Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-30, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja. Läser just nu om Holmérs bok. Han skriver att det tog telefonisten på Järfälla Taxi ungefär en minut att leta fram rätt nummer till.polisen. Om det stämmer, vilket i dag troligen är omöjligt att kontrollera, så hamnar saken återigen i ett nytt läge.😊

Hoppa nu inte över sidorna om Svartenbrandt.
Citera
2019-08-30, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Ca 60% ner bland sidorna. Från förhör 86-05-15. Han förevisas bilder. http://www.itdemokrati.nu/page36j.html

LL var det. Jag trodde jag missat nåt om LJ.
Intressant. Jag hade inte läst detta innan.
Citera
2019-08-30, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Det verkar som om det kan ha varit vampyrfilmen ”Skräcknatten” som faktiskt gick, men om den visades på fler biografer än på Victoria som ligger på Götgatan på söder vet jag inte?

Nej, det verkar som om dom fått lite informationer från andra vittnesmål och uppenbart har Alsén lagt ord i munnen på dem.
"Uppenbart": Det som foreligger for oss, er bandutskrift. Og den hadde vel før eller senere blitt dementert om den var manipulert?

Vampyrfilmen gikk ikke på Grand. Men er "Skräcknatten" eneste mulighet? Og kan det hende de har blandet ulike kinobesøk etter så mange år? Det virker jo som om de seinere kan ha sett "Röda Draken" (eller hva Manhunter kom til å hete på svensk), men er det helt utelukket at de kan ha vært på Grand?
Citera
2019-08-30, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Här är mitt förslag med utgångspunkt att taxichauffören Anders A är bra på att uppskatta tider:

Det står ungefär så här i GK:

Anders A hör Anders D:s anrop [jag räknar med att det skedde 23.22.00]
Efter ytterligare en till en och en halv minut hör han Järfälla taxi bekräfta att polisen är larmad, om vi räknar kort på en minut så är klockan 23.23.00. Anders A springer nu tvärs över Kungsgatan och får tag på GS som omgående åker mot mordplatsen. Anders A räknar med att detta tagit 20 s till 1/2 minut. Om vi räknar på 1/2 minut blir klockan nu 23.23.30 och efter gissningsvis 5 s får GS Anropet (23.23.35) och GS är på mordplatsen 23.23.45.

Piketen som nu befinner sig i böjen vid Brunkebergstorg har åkt 600 meter från trappkrönet, där gm var 23.22.30. En minut och fem sekunder innan larmet alltså.
Piketen måste ha varit läskigt nära trappkrönet då gm kom upp på Malmskillnadsgatan (!)

Det borde ha tagit 40 sekunder för piketen att via brunkebergsterrassen och sergelrondellen åka till mordplatsen och kan ha varit där 23.24.15.

Du skriver om Anders D:s anrop -jag räknar med att det skedde 23.22.00 men jag ser i dina beräkningar att du utgår ifrån att hans samtal med Järfällaväxeln då var klart. Detta stämmer ju också med Anders D´s uppfattning att han redan 2-3 sek efter första skottet greppar handmicrotelefonen och påbörjar samtalet direkt vid tidpunkten för mordet.

Noterar också att mina beräknade framkörningstider 30s för GS och 42s för piketen, stämmer med vittnens uppfattning om att de ankom med 10 sek mellanrum.

Antar utsändandet av områdeslarmet runt 23.23,30 ligger max +-20 sek ifrån en verklig tidpunkt.

Har då återigen räknat på olika alternativ när piketen passerade krönet:
20 km/h=23.21,43
25 km/h=23.22,04
30 km/h=23.22,18
35 km/h=23.22,28
40 km/h=23.22,36
De säger i filmen att de tog det lugnt och chefen funderade på att ta ett bloss innan de åkte men gjorde inte detta. De bör startat ifrån korsningen DB´s gata/Johannesgatan eftersom de ankom via denna och DB´ss gata var enkelriktad i riktning ner mot Regeringsgatan. De kan ju också kört ett kvarter mot enkelriktat när omparkeringen skedde?
Några slutsatser: Körde de i 20/km/h Malmskillnadsgatan ner så passerade de krönet ungefär när skotten small. Körde de i 40 km/h så passerade de samtidigt som mördaren.

När passerade då YN krönet? 23.24.00? I så fall är hon väl för sen för att möta mördaren??? Håller fortfarande öppet för båda alternativen. Hon bör dock vara för sent ute för att ha sett piketen?
Senast redigerad av Achtung Panzer 2019-08-30 kl. 10:16.
Citera
2019-08-30, 11:03
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Någon som sett om Bo Theutenberg skrivit eller sagt något Palmemordsrelaterat på sista tiden?

