Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-09-01, 17:30
  #4777
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Men ökad latency är inte detsamma som minskad throughput. Det är bara att parallellisera så får man upp throughput.
Man kan ha fler kontrollinstanser (som löser gränskontrollerna) och man kan ha fler filer eller fler vägar (som löser hastighetsbegränsningen).
Har man alla dessa filer och extra kontrollanter då, och om inte, hur lång tid tar det att få ordning så det flyter på? Vad händer vid Brexit om man inte har vare sig resurser att hantera tullen snabbt eller utrymme för alla långtradare att köa i väntan på att släppas igenom? Jag gissar att många industrier börjar leta febrilt efter leverantörer som inte kräver transport till eller från UK.
Citera
2019-09-01, 17:34
  #4778
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nu ser det bara ut som upprepning.

Gränskontroller (liksom hastighetsbegränsningar) ökar latency. Det är vi väl överens om.
Och latency innebär ökat resursutnyttjandet. I detta fall lastbilen.
Och båda dessa kostar för slutkund.

Men ökad latency är inte detsamma som minskad throughput. Det är bara att parallellisera så får man upp throughput.
Man kan ha fler kontrollinstanser (som löser gränskontrollerna) och man kan ha fler filer eller fler vägar (som löser hastighetsbegränsningen).

Detta kostar naturligtvis.

Både gränskontroller och hastighetsbegränsningar är kända latency-begränsningar. De är inte ett problem annat än för slutkund som skall betala. Speditören beaktar dessa både ur perspektiven leveranstid och kostnad. Och offererar därefter.

Vi är bara tillbaka i att väljarna i UK vill ha fördyringar. Och då får dom det. Deras beslut.

Fö är det som är befängt här att Schweiz fördyrar leveranser med 5 timmar. Antaget att det nu är sant. Där borde dom parallellisera.
Men så är det när offentlig sektor skall sköta saker. Det blir dyrt och ineffektivt.
Det är inget ÖKAT resursutnyttjande, snarare tvärtom. Om varje transport till UK och Irland tar längre tid kan lastbilen INTE utnyttjas till lika många transporter som nu på låt säga årsbasis. Ytterligare en förlust som nån måste betala för, för de flesta har lån på sina bilar, och de räknar med en viss intäkt för att täcka alla kostnader. Men om kunden inte är beredd att betala då? UK kan efter brexit förmodligen inte längre anlita billigare chaufförer från EU för inrikes transporter, inte så länge de kör med WTO regler.

Förseningar handlar inte bara om hur snabbt en lastbil kan skannas, det är en hel del pappersarbete involverat, och vid minsta lilla fel blir transporten stående. Som sagt brukar det stå en hel del lastbilar vid Svinesund, som står kvar när jag har gjort mitt. Hur länge de står där och varför vet jag inte, men det händer hela tiden.
Citera
2019-09-01, 17:37
  #4779
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag tycker du haft många bra inlägg. Men just det här att säga att "Skall vi gå ur EU?" är en suddig fråga samt kräva "bäst av tre" tror jag inte kommer att vinna gehör.

Nja det är inte riktigt bäst av tre, det är tre alternativ, två av dem skall ses som Brexit och en av dem som remain.

Skulle bägge brexit rösterna bli större än remain alternativet så är det brexit som gäller punkt slut.

Sedan kan man ta sig en titt på vilken av alternativen som är störst för jag utgår från att brexit troligen fortfarande är störst men jag har en stark misstanke om att det brittiska folket inte vill se hur exakt alla avtal rivs speciellt inte de som lugnande ner konflikter i Nordirland.

Det är en omröstning som egentligen borde ha skett 2017/2018, för även jag som verkligen vill se starkare demokratiska metoder så måste även jag erkänna att dra igång en sådan process efter halva 2019 har gått är på tok för sent
Citera
2019-09-01, 17:37
  #4780
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Ingen begriper vad du snackar om, förmodligen inte du själv heller.

Folkomröstningen gällde medlemskapet i EU, du vill få det till nåt annat?

Om jag hatar demokrati? har du helt tappat det lilla grepp man kunde inbilla sig att du hade?

Det är nog du som är inkompetent som inte förstår att jag önskar att se folket bestämma över hur de går ur EU med en möjlighet (även om en minimal sådan) att ångra sitt tidigare resultat.
Citera
2019-09-01, 17:39
  #4781
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Jag gissar att många industrier börjar leta febrilt efter leverantörer som inte kräver transport till eller från UK.
Du har rätt. Tullen handlar inte bara om att kontrollera lastflak, det är en hel del pappersarbete också. Det är ett problem, för hur många företag tillverkar elektronikdelar? Inte många i UK gissar jag.
Citera
2019-09-01, 17:48
  #4782
Medlem
Nu är IRA (CIRA) igång igen...

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/t...ttacker-kommer

Men Blow Jobsson tror ändå att backstop måste försvinna... Han är en idiot som inte bryr sig om konsekvenserna.
Citera
2019-09-01, 17:50
  #4783
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Nu är IRA (CIRA) igång igen...

