2019-08-05, 22:09
Medlem
Vad menar du med det du skrev sist TS?
Citera
2019-08-05, 22:14
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flickmagnet
Du verkar mer än lovligt knäpp, men det är en intressant iakttagelse. Var tar energin, livsgnistan eller vad man vill kalla det, vägen när man dör?

Energi ändrar ju bara form eller har du upptäckt nåt annat?
Citera
2019-08-05, 22:22
Medlem
BuckshotBills avatar
Alla människor kommer från Afrika från början.
Resten är det lite luckor på. Jag såg två harar på en stenö utanför Smögen. Hur kom de dit?
Senast redigerad av BuckshotBill 2019-08-05 kl. 22:26.
Citera
2019-08-05, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Vad menar du med det du skrev sist TS?

Specificera.
Citera
2019-08-05, 23:01
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Det betyder inte att det inte är sant.
Det som antas vara sant utan belägg, kan även avfärdas utan belägg. (Hitchens).
Citera
2019-08-05, 23:04
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Jag har träffat Honom.
Det mänskliga sinnet kan ofta hallucinera. Det finns människor som är fullständigt övertygade om att de är guds söner. Jag antar att du avfärdar de, eller har jag fel?
Citera
2019-08-05, 23:12
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av withnoname
Ja det här med DNA kod och celler såklart vad annars...
Vad är problemet med det då? Ingen hävdar att DNA kom ur tomma intet, forskarna är hyffsat överens om att livet startade med RNA som även lagrar genetisk data.
Citera
2019-08-05, 23:15
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av withnoname
Naturligt urval har jag sett och hört redan. Annat perspektiv? knappast
Försöker du förminska betydelsen av det naturliga urvalet? Vad menar du med annat perspektiv? Varför inte ta reda på mer om hur det fungerar?
Citera
2019-08-05, 23:20
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saauron
Hoppas fan det. Vore coolt! Orka försvinna liksom. Om man tror på Jesus så verkar det som att vår fysiska kropp är en slags kokong för den kommande fjärilen. Tyvärr tror jag att ateism kväver fjärilen innan den hinner utvecklas, så det kanske är så att de som önskar total annihilation efter döden också får det.
Och med "fjärilen" avses naturligtvis enbart dem som valt just den rätta guden (tagit emot Jesus?). Övriga miljoner troende (andra fjärilar), inom andra alla andra religioner än kristendomen kvävs då eller?
Citera
2019-08-05, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, denna religon utesluter oss som inte kan tro. Jag kan inte välja att tro på något, jag måste bli övertygad.

Jesus blev torterad till döds eftersom makten var för stolt för att tro, och projicerade sin hybris på Jesus (som visste detta). Det handlar om att tro oavsett, genom ödmjukhet. Jag tror det handlar om att stärka den individuella själen oberoende av kollektivet.

Jag har studerat religion en del ur esoteriskt, psykologiskt och filosofiskt perspektiv. Jesu inkarnation representerar individens födelse här på jorden, i motsats till hennes absorbering i gruppen/stammen som tidigare var fallet. Ju mer medveten individen blivit om sig själv, desto mer har hon som enskilt subjekt distanserats från gud och världen. Detta för att finna sig själv och genom fri vilja ta emot gud igen som medveten agent.

Det finns olika nivåer att tolka och läsa bibeln på. Den bokstavliga "sola scriptura"' är bara den första nivån, men också fullt giltig i sig själv. De djupare nivåerna går ut på att läsa bibeln allegoriskt och filosofiskt, och tälja ut djupare innebörder. För det krävs en annan typ av sinnelag än det konventionella.

Det som är fascinerande med bibeln är enligt mig att den är simpel och djupgående på samma gång. Men Jesus har gjort det så enkelt som möjligt för gemene man att bli frälst.
Citera
2019-08-05, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Och med "fjärilen" avses naturligtvis enbart dem som valt just den rätta guden (tagit emot Jesus?). Övriga miljoner troende (andra fjärilar), inom andra alla andra religioner än kristendomen kvävs då eller?

Jag är lite av en spirituell darwinist på det här området. Jag tror alla religioner representerar olika stadier i medvetandets evolution. Jesus effekt på världen var universell, och ökade folks medvetandegrad. Anledningen att kristendomen fick störst genomslag i väst var för att européer var mest mottagliga för kristusmedvetandet. Islam t.ex. står fortfarande kvar och stampar på medeltiden. Det blir svårt för muslimer som kollektiv att bli till dessa fjärliar, eftersom deras andliga självmedvetande är för lågt för den individualism och moraliska självkännedom som fordras under Kristus. Därmed inte sagt att muslimer inte kan komma till sin egen frälsning. Så det handlar inte.om den "rätta" guden. Det finns en gud och olika religioner som reflekterar Gud på olika sätt.
Senast redigerad av Saauron 2019-08-06 kl. 00:07.
Citera
2019-08-06, 00:05
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Det blir svårt för muslimer som kollektiv att bli till dessa fjärliar, eftersom deras andliga självmedvetande är för lågt för den individualism som fordras under Kristus.
Är tämligen säker att du INTE skulle hävda detta om du vore född i Mellanöstern. Mest sannolikt hade du då istället åberopat Koranen som heliga skrift. Inser du själv inte detta och hur tokigt ditt resonemang därför blir?
Citat:
Därmed inte sagt att muslimer inte kan komma till sin egen frälsning. Så det handlar inte.om den "rätta" guden. Det finns en gud och olika religioner som reflekterar Gud på olika sätt. Jesus den högsta formen.
Vad är det som utgör Jesus som den högsta formen, om alla religioner reflekterar gud och sanningen?
Förtydliga gärna även vad du menar med termer såsom "egen frälsning". Det verkar som du istället har något slags abstrakt gudsbegrepp som ett försanthållande, har jag uppfattat dig rätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in