2019-08-23, 17:31
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Tack för ett ganska så rakt svar. En: "jävla massa generationer" kan bananflugan producera på en ganska så kort tid. Man har forskat på bananflugan, jag tror det är i 100 år nu, borde inte bananflugan ha kunnat skapa en ny art vid det här laget? Speciellt med tanke på att människan har hjälpt till med genförändringar?

Hur många generationer tror du bananflugan har haft under 100 år? Jag skulle gärna få ganska så exakta svar på hur många generationer en häst har förvandlats till en annan art, och på hur många generationer en bananfluga omvandlats till en annan art?
Det finns väl inte en studie som har följt bananflugor i 100 år? Människan skulle kunna hjälpa evolutionen på traven där och få bananflugan att dela sig i två olika arter, men det krävs som sagt en väldig massa generationer + anledning till delning. Om man bara studerar dom i sitt vanliga liv så lär ju inte mycket hända. Däremot om man lyckas isolera två stammar med bananflugor så att man tvingar dom att leva på helt olika sätt och så håller man det uppe i en jävla massa år så finns MÖJLIGHETEN till att dom delar sig. Man kan inte tvinga dom till det.

Citat:
Så man ska leva som lejonen och inte tänka på evolutionen utan bara tänka på sig själv och sina egna behov? Du vet t.ex. att lejon kan döda andra hannars ungar, bara för att honan ska bli brunstig så att han kan sprida sina egna gener?

Det här är helt enligt evolutionsteorin, och du förespråkar att man ska vara som lejon, som inte tänker på evolutionen?
Är det så du tror livet funkar? Om du bara tänker på dig själv och dina egna behov, tror du att dina gener kommer föras vidare då? Vi är inte lejon, vi är människor.

Hitler var aktiv motståndare mot evolutionsteorin. Darwins variant var "Survival of the fittest", Hitler körde "Survival of mina kompisar". Helt tvärtemot.
Citera
2019-08-23, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Jag svarar gärna på det. Jag hade skapat betydligt mer resurser när det gäller odlingsbar mark tex, allehanda smakliga frukter och växter skulle växa överallt och hela planeten skulle vara en tempererad zon. Människor skulle utrustas med en betydligt högre grad av empati och medmänsklighet. Människan skulle också vara oemottaglig för parasiter och patogena mikroorganismer. Om man högg av en hand skulle den växa ut igen som på en ödla. Tekniken finns redan, varför inte utrusta människan med den?

Du har inte läst bibeln ser jag.

När Adam och Eva Skapades så fanns det tillräckligt med resurser när det gäller odlingsbar mark t.ex. Det var så pass att Adam och Eva egentligen inte behövde arbeta. "Allehanda smakliga frukter och växter skulle växa överallt och hela planeten skulle vara en tempererad zon." är exakt vad som står i bibeln, jorden var som ett växthus innan floden, där det inte regnade, men växtligheten bevattnades av en morgondimma. Därför kunde Adam och Eva gå nakna utan kläder, det var tempererat, kanske kring 20 grader.

Adam och Eva hade inte kunnat få parasiter och patogena mikroorganismer i sig, dels eftersom parasiterna och dom patogena mikroorganismerna förmodligen befann sig i deras naturliga miljö, som efter avfallet började orsaka problem, och dels att Adam och Eva hade fullkomliga kroppar som inte ens kunde dö.

Vad som skulle hända om man av misstag högg av handen står det inget om i bibeln, men möjligheten att handen skulle växa till igen finns, eller att Gud skulle kunna hjälpa till och hela handen. Gud hjälpte ju t.ex. till att förlamade kunde gå och döda återuppväcktes både under Jesu tid och innan dess.

Däremot att: "Människor skulle utrustas med en betydligt högre grad av empati och medmänsklighet", anser jag är en omöjlighet utan att tumma på människans frihet. Hur menar du att man kan skapa en varelse som har en fri vilja samtidigt som man kan styra att varelsen har: "mer empati och medmänsklighet"? Hur konstruerar man exakt en sådan varelse? Har du erfarenhet i att konstruera olika levande skapelser?

Citat:
Och varför har inte vi, skapelsens krona, blick som en örn, smidighet som en katt, hörsel och luktsinne som en hund?