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/t...ttacker-kommer

Men Blow Jobsson tror ändå att backstop måste försvinna... Han är en idiot som inte bryr sig om konsekvenserna.

Jag trodde gamla IRA tänkte gå ihop med NIRA, men om det är minst två grupperingar varav det gamla gardet som återaktiveras igen så blir det knappast bättre
Citera
2019-09-01, 17:53
  #4784
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Sedan kan man ta sig en titt på vilken av alternativen som är störst för jag utgår från att brexit troligen fortfarande är störst men jag har en stark misstanke om att det brittiska folket inte vill se hur exakt alla avtal rivs speciellt inte de som lugnande ner konflikter i Nordirland.
Men det är ju inte hur din omröstning skulle gå till. Du frågar bara hur den halva av britterna som är för brexit vill att denna skall se ut. De som är mot brexit har redan försvunnit ur processen även om de rimligen vill ha en mjuk brexit. Bland den halva som stödjer brexit är inte otroligt att hård brexit skulle få majoritet.
Citera
2019-09-01, 17:57
  #4785
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det är inget ÖKAT resursutnyttjande, snarare tvärtom. Om varje transport till UK och Irland tar längre tid kan lastbilen INTE utnyttjas till lika många transporter som nu på låt säga årsbasis. Ytterligare en förlust som nån måste betala för, för de flesta har lån på sina bilar, och de räknar med en viss intäkt för att täcka alla kostnader. Men om kunden inte är beredd att betala då? UK kan efter brexit förmodligen inte längre anlita billigare chaufförer från EU för inrikes transporter, inte så länge de kör med WTO regler.

Förseningar handlar inte bara om hur snabbt en lastbil kan skannas, det är en hel del pappersarbete involverat, och vid minsta lilla fel blir transporten stående. Som sagt brukar det stå en hel del lastbilar vid Svinesund, som står kvar när jag har gjort mitt. Hur länge de står där och varför vet jag inte, men det händer hela tiden.
Jo, latency ökar resursutnyttjandet. I det här fallet kräver transporten mer resurser i form av lastbil och förare.

För att upprätthålla throughput, ifall latency ökar, behöver man införskaffa mer resurser. I det här fallet lastbilar och förare.

Om du läser vad jag har skrivit i mina inlägg till dig idag kommer du att se att detta redan står där.
Det här är bara onödig upprepning. Jag har både formulerat detta som generella systemprinciper och gett exempel i detta specifika fall. Samt hastighetsbegränsning som är samma sak.

Nej, du får ingen försening. Du får en känd latencyökning. Precis på samma sätt som om det införs en hastighetsbegränsning som gör att din transport tar längre tid.

För speditörerna är INTE detta ett problem. De skyfflar bara kostnaderna vidare till kund.
Och det blir slutkunder i UK som åker på att betala.

Vill inte kunden betala så får dom inga transporter. Så enkelt var det med den saken.
Citera
2019-09-01, 18:56
  #4786
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Ni överdriver följderna av stillestånden vid gränskontroller.

Vid de tyska färjelägren till Sverige står lastbilarna och väntar på färjan i timtal.
I Tyskland är det dessutom helgförbud för lastbilstrafik, då står all trafik stilla.
Så himla bråttom är det inte.


De tunga skillnaderna mot den irländska gränsen är följande:

1) Det är mycket få som jobbpendlar mellan Sverige och Tyskland, eller mellan Sverige och Norge för den delen. På Irland är det numera väldigt många som dagligen pendlar över gränsen.

2) Sverige-Tyskland eller Sverige-Norge har inte infekterade, blodiga konflikter som har hängt fast i generationer och som bultar strax under ytan än idag, det har däremot Irland/UK; med fokus på just Nordirland.

Först med Långfredagsavtalet började de gamla ingrodda konflikterna klinga av. En ny hård gräns på norra Irland skulle genast aktualisera de gamla såren och öka rektryteringen till både Real IRA och nordirländska terroristgrupper. Så ligger det till, och Boris har inget svar på detta.
Citera
2019-09-01, 19:27
  #4787
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Men det är ju inte hur din omröstning skulle gå till. Du frågar bara hur den halva av britterna som är för brexit vill att denna skall se ut. De som är mot brexit har redan försvunnit ur processen även om de rimligen vill ha en mjuk brexit. Bland den halva som stödjer brexit är inte otroligt att hård brexit skulle få majoritet.

Jag öppnar upp för ett fullständigt direktdemokratiskt beslut från folket.
Citera
2019-09-01, 19:45
  #4788
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
??
Det jag listade var ökning i folkmängd. Var det inte det som var problemet att klara av?

Eh, nej.
Citat:
De siffrorna visar att Tyskland rimligen klarar mycket mer ökning än vad de haft såväl i snitt genom decennierna och på senare år.

Att man får in brain gain från öststater borde väl inte vara ett problem för Tyskland.

Den polske rörmokaren kan vara sympatisk och effektiv, men brain gain är det verkligen inte tal om. Snarare mängder med lågkvalificerad arbetskraft.
Citat:

Vad är problemet?

Att du och andra EU-nickedockor inte har koll på någonting.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback