Detta borde få fart på din hyresvärd. För övrigt är det svårt att svara på frågan från och med vilken ålder är barn mottagliga men vi pratade med våra ungar från tidig ålder om vikten av att respektera sin omgivning...
Eller jag kan säga det såhär förenklat också, känner du till några fall där någon deponerat hyra till kommun har angivit springande barn som skäl och som har lett till att det få fart på värden....mor rätt personer dvs ?
eller vill du att jag ska bli försöksraket? jag håller ju med om att det vore en fin förolämpning, men ändå
Senast redigerad av Enmansdemo 2019-09-06 kl. 18:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in