2019-08-24, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vi vet inte hur han haft det under året. Han kan ha haft svår press på sig privat. Eller med jobb. Eller både och. Han kan ha fått ett svårt sjukdomsbesked för sig själv eller någon närstående. Han kan ha varit utsatt för en hel massa som vi inte har en aning om. Detta tillsammans med hans egen personlighet kan ha gjort att psyket började snurra och han betett sig märkligare och märkligare. Till slut föll han igenom och …. blev mentalt akut sjuk. Allt detta kan också, innan mordet, ha föranlett denna korrespondens mellan kollegorna. Eller kanske t o m efter mordet. Vi VET INTE.

Jag tror inte på droger - möjligen att han i så fall fick neuroleptika eller starka psykofarmaka som gjorde att det snurrade rejält. Jag har inte erfarenhet från sånt så jag vet inte.

Men jag tror att han har mått dåligt en tid. Månader. Innan det blev akut.

JAG SPEKULERAR (bäst att säga)
Alla psykiskt sjuka blir varken kriminella eller mördare. Många arbetar ju som vanligt, doch med depression el. liknande.
Jag tycker inte att man ska ha lägre straff om man inte mår bra. Men sjukskrivning kan hjälpa, trots att man ändå inte ÄR sjuk.
Hur det var med denne kille vet vi ju inte.
Citera
2019-08-24, 23:35
Medlem
Jeg er norsk, men har vokst opp med Pippi og Emil. Jeg forstår forvirringen, men

"VG har sett skriftlig kommunikasjon mellom ansatte i det aktuelle selskapet, hvor det kommer frem at den drapssiktede direktøren skal ha blitt akutt psykisk syk helgen før drapet"

"VG har sett skriftlig kommunikation mellan anställda i bolaget, och det kommer fram att den mordsiktade direktören skall ha blivit akut psykisk sjuk helgen innan mordet"

Ikke veldig bra svensk kanskje, men bedre enn google translate. Ingen tvekan i alla fall.
Citera
2019-08-24, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artefakta
Därför tror jag att han planerade att göra ett s k utvidgat självmord. Han pallade inte med att sambon skulle få leva vidare med minnet av honom som degraderad psykiskt sjuk loser. Och med en ev framtida ny partner att ta vid efter honom.
Som jag förstått det var han bandagerad rejält runt halsen. Så en knivskärning där. Men den brutna armen? Jag vet inte - och fan vet. Men visst kan du ha rätt. Det är ju lite på modet med dessa s k utvidgade självmord (vidrigt utryck).

Vad som talar EMOT din spekulation är den alldeles nyinköpta bostadsrätten. Så i så fall var detta väldigt oplanerat.
Citera
2019-08-24, 23:36
Medlem
OnTheTopOfLifes avatar
https://web.archive.org/web/20190816133037/https://www.dermarome.se/
Citera
2019-08-24, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Bra inlägg! Hur skulle du säga att han är som person? Har han barn eller tidigare ex?

Jag har uppfattat han som en bra, snäll och seriös person. Han har alltid varit glad och energigivande och hans anställda som jag känner mycket väl har gillat honom och tyckt att han är bra som chef, hörde den senast från en av dem i torsdags. Alla är otroligt chockade.
Han hade ett ex som han separerade från 3-4 år sedan, inte långt före han började träffa BO.
Hans anställda tror att han fått ett psykos och märkt av att han inte mått bra senaste tiden.
Citera
2019-08-24, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saratara
Jag har uppfattat han som en bra, snäll och seriös person. Han har alltid varit glad och energigivande och hans anställda som jag känner mycket väl har gillat honom och tyckt att han är bra som chef, hörde den senast från en av dem i torsdags. Alla är otroligt chockade.
Han hade ett ex som han separerade från 3-4 år sedan, inte långt före han började träffa BO.
Hans anställda tror att han fått ett psykos och märkt av att han inte mått bra senaste tiden.
Har det pratats om varifrån hans dåliga mående kom ifrån?
Citera
2019-08-24, 23:38
Avslutad
Livstid gäller, kandidat för dödsstraff om vi hade det. Igentligen borde väl VDN seglat ut genom fönstret. Besparat många skattekronor.
Citera
2019-08-24, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lulle333
Jeg er norsk, men har vokst opp med Pippi og Emil. Jeg forstår forvirringen, men

"VG har sett skriftlig kommunikasjon mellom ansatte i det aktuelle selskapet, hvor det kommer frem at den drapssiktede direktøren skal ha blitt akutt psykisk syk helgen før drapet"

"VG har sett skriftlig kommunikation mellan anställda i bolaget, och det kommer fram att den mordsiktade direktören skall ha blivit akut psykisk sjuk helgen innan mordet"

Ikke veldig bra svensk kanskje, men bedre enn google translate. Ingen tvekan i alla fall.

Absolut bättre än Google!
Citera
2019-08-24, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Har det pratats om varifrån hans dåliga mående kom ifrån?

Tyvärr inte och jag har inte frågat heller men företaget har valt att vara öppna med alla sina kunder och samarbetspartner om detta och informerat om situationen.
Citera
2019-08-24, 23:45
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajara
Och VG artikeln har det länkats till i tråden, men jag antar att du inte orkar läsa den. Utan nöjer dig med Aftonbladets citat...

Gud i himmelen, ge mig styrka.
Jag har ju redan länkat till artikeln i VG (Verdens Gang) i två andra inlägg...varav ett var ett svar till på ditt inlägg...

OnTopic: Oavsett så så tyder ju allt på att VDn drabbats av någon form av psykisk sjukdom med ett plötslig och snabbt förlopp.
Det är nog svårt som anhörig när man är i en sån situation, man hoppas nog det är övergående. Men nu kom han ju visserligen till läkare. Men vården kanske inte tog symptomen på allvar och bara sjukskrev honom och skrev ut medicin?

I Bålstafallet hade ju mannen sökt hjälp samma dag, bara några timmar innan mordet - utan att få adekvat hjälp. Vården tog det inte på allvar trots att de anhöriga insisterade.

https://www.aftonbladet.se/tv/a/90231/sokte-psykvard-timmar-innan-mordet
Senast redigerad av T34Panzer 2019-08-25 kl. 00:05.
Citera
2019-08-24, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saratara
Tyvärr inte och jag har inte frågat heller men företaget har valt att vara öppna med alla sina kunder och samarbetspartner om detta och informerat om situationen.
Ah, ok. Nå, det har slagits upp stort. Jag ser att hemsidan legat för ankar ett par dagar nu, för uppdatering. Det är verkligen inte någon trevlig situation varken för arbetskamrater eller koncernen. För att inte tala om de anhöriga. Stackars ungar.
Citera
2019-08-24, 23:46
Medlem
Ok. "plötslig psykos" jag har personligen aldrig hört talas om detta. Det krävs nämligen en hel del för att lyckas att hamna i det tillståndet. Det ska ha sovits illa under en längre tid, det ska ha ätits för lite, det har ofta uppvisats bizarra beteenden hos den drabbade som till exempel att personen börjar gå klampande med fötterna prata för mycket bete sig allmänt omdömeslöst och tillslut förlorar personen greppet om verkligheten börjar höra röster och så vidare.

Någon som känner till en plötslig psykos som det kan handla om här får gärna berätta om det.

Jag tycker detta ändå känns som något som kan vara drogrelaterat en drogrelaterad psykos alltså. Människor i vanliga psykoser mördar inte folk heller bara sådär. Det är mycket ovanligt faktiskt.
Senast redigerad av Ajara 2019-08-24 kl. 23:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in