2019-08-23, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det kan ju finnas fakta som passar in i flera förklaringar.

Precist, som t.ex. en skapelseteori.
Citera
2019-08-23, 16:33
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Då har du alltså koll på hur länge det tar för en art att bildas till en annan? Hur lång tid krävs det? Hur många generationer krävs det för en "artövergång"?
Det finns ju såklart inga regler om detta men om man tar till exempel hästen/åsnan/zebran som är väldigt nära besläktade med varandra, dom kan få barn ihop men barnen är sterila, så kan man ju få en idé om vad det kan handla om i alla fall. Där räknar man att deras gemensamma stamfader (Pliohippus) levde ungefär 5 miljoner år innan den delade sig till dom tre nu levande arterna.

Så, 5 miljoner år för "hästar". Har inte riktigt koll på hur lång en generation är för dom men förenklat så kan man väl säga att det krävs ungefär en jävla massa generationer + minst en anledning till förändringen.

Citat:
Så man ska ignorera evolutionsteorins tanke om att "äta eller ätas?"
Man "ska" inte någonting alls. Lever du ditt liv så lever vi andra vårt liv. Svårare än så är det inte. Tror du att lejonen tänker på evolutionen? Nej, så varför skulle vi göra det. Så fort vi börjar "förbättra" evolutionen så har vi satt den naturliga ur spel. Så Hitler och dom som tänkte i dom banorna är direkt fientliga mot den naturliga evolutionen.
Citera
2019-08-23, 16:37
Medlem
Citat:
Gud skapade inte Satan ond, like lite som att föräldrarna till Hitler födde en massmördare.

Gud kommer i framtiden att göra sig av med Satan, men det hade varit orättvist att göra sig av med Satan på en gång, utan att han ska få chansen att bevisa sin sak att mänskligheten mår bättre av ett styre på jorden utan Gud.

När det är tydligt bevisat att människan inte klarar av ett styre på jorden utan Gud, så kommer Gud agera på jorden och införa sitt eget styre:

"Under dessa kungars tid skall himlens Gud låta ett rike uppstå som aldrig någonsin skall gå under. Inget annat folk skall få makten över detta rike. Det skall krossa och tillintetgöra alla de andra rikena, men självt skall det bestå för evigt" (Dan 2:44 Bibel2000)
Men om Satan lyckas bevisa sin sak då? Idag ser vi ju faktiskt tydligt att de minst troende länderna är de som mår bäst. Om religionen dör ut samtidigt som levnadsstandarden bara blir högre,, kommer Gud då att pensionera sig?
Senast redigerad av Gul-groda 2019-08-23 kl. 16:41.
Citera
2019-08-23, 16:40
Medlem
Citat:
Att djur inte åt djur, t.ex.

Förklarade jag inte nyss att Gud skapade inte världen på det sättet?

"Gud sade: ”Jag ger er alla fröbärande örter på hela jorden och alla träd med frö i sin frukt; detta skall ni ha att äta. Åt markens djur, åt himlens fåglar och åt dem som krälar på jorden, allt som har liv i sig, ger jag alla gröna örter att äta.” Och det blev så." (1 Mose 1:29-30 Bibel2000)

Citat:
Men att fråga vad jag hade gjort är ganska menlöst, då jag bara kan gissa vad en Gud klarar av.

Men ändå kan du påstå att du hade gjort ett bättre jobb?

Så vad mer än att skapa så att djur inte åt djur hade du gjort ett bättre jobb?
Kom ihåg, du skrev:
Citat:
Och ja, om jag var en gud med samma möjligheter och krafetr, så hade jag troligtvis kunnat gjort det bättre själv.

Det är ganska förmätet att skriva så, hade du klarat av att skapa solen, jorden, hela universum?
Citera
2019-08-23, 16:41
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Så vad hade du gjort istället? Vad hade du gjort bättre.

Jag svarar gärna på det. Jag hade skapat betydligt mer resurser när det gäller odlingsbar mark tex, allehanda smakliga frukter och växter skulle växa överallt och hela planeten skulle vara en tempererad zon. Människor skulle utrustas med en betydligt högre grad av empati och medmänsklighet. Människan skulle också vara oemottaglig för parasiter och patogena mikroorganismer. Om man högg av en hand skulle den växa ut igen som på en ödla. Tekniken finns redan, varför inte utrusta människan med den?
Och varför har inte vi, skapelsens krona, blick som en örn, smidighet som en katt, hörsel och luktsinne som en hund?

