Citat:
Ursprungligen postat av
flickmagnet
Helt galet slumpmässiga mutationer, men ändå lite balanserat av selektionen (den starkaste överlever), och att det har pågått och stabiliserats i miljoner år, kan ge den uppfattningen. Tills man måste ta med t.ex Cancer och HIV i resonemanget. Hur kan det höra till en intelligent design?
En intelligent design behöver inte vara synonymt med ett fläckfritt maskineri.
Citat:
Då kommer olika krystade förklaringar om man verkligen vill tro: den här världen är i Djävulens våld, Gud prövar den sjuke, han har syndat, hans föräldrar har syndat (en klassiker från GT), och catch-all-förklaringen Guds vägar är outgrundliga. Inget av dem håller en granskning.
Det handlar om primära antaganden i slutändan. Materialism är ett antagande precis som tron på högre makter.
Citat:
Alla förstår det här logiskt, problemet verkar vara att släppa taget (om någonting, vad vet jag inte). De som har gjort det och blivit ateister beskriver det som ett lyckligt ögonblick.
Om man verkligen släpper taget så tar man varken ställning för eller emot Gud/gudar. Om man är ateist har man ju bestämt sig för att gud inte finns, vilket inte är att släppa taget. Snarare är det att bilda ett intellektuellt grepp om verkligheten baserat på begränsade observationer.
Se på antikens greker, de trodde på gudar och var smartare än oss. Om mänskligheten under majoriteten av sin historia trott på gudar kan jag tycka det är befängt att utesluta all metafysik. Det är inte nödvändigtvis antipatin mot Gud som stör mig utan det helhjärtade omfamnandet av materialism, kombinerat med ett förnuftsmässigt högmod som ser ned på historien.