2019-08-25, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Visst är det konstig/intressant att mina inlägg genererar så stort intresse? Jag känner mig nästan hedrad

Jag har redan tagit upp detta, kolla på dom bevis som existerar för evolutionsteorin, där har du bevisen, och kom ihåg, dessa bevis visar aldrig att en art förvandlas till en annan art, utan alltid visar att en art kan förvandlas till oändliga slags former och färger. Lycka till med studierna
Så du har inga bevis alltså? Att bara konstatera att liv existerar är inte bevis för valfri orsak. Även orsaken måste bevisas. Ett mord är inte löst bara för att man hittat liket.
Om orsaken är Gud, så måste du bevisa Gud. Borde vara lätt för dig?
Citera
2019-08-25, 17:20
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Förklara hur jag har fattat fel, och förklara varför vissa människor kan bestämma vad artbegreppet är?

Jag har förklarat det flera gånger i andra trådar. Jag tror inte du är dum, i stället är det nog så att din religiösa tro gör att du helt enkelt inte tar till dig information. Om du läser artikeln jag länkade så förstår du varför du har fel. Förhoppningsvis.
Artbegreppet är påhittat av människan, och precis som alla andra begrepp kan det ändras i ljuset av nya upptäckter.
Citera
2019-08-25, 17:20
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Bibeln förespråkar inte slaveri, den accepterar den och ställer upp noggranna regler för slaveri.

När Gud skapade Adam och Eva så existerade inte slaveri, det uppfanns av människan själv, inte Gud. Gud har anpassat sig till människan galenskaper så att inte alla människor ska ta avstånd från honom. Om Gud hade krävt förbud för slaveri och fullkomlighet från judarna, så skulle ingen människa klara av det, och alla skulle ha tagit avstånd från honom.

Ser du nu vad jag menar?
Evolutionsteorin förespråkar heller inte döda eller dödas. Det är en möjlig anpassning.

Och det är rent skitsnack att Gud inte skulle ha kunnat kräva förbud mot slaveri. Varför skulle inte judarna ha klarat av att vara utan slavar?
Citera
2019-08-25, 17:21
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Det vare för invecklad för eder sannerligen.

Ande fördes in i templet, startade upp direkt.

Vilken ande?
Vilket tempel?
Citera
2019-08-25, 17:22
Medlem
Citat:
Säg det du som omfamnar evolutionsteorin.

Enligt evolutionsteorin borde det finnas en grupp människor som är närmare apliknande förfader, annars talar vi om jättesprång från apliknande förfader till människa, om vi nu inte talar om miljoner år från en apliknande förfader till människa.

Ni kan inte både äta kakan och ha den kvar, så hur vill ni ha det?

Det har funnits massvis med sådana hominider. Du känner säkert till dessa.
Och ja.....vi talar om miljontals år. Det borde du veta om du läst på något alls om evolutionen.
Citera
2019-08-25, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Tror du att mänskligheten befinner sig i "de yttersta dagarna" nu, och att slutet för "denna tingens ordning" är väldigt nära?

Jag tror dom flesta tänker domedag i dessa dagar när det t.ex. gäller en norrman som spränger hela regeringskvarteret, och sedan åker till en ö och mejar ner alla människor som han ser, jag vet inte, men det såg jag aldrig på nyheterna i min ungdom på -70 -80 tal.

Mikroplaster i havet, var det något jag hörde på nyheterna då? Nej, jag tror inte det.

Ebola som sprider sig som en löpeld? Nej, jag tror inte det. Malaria som ökar?

En handfull män som förändrade synen på världen, så att en massa övergrepp skedde, i Abu Ghraib, Afghanistan, Wikileaks och även i Sverige för att nämna några. Även mänskliga fri och rättigheter har begränsats i land efter land.

En man som Donald Trump kan göra som han vill och hota hela världsfreden eftersom han tror på evolutionsteorins principer om att äta eller ätas.

Behöver jag ge fler exempel?
Citera
2019-08-25, 17:29
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Men du menar väl ändå att evolutionsteorin fungerar extra bra i dessa situationer?

Vaddå fungerar?
En teori beskriver bara hur det är.
Den "fungerar" lika bra i alla situationer, vare sig det gäller gräshoppor, lejon, finkar, bananflugor, zebror eller gäddor.

Citat:
Varför inte? Det är ju inte så att Gud programmerat en osjälvisk gen i djur och människa, jag tror inte ens att det är möjligt utan att tumma på den fria viljan. Om människor och djur lämnas till djungelns lag, där ingen tar ansvar, så självklart händer det saker och ting?