Människan är en naken apa i en ogästvänlig värld. Gud hade kunnat göra det betydligt enklare och bekvämare för oss.
Citera
2019-08-23, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Det finns ju såklart inga regler om detta men om man tar till exempel hästen/åsnan/zebran som är väldigt nära besläktade med varandra, dom kan få barn ihop men barnen är sterila, så kan man ju få en idé om vad det kan handla om i alla fall. Där räknar man att deras gemensamma stamfader (Pliohippus) levde ungefär 5 miljoner år innan den delade sig till dom tre nu levande arterna.

Så, 5 miljoner år för "hästar". Har inte riktigt koll på hur lång en generation är för dom men förenklat så kan man väl säga att det krävs ungefär en jävla massa generationer + minst en anledning till förändringen.

Tack för ett ganska så rakt svar. En: "jävla massa generationer" kan bananflugan producera på en ganska så kort tid. Man har forskat på bananflugan, jag tror det är i 100 år nu, borde inte bananflugan ha kunnat skapa en ny art vid det här laget? Speciellt med tanke på att människan har hjälpt till med genförändringar?

Hur många generationer tror du bananflugan har haft under 100 år? Jag skulle gärna få ganska så exakta svar på hur många generationer en häst har förvandlats till en annan art, och på hur många generationer en bananfluga omvandlats till en annan art?

Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Man "ska" inte någonting alls. Lever du ditt liv så lever vi andra vårt liv. Svårare än så är det inte. Tror du att lejonen tänker på evolutionen? Nej, så varför skulle vi göra det. Så fort vi börjar "förbättra" evolutionen så har vi satt den naturliga ur spel. Så Hitler och dom som tänkte i dom banorna är direkt fientliga mot den naturliga evolutionen.

Så man ska leva som lejonen och inte tänka på evolutionen utan bara tänka på sig själv och sina egna behov? Du vet t.ex. att lejon kan döda andra hannars ungar, bara för att honan ska bli brunstig så att han kan sprida sina egna gener?

Det här är helt enligt evolutionsteorin, och du förespråkar att man ska vara som lejon, som inte tänker på evolutionen?
Citera
2019-08-23, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Men om Satan lyckas bevisa sin sak då? Idag ser vi ju faktiskt tydligt att de minst troende länderna är de som mår bäst. Om religionen dör ut samtidigt som levnadsstandarden bara blir högre,, kommer Gud då att pensionera sig?

Om Satan lyckas att bevisa att människor kan leva fredligt och i välmående i en värld med fred och säkerhet, ja då kan jag inte se något annat än att Gud tillåter Satan att fortsätta att styra världen.

Problemet är bara att när Satan kastades ut ur himlen till jordens närhet, så blev världen tokig och startade två världskrig:

"Och det blev en strid i himlen: Mikael och hans änglar gav sig i strid med draken. Och draken och hans änglar stred, men han övermannades och det fanns inte mer någon plats för dem i himlen. Och han, den stora draken, ormen från urtiden, han som kallas Djävul och Satan, han som förför hela världen, han störtades ner på jorden och hans änglar störtades ner med honom. Och jag hörde en stark röst i himlen säga: ”Nu finns frälsningen och kraften och riket hos vår Gud och makten hos hans smorde. Ty våra bröders anklagare har störtats ner, han som anklagade dem inför vår Gud både dag och natt. Jubla därför, ni himlar och ni som bor i dem. Men ve över jorden och havet: djävulen har stigit ner till er, och hans raseri är stort, ty han vet att hans tid är kort.”"(Upp 12:7-10,12 Bibel2000)

Problemet är alltså att Satan och hans demoner njuter av att synda, och gör allt som dom vill och känner för. Detta innebär att människor slaktar varandra och gör hemska saker mot varandra. Jag kan inte se att dessa demoner kommer att en dag bli som änglar. Lika lite som som jag kan se att Charles Manson skulle upphöra med sina sjuka fantasier och övergrepp, men inget är omöjligt och bara Gud kan döma hjärtan.
Citera
2019-08-23, 17:19
Medlem
Citat:
Eller som du sa: "detta system, där det ofta är ”äta eller ätas”"

Så man ska ignorera evolutionsteorins tanke om att "äta eller ätas?"
Japp, men att undvika att ätas har inte enbart med styrka att göra. Att kunna kamouflera sig kan vara bättre i vissa lägen, t.ex. Eller att ha bra hörsel.

