Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-09-26, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Det är knepigt med SE. På det stora hela finns bara två alternativ. Antingen gick han ut mycket senare än han sagt och hamnar bakom Björkman. Eller så kliver han rakt ut i mördarens fotspår.

Men där finns ju bara fyra människor: Björkman, Lisbet och Olof Palme. Och mördaren. Och stämmer SE tider är det han som är mördaren. Går inte att få det till annat. Om tiderna stämmer vill säga.

Nåt annat som stör mig är knarkspanarn som försvann. Placerad precis där mördaren försvann. Vem var det? Vad har dessa spanare iakttagit? Vad vet dom? Vilka var dom?

Mordet är rått och kallt genomfört. Någon var verkligen skitförbannad på OP. Någon ansåg sig ha allvarliga skäl till att döda OP. Och kapacitet att göra det.
På frågan om det fanns fler personer på platsen än makarna Palme då han kom fram svarar ju SE: ”och två till” Två unga personer. En flicka till vänster och en ung grabb till höger och flickan håller på att ta pulsen.
Mannen ligger f.ö på rygg.
Vad är det som är så knepigt att förstå?
Hans tider stämmer inte.
Varken med platsen där han hörde skottet, eller vad han såg på mordplatsen då han kom fram.
Det måste ha varit drygt en halv minut senare.
Under mellantiden ska han dessutom titta på klockan. Bland de allra första iakttagelserna han gör när han kommit fram är att titta in i gränden. Där står mycket riktigt Lars. 45 sekunder efter skotten. Mördaren i trappen.

Jag tycker på sätt och vis att det är fascinerande på att detta ska vara så svårt att begripa. I stället för att se på helheten i berättelsen stirrar man sig blind på att han sagt något om 5-6 sekunder, och utifrån den uppenbart felaktiga uppgiften låter man fantasierna flöda fritt.
Citera
2019-09-26, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Bra att du tar upp Lockerbie.

I övrigt en del ny info!

Se vilka svenskar som befann sig ombord?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mexicana_Flight_940
Det där med dubbla medborgarskap. Israel och Sverige ska man vara vaksam över.
Marjasin och det finns flera.

Av vad jag har läst och fått mig berättat för så var Israel en ren gangsterstat.
Alltså en kriminell organisation i förklädnad av en stat.
Det låter ganska hårt och jag är inte antisemitisk men det här är tyvärr nära sanningen.
Det finns ju flera andra stater där det styrts av kriminella.
Saddam. Khadaffi. Mm
Nämn några andra stater som är kriminella.

Jag har tidigare skrivit, vilket fortfarande gäller, att jag inte är intresserad av politik.

Mitt intresse för Israel när det gäller MOP skulle vara dåligt grundad om det endast utgick ifrån geopolitiska intressen.

Jag tillämpar inte ett slags kollektivt ansvar och när det gäller Sydafrika finns dokumenterat exv att Craig Williamson befann sig i Stockholm runt tiden för MOP vilket gör Sydafrika intressant. Några mossad-operatörer har inte rapporterats om i massmedia. Med det sagt så har jag tidigare inte funnit någon anledning att koppla Mossad till MOP.

Det vittne, "barnet", som jag i tidigare inlägg har skrivit om har däremot personkopplingar till Israel och familjen Netanyahu som gör att jag likställer Israels med Sydafrikas säkerhetstjänsters intressen i MOP.

Vad antisemitism har med MOP att göra, förstår jag inte.
Sem var anfader till de semitiska folkslagen varav israeler, de tolv stammar de bestod av var ett, men även Edomeer. Kung Herodes av Israel var ex edomée. Till detta skall läggas utövare av Judaism som också kallar sig judar men som inte är semiter. Benjamin Netanyahu säger sig ha judiskt påbrå men jag tror han ljuger av politiskt/religiösa skäl.

Så hela den här förvirrade debatten om antisemitism i syfte att plocka politiska poänger avfärdar jag med att det är inte rätt att förfölja eller hata någon för deras ursprung.

Den moderna staten Israel har inget med vare sig Sem, Israel (Jakob) eller Juda att göra. Politikerna som skrev den moderna författningen var sannolikt inte släkt med Israel (Jakob) eller utövade en gudsdyrkan som han hade godkänt.