Den stora frågan är väl om Theutenberg har något verkligen avgörande
i sin kommande femte volym. Den behandlar tiden för MOP och Theutenbergs
dramatiska sista tid på UD.

http://www.inblick.se/nyheter/2017/06/22/ud-expert-och-sapochef-i-samtal-om-palmemordet-och-sovjets-anfallsplaner
Citera
2019-08-30, 13:09
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Den stora frågan är väl om Theutenberg har något verkligen avgörande
i sin kommande femte volym. Den behandlar tiden för MOP och Theutenbergs
dramatiska sista tid på UD.

http://www.inblick.se/nyheter/2017/06/22/ud-expert-och-sapochef-i-samtal-om-palmemordet-och-sovjets-anfallsplaner
Jag är inte så mkt för stora ord men nån jävla människa får ta bladet från munnen nån gång.
De här sk politiska personerna just nu är ju alla ganska tveksamma personer. Att någon skulle vilja lyfta på locket är osannolikt.
Hur kan det vara så, snälla du?
Att en människa som förespråkar fred och demokrati helt plötsligt mördas och sedan vill ingen prata mer om detta?
Förutom vi då förstås.
Citera
2019-08-30, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggatell
"Uppenbart": Det som foreligger for oss, er bandutskrift. Og den hadde vel før eller senere blitt dementert om den var manipulert?

Vampyrfilmen gikk ikke på Grand. Men er "Skräcknatten" eneste mulighet? Og kan det hende de har blandet ulike kinobesøk etter så mange år? Det virker jo som om de seinere kan ha sett "Röda Draken" (eller hva Manhunter kom til å hete på svensk), men er det helt utelukket at de kan ha vært på Grand?
Ja, det är säker att de inte visade någon film i den genren på Grand.
Fyra filmer gick denna kväll, och förutom Bröderna Mozart visades också filmerna ”Amadeus”, ”Ran” och ”Gå och se”.
Nu har jag också för mig att ingen ingen av flickorna heller hävdat att den visades på Grand, utan deras skiljaktighet bestod i om filmen visades på en biograf längre upp på Sveavägen, eller på Kungsgatan. Det blir därmed också oklart åt vilket håll de sedan gått, och var de skulle befunnit sig i skottögonblicket.

Det finns faktiskt ingenstans i bandutskrift, eller förhör där de hävdar att personen var identisk med AA. Detta är bara spekulationer från Olle Alsén, vilket också konstateras i GK:

”Kvinnorna själva har aldrig påstått att dekorimamannen skulle ha varit polis. Detta är i stället journalisten Olle A:s hypotes, en hypotes som inte gått att få bekräftad. Den i uppslaget förekommande polismannen Anti A har såvitt kan bedömas inget med dekorimamannen eller de finska flickorna att göra”.
Citera
2019-08-30, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Du skriver om Anders D:s anrop -jag räknar med att det skedde 23.22.00 men jag ser i dina beräkningar att du utgår ifrån att hans samtal med Järfällaväxeln då var klart. Detta stämmer ju också med Anders D´s uppfattning att han redan 2-3 sek efter första skottet greppar handmicrotelefonen och påbörjar samtalet direkt vid tidpunkten för mordet.

Noterar också att mina beräknade framkörningstider 30s för GS och 42s för piketen, stämmer med vittnens uppfattning om att de ankom med 10 sek mellanrum.

Antar utsändandet av områdeslarmet runt 23.23,30 ligger max +-20 sek ifrån en verklig tidpunkt.

Har då återigen räknat på olika alternativ när piketen passerade krönet:
20 km/h=23.21,43
25 km/h=23.22,04
30 km/h=23.22,18
35 km/h=23.22,28
40 km/h=23.22,36
De säger i filmen att de tog det lugnt och chefen funderade på att ta ett bloss innan de åkte men gjorde inte detta. De bör startat ifrån korsningen DB´s gata/Johannesgatan eftersom de ankom via denna och DB´ss gata var enkelriktad i riktning ner mot Regeringsgatan. De kan ju också kört ett kvarter mot enkelriktat när omparkeringen skedde?
Några slutsatser: Körde de i 20/km/h Malmskillnadsgatan ner så passerade de krönet ungefär när skotten small. Körde de i 40 km/h så passerade de samtidigt som mördaren.

När passerade då YN krönet? 23.24.00? I så fall är hon väl för sen för att möta mördaren??? Håller fortfarande öppet för båda alternativen. Hon bör dock vara för sent ute för att ha sett piketen?
Ja, beräknat på en åksträcka av 600 meter från trappkrönet till Brunkebergs-svängen hamnar vi ju där ungefär. Det borde vara rimligt att gm befann sig i trappen då de passerade, och den korta sträckan mellan Regeringsgatan och Johannesgatan måste de ha kört enkelriktat, om körriktningen inte var omvänd. Idag är hela DB:s gata enkelriktad åt samma håll, men jag vet att körriktningen delades vid Johannesgatan tidigare.
Teoretiskt kan YN någonstans under sträckan Drottninghuset-DB:s gata ha sett en skymt av piketen då den passerade, men det har hon ju inte sagt.
Var låg förresten festlokalen de kom ifrån? Polisbilen som Marianne U sett passera kan också ha funnits där tidigare. Skulle vara intressant att få fler vittnesmål som kan bekräfta polisbilarnas närvaro runt kyrkogården.
Citera
2019-08-30, 14:18
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Hoppa nu inte över sidorna om Svartenbrandt.

