2019-09-01, 15:06
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Det är bättre än att stänga ner parlamentet och göra folket argt till en sådan nivå att det eventuellt går att piska upp dem till våldsamheter.

Vad är mest optimalt i dina ögon?

Folket argt?? En majoritet röstade för att lämna EU, vet du inte det?
Politikerna lovade att följa folkomröstninge, missat det också?

Boris har ett uppdrag och en plan, att anklaga honom för att vara odemokratisk är ju bara barnsligt.

Läget är som det är, dina "förslag" skulle bara göra läget värre.
Citera
2019-09-01, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Att införa någon form av kontroller innebär naturligtvis en kostnad. Det borde väl alla kunna förstå.
Men det är den som beslutar om kontrollerna som sitter på det ansvaret.

Det jag förklarar är att det inte utgör ett fundamentalt hinder för flödet. Det är bara att parallellisera kontrollerna så kan man få hur stort flöde som helst.

Det är som kassorna i en livsmedelsbutik. De innebär en viss latency. Men är inget hinder för throughput. Bara att ordna fler kassor.

Detta borde inte vara svårt att förstå. Behöver jag förklara detta mer?

Om du ojar dig över "mitt förslag" får du förklara varför UK skulle acceptera ett lägre flöde. Det lär du få svårt med. Så varför invända?

Om ni avtalar så att ni konstant åker på böter så förtjänar ni att gå i kk. Det är mycket vanligt i näringslivet med bötesklausuler vid försenad leverans. Och man ser till att avtala så man inte åker på böter. (Finns undantag men det är just undantag).

Är det nu gränskontroller så åker man på de. Det är den bistra verkligheten. Ett skäl till att näringslivet var positiva til EU-medlemsskap (trots hotande vänsterpolitik i hela EU) var just att slippa ifrån allt overhead i transporter mm.
Men när nu UK lämnar EU så uppkommer dessa där. Det går inte att gråta sig ifrån det.

Och då säger jag att det innebär inte en flödesbegränsning. Throughput kan man ordna. Men latency finns där. Och det kostar naturligtvis. Och att det blir lägre levnadsstandard i UK är ju ingen överraskning. (Såvida de inte blir ett nyliberalt paradis. Men det kan man ju inte utgå ifrån).

1000 kr per timme, och extra tid i tullen på 15 min ger 250 kr fördyring för transporten. Dela det på 25000 mobiltelefoner som transporteras ger det en extra kostnad på 1 öre per mobiltelefon.
Vi kanske inte skall överdriva detta.
Men jag ser på det utifrån ett just in time system, där långtradare fungerar som lager. Om det blir förseningar räcker inte fyra bilar utan du måste öka med en femte.

Inte om det är förseningar orsakade av gränskontroller. Då är det bara att anpassa ankomsttiden enligt tidigare nämnda exempel. Det blir förstås ett ännu större problem om kör- och arbetstiden spricker. Då krävs lots. Reglerar WTO såna regler? Om och när UK anpassar såna regler för ökad konkurrens, då får vi ännu mer problem. Transporter kan bli stående om den blir olaglig när UK ändrar regler. Det är inte bara vid gränsen det blir problem, det är allt jag säger. Det krävs som sagt tillstånd för det mesta, som brukar kosta pengar.

En långtradare måste passera gränsen två gånger, fram och tillbaka, och när det gäller Irland ännu fler, påtvingat av UKs beslut att lämna den inre marknaden. Du räknar med 25000 telefoner, men det är sällan så stora mängder. Om det är två maskiner som väger 10 ton styck då? Du (och åkerier) måste även tänka på värdet på godset. Hur som helst ökar kostnaden för transporter. Du kanske inte tycker några hundra kronor är mycket, men när marginalerna är små kan konkurrensen bli för stor.

Blow Jobsson sa att han vill ha hög lön för alla, men det är inte vad konservativa är kända för. De berikar sina egna, inte vanliga arbetare. Personligen tror jag inte på honom.
Citera
2019-09-01, 15:50
Medlem
az-Zarqawis avatar
Citat:
Låter ju ganska vettigt.

Jag lade ingen värdering i det.
Citera
2019-09-01, 15:57
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Folket argt?? En majoritet röstade för att lämna EU, vet du inte det?
Politikerna lovade att följa folkomröstninge, missat det också?

Boris har ett uppdrag och en plan, att anklaga honom för att vara odemokratisk är ju bara barnsligt.