Men om det finns någon som styr upp det hela så blir det andra förutsättningar. Människan var beordrad att ta hand om djuren och naturen, om dom vägrade så blev det så klart kaos och anarki.

Och vad har det över huvud taget med vad jag skrev om göken och lejonen att göra?
Citera
2019-08-25, 17:30
Medlem
Citat:
Då ska jag förtydliga, kort och koncist. Med avseende på huruvida evolutionsteorin är sann eller inte. Vad har Hitlers intresse överhuvudtaget med saken att göra? Menar du att evolutionsteorin blir mindre sann för att han förvrängde den för att passa sina politiska syften?

Nej det har jag inte sagt, men att Hitler inte ens vore möjlig utan Darwins teorier.
Citera
2019-08-25, 17:40
Medlem
Citat:
Jag finner det mycket lättare att acceptera hur naturen fungerar i ljuset av evolutionsteorin, än om det skulle uppkommit från en kärleksfull, intelligent designer. Passar på att citera Richard Dawkins för att belysa det en aning:
”En rovstekelhona nöjer sig inte med att lägga sina ägg i en fjärilslarv (eller en gräshoppa eller ett bi) så att hennes larver kan livnära sig på sitt värddjur. Hon riktar noggrant in sitt stick så att det träffar centrala nervsystemet så att offret paralyseras utan att det dör. På så vis håller sig köttet färskt.”
Om naturen vore vänlig, skulle den åtminstone kosta på sig att bedöva fjärilslarverna innan de äts upp levande inifrån. Men naturen är varken vänlig eller ovänlig. Den bara är. Naturen intresserar sig varken på det ena eller andra sättet för lidandet, såvida det inte påverkar DNA´s överlevnad. Att människan finner detta stötande, cyniskt och rent av fruktansvärt är heller inget naturen tar hänsyn till. Den bara är.

Det är samma sak om man släpper ungdomar på en ö, utan regler och lagar från vuxna, så händer det saker, betyder det att det är naturens lag och vi måste bara acceptera det?

Naturen är inte skapad av Gud att sköta sig själv, den första uppgiften människan fick av Gud var att ta hand om naturen och lägga den under sig:

"Var fruktsamma och föröka er, uppfyll jorden och lägg den under er. Härska över havets fiskar och himlens fåglar och över alla djur som myllrar på jorden." (1 Mose 1:28 Bibel2000)

Detta skedde inte på grund av människans uppror, och då började det handla om djungelns lag, den starkaste/mest lämpade överlever.
Citera
2019-08-25, 17:42
Medlem
Citat:
Det är inte han som bestämt det, det är vad vetenskapen hävdar:

"Why are horses and donkeys considered different species, even though they can produce offspring?
Answer: That is because their offspring is infertile
Explanation: Donkeys and horses can have a mule together, but the mile is unable to have offspring of its own. That is why horses and donkeys are considered to be different species - their offspring is infertile"

Källa: https://socratic.org/questions/why-are-horses-and-donkeys-considered-different-species-even-though-they-can-pro samt här: https://en.wikipedia.org/wiki/Mule

Men Smeso tog ju upp att det fanns fertil avkomma mellan häst och åsna???
Citera
2019-08-25, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Nej, han ansåg en viss ras vara bättre.

Nej, Hitler ansåg att hans ras var överlägsen, och därmed kunde utrota alla andra raser.

Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Att de skulle samarbeta för att få bort andra raser.

Om Hitler hade fått som han hade velat, så hade han utrotat även den ryska befolkningen. Han ansåg att den tyska befolkningen enbart var renrasig. Han hade lika gärna också kunnat bestämma sig för att utrota engelsmännen.

Detta spelar ingen roll, du försöker ducka undan faktumet att Hitler använde sig av evolutionsteorins principer för att rättfärdiga massmord.
Citera
2019-08-25, 17:52
Medlem
Citat:
Det är samma sak om man släpper ungdomar på en ö, utan regler och lagar från vuxna, så händer det saker, betyder det att det är naturens lag och vi måste bara acceptera det?

Naturen är inte skapad av Gud att sköta sig själv, den första uppgiften människan fick av Gud var att ta hand om naturen och lägga den under sig:

"Var fruktsamma och föröka er, uppfyll jorden och lägg den under er. Härska över havets fiskar och himlens fåglar och över alla djur som myllrar på jorden." (1 Mose 1:28 Bibel2000)

Detta skedde inte på grund av människans uppror, och då började det handla om djungelns lag, den starkaste/mest lämpade överlever.
Ja, att släppa barn på en ö kan få de effekterna.De kan komma överens, men det kan också gå åt helvete, så att säga. Eller menar du att Gud går in och stoppar visst beteende? Har du observerbara exempel på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in