Edit: Och, jo jag tror att sydafrikanska säkerhetstjänster och Mossad skulle begå massmord för att hindra Bernt Carlssons uppdrag i Namibia. Det är grymma och våldsamma organisationer.
Senast redigerad av Utredaren 2019-09-26 kl. 20:00.
Citera
2019-09-26, 20:03
Medlem
Nu har jag fastnat delvis på grund av okunskap om hur polisens kommunikation fungerade.
Dalsgaard gick ut med Jeppssons signalement om blå täckjacka ev. keps på radion.
Samtidigt säger Söderström att Windén av ett vittne får vagt signalement om en blå täckjacka som han beordrade Windén att larma ut.
Ett alternativ är att det är två olika personer som gett signalement blå täckjacka, dels Jeppsson dels en person på brottsplatsen, möjligen Ahmed Z. (som då ger signalementet på Jeppsson, snurrigt värre.)
Det andra alternativet vet jag inte ens om det är möjligt. Windén har hört Dalsgaard via radion för att sen meddela Söderström som beordrar att han ska larma ut det, men så märkliga kan väl inte kommunikationsvägarna ha varit? Eller är det två olika slags larm, varav det första går ut till en mer begränsad krets? Söderström måste väl också själv haft möjlighet att höra Dalsgaards larm.
Citera
2019-09-26, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ja, och Margareta Rytterstål som är mamma till Ulrika R riktade liknande kritik.
Flickorna blev hörda kort på mordplatsen, men några personuppgifter efterfrågades inte.
De fick i princip tjata sig till ett riktigt förhör.
Att SE:s uttalande om det totala ointresset är så osannolik som TP menar, tycker jag inte att det verkar finnas belägg för.

Vill bara förklara att jag inte betvivlar SE:s uppgifter om polisens ointresse, utan att frasen "tack men vi har redan ett vittne" låter osannolik.
Citera
2019-09-26, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Vill bara förklara att jag inte betvivlar SE:s uppgifter om polisens ointresse, utan att frasen "tack men vi har redan ett vittne" låter osannolik.
Ja, jag tycker också det, och om det var ordagrant är det rent förskräckligt.

Per Vallin var mycket kritisk.

”Jag tänkte ju gå fram och säga telefonnummer och det, men jag kände det nästan som ett ointresse av det hela, så jag brydde mig inte om det”
Citera
2019-09-26, 21:28
Medlem
Citat:
Jag förstår.
Djurfeldt: Säger att Dalsgaard/Ekesäter kommer gatan upp när han och de andra står vid trappkrönet.
Dalsgaard vill ha mer information om vad som har hänt. Så dom utbyter information och i samma veva "ser vi en person längre ner på gatan som stämmer väldigt väl på det signalement som larmades ut. Det första signalementet vi fick, så vi beger oss ned dit så fort vi kan och det visar sig senare vara ett vittne som följt efter mördaren. Det är hans signalement som gått ut först."

Dalsgaard: Ser en mansperson som kommer gående uppifrån Malmskillnadsgatan och fortsätter mot Tunnelgatans öppning. Där kommer piketpoliserna uppspringande. Man stannar vid korsningen och pratar med dom. Dom vet ingenting utom att gm sprungit Tunnelgatan upp. Då säger CD att han såg en man som gick här nere på David Bagares gata och den måste vi lyssna med närmre vad som har hänt. De vänder och LJ kommer upp mot radiobilen. Ger signalementet blå täckjacka och keps. Då går CD ut med signalementet på radion.

Enligt Djurfeldt har alltså ett första signalement gått ut redan innan eller i samband med att de möter Dalsgaard/Ekesäter, men enligt Dalsgaard så vet piketpoliserna inget mer än att gm sprungit Tunnelgatan ned. Det lutar väl åt att Djurfeldt minns fel.
Frågan är om det först signalementet från mordplatsen hunnit sändas ut på radion? Djurfeldt springer ju ut själv efter att först stannat på mordplatsen och där inhämtat signalement som han delger kollegorna när han når dem på krönet. Det är fortfarande hyperintressant att Jeppsson som sett GM bara ett par minuter tidigare, säger "blå täckjacka och keps".

