2019-08-03, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Gäsp. Watchmaker argument.
Falsk analogi. Vi vet att klockor är tillverkade, det är inte ett antagande. Återkom med ett exempel på något som är självreproducerande.

Självklart är det ett antagande från din sida om du själv inte observerat att klockan blev tillverkad.
Citera
2019-08-03, 14:24
Medlem
Citat:
Bibeln är påståendet, inte beviset.

Liv som uppstått från naturliga processer är påståendet, inte beviset.
Citera
2019-08-03, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
Vad exakt behövs förklaras av det jag skrev?

T.ex. hur aminosyror binds ihop till DNA genom naturliga processer.
Citera
2019-08-03, 14:28
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Gud är ingen teori, knappt ens en hypotes.
Gud är ett tomt påstående.
Och ändå kan du inte säga att du tror att Gud inte finns.
Citera
2019-08-03, 14:32
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Självklart är det ett antagande från din sida om du själv inte observerat att klockan blev tillverkad.
Ett extremt välgrundat antagande, på gränsen till vetande/sanning.
Vetenskap opererar med sannolikheter inte sanningar. Sannolikheten för att en klocka skulle vara självreproducerande är oerhört låg.
Citera
2019-08-03, 14:43
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Liv som uppstått från naturliga processer är påståendet, inte beviset.
Jag har inte påstått att det är ett bevis.
Vi vet att liv finns, vi vet att naturliga processer finns. Lägger man ihop dem så uppstår möjligheten att naturliga processer kan skapa liv. Några övernaturliga processer känner vi inte till.
Citera
2019-08-03, 14:46
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Och ändå kan du inte säga att du tror att Gud inte finns.
Ja, jag refererar till vad andra påstår om gud. I det här fallet att bibeln skulle bevisa en viss gud.
Citera
2019-08-03, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flickmagnet
Helt galet slumpmässiga mutationer, men ändå lite balanserat av selektionen (den starkaste överlever), och att det har pågått och stabiliserats i miljoner år, kan ge den uppfattningen. Tills man måste ta med t.ex Cancer och HIV i resonemanget. Hur kan det höra till en intelligent design?

En intelligent design behöver inte vara synonymt med ett fläckfritt maskineri.

Citat:
Då kommer olika krystade förklaringar om man verkligen vill tro: den här världen är i Djävulens våld, Gud prövar den sjuke, han har syndat, hans föräldrar har syndat (en klassiker från GT), och catch-all-förklaringen Guds vägar är outgrundliga. Inget av dem håller en granskning.

Det handlar om primära antaganden i slutändan. Materialism är ett antagande precis som tron på högre makter.

Citat:
Alla förstår det här logiskt, problemet verkar vara att släppa taget (om någonting, vad vet jag inte). De som har gjort det och blivit ateister beskriver det som ett lyckligt ögonblick.

Om man verkligen släpper taget så tar man varken ställning för eller emot Gud/gudar. Om man är ateist har man ju bestämt sig för att gud inte finns, vilket inte är att släppa taget. Snarare är det att bilda ett intellektuellt grepp om verkligheten baserat på begränsade observationer.

Se på antikens greker, de trodde på gudar och var smartare än oss. Om mänskligheten under majoriteten av sin historia trott på gudar kan jag tycka det är befängt att utesluta all metafysik. Det är inte nödvändigtvis antipatin mot Gud som stör mig utan det helhjärtade omfamnandet av materialism, kombinerat med ett förnuftsmässigt högmod som ser ned på historien.
Citera
2019-08-03, 15:11
Medlem
Citat:
Varför är det olika saker? Om någon formar en staty av marmor, är inte det en skapelse?
Jo. Men du kan ju inte ändra mitt exempel. Då får du göra ett eget exempel.
Min gällde klocka vs. sten. Det är oärligt att ändra premisserna för att försöka få ”rätt”.
Citera
2019-08-03, 15:12
Medlem
chran508s avatar
Citat:
T.ex. hur aminosyror binds ihop till DNA genom naturliga processer.
Fast jag har aldrig påstått det. Citerar du fel nu?
Citera
2019-08-03, 15:19
Medlem
Citat:
Ja, allt hänger på vad antagandet är grundat på. Man kan ha goda antaganden och man kan ha dåliga antaganden. (och allt däremellan). Så även om jag antar att en klocka är konstruerad, så bygger mitt antagande på många bra belägg. Jag har aldrig sett en klocka uppstå naturligt, jag kan intervjua människor som gör klockor, jag kan besöka där de gör klockor, o.s.v.
Universum och dess innehåll har vi bara ett exempel på, så vi kan inte jämföra och utforska det på samma sätt.
Citera
2019-08-03, 15:33
Medlem
Det finns några sätt detta kan lösas på.

1. Vetenskapen upptäcker hur liv startade och en teori växer fram.
2. Vetenskapen upptäcker en eller flera skapare, som därmed kan dessa anses vara källan.
3. Skaparen/skaparna själv ger sig till känna och demonstrerar hur det gick till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in