Jag tror inte att människan skulle bli lyckligare med en blick som örnen, och luktsinne som en hund. Vad menar du skulle förbättras i vårt liv om vi kan se en mus på 200 meter?

Citat:
Människan är en naken apa i en ogästvänlig värld. Gud hade kunnat göra det betydligt enklare och bekvämare för oss.

Som sagt, människan hade det väldigt bekvämt i Edens trädgård, innan Adam och Eva tyckte att det inte var tillräckligt. Men den situationen kommer alla människor som vill ha rättfärdighet att uppleva igen:

"från tronen hörde jag en stark röst som sade: ”Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta.”" (Upp 21:3-4 Bibel2000)
Citera
2019-08-23, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Japp, men att undvika att ätas har inte enbart med styrka att göra. Att kunna kamouflera sig kan vara bättre i vissa lägen, t.ex. Eller att ha bra hörsel.

Återigen, evolutionsteorin är en förklaringsmodell. Den har, vad jag vet, ingen tanke. Den bara förklarar det som sker. Hur hemskt eller omoraliskt något är, är ju irrelevant ur den aspekten (att förklara hur något ligger till). Det är som att säga att vulkaner är hemsk, då de ibland dödar mycket liv.
Sådana saker blir bara hemsk om man påstår att det är en design och tanke bakom det hela.

Evolutionsteorin är inte bara en förklaringsmodell som vulkaner. Det är inte så att vulkaner dödar bara för att dom är hungriga, men evolutionsteorin t.o.m. förutsätter att individer är själviska och vill föra sina gener vidare, och inte bryr sig om man dödar andras ungar på vägen, det gynnar evolutionsteorin att man kan döda dom svagaste så att dom starkaste överlever och kan sprida sina gener.
Citera
2019-08-23, 17:51
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Visst, men Hitler hade förmodligen inte kommit till makten om han inte hade använt sig av "evolutionsteorins beskrivning av verkligheten".

Så vad ska vi egentligen ha med evolutionsteorin att göra?

Tror du verkligen att någon som Hitler skulle behöva vara beroende av någon som Darwin för att ta makten? Det finns alltid källor till hands för den som vill söka stöd för sin ideologi. Darwin var inte ensam, och idéer om rashygien fanns som sagt redan hos Platon (Men knappast hos Darwin). I det större perspektivet blir Darwins inflytande i det sammanhanget obetydligt skulle jag tro.

För den som har en någorlunda riktig förståelse för evolutionen blir världen mer begriplig. Det är bra tycker jag.
Citera
2019-08-23, 17:55
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Självklart inspirerades Hitler och Socialdarwinismen av Darwins läror. Om man beskriver verkligheten som cynisk och hemsk, så kommer självklart människor ta till sig det.

Einstein sade aldrig "äta eller ätas", så det är en dålig jämförelse.

Tror du missade poängen med Einstein.
Jag syftade på förhållandet mellan hans världsberömda formel E=mc2 och atombomben. Detta apropå förhållandet mellan Darwins utvecklingslära och förintelsen.
Citera
2019-08-23, 18:01
Medlem
Citat:
Ja, det finns fakta som stöder sådana om man förutsätter att gudar existerar.

Ja, på samma sätt som att man förutsätter att en art kan förvandlas till en annan art.

Jag tror vi närmar oss en överenskommelse?

Citat:
Lika som att min buckla i bilen kan ha tillkommit när jag krockade med Batman i morse. Förutsätter man att Batman existerar så kan det mycket väl finnas fakta som stöder mitt påstående.

Du kan helt klart ställa upp en sådan teori, det har du all rätt i att göra utan att andra säger att det inte är en vetenskaplig teori. Men om denna vetenskapliga teorin har trovärdighet är en annan sak.

Jag anser ju att evolutionsteorin står på bräcklig grund, och egentligen inte skulle lagts fram, på grund av avsaknaden av bevis, men tydligen så hatar majoriteten av människor Gud så mycket att man frångår logiskt resonemang.

Man kan läsa att Darwin egentligen var troende, mer eller mindre, och jag tror att han pressades av att publicera på grund av att en annan var nära i tiden att publicera. Vad konsekvensen blev av hans publicering är jag ganska säker på att han ångrar. Världen har blivit mer cynisk efter det, alla tar hänsyn till evolutionsteorin och bryr sig inte om dom svagaste i samhället det är en naturlag tycker man (generellt uttryckt).
Citera
2019-08-23, 18:03
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Självklart inspirerades Hitler och Socialdarwinismen av Darwins läror. Om man beskriver verkligheten som cynisk och hemsk, så kommer självklart människor ta till sig det.

