2019-08-27, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Hur förklarar du då att neandertalare bevisligen funnits i Europa och Asien mer än 100 000 år innan denna påstådda utvandring från Afrika enligt forskarna skulle ha skett?

Det har funnits två eller möjligen några fler prehistoriska utvandringar från afrika. Den sista av dessa bestod av homo sapiens.
Citera
2019-08-27, 23:10
Medlem
Citat:
Ända till Sibirien?
Och hur förklarar du då att de människor som levt i Afrika enligt DNA-analys inte haft något som helst DNA-utbyte med neandertalare men de som utvandrade till Europa och Asien bevisligen har haft det?

Förklaringen torde vara flera utvandringsvågor från Afrika. De tidigaste gav upphov till neandertalarna och denisovamänniskorna med flera.
Citera
2019-08-27, 23:19
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Just det. Om människan kommer från Afrika och neandertalare är människor så borde ju rimligen deras DNA också hittas i Afrika, eller har jag missat något?

Känns som att det är bäddat för missuppfattningar här...

Jag reflekterade allmänt över att afrikanen bär prototypens prägel om du förstår vad jag menar.
Detta som svar till någon som verkade ifrågasätta Afrika som människans ursprung överhuvudtaget.
Nånstans där tror jag att det började.
Citera
2019-08-28, 00:58
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Förklaringen torde vara flera utvandringsvågor från Afrika. De tidigaste gav upphov till neandertalarna och denisovamänniskorna med flera.

Jo, men det kan ju även vara så att det först förekom en invandring till Afrika, vilket i så fall skulle förklara varför de fossil som hittades i Grekland är äldre än dem i Afrika och varför det verkar finnas grenar inom släktet Homo som saknar koppling till Afrika.
Citera
2019-08-28, 08:20
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Jo, men som jag länkade till tidigare så finns det tydligen benrester i Europa som är något äldre än alla hittills upptäckta rester i Afrika.
Flera separata grenar är troligare än en enda afrikansk gren. Hypotesen om en enda afrikansk gren håller för övrigt också på att upplösas.

Det är intressant att följa hur det utvecklar sig.

Kanske jag som inte är tillräckligt uppdaterad eller inte förstår sensationen med detta fynd.

Vad jag har lärt mig är att just Homo Sapiens "uppstod" i Afrika (och de DNA fynd vi har stipulerar fortfarande detta) men andra "arter" har i omgångar utvandrat och befolkat Europa.
Sedan har säkert även Sapiens utvandrat i omgångar. Ingen påstår väl att 1 grupp människor har befolkat hela världen. Sedan har Sapiens fått avkomma med säkerligen många olika sorters människoliknande "arter" vilket vårt DNA också påvisar.

För att jag ska tänka om behöver jag en bra förklaring på varför urbefolkningar i Afrika inte delar vårt genetiska arv gällande korsbefruktning. Det är enligt mig extremt talande för att Sapiens "uppstod" i Afrika.
Citera
2019-08-28, 10:45
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
För att jag ska tänka om behöver jag en bra förklaring på varför urbefolkningar i Afrika inte delar vårt genetiska arv gällande korsbefruktning. Det är enligt mig extremt talande för att Sapiens "uppstod" i Afrika.

Jag ser det snarare som extremt talande för att Sapiens ”inte enbart” uppstod i Afrika.
Citera
2019-08-28, 11:18
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Jag ser det snarare som extremt talande för att Sapiens ”inte enbart” uppstod i Afrika.
Har en känsla att det är lätt att blanda ihop begreppen här. Dagens europé består ju till ungefär 97% av den afrikanska underarten Homo Sapiens sapiens och resterande 3 % är mestadels Homo Neanderthalensis och lite Homo Denisova och kanske nån annan variant.

Så beroende på om man specifikt pratar om den afrikanska varianten när man säger "den moderna människan" eller Homo Sapiens eller om man pratar om hela dagens mänsklighet så blir det lite olika sätt att säga sakerna.

Då bortser jag från den nya teorin om att Sapiens Sapiens först uppstod i Sydeuropa och utvandrade till Afrika då den är rätt så tunn för tillfället.

Och lite kul med tanke på art-debatten som skedde i en annan tråd här så verkar det som att många ser Neandertalare och Sapiens som olika arter. Vilket ju inte är sant då dom kunde få reproduktiva barn. Borde väl räknas som olika underarter tycker jag.
Citera
2019-08-28, 11:21
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:

Men vad betyder det?
Utveckla gärna.

Hur förklarar vi att urbefolkning i Afrika inte delar vårt genetiska arv när det kommer till korsbefruktning?
Resterande av världen bär ju på detta anlag. Och detta inkluderar urbefolkning i Australien. De besitter alltså samma arv som vi i Norden.
Urbefolkningen i Afrika är den enda befolkningen (vad vi hittills har hittat) som inte har fått avkomma med andra varianter av Homos.
Citera
2019-08-28, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Tur att jag inte pysslar med evolutionsforskning då.

