2019-08-27, 09:45
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LifeIsElectric
Inget av detta utesluter vad jag skrev. Fortfarande så är det i princip omöjligt att ens med riktad avel i fångenskap få fram blonda och blåögda människor ur en population bestående av mörkhyade afrikaner. Om den moderna människan istället utvecklades parallellt på flera ställen ur flera populationer av hominider så blir det mer rimligt. Men konsensus idag är att alla människor har sitt ursprung i Afrika. Konsensus ger jag inte ett skvatt för, särskilt inte när det har så svag grund som din hypotes.

Evolutionsteorin är det inget fel på, men hur den har tagit oss till vad vi ser idag är i princip enbart antaganden. Den inställning du har att du vet säkert hur det gick till när beskrivningen består uttryckligen av att man antar ursprunget, är ett hinder för att komma framåt.

Här är ett exempel på hur evolution verkar ha gjort samma sak två gånger, vilket indikerar att evolution eventuellt kan göra samma sak på flera platser också:

https://www.google.com/amp/s/www.livescience.com/amp/65477-flightless-bird-evolves-twice.html

Ditt låsta tankesätt är vetenskapens fiende.

En evolution med ett ursprung i en enda ras med alla gener, som utvecklas till en ras med en liten spridning av genuttryck, innebär en minskning av entropi. Något som aldrig sker spontant i naturen.

Those [scientists] who dislike entertaining contradictory thoughts are unlikely to enrich their science with new ideas.

Max Planck
Tur att jag inte pysslar med evolutionsforskning då.

Fast det du pratade om i första inlägget var att människan uppkom i Europa och utvandrade till Afrika, den känns långsökt. Det var i alla fall så jag läste det. Även när jag läste om det. Däremot att det kan finnas flera parallella grenar som uppkom på olika ställen är ju en annan sak.

Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Såvida det inte visar sig att detta är korrekt:
https://www.telegraph.co.uk/science/2017/05/22/europe-birthplace-mankind-not-africa-scientists-find/

"The discovery of the creature, named Graecopithecus freybergi, and nicknameded ‘El Graeco' by scientists, proves our ancestors were already starting to evolve in Europe 200,000 years before the earliest African hominid."

Eller följande:
https://www.nature.com/articles/s41586-018-0299-4

"The earliest skeletal and artefactual evidence for the genus Homo in Asia currently comes from Dmanisi, Georgia, and is dated to approximately 1.77–1.85 million years ago."

Sådana upptäckter tyder ju snarare på att människans förfäder kan ha flyttat från Europa till Afrika snarare än tvärtom, och det skulle ju också göra det lättare att förklara varifrån Neandertalare och Denisova kommer. Därmed inte sagt att det inte är så att det faktiskt förekom utvandringar från Afrika för 200 000 år sedan eller så, men då fanns det redan Neandertalare i Europa och Asien sedan 150 000 år tidigare. Om de inte alltid funnits i Europa/Asien, var kom de i så fall ifrån menar du? Afrikaner saknar ju bevisligen gemensam historia med dem, så de kan inte ha sitt ursprung i Afrika, eller hur?

Är det inte troligare då att det finns två eller flera olika utvecklingsgrenar för människan?
Intressant. Men en underkäke i Grekland och en mjölktand från Bulgarien. Känns som det är lite väl kvickt att dra några slutsatser än.

Och dom kinesiska fynden var ju 5 miljoner år efter dom första afrikanska (och europeiska) fynden, känns inte direkt revolutionerande. Pekar på en annan spridningshastighet mest.

Men som sagt, flera parallella grenar är ju ingen omöjlighet. Vet vi att denisovas och neandertalarnas utveckling är helt separerade från den moderna människan? Och dom andra varianterna (florensis till exempel) kanske också i så fall? Jag har inte koll måste jag erkänna.
Citera
2019-08-27, 10:28
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Inget av detta utesluter vad jag skrev. Fortfarande så är det i princip omöjligt att ens med riktad avel i fångenskap få fram blonda och blåögda människor ur en population bestående av mörkhyade afrikaner.
Hur vet du detta? Har detta faktiskt försökts, eller är det bara något du tror t ex för att det ska passa bättre med rasistisk ideologi?

I naturen tog det nog ganska många generationer och många tusen år. Ett experiment är nog inte så lätt att göra (förutom de etiska problemen). Och enl teorin beror ju utvecklingen också på slumpmässiga mutationer. Inte säkert att ett experiment skulle resultera i just nordliga drag, ÄVEN om dessa drag faktiskt har utvecklats från afrikanska.
Senast redigerad av nerdnerd 2019-08-27 kl. 10:35.
Citera
2019-08-27, 13:35
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Fortfarande så är det i princip omöjligt att ens med riktad avel i fångenskap få fram blonda och blåögda människor ur en population bestående av mörkhyade afrikaner.

