2019-08-30, 14:28
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja, enligt Säters sjukhus hade han inte permission 28/2 1986. Men anonyma vittnen gör gällande att de sett honom tillsammans med två män i en röd Saab i Hedemora.

Eva Kerstin Fasth ger Svarten alibi. Hon har tillbringat natten 28/2-1/3 1986 med Svarten i villan på sjukhusområdet i Säter. På morgonen 1/3 har hon lämnat honom och åkt taxi till Borlänge.

HH avfärdar Svartenbrandt som trolig gärningsman (flickvännen kan ju ha ljugit om alibit). HH undrar samtidigt varför den förhärdade mördaren Svartenbrandt plötsligt erkände delaktighet i de sex år gamla morden på två män i en lägenhet på Kungsgatan. Kan det ha funnit andra bevekelsegrunder än att han fick samvetskval?

Svartenbrandt erkände sin delaktighet i dubbelmordet på Kungsgatan den 31 maj 1986. I det läget beskrivs han av HH som en trött och bruten man.

Är det det här du menar? Alibit för mordnatten är, menar du, oklart och kanske falskt?

Svartenbrandt var ju otvivelaktigt en man som utan större tvekan - mot rejäl betalning - skulle ha ställt upp som Palmes mördare är min bedömning
.

Om någon/några personer månaderna före mordet skulle välja en lämplig gärningsman så borde i alla fall tankarna ha gått åt Svartenbrandts håll. En skjutglad psykopat.

Samtidigt var väl risken överhängande att man via Svarten skulle kunna spåra hans uppdragsgivare.

Att Svartenbrandt, enligt några poliser, liknade fantombilden av "Skuggan" spelar ingen roll eftersom den bilden byggde på falska uppgifter från en chilenare som ville kasta skulden på en svensk eftersom han tyckte att fantombilden på mördaren föreställde en utländsk man. Men det erkännandet från chilenaren tror jag kom efter det att HH skrivit sin bok.

Återstår alltså detta med Svartenbrandts alibi för mordnatten. Man kan ju inte tro någonting eftersom ytterligare fakta saknas.
Där är vi överens.
Jag har noga synat ledningen, styrelsen och fångvårdsstyrelsen. Och där finns människor som är intressanta.
Inget tvivel kring detta.
Men att binda Svartenbrandt kommer sannolikt inte att gå. Tyvärr.
Citera
2019-08-30, 14:36
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Vad innebär det att lyfta på locket? Göran Persson lyfte på locket
och öppnade SÄPO-arkiven fram t.o.m. 1948. Man skulle kunna
fånga krigsförbrytare var förklaringen.

Varför inte öppna arkiven fram till 1956 för att göra upp med
stalinismen? Folkmordsmässigt kan den ju mäta sig med
nazismen.

New York Times har antytt att man i skandinavien t.o.m.
försökt blockera ett klarläggande av finlandiseringen
därför att kontakterna med sovjet varit för omfattande
och komprometterande.

Är det ett stort lock eller flera små som döljer olika aspekter?
Kommer saker att uppdagas allt eftersom arkiven öppnas,
och bromsklossarna faller ifrån, eller är arkiven gallrade?
Saken gällde Olof Palme.
Du är vilse nu.
Ge mig namn på alla som innefattar finlandiseringen i Finland och även i Sverige. Tack
Åjo, krigsförbrytelser. Där ligger locket på ännu och det vet du.
Citera
2019-08-30, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Vad innebär det att lyfta på locket? Göran Persson lyfte på locket
och öppnade SÄPO-arkiven fram t.o.m. 1948. Man skulle kunna
fånga krigsförbrytare var förklaringen.

Varför inte öppna arkiven fram till 1956 för att göra upp med
stalinismen? Folkmordsmässigt kan den ju mäta sig med
nazismen.

New York Times har antytt att man i skandinavien t.o.m.
försökt blockera ett klarläggande av finlandiseringen
därför att kontakterna med sovjet varit för omfattande
och komprometterande.

Är det ett stort lock eller flera små som döljer olika aspekter?
Kommer saker att uppdagas allt eftersom arkiven öppnas,
och bromsklossarna faller ifrån, eller är arkiven gallrade?

