2019-08-30, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Bor man i en mångmiljonlägenhet, så är man väl knappast en vanlig knegare?

Du bor inte i Stockholm va?
Citera
2019-08-30, 02:55
Medlem
Donald.Tramss avatar
Haha, tråden har övergått i klasskamp

Tragisk händelse, verkligen helt onödig som det verkar. Men kanske en väckarklocka att psykvården måste fixas till. Det brukar krävas att det drabbar någon politrukerna kan relatera till för att få till förändring. Då blir dessa två katalysator för att människor som far illa ska få vård och upprättelse. Klen tröst men iaf något.
Citera
2019-08-30, 06:31
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donald.Trams
Men kanske en väckarklocka att psykvården måste fixas till.
Den väckarklockan har stått och ringt oavbrutet sedan 1988 eller så utan att någon brytt sig nämnvärt.

Ingen kommer heller bry sig efter det här. Det blir endast ytterligare siffror i statistiken.
Citera
2019-08-30, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Jag beklagar sorgen. Känner du den misstänkte också?

Ja sedan många år...
Citera
2019-08-30, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dca
Jag håller absolut med, en jättevacker kvinna både på in och utsidan. Detta är en stor förlust och sorg. Monica var okomplicerad och i dom många år som jag känt henne så kan jag säga att hon alltid var den mest stabila av oss, trygg i sig själv och oerhört omtänksam person. Hon var en riktig 10 poängare på alla sätt.

Jag håller med i allt! Det är svårt att läsa hur vissa formulerar sig om Monica... Jag vet att det är för att de inte träffat henne men bara en sån kommentar som "kärring" när hon nämns får set att vända sig i magen på mig! Människor uppfattas alltid olika beroende vem man frågar men jag har genuint aldrig hört hennes namn i en negativ mening! En fin människa och förebild för alla! Lugn och stabil som få❤️
Citera
2019-08-30, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caledonia
Ja sedan många år...

Ok. Och du har inga andra tankar? Lika förvånad som alla andra?

Mina spontana tankar från början, var för mycket stimulanter i kombi med div.yttre faktorer. Bara första som dök upp, helt taget ur luften egentligen. Man vill ju söka förklaringar. Det är ju så satans galet...,
Citera
2019-08-30, 10:06
Medlem
Killmyshadess avatar
Vart är han häktad i?
Kronobergshäktet eller Sollentunas häktet?
Citera
2019-08-30, 14:12
Medlem
Tremendouslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
”Skylla på psykos” är inte hur jag skulle uttrycka det och detta är inget försvar. Och jag har heller ingen aning om detta ens var en psykos. Men. det där stämmer väl ändå inte? Låter mer som önsketänkande hur psykoser fungerar... Att man ”måste” ha tänkt det förut?

I en psykos lever du ju i en helt annan verklighet och kan bli extremt paranoid eller halkucinera.osv. Om man tänker som man brukar tänka är det ingen psykos! Du tappar ju all kontakt med verkligheten.

Menar du att alla som mördar främlingar också måste ha tänkt den tanken innan med då? Eller varför gäller det inte just där då..? Det finns en hel del exempel där folk har mördat både vänner och föräldrar i en psykos.

Det ursäktar absolut inget, jag ser bara inte att de ”måste” ha tänkt dessa tankar innan! Och det är just det som är så läskigt med psykoser och just därför man måste ta alla varningsklockor på allvar INNAN något händer, även om långt ifrån alla mördar folk. Känner själv en som fick en psykos, men hon blev ”bara” extremt konstig. (Och ingen ska såklart kunna ljuga sig fram till psykos utan belägg)

Exempel:

”En psykos innebär att du upplever verkligheten förändrad och annorlunda, och har svårt att skilja på fantasi och verklighet. Du kan till exempel höra röster eller känna dig förföljd, fast ingen annan uppfattar det så. Med tidig behandling minskar risken för nya psykoser.” https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/psykiska-sjukdomar-och-besvar/psykos-och-vanforestallningar/psykos/

”Psykiatrin skrev ut läkemedel utan att följa rutinen. Åtta dagar senare dödade sonen sin pappa under en psykos. Mamman berättar om vårdmissarna som kanske hade kunnat rädda livet på hennes make.” https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6673980

”Fick psykos av drogcocktail – högg ihjäl sin vän” https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/kooKX/fick-psykos-av-drogcocktail--hogg-ihjal-sin-van

”Psykiatrin i Varberg startar en internutredning efter kritik för omhändertagandet av den 40-årige man som nu misstänks för mord och två mordförsök i Onsala utanför Kungsbacka.”

https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2016/05/17/psykvard-internutreds-efter-mord/

Dom hade alla tänkt tanken på att döda förut. Annars hade alla dödat under psykos. Simple fact.
Citera
2019-08-30, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Vad är det vi inte ska tro på, menar du? Att det inte ens har hänt?
Koppla inte ihop gamla Pravda med Sveriges Media ! Jag skrev bara att vårt nuvarande Media ibland påminner om gamla Pravda ! Ha en bra dag, som det heter !
Citera
2019-08-30, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Ok. Och du har inga andra tankar? Lika förvånad som alla andra?

