2020-02-12, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jravmsa
Kan du, eller någon annan som är DN prenumerant, berätta vad det står i artikeln?

Här kommer en radda citat

Citat:
När de första dagarna i domstolen till slut är över väljer Linus att berätta om händelsen för DN.

– Han vågade aldrig möta min blick. Och när han gjorde det så tittade han bort direkt. För mig är det ett tecken på att han vet vad han har gjort, säger han.

Det är känslosamt för honom, men han berättar om sin upplevelse för sin mammas skull. Och för att lyfta frågan om vad som gick fel de där dagarna innan hans mamma dog. När myndigheterna, enligt honom, inte tog styvpappans problem på tillräckligt stort allvar.

– Det är ingen som ska behöva utsättas för det som hände min mamma. Det är det minsta jag kan göra för henne, säger Linus med en beslutsam min.

Citat:
Linus beskriver sin mamma: glad, varm och en som alltid ställde upp för andra. Flera andra närstående har vittnat om henne på liknande sätt.

– Oavsett hur hon själv mådde så ställde hon upp för andra. Det säger väl ganska mycket om henne som person, säger Linus och lägger till hur mamman under den aktuella perioden hela tiden försökte hjälpa sin sambo.

Citat:
Vid flera tillfällen i mitten av augusti tar familjen med den 50-årige mannen till både psykakuten och den vanliga sjukvården. Läkarna konstaterar att mannen verkar lida av en akut men övergående psykos.

Omgivningen blir förvånad av utvecklingen. Vd:ns koncernchef berättar i polisförhör:

– Av mina 125 medarbetare, om jag ska göra listor vem jag trodde kunde få psykos, så hade NN varit helt nederst, säger han senare om 50-åringen.

Citat:
Linus lever nu i ovisshet om vad som faktiskt inträffade i lägenheten den där onsdagen för drygt fem månader sedan. Men en fråga återkommer hela tiden till honom: Vad hade hänt om sjukvården hade agerat på de varningstecken som ändå fanns?

– Ska folk bli drabbade så här? Ska en oskyldig människa som har skött sig hela livet bli mördad? Om man behöver hjälp men inte får det – i det här fallet blev min mamma mördad, säger han.

Ärendet har nu Lex Maria-anmälts för att utreda om ett misstag begåtts i hanteringen av den 50-årige mannen.

Citat:
– Det märks ju väldigt på begravningen när det kom närmare 250 personer till Norge. Sen hölls det en minnesstund här i Sverige som hennes vänner hade ordnat. Då kom det närmare 150 personer till, säger han.

Förutom uppgivenheten inför att myndigheterna inte lyckades förhindra mammans död är Linus bitter över hur den mordmisstänkte 50-åringen har agerat efter händelsen – och nämner inte mannens namn vid något tillfälle under intervjun.

Linus berättar att han önskar att frågan om psykisk ohälsa lyfts så att ingen annan människa blir ett offer på samma sätt som hans mamma blev.

Det som finns kvar nu är viljan att 50-åringen får en rättvis rättegång – och saknaden efter hans mamma.

– Det är ju något som saknas varje dag nu. Det är tufft. Det följer en varje dag, säger Linus.

https://www.dn.se/sthlm/linus-mamma-knivhoggs-till-dods-av-sambon-det-foljer-en-varje-dag/
Citera
2020-02-12, 10:25
Medlem
Dramalamadingdongs avatar
Har inte hängt med på alla sidor men fick höra av pålitlig källa att en brevbärare/bud hade ringt på eller sett dörren öppen till lägenheten och mannen stod där blodig o typ naken för han trodde det var polisen som äntligen kom. Finns det någonting i förhören om denna person som såg mannen före polisen?
Citera
2020-02-12, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Här kommer en radda citat

https://www.dn.se/sthlm/linus-mamma-knivhoggs-till-dods-av-sambon-det-foljer-en-varje-dag/

Tack snälla!
Stackars pojk! Verkar som mamman var hans allt.

Citat från artikeln:
”Förutom uppgivenheten inför att myndigheterna inte lyckades förhindra mammans död är Linus bitter över hur den mordmisstänkte 50-åringen har agerat efter händelsen – och nämner inte mannens namn vid något tillfälle under intervjun.”
Någon som vet (eller tror sig veta) vad MGM gjort, eller hur han agerat, efteråt som L är så ledsen/bitter för?

Tror/vet någon om L fortfarande har kontakt med MGM’s barn och exfru?
Citera
2020-02-12, 11:54
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dramalamadingdong
Har inte hängt med på alla sidor men fick höra av pålitlig källa att en brevbärare/bud hade ringt på eller sett dörren öppen till lägenheten och mannen stod där blodig o typ naken för han trodde det var polisen som äntligen kom. Finns det någonting i förhören om denna person som såg mannen före polisen?
Ja han förhörs och du kan läsa det förhöret i FUP:en. Han mötte den blodige GM utanför hans dörr när han kom ut ur hissen på våningsplanet. Fortsatte sedan dela ut post i huset och mötte blåljuspersonal på entreplan som bad honom dra mer eller mindre.
Citera
2020-02-12, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Och därmed har DN felaktiga uppgifter i sin artikel eftersom de skriver,

Citat DN: "Läkarna konstaterar att mannen verkar lida av en akut men övergående psykos."

För i journalen i FUP står "akut debuterande psykos".

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Kan det inte vara både och? Övergående kan betyda att om han medicineras och får lugn och ro så drar den sig tillbaka. Och debuterande att det är absolut första gången han får en psykos? Jag kan inte alls detta.

