Citat:
Ursprungligen postat av
DindooNuffin
Men jag ser på det utifrån ett just in time system, där långtradare fungerar som lager. Om det blir förseningar räcker inte fyra bilar utan du måste öka med en femte.
Inte om det är förseningar orsakade av gränskontroller. Då är det bara att anpassa ankomsttiden enligt tidigare nämnda exempel. Det blir förstås ett ännu större problem om kör- och arbetstiden spricker. Då krävs lots. Reglerar WTO såna regler? Om och när UK anpassar såna regler för ökad konkurrens, då får vi ännu mer problem. Transporter kan bli stående om den blir olaglig när UK ändrar regler. Det är inte bara vid gränsen det blir problem, det är allt jag säger. Det krävs som sagt tillstånd för det mesta, som brukar kosta pengar.
En långtradare måste passera gränsen två gånger, fram och tillbaka, och när det gäller Irland ännu fler, påtvingat av UKs beslut att lämna den inre marknaden. Du räknar med 25000 telefoner, men det är sällan så stora mängder. Om det är två maskiner som väger 10 ton styck då? Du (och åkerier) måste även tänka på värdet på godset. Hur som helst ökar kostnaden för transporter. Du kanske inte tycker några hundra kronor är mycket, men när marginalerna är små kan konkurrensen bli för stor.
Blow Jobsson sa att han vill ha hög lön för alla, men det är inte vad konservativa är kända för. De berikar sina egna, inte vanliga arbetare. Personligen tror jag inte på honom.
Nu ser det bara ut som upprepning.
Gränskontroller (liksom hastighetsbegränsningar) ökar latency. Det är vi väl överens om.
Och latency innebär ökat resursutnyttjandet. I detta fall lastbilen.
Och båda dessa kostar för slutkund.
Men ökad latency är inte detsamma som minskad throughput. Det är bara att parallellisera så får man upp throughput.
Man kan ha fler kontrollinstanser (som löser gränskontrollerna) och man kan ha fler filer eller fler vägar (som löser hastighetsbegränsningen).
Detta kostar naturligtvis.
Både gränskontroller och hastighetsbegränsningar är kända latency-begränsningar. De är inte ett problem annat än för slutkund som skall betala. Speditören beaktar dessa både ur perspektiven leveranstid och kostnad. Och offererar därefter.
Vi är bara tillbaka i att väljarna i UK vill ha fördyringar. Och då får dom det. Deras beslut.
Ang tories kan jag inte säga så mycket, men vänsterpolitik leder till stagnation och svårartad ineffektivitet. Och marknadsliberalism till tillväxt och stigande levnadsstandard.
Det är bara att välja (för de som kan. Stackarna i Nordkorea kan inte välja bort vänsterpolitiken).
Men nog verkar det väl som BoJo föredrar marknadsliberalism framför vänsterpolitik.
Citat:
Ursprungligen postat av
Amaratto
Det är inte ovanligt att en transport till Schweiz fastnar upp till fem timmar i tullen. De har tolv gränspassager. UK har en.
Att tro på ett genomsnitt på 15 minuter är fullständigt befängt.
Mja, men vad skriver du det till mig för. Det är inte jag som hittat på den siffran.
Fö är det som är befängt här att Schweiz fördyrar leveranser med 5 timmar. Antaget att det nu är sant. Där borde dom parallellisera.
Men så är det när offentlig sektor skall sköta saker. Det blir dyrt och ineffektivt.