Läget är som det är, dina "förslag" skulle bara göra läget värre.

De röstade dock inte för att man skulle tänja på gränserna för de demokratiska principerna.

Hatar du demokrati och speciellt direktdemokrati?
Citera
2019-09-01, 16:02
Medlem
wwrs avatar
Citat:
De röstade dock inte för att man skulle tänja på gränserna för de demokratiska principerna.

Jag tycker du haft många bra inlägg. Men just det här att säga att "Skall vi gå ur EU?" är en suddig fråga samt kräva "bäst av tre" tror jag inte kommer att vinna gehör.
Citera
2019-09-01, 16:08
Medlem
Citat:
Att införa någon form av kontroller innebär naturligtvis en kostnad. Det borde väl alla kunna förstå.
Men det är den som beslutar om kontrollerna som sitter på det ansvaret.

Det jag förklarar är att det inte utgör ett fundamentalt hinder för flödet. Det är bara att parallellisera kontrollerna så kan man få hur stort flöde som helst.

Det är som kassorna i en livsmedelsbutik. De innebär en viss latency. Men är inget hinder för throughput. Bara att ordna fler kassor.

Detta borde inte vara svårt att förstå. Behöver jag förklara detta mer?

Om du ojar dig över "mitt förslag" får du förklara varför UK skulle acceptera ett lägre flöde. Det lär du få svårt med. Så varför invända?

Om ni avtalar så att ni konstant åker på böter så förtjänar ni att gå i kk. Det är mycket vanligt i näringslivet med bötesklausuler vid försenad leverans. Och man ser till att avtala så man inte åker på böter. (Finns undantag men det är just undantag).

Är det nu gränskontroller så åker man på de. Det är den bistra verkligheten. Ett skäl till att näringslivet var positiva til EU-medlemsskap (trots hotande vänsterpolitik i hela EU) var just att slippa ifrån allt overhead i transporter mm.
Men när nu UK lämnar EU så uppkommer dessa där. Det går inte att gråta sig ifrån det.

Och då säger jag att det innebär inte en flödesbegränsning. Throughput kan man ordna. Men latency finns där. Och det kostar naturligtvis. Och att det blir lägre levnadsstandard i UK är ju ingen överraskning. (Såvida de inte blir ett nyliberalt paradis. Men det kan man ju inte utgå ifrån).

1000 kr per timme, och extra tid i tullen på 15 min ger 250 kr fördyring för transporten. Dela det på 25000 mobiltelefoner som transporteras ger det en extra kostnad på 1 öre per mobiltelefon.
Vi kanske inte skall överdriva detta.
Det är inte ovanligt att en transport till Schweiz fastnar upp till fem timmar i tullen. De har tolv gränspassager. UK har en.
Att tro på ett genomsnitt på 15 minuter är fullständigt befängt.
Citera
2019-09-01, 16:41
Medlem
Draken55s avatar
Citat:

Ingen begriper vad du snackar om, förmodligen inte du själv heller.

Folkomröstningen gällde medlemskapet i EU, du vill få det till nåt annat?

Om jag hatar demokrati? har du helt tappat det lilla grepp man kunde inbilla sig att du hade?
Citera
2019-09-01, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amaratto
Ni överdriver följderna av stillestånden vid gränskontroller.

Vid de tyska färjelägren till Sverige står lastbilarna och väntar på färjan i timtal.
I Tyskland är det dessutom helgförbud för lastbilstrafik, då står all trafik stilla.
Så himla bråttom är det inte.
Citera
2019-09-01, 16:53
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60

Vid de tyska färjelägren till Sverige står lastbilarna och väntar på färjan i timtal.
I Tyskland är det dessutom helgförbud för lastbilstrafik, då står all trafik stilla.

Självklart är det löjliga överdrifter, vad ska de annars göra annat än att slå på stora skrämseltrumman?