I så fall borde GM väl vara fullt frisk vi det här laget? Var det lyckta dörrar vid rättegången eller finns någon rapport om hur han agerat? Inspelningar från rättegången hade varit väldigt intressant i det här fallet.

Sjukvårdens agerande är mycket tveksamt. Man borde tagit fasta på att han var paranoid gentemot närstående. Finns ju ett liknande fall som också slutade med mord (på västkusten), och säkert andra också. Just paranoia mot närstående borde vara en stark varningssignal.

Trots det sitter både GW och Långström i TV4 och säger att det inte begåtts några fel. Känns som en helt okritisk framställning av Brottsjournalen.
Citera
2020-02-12, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
I så fall borde GM väl vara fullt frisk vi det här laget? Var det lyckta dörrar vid rättegången eller finns någon rapport om hur han agerat? Inspelningar från rättegången hade varit väldigt intressant i det här fallet.

Sjukvårdens agerande är mycket tveksamt. Man borde tagit fasta på att han var paranoid gentemot närstående. Finns ju ett liknande fall som också slutade med mord (på västkusten), och säkert andra också. Just paranoia mot närstående borde vara en stark varningssignal.

Trots det sitter både GW och Långström i TV4 och säger att det inte begåtts några fel. Känns som en helt okritisk framställning av Brottsjournalen.
Han skulle genomgå en RPU efter huvudförhandlingen. Det är väl där han är nu, eller har precis varit. Den ska sammanställas för att ge tingsrätten en hint om han skall ha fängelse eller RPV.

Det kommer kanske ut ljudinspelningar så småningom. Antingen i rättegångspodden eller på Youtube.
Citera
2020-02-12, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jravmsa
Tack snälla!
Stackars pojk! Verkar som mamman var hans allt.

Citat från artikeln:
”Förutom uppgivenheten inför att myndigheterna inte lyckades förhindra mammans död är Linus bitter över hur den mordmisstänkte 50-åringen har agerat efter händelsen – och nämner inte mannens namn vid något tillfälle under intervjun.”
Någon som vet (eller tror sig veta) vad MGM gjort, eller hur han agerat, efteråt som L är så ledsen/bitter för?

Tror/vet någon om L fortfarande har kontakt med MGM’s barn och exfru?

Ingen orsak.

Jag vet inte, men skulle spekulera att L är bitter över att GM påstår att han inte minns något, inte vet något. Han kanske önskar sig att GM kommer med ett klockrent erkännande och tar ansvar för det som hänt. För mig verkar det rimligt att känna så, jag hade nog kunnat göra det. Sen vet vi ju inte om GM kontaktat L, försökt förklara något eller be om förlåtelse eller liknande. Oavsett om han gjort det eller inte kan ju L i egenskap av son till BO tycka att kontakten/uteblivna kontakten är klandervärd. Men egentligen kan det ju ha varit vad som helst.
Citera
2020-02-12, 13:05
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut

Gör de det? Jag har pratat med en psykiatri läkare i Stockholm som tycker att i det här fallet så måste de totalt missbedömt, och ja, den läkaren har mycket å göra med de här enheterna (St Göran och Rosenlund).

Det är inte ovanligt att det blir oklart om personens tillstånd då de har psykos, och att de "kan vara klara" vid läkarmötet och då MÅSTE man gå på de anhörigas uppgifter.
Senast redigerad av dialektiker 2020-02-12 kl. 13:10.
Citera
2020-02-12, 14:59
Medlem
21/2 är det i alla fall dags igen. Så den som ändå råkar befinna sig i Rådhuset just
då kanske känner för att titta in en stund för att få ett i grunden egentligen ganska
självklart besked om psykisk status ...
Citera
2020-02-12, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Gör de det? Jag har pratat med en psykiatri läkare i Stockholm som tycker att i det här fallet så måste de totalt missbedömt, och ja, den läkaren har mycket å göra med de här enheterna (St Göran och Rosenlund).

Det är inte ovanligt att det blir oklart om personens tillstånd då de har psykos, och att de "kan vara klara" vid läkarmötet och då MÅSTE man gå på de anhörigas uppgifter.

Ja, de sitter mest och ojar sig över att man inte kan "tvångsvårda alla" men det handlar ju inte om det. Och GW babblar som vanligt om saker som han inte vet speciellt mycket om.

Uppenbarligen har de verktyg som finns till hjälp för bedömningen inte fungerat. Långström får det att låta låta lite som att "det är fel på verkligheten" inte våra verktyg. Han säger själv att man missar minst 30%, men i alla fall är "bättre än slumpen". Då är det väl hög tid att utveckla dessa verktyg i så fall.
Citera
2020-02-12, 16:17
Medlem
5549s avatar
Finns det någon bild på GM alls? Jag har sökt men det enda jag har sett är en bild på hans skalp, i FUP:en.
Citera
2020-02-12, 18:39
Medlem
Dramalamadingdongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Ja han förhörs och du kan läsa det förhöret i FUP:en. Han mötte den blodige GM utanför hans dörr när han kom ut ur hissen på våningsplanet. Fortsatte sedan dela ut post i huset och mötte blåljuspersonal på entreplan som bad honom dra mer eller mindre.

Okej vad bra att vittnet blev förhörd . Fick veta att hen inte blev tillfrågad om hen sett något i samband med händelsen och att det måste dröjt innan hen blev kontaktad eller hörde av sig själv för att berätta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in