Jag undrar vad man skulle kunna hitta med full tillgång till Stasiarkiven?
Citera
2019-08-30, 14:44
Medlem
Citat:
De borde ha kommit i kontakt med varandra på Industriförbundet på 70-talet. Där jobbade då även PG Vinge och CG Holm.

Bertil Wedin skrev ett nyhetsbrev från Storbritannien som gick ut till näringslivstoppar i Sverige.

PG Vinge, som fick sparken som Säpochef av Palme, hade stort förtroende för Alf Karlsson.

CG Holms redaktörsskap för tidskriften Contra är välkänt. Vän till Arvo Horm som var ordförande i svenska WACL - som ersattes på posten av den moderate riksdagsmannen Birger Hagård och därefter av ingen mindre än Åke J Ek. Om jag minns rätt i hastigheten.

En liten trivsam samling.

Ok!
Dessa herrar hade nog ingen idolbild av Olof Palme på nattduksbordet.
Citera
2019-08-30, 14:51
Medlem
Citat:
Ja, enligt Säters sjukhus hade han inte permission 28/2 1986. Men anonyma vittnen gör gällande att de sett honom tillsammans med två män i en röd Saab i Hedemora.

Eva Kerstin Fasth ger Svarten alibi. Hon har tillbringat natten 28/2-1/3 1986 med Svarten i villan på sjukhusområdet i Säter. På morgonen 1/3 har hon lämnat honom och åkt taxi till Borlänge.

HH avfärdar Svartenbrandt som trolig gärningsman (flickvännen kan ju ha ljugit om alibit). HH undrar samtidigt varför den förhärdade mördaren Svartenbrandt plötsligt erkände delaktighet i de sex år gamla morden på två män i en lägenhet på Kungsgatan. Kan det ha funnit andra bevekelsegrunder än att han fick samvetskval?

Svartenbrandt erkände sin delaktighet i dubbelmordet på Kungsgatan den 31 maj 1986. I det läget beskrivs han av HH som en trött och bruten man.

Är det det här du menar? Alibit för mordnatten är, menar du, oklart och kanske falskt?

Svartenbrandt var ju otvivelaktigt en man som utan större tvekan - mot rejäl betalning - skulle ha ställt upp som Palmes mördare är min bedömning.

Om någon/några personer månaderna före mordet skulle välja en lämplig gärningsman så borde i alla fall tankarna ha gått åt Svartenbrandts håll. En skjutglad psykopat.

Samtidigt var väl risken överhängande att man via Svarten skulle kunna spåra hans uppdragsgivare.

Att Svartenbrandt, enligt några poliser, liknade fantombilden av "Skuggan" spelar ingen roll eftersom den bilden byggde på falska uppgifter från en chilenare som ville kasta skulden på en svensk eftersom han tyckte att fantombilden på mördaren föreställde en utländsk man. Men det erkännandet från chilenaren tror jag kom efter det att HH skrivit sin bok.

Återstår alltså detta med Svartenbrandts alibi för mordnatten. Man kan ju inte tro någonting eftersom ytterligare fakta saknas.

I min bok avfärdar inte HH Svarten.
Jag läste boken efter jag ringt palmegruppen. Kollade runt på nätet.
Citera
2019-08-30, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Där är vi överens.
Jag har noga synat ledningen, styrelsen och fångvårdsstyrelsen. Och där finns människor som är intressanta.
Inget tvivel kring detta.
Men att binda Svartenbrandt kommer sannolikt inte att gå. Tyvärr.

Du får se när palmegruppen är klara vad de fått fram.
Citera
2019-08-30, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ja, det är säker att de inte visade någon film i den genren på Grand.
Fyra filmer gick denna kväll, och förutom Bröderna Mozart visades också filmerna ”Amadeus”, ”Ran” och ”Gå och se”.

"Genren", hvilken?
Det vi har direkte utskrift på, er følgende:
Citat:
- Det var en sån titel att jag inte kunde tro att det var en psykopatfilm.
Dermed kan vi vel utelukke den nevnte vampyrfilmen, med godt samsvar mellom tittel og innhold?
Men hva med "Gå och se" - hva tror man ut fra den tittelen at det handler om? Forventer ikke noe brutalt, kanskje?