Lämna EU, undergången, det har ju DN och nyliberalerna sagt, det måste ju stämma säger dom nyttiga idioterna.....
Citera
2019-09-01, 17:13
Medlem
Citat:
Det är inte ovanligt att en transport till Schweiz fastnar upp till fem timmar i tullen. De har tolv gränspassager. UK har en.
UK trodde på en försening på ett snitt på 30 sekunder per bil när alla bilar skannas efter att ha lämnat färjan. Men då räknar de sannolikt inte med köer från färjan, bara den tid det tar att skanna varje fordon. Och det räcker inte. Ofta involveras en del pappersarbete. Jag har bara erfarenhet av gränsen till Norge, där Svinesund är hårdast belastat. Jag behöver inte göra mycket, bara fylla i en blankett med regnummer och lite andra uppgifter. Jag tror också att väntetiderna blir längre än 15 minuter. Som sagt har andra chaufförer redan stått ett tag när jag kommer dit, och står kvar när jag kör vidare. Blir du stående i 5 timmar påverkar det din totala arbetstid (13 timmar, max 15), och du kanske inte kommer fram i tid.
Citera
2019-09-01, 17:19
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Men jag ser på det utifrån ett just in time system, där långtradare fungerar som lager. Om det blir förseningar räcker inte fyra bilar utan du måste öka med en femte.

Inte om det är förseningar orsakade av gränskontroller. Då är det bara att anpassa ankomsttiden enligt tidigare nämnda exempel. Det blir förstås ett ännu större problem om kör- och arbetstiden spricker. Då krävs lots. Reglerar WTO såna regler? Om och när UK anpassar såna regler för ökad konkurrens, då får vi ännu mer problem. Transporter kan bli stående om den blir olaglig när UK ändrar regler. Det är inte bara vid gränsen det blir problem, det är allt jag säger. Det krävs som sagt tillstånd för det mesta, som brukar kosta pengar.

En långtradare måste passera gränsen två gånger, fram och tillbaka, och när det gäller Irland ännu fler, påtvingat av UKs beslut att lämna den inre marknaden. Du räknar med 25000 telefoner, men det är sällan så stora mängder. Om det är två maskiner som väger 10 ton styck då? Du (och åkerier) måste även tänka på värdet på godset. Hur som helst ökar kostnaden för transporter. Du kanske inte tycker några hundra kronor är mycket, men när marginalerna är små kan konkurrensen bli för stor.

Blow Jobsson sa att han vill ha hög lön för alla, men det är inte vad konservativa är kända för. De berikar sina egna, inte vanliga arbetare. Personligen tror jag inte på honom.
Nu ser det bara ut som upprepning.

Gränskontroller (liksom hastighetsbegränsningar) ökar latency. Det är vi väl överens om.
Och latency innebär ökat resursutnyttjandet. I detta fall lastbilen.
Och båda dessa kostar för slutkund.

Men ökad latency är inte detsamma som minskad throughput. Det är bara att parallellisera så får man upp throughput.
Man kan ha fler kontrollinstanser (som löser gränskontrollerna) och man kan ha fler filer eller fler vägar (som löser hastighetsbegränsningen).

Detta kostar naturligtvis.

Både gränskontroller och hastighetsbegränsningar är kända latency-begränsningar. De är inte ett problem annat än för slutkund som skall betala. Speditören beaktar dessa både ur perspektiven leveranstid och kostnad. Och offererar därefter.

Vi är bara tillbaka i att väljarna i UK vill ha fördyringar. Och då får dom det. Deras beslut.

Ang tories kan jag inte säga så mycket, men vänsterpolitik leder till stagnation och svårartad ineffektivitet. Och marknadsliberalism till tillväxt och stigande levnadsstandard.
Det är bara att välja (för de som kan. Stackarna i Nordkorea kan inte välja bort vänsterpolitiken).
Men nog verkar det väl som BoJo föredrar marknadsliberalism framför vänsterpolitik.

Citat:
Mja, men vad skriver du det till mig för. Det är inte jag som hittat på den siffran.

Fö är det som är befängt här att Schweiz fördyrar leveranser med 5 timmar. Antaget att det nu är sant. Där borde dom parallellisera.
Men så är det när offentlig sektor skall sköta saker. Det blir dyrt och ineffektivt.
Citera
2019-09-01, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60

Det tror jag inte. Vissa arbetsgivare blir skitarga när du inte kommer fram i tid.

Om det är så hinner du kanske ta en (reducerad) vila, och då är det ingen extra kostnad. Vissa bokar en färja och har dygnsvilan på färjan. Men så lång tid tar inte färjan från F till UK.

Du kan få tillstånd (genehmigung) att köra på helgen om du kör frystransport t ex. Det hänger förmodligen samman med kör- och vilotidsreglerna som säger att du ska ha din veckovila på helgen. Den sociala biten med familj osv måste också fungera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in