Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-30, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
De ska ju va klara nu innan jul enligt en polis i PU om artikeln inte är fejk.
Jag är 100% säker men vill inte skriva ut vissa saker för det syns vid googling.

Skulle din gm ha agerat på egen hand eller var han lejd av någon/några personer?
Citera
2019-08-30, 15:22
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Palme var naturligtvis inblandad i finlandiseringen. Mötet 1971
när SÄPO skulle orienteras mot KGB är praktexemplet.
I Finland har man personerna som listas i artiklarna på upnorth.eu.
I Norge har väl bl.a. Jagland nämnts. Alla lär ingen kunna räkna upp.

Jag vet att det gick öppna arkiven t.o.m. 1948 och att något
annat inte diskuterats i någon utsträckning.
Pierre Schorri är ju en spelare som måste synas.
Sonen helt plötsligt i moderaterna.
Om inte Ebbe C har fel så kan han vara en nyckel.
Alla dessa Israeler som PS hade i sin bekantskap gör mig betänksam och även att han stoppade Krussel när han ville gå vidare med spåren som ledde till USA.
Citera
2019-08-30, 15:25
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
De ska ju va klara nu innan jul enligt en polis i PU om artikeln inte är fejk.
Jag är 100% säker men vill inte skriva ut vissa saker för det syns vid googling.
Nehej.
Det var ju tråkigt.
Citera
2019-08-30, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja, enligt Säters sjukhus hade han inte permission 28/2 1986. Men anonyma vittnen gör gällande att de sett honom tillsammans med två män i en röd Saab i Hedemora.

Eva Kerstin Fasth ger Svarten alibi. Hon har tillbringat natten 28/2-1/3 1986 med Svarten i villan på sjukhusområdet i Säter. På morgonen 1/3 har hon lämnat honom och åkt taxi till Borlänge.

HH avfärdar Svartenbrandt som trolig gärningsman (flickvännen kan ju ha ljugit om alibit). HH undrar samtidigt varför den förhärdade mördaren Svartenbrandt plötsligt erkände delaktighet i de sex år gamla morden på två män i en lägenhet på Kungsgatan. Kan det ha funnit andra bevekelsegrunder än att han fick samvetskval?

Svartenbrandt erkände sin delaktighet i dubbelmordet på Kungsgatan den 31 maj 1986. I det läget beskrivs han av HH som en trött och bruten man.

Är det det här du menar? Alibit för mordnatten är, menar du, oklart och kanske falskt?

Svartenbrandt var ju otvivelaktigt en man som utan större tvekan - mot rejäl betalning - skulle ha ställt upp som Palmes mördare är min bedömning.

Om någon/några personer månaderna före mordet skulle välja en lämplig gärningsman så borde i alla fall tankarna ha gått åt Svartenbrandts håll. En skjutglad psykopat.

Samtidigt var väl risken överhängande att man via Svarten skulle kunna spåra hans uppdragsgivare.

Att Svartenbrandt, enligt några poliser, liknade fantombilden av "Skuggan" spelar ingen roll eftersom den bilden byggde på falska uppgifter från en chilenare som ville kasta skulden på en svensk eftersom han tyckte att fantombilden på mördaren föreställde en utländsk man. Men det erkännandet från chilenaren tror jag kom efter det att HH skrivit sin bok.

Återstår alltså detta med Svartenbrandts alibi för mordnatten. Man kan ju inte tro någonting eftersom ytterligare fakta saknas.

Dag Andersson sa ju till Wall att alibin tex kan ju ha ändrat sig. Stod i Walls senaste bok.
Eftersom Svarten var livsfarlig har ingen pratat o kanske inte ens med polisen men jag tänker det lossnat när S dog.
När jag hörde hur Svarten sa i dokumentären nu senast där Guillou intervjuar honom så blev jag arg. Är Guillou döv? O vad har Svarten o Guillou pratat om sen ang mordet eftersom Svarten sa det är CP som är Palmes mördare.
Citera
2019-08-30, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggatell
"Genren", hvilken?
Det vi har direkte utskrift på, er følgende:

Dermed kan vi vel utelukke den nevnte vampyrfilmen, med godt samsvar mellom tittel og innhold?
Men hva med "Gå och se" - hva tror man ut fra den tittelen at det handler om? Forventer ikke noe brutalt, kanskje?

Den beskrives slik i svensk wikipedia

"Anneli" forteller at hun fortsatt er oppskaket etter filmen når venninnen spør WT-mannen ved Dekorima:

Men denne filmen sluttet vel etter filmen Palmes så.

Innholdet kan ha vært av sådan art at de ikke ønsket å huske det, især ikke etter mordet. Og det er vel ikke usannsynlig at de har sett "Röda Draken" senere, og husker mer av den, med dens Hannibal Lecter-figur.

Hvor er disse meningsforskjellene dokumentert? Er avhørene frigitt, i så fall hvor kan de finnes?