Om sanningen är att världen är "cynisk och hemsk", är det bättre för människan att inte känna till sanningen?
Citera
2019-08-23, 18:05
Medlem
Citat:
Jo, du har förklarat det. Men du frågade hur jag hade gjort.

Om jag varit Gud så hade jag klarat av att skapa solen, jorden, hela universum. Det säger sig självt. Eller menar du att Gud inte kan detta?

Fast vi pratar om du klarar av det. Du säger ju att du själv hade gjort ett bättre jobb än Gud.

Då blir jag intresserad av hur du menar, vad hade du gjort bättre?
Citera
2019-08-23, 18:07
Medlem
Citat:
Evolutionsteorin är inte bara en förklaringsmodell som vulkaner. Det är inte så att vulkaner dödar bara för att dom är hungriga, men evolutionsteorin t.o.m. förutsätter att individer är själviska och vill föra sina gener vidare, och inte bryr sig om man dödar andras ungar på vägen, det gynnar evolutionsteorin att man kan döda dom svagaste så att dom starkaste överlever och kan sprida sina gener.
Nej, evolutionsteorin kan inte gynnas. Det är en FÖRKLARINGSMODELL. Själva teorin bryr sig inte om allt liv dör ut eller inte.
Det är bara arterna som gynnas, inte teorin.
Citera
2019-08-23, 18:09
Medlem
Citat:
Fast vi pratar om du klarar av det. Du säger ju att du själv hade gjort ett bättre jobb än Gud.

Då blir jag intresserad av hur du menar, vad hade du gjort bättre?
Självklart kan inte JAG skapa universum. Jag menar att jag hade kunnat varit en bättre Gud.
Vilket jag också förklarade.
Citera
2019-08-23, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
1. Hur ser du vad som är sant eller inte?

Jag anser att påståenden är antingen sanna eller falska. Om du vaknar upp imorgon är antingen ett påstående som är sant eller falskt. Det kan vara så att du får en hjärtattack mitt i natten, och då är påståendet att du vaknar upp imorgon falskt.

Och Guds existens kan bara vara antingen sant eller falskt, antingen existerar Gud eller så existera han inte.

Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
2. På JW.org (https://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/1101985050 kan man läsa följande: "För att hjälpa dig att själv avgöra vad fakta säger och vad det har för betydelse för din framtid har boken Liv − ett resultat av evolution eller skapelse? sammanställts. Redan har milliontals människor funnit den vara av stort värde.".
Håller du med Sällskapet Vakttornet om detta eller inte?

Håller med vad menar du?
Citera
2019-08-23, 18:15
Medlem
Citat:
Ja, på samma sätt som att man förutsätter att en art kan förvandlas till en annan art.

Jag tror vi närmar oss en överenskommelse?

Du kan helt klart ställa upp en sådan teori, det har du all rätt i att göra utan att andra säger att det inte är en vetenskaplig teori. Men om denna vetenskapliga teorin har trovärdighet är en annan sak.

Jag anser ju att evolutionsteorin står på bräcklig grund, och egentligen inte skulle lagts fram, på grund av avsaknaden av bevis, men tydligen så hatar majoriteten av människor Gud så mycket att man frångår logiskt resonemang.

Man kan läsa att Darwin egentligen var troende, mer eller mindre, och jag tror att han pressades av att publicera på grund av att en annan var nära i tiden att publicera. Vad konsekvensen blev av hans publicering är jag ganska säker på att han ångrar. Världen har blivit mer cynisk efter det, alla tar hänsyn till evolutionsteorin och bryr sig inte om dom svagaste i samhället det är en naturlag tycker man (generellt uttryckt).
Så du tror att vetenskapen tagit fram en teori för att de hatar din Gud??
Och snälla människa, nämn inte logik samtidigt som du tror på bibelns skapelseberättelse.

Ge gärna belägg för att världen blivit mer cynisk efter att evolutionsteorin började bli accepterad. Belägget ska också visa ett tydligt samband med just evolutionsteorins inträde.
Enligt många har vi människor aldrig haft det bättre, lite beroende på vad man värdesätter, såklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in