Den beskrives slik i svensk wikipedia
Citat:
En tonårspojke i Vitryska SSR i Sovjetunionen hittar ett gevär nedgrävt i sanden. När de nazityska trupperna invaderar hans land tar han sitt gevär och söker värvning hos partisanerna. Det han kommer att få skåda under de kommande två dagarna kommer att förändra honom och skada honom djupt både fysiskt och psykiskt. I de vackra skogarna möter han misär och elände under kriget som når sitt klimax när ett Einsatzkommando ur tyska armén och SS invaderar en fattig by och mördar invånarna och bränner byggnaderna.

"Anneli" forteller at hun fortsatt er oppskaket etter filmen når venninnen spør WT-mannen ved Dekorima:
Citat:
...Jag reagerade också på det, plus att jag fortfarande är upprörd över filmen.

Men denne filmen sluttet vel etter filmen Palmes så.

Innholdet kan ha vært av sådan art at de ikke ønsket å huske det, især ikke etter mordet. Og det er vel ikke usannsynlig at de har sett "Röda Draken" senere, og husker mer av den, med dens Hannibal Lecter-figur.

Citat:
Nu har jag också för mig att ingen ingen av flickorna heller hävdat att den visades på Grand, utan deras skiljaktighet bestod i om filmen visades på en biograf längre upp på Sveavägen, eller på Kungsgatan. Det blir därmed också oklart åt vilket håll de sedan gått, och var de skulle befunnit sig i skottögonblicket.
Hvor er disse meningsforskjellene dokumentert? Er avhørene frigitt, i så fall hvor kan de finnes?

Det er vel sikkert at ingen av dem kjente AA personlig - det som fortelles, er at "Anki" kjente ham igjen fra et gym hun besøkte, og visste at de kunne gjøre seg forstått på finsk. De fikk heller ikke sjanse til å identifisere ham på foto eller i direkte konfrontasjon. Og for min del må jeg bare si at jeg i "Anki"s situasjon heller hadde gitt feil beskrivelse, f.eks. ved å snakke om noen annen jeg kjente bedre, enn å ta sjansen på å bli brakt til taushet av en person som, gitt "Anneli"s referat, godt kunne være morderen.

Mistenkte sjekkes ikke ut av saker ved at vitnene tier, eller velger å snakke om noe annet. Det har vi flere eksempler på i denne saken.
Citera
2019-08-30, 15:02
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Saken gällde Olof Palme.
Du är vilse nu.
Ge mig namn på alla som innefattar finlandiseringen i Finland och även i Sverige. Tack
Åjo, krigsförbrytelser. Där ligger locket på ännu och det vet du.

Palme var naturligtvis inblandad i finlandiseringen. Mötet 1971
när SÄPO skulle orienteras mot KGB är praktexemplet.
I Finland har man personerna som listas i artiklarna på upnorth.eu.
I Norge har väl bl.a. Jagland nämnts. Alla lär ingen kunna räkna upp.

Jag vet att det gick öppna arkiven t.o.m. 1948 och att något
annat inte diskuterats i någon utsträckning.
Citera
2019-08-30, 15:05
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag undrar vad man skulle kunna hitta med full tillgång till Stasiarkiven?

Christoph Andersson har letat i varje fall.
Citera
2019-08-30, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli

Enligt tidningen Filter och Thomas Pettersson skulle ju ett av Palmeutredningens huvudspår vara Skandiamannen.
Jag tror inte själv på teorin men osvuret är väl bäst.

https://magasinetfilter.se/reportage/skandiamannen/
Citera
2019-08-30, 15:12
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Nej då lever varken du eller jag.
Så jag får helt enkelt försöka finna egna lösningar. Ja även du.
Citera
2019-08-30, 15:16
Medlem
Citat:
Nej då lever varken du eller jag.
Så jag får helt enkelt försöka finna egna lösningar. Ja även du.

De ska ju va klara nu innan jul enligt en polis i PU om artikeln inte är fejk.
Jag är 100% säker men vill inte skriva ut vissa saker för det syns vid googling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in