Mina spontana tankar från början, var för mycket stimulanter i kombi med div.yttre faktorer. Bara första som dök upp, helt taget ur luften egentligen. Man vill ju söka förklaringar. Det är ju så satans galet...,

Själv tänker jag mig ett scenario där mannens chef, som ju tog honom till psyket eftersom han har betett sig märkligt. Sen får han gå hem och anklagar då kvinnan att hon har outat honom inför kollegorna, skämt ut honom, enligt honom själv. Ett jättegräl startar och slutar i fullständigt kaos och hennes död.
Citera
2019-08-30, 17:44
Medlem
Alan Aldas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Compassgrrl
Bodde högst upp i tjusiga nybyggda vindsvåningar (klara 2019).
Jag kan tänka mig att de hade terasser åt söder, vilka var någorlunda skyddade från vägbuller och ljud från SÖS-ambulanser.

Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Företaget fortsätter nog att fungera precis som vanligt. Finns andra chefer som kan fatta beslut.
Värre om det varit en liten restaurang med sommarjobbare som t.ex. Våfflan i Sigtuna där nu chefen suttit häktad i 3 månader och sommarjobbarna har kört stället i botten.
Visst är mindre företag utsatta då varje enskild person behövs där var timma för dra in cash, men hålet efter en driven VD, som håller fart på det mer långsiktiga, kan vara förödande. Det är inte bara att kliva in. Här lär det väl dessutum inte finnas utrymme för en hand over om nu JB sitter i häktet. Kan tänka mig att det är med restriktioner.

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
https://www.expressen.se/nyheter/krim/framgangsrik-vd-misstanks-for-kvinnomord-i-stockholm/

En man som för flera år sedan arbetade i det företag där den mordmisstänkte mannen är vd säger:
– Jag valde att sluta på grund av hans beteende mot mina kolleger. Han var allmänt elak mot folk. Jag såg många kolleger som kom ut från hans rum gråtande, och valde att sluta. Han kunde prata gott om en person, och två minuter senare pratade han illa om samma person.

….
En kvinna säger:
– Han var väldigt mycket vd. Han fick sin vilja igenom. Trevlig om du var på hans sida. Han kunde vara ganska hård och kall.
Jag vet inte om du har arbetat på lite "högre"* positioner i ett större företag. Det är rätt vanligt att någon vill sprida lögner om personer som har agerat på ett sätt som inte faller den utsatte i smaken. Nu vet jag inte hur JB har agerat som VD på Dermarome.

*i min värld är inte högre eller lägre en värdering.

Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
En neurotisk psykopat-typ låter det som. Ser kort ut också, det kan ge extra sårbarhet för kränkningar. Lägg därtill en eventuell otrohet (verklig eller inbillad) och tragiken är ett faktum...
Men IE. Inte ska väl du sjunka så lågt. En kort typ?
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Nej jag föreslår att du skriver det du menar istället, tråden är redan full av skräp.
Tyvärr blir det så här på FB.
Citat:
Ursprungligen postat av Caledonia
Jag håller med i allt! Det är svårt att läsa hur vissa formulerar sig om Monica... Jag vet att det är för att de inte träffat henne men bara en sån kommentar som "kärring" när hon nämns får set att vända sig i magen på mig! Människor uppfattas alltid olika beroende vem man frågar men jag har genuint aldrig hört hennes namn i en negativ mening! En fin människa och förebild för alla! Lugn och stabil som få❤️
Strunta i FB-språket. Det finns många provokatörer, och även en del lite lagom störda som skriver här.

Jag vill börja med att skriva att det är fruktansvärt det som har skett, och om (vilket allt tyder på) JB dödat denna kvinna så det oförlåtligt, även om jag som troende ändå vill att det ska finnas någon slags förlåtelse för oförlåtliga gärningar. Jag har inte haft kontakt med JB sedan väldigt många år. Jag kände honom via mitt arbete, och på den tiden så framstod han som en glad och trevlig och omtänksam person, som dessutom hade koll och var ordentlig och driven.

Vad hände? Var det en konferensromans dem emellan som utvecklade sig till en djupare relation? Hade JB visat tendenser till våld eller annat som kunde ses som varningstecken? Jag får bara inte ihop det med den person jag tidigare hade en någorlunda tät arbetsrelation till. Hjälp oss att förstå.

Skickar ett <3 i din/er sorg.
Senast redigerad av Alan Alda 2019-08-30 kl. 17:56.
Citera
2019-08-30, 18:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tremendously
Dom hade alla tänkt tanken på att döda förut. Annars hade alla dödat under psykos. Simple fact.

Men vad är det ni inte förstår med ”tappa verklighetsuppfattningen”? Att bli mördare utan att ha haft den tanken innan är ett sätt att tappa den uppfattningen, annars har de ju samma verklighetsuppfattning med eller utan en psykos?

Psykfall är inte ett kollektiv som tappar verklighetsuppfattningen på exakt samma sätt. Du/ni resonerar ju så som en frisk människa skulle göra! Vilket är ett bra tecken 😎

Tillägg: Ge mig annars exempel där detta bekräftas. Jag har gett mina (jag utgår inte från hur jag ”tycker” att någon i en psykos ”borde” tänka).

”Psykotiska symtom brukar indelas i tre former: hallucinationer, vanföreställningar och tankestörningar. Patienten kan ha vanföreställningar som i stort sett kan gälla vad som helst.

Han eller hon kan också ha tankestörningar som kan vara sekundära till de övriga symtomen eller isolerade primära symtom, exempelvis att ha en telepatisk kontakt med Pentagon, folket i regnskogarna eller ha rena tankestörningar.” https://www.netdoktorpro.se/psykiatri/medicinska-oversikter/schizofreni-psykotiska-symtom/
Senast redigerad av sjelvefan 2019-08-30 kl. 18:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in