Det er vel sikkert at ingen av dem kjente AA personlig - det som fortelles, er at "Anki" kjente ham igjen fra et gym hun besøkte, og visste at de kunne gjøre seg forstått på finsk. De fikk heller ikke sjanse til å identifisere ham på foto eller i direkte konfrontasjon. Og for min del må jeg bare si at jeg i "Anki"s situasjon heller hadde gitt feil beskrivelse, f.eks. ved å snakke om noen annen jeg kjente bedre, enn å ta sjansen på å bli brakt til taushet av en person som, gitt "Anneli"s referat, godt kunne være morderen.

Mistenkte sjekkes ikke ut av saker ved at vitnene tier, eller velger å snakke om noe annet. Det har vi flere eksempler på i denne saken.
Utskrifterna finns här längst ner.

Även ett förslag på vilken film det kan ha varit ”skräcknatten”, men den stämmer egentligen inte heller så bra med Annelis beskrivning. Det talas först om en vampyrfilm, men det dementerar hon sedan, så det kan ha varit en annan film, absolut.
Den Anneli beskriver verkar handla om en snubbe som stoppar löständer i käften och biter folk så blodet sprutar. Vet inte om den filmen går att identifiera. Röda kvarn, Rigoletto eller annorstädes?

https://moparkivet.wordpress.com/dokument/vittnesforhor/
Citera
2019-08-30, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Nehej.
Det var ju tråkigt.

Kan ju bli förtal tydligen o det orkar jag inte med nu.
Citera
2019-08-30, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Skulle din gm ha agerat på egen hand eller var han lejd av någon/några personer?

Jag har funderat på om det ändå kan vara nåt skumt även om själva mordet måste va en slump. Men jag vet inget. Har bara tänkt på varför Jarl Hjalmarson blev vän med Svarten tex.
Citera
2019-08-30, 18:10
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
I min bok avfärdar inte HH Svarten.
Jag läste boken efter jag ringt palmegruppen. Kollade runt på nätet.

Nej, som jag försökte beskriva så garderar ju HH genom att undra varför Svarten plötsligt erkände sin inblandning i de två gamla morden.

Det var naturligtvis uppenbart även för HH att Svarten kunde vara en mkt aktuell person i sammanhanget.

Men han hade som sagt alibi.
Citera
2019-08-30, 18:14
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Ok!
Dessa herrar hade nog ingen idolbild av Olof Palme på nattduksbordet.

Ha ha, nej det hade de sannerligen inte. Sen måste man visa att de skickade ner nån på Sveavägen också och det är givetvis lite besvärligare att bevisa.

För egen del har jag länge undrat över AK:s agerande före mordet. Både Enerström och Birchan säger ju att de kontaktat honom om hot mot Palme utan att han tycks ha reagerat.

Att AK redan i augusti 1985 pratade i media om PKK som hot mot Palme och upprepade samma påstående i en veckotidning (Lektyr, Fibban eller nåt sånt) några dagar efter mordet gör att man undrar lite över hans agenda.
Citera
2019-08-30, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Nej, som jag försökte beskriva så garderar ju HH genom att undra varför Svarten plötsligt erkände sin inblandning i de två gamla morden.

Det var naturligtvis uppenbart även för HH att Svarten kunde vara en mkt aktuell person i sammanhanget.

Men han hade som sagt alibi.

Han skrev med "Framförallt är det inte troligt att han bara skulle ha ställt upp o skuggat statsministern. Om det är något Svarten är så är det revolverman."
Det är konstigt att de inte kollade alibiets taxikvitton som de gjorde med någon som blev misstänkt o hade permission. Står om honom i boken med. Sedan får man inte ha nattligt besök på rättspsyk för då får ju personalen fler att ha koll på. Men koll hade de ju inte på Svarten.
Citera
2019-08-30, 21:19
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Han skrev med "Framförallt är det inte troligt att han bara skulle ha ställt upp o skuggat statsministern. Om det är något Svarten är så är det revolverman."
Det är konstigt att de inte kollade alibiets taxikvitton som de gjorde med någon som blev misstänkt o hade permission. Står om honom i boken med. Sedan får man inte ha nattligt besök på rättspsyk för då får ju personalen fler att ha koll på. Men koll hade de ju inte på Svarten.
Va fan är det här för jävla mumbo jumbo?
Ok. Att det spekuleras en del.
Du verkar ha tappat greppet totalt.
Citera
2019-08-30, 22:54
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Utskrifterna finns här längst ner.

Även ett förslag på vilken film det kan ha varit ”skräcknatten”, men den stämmer egentligen inte heller så bra med Annelis beskrivning. Det talas först om en vampyrfilm, men det dementerar hon sedan, så det kan ha varit en annan film, absolut.
Den Anneli beskriver verkar handla om en snubbe som stoppar löständer i käften och biter folk så blodet sprutar. Vet inte om den filmen går att identifiera. Röda kvarn, Rigoletto eller annorstädes?

https://moparkivet.wordpress.com/dokument/vittnesforhor/
Någon* har skrivit att den film hon beskriver i förhör ett halvt decennium efter palmemordet stämmer till handlingen med en film som hade Sverigepremiär 1987 (eller 1988).

Historien med Dekorimamannen ska för övrigt ha kommit till Olle Alsén via Bo Hall, medförfattare till skojarboken En oväntad vändning 20 år senare.

*Jag har letat och tänk efter men jag kommer inte ihåg var jag läst det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in