Ja, enligt Säters sjukhus hade han inte permission 28/2 1986. Men anonyma vittnen gör gällande att de sett honom tillsammans med två män i en röd Saab i Hedemora.

Eva Kerstin Fasth ger Svarten alibi. Hon har tillbringat natten 28/2-1/3 1986 med Svarten i villan på sjukhusområdet i Säter. På morgonen 1/3 har hon lämnat honom och åkt taxi till Borlänge.

HH avfärdar Svartenbrandt som trolig gärningsman (flickvännen kan ju ha ljugit om alibit). HH undrar samtidigt varför den förhärdade mördaren Svartenbrandt plötsligt erkände delaktighet i de sex år gamla morden på två män i en lägenhet på Kungsgatan. Kan det ha funnit andra bevekelsegrunder än att han fick samvetskval?

Svartenbrandt erkände sin delaktighet i dubbelmordet på Kungsgatan den 31 maj 1986. I det läget beskrivs han av HH som en trött och bruten man.

Är det det här du menar? Alibit för mordnatten är, menar du, oklart och kanske falskt?

Svartenbrandt var ju otvivelaktigt en man som utan större tvekan - mot rejäl betalning - skulle ha ställt upp som Palmes mördare är min bedömning.

Om någon/några personer månaderna före mordet skulle välja en lämplig gärningsman så borde i alla fall tankarna ha gått åt Svartenbrandts håll. En skjutglad psykopat.

Samtidigt var väl risken överhängande att man via Svarten skulle kunna spåra hans uppdragsgivare.

Att Svartenbrandt, enligt några poliser, liknade fantombilden av "Skuggan" spelar ingen roll eftersom den bilden byggde på falska uppgifter från en chilenare som ville kasta skulden på en svensk eftersom han tyckte att fantombilden på mördaren föreställde en utländsk man. Men det erkännandet från chilenaren tror jag kom efter det att HH skrivit sin bok.

Återstår alltså detta med Svartenbrandts alibi för mordnatten. Man kan ju inte tro någonting eftersom ytterligare fakta saknas.
Senast redigerad av Basfakta 2019-08-30 kl. 14:21.
Citera
2019-08-30, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Pkk spåret planterades av Alf Karlsson och sin vän Bertil Wedin, min gissning.

Intressant.
Jag kände inte till att Alf Karlsson och Bertil Wedin kände varandra.
Vet du eller någon annan något mera om deras relation?
Senast redigerad av Sumer 2019-08-30 kl. 14:21.
Citera
2019-08-30, 14:23
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Jag är inte så mkt för stora ord men nån jävla människa får ta bladet från munnen nån gång.
De här sk politiska personerna just nu är ju alla ganska tveksamma personer. Att någon skulle vilja lyfta på locket är osannolikt.
Hur kan det vara så, snälla du?
Att en människa som förespråkar fred och demokrati helt plötsligt mördas och sedan vill ingen prata mer om detta?
Förutom vi då förstås.

Vad innebär det att lyfta på locket? Göran Persson lyfte på locket
och öppnade SÄPO-arkiven fram t.o.m. 1948. Man skulle kunna
fånga krigsförbrytare var förklaringen.

Varför inte öppna arkiven fram till 1956 för att göra upp med
stalinismen? Folkmordsmässigt kan den ju mäta sig med
nazismen.

New York Times har antytt att man i skandinavien t.o.m.
försökt blockera ett klarläggande av finlandiseringen
därför att kontakterna med sovjet varit för omfattande
och komprometterande.

Är det ett stort lock eller flera små som döljer olika aspekter?
Kommer saker att uppdagas allt eftersom arkiven öppnas,
och bromsklossarna faller ifrån, eller är arkiven gallrade?
Citera
2019-08-30, 14:27
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Intressant.
Jag kände inte till att Alf Karlsson och Bertil Wedin kände varandra.
Vet du eller någon annan något mera om deras relation?

De borde ha kommit i kontakt med varandra på Industriförbundet på 70-talet. Där jobbade då även PG Vinge och CG Holm.

Bertil Wedin skrev ett nyhetsbrev från Storbritannien som gick ut till näringslivstoppar i Sverige.

PG Vinge, som fick sparken som Säpochef av Palme, hade stort förtroende för Alf Karlsson.

CG Holms redaktörsskap för tidskriften Contra är välkänt. Vän till Arvo Horm som var ordförande i svenska WACL - som ersattes på posten av den moderate riksdagsmannen Birger Hagård och därefter av ingen mindre än Åke J Ek. Om jag minns rätt i hastigheten.

En liten trivsam samling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in