Citat:
Ursprungligen postat av
kiss74
Ja, denna religon utesluter oss som inte kan tro. Jag kan inte välja att tro på något, jag måste bli övertygad.
Jesus blev torterad till döds eftersom makten var för stolt för att tro, och projicerade sin hybris på Jesus (som visste detta). Det handlar om att tro oavsett, genom ödmjukhet. Jag tror det handlar om att stärka den individuella själen oberoende av kollektivet.
Jag har studerat religion en del ur esoteriskt, psykologiskt och filosofiskt perspektiv. Jesu inkarnation representerar individens födelse här på jorden, i motsats till hennes absorbering i gruppen/stammen som tidigare var fallet. Ju mer medveten individen blivit om sig själv, desto mer har hon som enskilt subjekt distanserats från gud och världen. Detta för att finna sig själv och genom fri vilja ta emot gud igen som medveten agent.
Det finns olika nivåer att tolka och läsa bibeln på. Den bokstavliga "sola scriptura"' är bara den första nivån, men också fullt giltig i sig själv. De djupare nivåerna går ut på att läsa bibeln allegoriskt och filosofiskt, och tälja ut djupare innebörder. För det krävs en annan typ av sinnelag än det konventionella.
Det som är fascinerande med bibeln är enligt mig att den är simpel och djupgående på samma gång. Men Jesus har gjort det så enkelt som möjligt för gemene man att bli frälst.