Är det klarlagt när Söderström gick ut på radio med signalement? Eller satt han handlingsförlamad?
Citera
2019-09-26, 21:33
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Frågan är om det först signalementet från mordplatsen hunnit sändas ut på radion? Djurfeldt springer ju ut själv efter att först stannat på mordplatsen och där inhämtat signalement som han delger kollegorna när han når dem på krönet. Det är fortfarande hyperintressant att Jeppsson som sett GM bara ett par minuter tidigare, säger "blå täckjacka och keps".

Är det klarlagt när Söderström gick ut på radio med signalement? Eller satt han handlingsförlamad?
Är det helt klarlagt vad du är intresserad av?
Vad vill du veta?
Citera
2019-09-26, 21:35
Medlem
Citat:
Nu har jag fastnat delvis på grund av okunskap om hur polisens kommunikation fungerade.
Dalsgaard gick ut med Jeppssons signalement om blå täckjacka ev. keps på radion.
Samtidigt säger Söderström att Windén av ett vittne får vagt signalement om en blå täckjacka som han beordrade Windén att larma ut.
Ett alternativ är att det är två olika personer som gett signalement blå täckjacka, dels Jeppsson dels en person på brottsplatsen, möjligen Ahmed Z. (som då ger signalementet på Jeppsson, snurrigt värre.)
Det andra alternativet vet jag inte ens om det är möjligt. Windén har hört Dalsgaard via radion för att sen meddela Söderström som beordrar att han ska larma ut det, men så märkliga kan väl inte kommunikationsvägarna ha varit? Eller är det två olika slags larm, varav det första går ut till en mer begränsad krets? Söderström måste väl också själv haft möjlighet att höra Dalsgaards larm.
Såg detta inlägg efter jag skrivit mitt förra svar till dig. Ahmed z var ju kraftigt berusad vilket vi också får ha med i bedömningarna.
Citera
2019-09-26, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Är det helt klarlagt vad du är intresserad av?
Vad vill du veta?
Vill veta när och vilka signalement som gårt ut på radionätet eftersom jakten blir en halvmesyr intill då.
Citera
2019-09-26, 21:57
Medlem
Citat:

Det var Klas G som stannade kvar en stund. Han ska ha sprungit efter i samband med att ambulansen stoppades. https://www.youtube.com/watch?v=525XSRTntKU (3:50) Där säger han inget om signalement men du kanske har en annan källa? Länka gärna om du minns var du sett det.

Jag tänkte för en stund sen just på det du skrev om Jeppssons signalement och att jag inte kommenterade det. Visst är det intressant, första minnesbilder ska man ta på allvar.

Söderströms version är: En knapp minut senare (c:a två min efter ankomst) meddelade Windén att han från ett vittne erhållit ett vagt signalement på en misstänkt gärningsman (yngre man, klädd i en blå täckjacka), vilket jag tillsåg att Windén utlarmade från vår bil 2520.
http://www.politiskamord.com/p4gosta.html
Citera
2019-09-26, 22:02
Medlem
Citat:
Såg detta inlägg efter jag skrivit mitt förra svar till dig. Ahmed z var ju kraftigt berusad vilket vi också får ha med i bedömningarna.

Javisst, jag skrev häromdan att mitt intryck var att han var redigt berusad, men egentligen har jag inget större belägg för det. Det är nåt Yvonne N sagt om att hon var irriterad på honom och att han var långsam. Minns du var du har sett/hört nåt om hans berusningsgrad?
Citera
2019-09-26, 22:25
Medlem
Citat:
Okej, nej SE har ju aldrig fått lämna nåt signalement, först hinner han inte ikapp poliserna, sen är dom ointresserade av honom när han ställer sig kö för att lämna sitt vittnesmål. Enligt honom själv då, och nån annan uppgift har vi ju inte, hur det än förhöll sig med saker och ting.
Söderström hävdade ju att han bestämt beordrade att vittnesmål skulle tas från alla, men i praktiken fungerade det ju inte enligt åtminstone Leif L. Det är svårt nog att förstå men att polisen skulle ha sagt till SE "tack men vi har redan ett vittne" låter helt osannolikt.

Jag håller absolut med dig. Väldigt märkligt att polisen inte vill prata med honom då han var den ende som fått signalement direkt av LP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in