Fast det du pratade om i första inlägget var att människan uppkom i Europa och utvandrade till Afrika, den känns långsökt. Det var i alla fall så jag läste det. Även när jag läste om det. Däremot att det kan finnas flera parallella grenar som uppkom på olika ställen är ju en annan sak.

Intressant. Men en underkäke i Grekland och en mjölktand från Bulgarien. Känns som det är lite väl kvickt att dra några slutsatser än.

Och dom kinesiska fynden var ju 5 miljoner år efter dom första afrikanska (och europeiska) fynden, känns inte direkt revolutionerande. Pekar på en annan spridningshastighet mest.

Men som sagt, flera parallella grenar är ju ingen omöjlighet. Vet vi att denisovas och neandertalarnas utveckling är helt separerade från den moderna människan? Och dom andra varianterna (florensis till exempel) kanske också i så fall? Jag har inte koll måste jag erkänna.

De flesta Kinesiska forskare tror multi regional development, att dagens Europeer utvecklades fran Neandertalare att dagens Kineser (Mongoler) utvecklades fran nagon lokal manniska i Kina. De tror att out of Afrika uppkom mycket tidigare.
Sen har vi alla tider rasblandats i AsienEuropa som ar en stor landmassa och aven i aldre tider rorde sig folk och blandade. Vikingarna kanske inte kom till Kina, men de traffade pa manniskor som hade varit i Kina.
Pa sa satt utvecklades AsienEuropa och om du inte anpassade dig i tiden forsvann ditt 'folk", det fanns inget stalle dar du kunde gomma dig (hoga berg och djungel som i Borneo). Darmed spred sig odlingsmetoder, teknik aven vapenteknik fran ost till vast och vast till ost.
Citera
2019-08-28, 11:47
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
De flesta Kinesiska forskare tror multi regional development, att dagens Europeer utvecklades fran Neandertalare att dagens Kineser (Mongoler) utvecklades fran nagon lokal manniska i Kina. De tror att out of Afrika uppkom mycket tidigare.
Sen har vi alla tider rasblandats i AsienEuropa som ar en stor landmassa och aven i aldre tider rorde sig folk och blandade. Vikingarna kanske inte kom till Kina, men de traffade pa manniskor som hade varit i Kina.
Pa sa satt utvecklades AsienEuropa och om du inte anpassade dig i tiden forsvann ditt 'folk", det fanns inget stalle dar du kunde gomma dig (hoga berg och djungel som i Borneo). Darmed spred sig odlingsmetoder, teknik aven vapenteknik fran ost till vast och vast till ost.
Fast det där är väldigt förenklat skrivet. Européer har som sagt bara 2-3% neandertalar-DNA i sig, resten är från den afrikanska stammen. Européerna och asiaterna ligger väl rätt nära varandra där också så att säga att kineserna och européerna utvecklades från olika människor känns rätt långsökt. Eller extremt snävt kanske man kan kalla det, kan ju stämma om man delar upp människosläktet i massvis med olika modernare underarter men det gör man ju normalt sett inte.

Och sen är ju frågan om hur mycket dom regionala utvecklingarna är släkt med varandra också, gränsdragningen är ju inte helt lätt eftersom olika stadier i utvecklingen flyter ihop med varandra. Går man tillbaka en bit så har man ju alltid en gemensam anfader.
Citera
2019-08-28, 16:51
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Men vad betyder det?
Utveckla gärna.

Hur förklarar vi att urbefolkning i Afrika inte delar vårt genetiska arv när det kommer till korsbefruktning?
Resterande av världen bär ju på detta anlag. Och detta inkluderar urbefolkning i Australien. De besitter alltså samma arv som vi i Norden.
Urbefolkningen i Afrika är den enda befolkningen (vad vi hittills har hittat) som inte har fått avkomma med andra varianter av Homos.

Jo, alltså, att blandningar med andra inte verkar finnas i den afrikanska populationen borde ju rimligen visa att de andra (neandertal, denisova) aldrig varit i Afrika och alltså rimligen uppkom utanför Afrika.
Citera
2019-08-28, 17:05
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Och lite kul med tanke på art-debatten som skedde i en annan tråd här så verkar det som att många ser Neandertalare och Sapiens som olika arter. Vilket ju inte är sant då dom kunde få reproduktiva barn. Borde väl räknas som olika underarter tycker jag.

Jo, men neandertalare borde räknas som en annan art eftersom det genetiskt visat sig att det faktiskt inte alltid resulterade i reproduktiva barn. Enligt en rapport skulle t.ex. neandertalsmän inte kunde få reproduktiva barn med cromagnonkvinnor medan barn från cromagnonmän och neandertalskvinnor kunde vara reproduktiva, men sannolikt inte alltid var det.
Det saknas i alla fall dna-spår av neandertalare i det Y-kromosom som vi har, vilket alltså tyder på att neandertalsmän inte kunde få reproduktiv avkomma med cromagnonkvinnor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in