Återigen, evolutionsteorin är en förklaringsmodell. Den har, vad jag vet, ingen tanke. Den bara förklarar det som sker. Hur hemskt eller omoraliskt något är, är ju irrelevant ur den aspekten (att förklara hur något ligger till). Det är som att säga att vulkaner är hemsk, då de ibland dödar mycket liv.
Sådana saker blir bara hemsk om man påstår att det är en design och tanke bakom det hela.
Citera
2019-08-23, 17:22
Medlem
Citat:
Precist, som t.ex. en skapelseteori.
Ja, det finns fakta som stöder sådana om man förutsätter att gudar existerar.
Lika som att min buckla i bilen kan ha tillkommit när jag krockade med Batman i morse. Förutsätter man att Batman existerar så kan det mycket väl finnas fakta som stöder mitt påstående.
Citera
2019-08-23, 17:25
Medlem
Citat:
Förklarade jag inte nyss att Gud skapade inte världen på det sättet?

"Gud sade: ”Jag ger er alla fröbärande örter på hela jorden och alla träd med frö i sin frukt; detta skall ni ha att äta. Åt markens djur, åt himlens fåglar och åt dem som krälar på jorden, allt som har liv i sig, ger jag alla gröna örter att äta.” Och det blev så." (1 Mose 1:29-30 Bibel2000)

Men ändå kan du påstå att du hade gjort ett bättre jobb?

Så vad mer än att skapa så att djur inte åt djur hade du gjort ett bättre jobb?
Kom ihåg, du skrev:

Det är ganska förmätet att skriva så, hade du klarat av att skapa solen, jorden, hela universum?
Jo, du har förklarat det. Men du frågade hur jag hade gjort.

Om jag varit Gud så hade jag klarat av att skapa solen, jorden, hela universum. Det säger sig självt. Eller menar du att Gud inte kan detta?
Citera
2019-08-23, 17:29
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Jag har inget jag behöver hänga mig fast vid, t.ex. en församling, andra människor eller så, jag är helt oberoende som är noggrann med att se vad som är sant eller inte, vad som är vetenskapligt bevisat eller inte.
1. Hur ser du vad som är sant eller inte?
2. På JW.org (https://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/1101985050 kan man läsa följande: "För att hjälpa dig att själv avgöra vad fakta säger och vad det har för betydelse för din framtid har boken Liv − ett resultat av evolution eller skapelse? sammanställts. Redan har milliontals människor funnit den vara av stort värde.".
Håller du med Sällskapet Vakttornet om detta eller inte?
Citera
2019-08-23, 17:29
Medlem
Citat:
Om Satan lyckas att bevisa att människor kan leva fredligt och i välmående i en värld med fred och säkerhet, ja då kan jag inte se något annat än att Gud tillåter Satan att fortsätta att styra världen.

Problemet är bara att när Satan kastades ut ur himlen till jordens närhet, så blev världen tokig och startade två världskrig:

"Och det blev en strid i himlen: Mikael och hans änglar gav sig i strid med draken. Och draken och hans änglar stred, men han övermannades och det fanns inte mer någon plats för dem i himlen. Och han, den stora draken, ormen från urtiden, han som kallas Djävul och Satan, han som förför hela världen, han störtades ner på jorden och hans änglar störtades ner med honom. Och jag hörde en stark röst i himlen säga: ”Nu finns frälsningen och kraften och riket hos vår Gud och makten hos hans smorde. Ty våra bröders anklagare har störtats ner, han som anklagade dem inför vår Gud både dag och natt. Jubla därför, ni himlar och ni som bor i dem. Men ve över jorden och havet: djävulen har stigit ner till er, och hans raseri är stort, ty han vet att hans tid är kort.”"(Upp 12:7-10,12 Bibel2000)

Problemet är alltså att Satan och hans demoner njuter av att synda, och gör allt som dom vill och känner för. Detta innebär att människor slaktar varandra och gör hemska saker mot varandra. Jag kan inte se att dessa demoner kommer att en dag bli som änglar. Lika lite som som jag kan se att Charles Manson skulle upphöra med sina sjuka fantasier och övergrepp, men inget är omöjligt och bara Gud kan döma hjärtan.
Problemet är ju att Gud i bibeln också befaller människor att ”slakta varandra och göra hemska saker mot varandra”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in