Blå ögon uppstod troligen genom en mutation. Inget du avlar fram alltså, där håller jag med dig.
Dessutom, mörkhyade afrikaner kan få blå ögon.
Citera
2019-08-27, 13:50
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Evolutionsteorin är det inget fel på, men hur den har tagit oss till vad vi ser idag är i princip enbart antaganden. Den inställning du har att du vet säkert hur det gick till när beskrivningen består uttryckligen av att man antar ursprunget, är ett hinder för att komma framåt.

Det krävs inte mycket för att gissa sig till att människan har sitt ursprung i Afrika.
Bara lite observationsförmåga och allmänbildning.
(Som när man var barn och gissade att kontinenterna suttit ihop.)

Afrikanen ser ut som, och beter sig som en prototyp som stannat kvar i den miljö där hon utvecklats.

Att vetenskapen sen bekräftat detta kan ju betyda att det ligger något i det. Tror du inte det?
Citera
2019-08-27, 15:55
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Det krävs inte mycket för att gissa sig till att människan har sitt ursprung i Afrika.
Bara lite observationsförmåga och allmänbildning.
(Som när man var barn och gissade att kontinenterna suttit ihop.)

Afrikanen ser ut som, och beter sig som en prototyp som stannat kvar i den miljö där hon utvecklats.

Att vetenskapen sen bekräftat detta kan ju betyda att det ligger något i det. Tror du inte det?

Hur förklarar du då att neandertalare bevisligen funnits i Europa och Asien mer än 100 000 år innan denna påstådda utvandring från Afrika enligt forskarna skulle ha skett?
Citera
2019-08-27, 16:16
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Hur förklarar du då att neandertalare bevisligen funnits i Europa och Asien mer än 100 000 år innan denna påstådda utvandring från Afrika enligt forskarna skulle ha skett?

Då kan man väl anta att Neandertalarna utvandrade mer än 100 000 år innan Sapiens?
Citera
2019-08-27, 18:08
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:

Är det inte ganska fastställt att det utvandrades i omgångar från Afrika? Och att "grenen" med Neandertalare utvandrade tidigare än Homo sapiens. När Sapiens begav sig ut i världen fanns det redan andra Homos utspridda. Vi delar ju gemensam anfader med Neandertalarna och troligtvis ganska närliggande då vi uppenbarligen kunde få fertil avkomma med dem.
Citera
2019-08-27, 18:23
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Då kan man väl anta att Neandertalarna utvandrade mer än 100 000 år innan Sapiens?

Ända till Sibirien?
Och hur förklarar du då att de människor som levt i Afrika enligt DNA-analys inte haft något som helst DNA-utbyte med neandertalare men de som utvandrade till Europa och Asien bevisligen har haft det?
Citera
2019-08-27, 18:34
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Är det inte ganska fastställt att det utvandrades i omgångar från Afrika? Och att "grenen" med Neandertalare utvandrade tidigare än Homo sapiens. När Sapiens begav sig ut i världen fanns det redan andra Homos utspridda. Vi delar ju gemensam anfader med Neandertalarna och troligtvis ganska närliggande då vi uppenbarligen kunde få fertil avkomma med dem.

Jo, men som jag länkade till tidigare så finns det tydligen benrester i Europa som är något äldre än alla hittills upptäckta rester i Afrika.
Flera separata grenar är troligare än en enda afrikansk gren. Hypotesen om en enda afrikansk gren håller för övrigt också på att upplösas.

Det är intressant att följa hur det utvecklar sig.
Citera
2019-08-27, 18:46
Medlem
Magnituds avatar
Jävligt skumt det här men vi är alla från samma himmel, finns ju planeter där ute som liknar våran
Citera
2019-08-27, 19:40
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ända till Sibirien?
Och hur förklarar du då att de människor som levt i Afrika enligt DNA-analys inte haft något som helst DNA-utbyte med neandertalare men de som utvandrade till Europa och Asien bevisligen har haft det?

Jag känner till det där. Men apropå vad? Att jag sa att det ser ut som att människan kommer från Afrika?
Citera
2019-08-27, 22:53
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jag känner till det där. Men apropå vad? Att jag sa att det ser ut som att människan kommer från Afrika?

Just det. Om människan kommer från Afrika och neandertalare är människor så borde ju rimligen deras DNA också hittas i Afrika, eller har jag missat något?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in