2019-07-02, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goodinbed
En fråga som du kanske kan svara på som är yngre. Röker ungdomar mindre nu tror du ? Jag är i medelåldern och får se intrycket. Tycker även att rent generellt är det så att man ser färre som röjer nu än för bara några år sedan. För att inte tala om då jag var ung.

ja är nog färre ungdomar som röker nu är nog bara invandrarungdomar och wt fjortisar som bolmar på
Citera
2019-07-04, 19:33
Medlem
bolcjeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HVIT.
Du är verkligen sjuk. Hade önskat att du var min granne! Du hade inte önskat detsamma vill jag lova.
Hehe...
Citera
2019-07-13, 00:15
Medlem
Goodinbeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
ja är nog färre ungdomar som röker nu är nog bara invandrarungdomar och wt fjortisar som bolmar på

Ja så måste det vara.
Citera
2019-07-13, 10:30
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Möjligen är det färre killar som röker, men tjejerna bolmar fortfarande som skorstenar.
Citera
2019-07-13, 10:44
Medlem
Hur vanligt är det egentligen att man umgås med sina grannar om man bor i lägenhet? Händer ofta att människor träffas som kompisar eller är det mer att mam pratar lite om man möts i trappen eller ute på gården? Vad gör man om man har em granne som är väldigt kontaktsökande?
Citera
2019-07-16, 14:19
Medlem
Appropå högljutt. Jag fick åka och "medla" i en trappuppgång i ett hyfsat normalt hyreshusområde. Lite blandat så där, men mest svenskar. Och det var vissa som hade ringt störningsjouren 18 (!) gånger på två dygn. Det visade sig att en ensamstående kvinna från Somalia hade sin släkt på besök. Problemet är att hon bor i en etta på 32 kvadrat. När jag kom dit var det fyra barn, fyra bastanta kvinnor och hon som bodde där, så nio personer i en etta. Tro fan att det blir lite stökigt.

Barnen var alltid inne tydligen, så de sprang väl gatlopp och hoppade runt i det där där lilla lägenheten.

Jag frågade kvinnan som bodde där hur länge hennes släkt ska bo där och hon svarade "två veckor".

Det är ett kommunalt bostadsbolag, så det finns väl inget att göra, eller? Bara för grannarna att stå ut?
Citera
2019-07-16, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clocksnail
Appropå högljutt. Jag fick åka och "medla" i en trappuppgång i ett hyfsat normalt hyreshusområde. Lite blandat så där, men mest svenskar. Och det var vissa som hade ringt störningsjouren 18 (!) gånger på två dygn. Det visade sig att en ensamstående kvinna från Somalia hade sin släkt på besök. Problemet är att hon bor i en etta på 32 kvadrat. När jag kom dit var det fyra barn, fyra bastanta kvinnor och hon som bodde där, så nio personer i en etta. Tro fan att det blir lite stökigt.

Barnen var alltid inne tydligen, så de sprang väl gatlopp och hoppade runt i det där där lilla lägenheten.

Jag frågade kvinnan som bodde där hur länge hennes släkt ska bo där och hon svarade "två veckor".

Det är ett kommunalt bostadsbolag, så det finns väl inget att göra, eller? Bara för grannarna att stå ut?

tror inte man får bo 9 pers i en 1:a på 32Kvm bara att anmäla till värden
Citera
2019-07-16, 20:15
Medlem
Citat:
tror inte man får bo 9 pers i en 1:a på 32Kvm bara att anmäla till värden

Det fick de inte heller. Ja, i två nätter, men idag fick de ta sitt pick och pick och pack och dra. Blev en kort visit.
Citera
2019-07-22, 14:49
Medlem
Pratade nyss face-to-face med en störande granne. För första gången (alltid skrivit lapp eller klagat till bovärd/störningsjour innan). Herregud! Det var otroligt stelt, pinsamt och jobbigt!
Speciellt eftersom grannen varken kunde svenska eller engelska, fick skriva på hans telefon genom översättnings-app.

Vet inte varför jag tyckte det var så jobbigt och har adrenalinpåslag nu. Samtalet gick bra och han var skittrevlig. Sade saker som: "vi vill inte störa dig, vi är glada att ha dig som granne".

Troligtvis fick jag dåligt samvete för jag utagerat och bankat i väggen när jag blivit väckt. Patetiskt nu i efterhand men när man väl blir störd alltså... tror det är en normal första-reaktion?
Kommer vara en sån här cringe-ångest sak som kommer jaga mig resten av livet!
Citera
2019-07-25, 19:46
Medlem
Får dagligen in grilldoft från någon granne under mig. Elgrill är visserligen tillåtet på balkongerna, jag har dock samtliga mina fönster och dörrar stängda, ventilationen (tillluft) snurrar på full sprätt och rimligtvis ligger då problemet inte hos mig. Anser att jag inte ska behöva tåla detta då jag har samtliga dörrar och fönster stängda.
Det går ju inte heller att vädra ut doften, då lukten kommer utifrån. Att sova eller gå hemifrån med öppet fönster eller liknande är totalt uteslutet då lägenheten kan vara en gaskammare när man vaknar/kommer hem om grannen får för sig att starta grillen.

Gäller en bostadsrätt. Någon som vet vad jag har för rättigheter i fallet och hos vem ansvaret ligger?
Föreningen, mig eller den som grillar?
Citera
2019-07-25, 22:15
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finn1
Får dagligen in grilldoft från någon granne under mig. Elgrill är visserligen tillåtet på balkongerna, jag har dock samtliga mina fönster och dörrar stängda, ventilationen (tillluft) snurrar på full sprätt och rimligtvis ligger då problemet inte hos mig. Anser att jag inte ska behöva tåla detta då jag har samtliga dörrar och fönster stängda.
Det går ju inte heller att vädra ut doften, då lukten kommer utifrån. Att sova eller gå hemifrån med öppet fönster eller liknande är totalt uteslutet då lägenheten kan vara en gaskammare när man vaknar/kommer hem om grannen får för sig att starta grillen.

Gäller en bostadsrätt. Någon som vet vad jag har för rättigheter i fallet och hos vem ansvaret ligger?
Föreningen, mig eller den som grillar?
Föreningen bör ha skrivna ordningsregler, föreslår att du ber någon i styrelsen om ett ex.

Kan vara värt att kolla vad som är tillåtet i den kommunala ordningsstadgan. Glöm inte att ordningsstadgan slår föreningens regler.

Givetvis bör du anmäla ditt intresse för att vara med i styrelsen, så att du kan arbeta för ett grillförbud.
Citera
2019-08-04, 17:52
Medlem
Enmansdemos avatar
Kan någon förklara för mig vad som är grejen med den vedertagna sanningen....att invandrarbarn från Afrikas samtals-ton är förhöjd gentemot Europeiska barn i samma ålder

Jag har stått utanför deras dörr och lyssnat, och den uppskruvade munnen går 12/24 konstant
på dessa småtjejer, solklart även kulturella skillnader bakom,
och ytterligare en nackdel med massinvandring som det inte talas tillräckligt högt om
Hur ska man kunna klandra mig hädanefter att vill fortsätta bo med svenskar...när fördomar infrias?

Det är förvisso bedrövligt att man bor i lägenhet där det öh ska kunna höras igenom ett brevinkast vad folk säger, varför inte inomhus-brevlådor? som jag vet existerar på sina ställen, då hade man sluppit en del av lyhördheten i lägenheter
Senast redigerad av Enmansdemo 2019-08-04 kl. 18:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in