Citat:
Ursprungligen postat av
MacMackay
Går inte att säga.
Bankomaten vid Posten Tunnelgatan gick knappt tre minuter fel mot fröken ur, men hur mycket fel den gick mot den manuellt ställda centralklockan som anger rikt-tiden för samtliga bankomater vet man inte.
Där kunde det diffa på +- 2 min innan avvikelsen registreras.
Ser ut som om GMP grundar sina tidsuppgifter endast på kvitto-tiden, som vi inte kan säga särskilt mycket om.
Tyvärr!
Men frågan om var kompisgänget befann sig 23.21.20 är fortfarande lika intressant.
Citat:
Ursprungligen postat av
mvagrippa
Nu har jag den inte framför mig men jag har bestämt för mig att Anders Björkmans festande arbetskamrater inte nämns i GMP. Har för mig tidsangivelser finns i förhören med AB. Men kan minnas fel , det ska medges .
Vad får dig tro att bankomatenpå Sveavägens östra trottoar går rätt till skillnad från den där Helena Lähde gör sitt uttag?
Vi måste väga in så mycket vi känner till om hur det ser ut vid mordplatsen.
Jag tycker det är intressant att rent mattematiskt räkna på ett realistiskt rörelsemönster bland de som är i området och då få fram hur man rör sig i förhållande till andra. Har redovisat sådana ett flertal gånger men fått en hel del kritik för det, så jag kan nämna en slutsats istället för långa uträkningar.
1. Ingen av Anders kamrater, Niklas, Åsa eller Klas uppger att de hör skott eller ens möter någon utmed Skandia-huset medan de går norrut.
Innebörden av det ger att de med största sannolikhet har passerat Adolf Fredriks kyrkogata innan LOP kommer upp trottoaren där.
2. Går man som Lisbet uppger, normalt och med stopp vid Sari, betyder det att LOP kliver upp på östra trottoaren ca 23.20.00, då en promenad på ca 125 meter i normal fart med kort stopp realistiskt kan ta ca 90 sekunder.
3. Då vi med största sannolikhet kan anse att Niklas, Åsa och Klas går över Adolf Fredriks före 23.20.00 får man då räkna deras promenad bakåt därifrån till banken, ca 100 meter, med 23.20.00 som senast möjliga tid. De kommer ut ur banken, tjatar lite med Anders som vill vänta. Kamraterna går dock. I normal promenadtakt går man 100 på 1 minut. Så med lite tjat och promenad kan vi rimligen anta att det tar även dem ca 90 sekunder att helt ha passerat Adolf Fredrik vilket ger att tiden de lämnar banken är någon gång, som senast möjligt, 23.18.30. I GMP-rekonstruktionen, som finns i Anérs bok "Cover up", anges tiden för Åsas uttag till 23.16.
Vi vet att Klas tar ut efter Åsa. Då bör tiden vara 23.17
4. Då räkne-exemplet ovan med trions starttid från banken ska ses som en senast möjlig tid så är ju risken stor att de går tidigare. Dock inte tidigare än 23.17.
5. Om vittnet Nicola står vid Sveavägen 56 när skotten hörs, och att han har gått, ca 220 meter, så får man att utefter hans egen beskrivning att han passerar Dekorima mellan 23.18.30-23.19.00 då 220 meter tar ca 2,5-3 minuter att gå.
Där uppstår nästa problem. Är det så att Niklas, Åsa och Klas möter LOP utanför Skandiahuset, så måste de vara kvar vid banken när Nicola kommer dit, vilket de inte är.
6. Här kan man då se att höst förmodat går "Björkmans bankomats" klocka relativt rätt, då det stämmer bra in med förmodade tider för dessa parters tidsåtgång i deras promenader.