2019-08-16, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Om man INTE tyckte att skadestånden skulle kunna ersätta något, så skulle man ju inte yrka på dem ifrån början. Eller? Det här är ju inget som man får automatiskt, utan man måste lämna in ett yrkande till domstolen, och även ange sina skäl. KW:s föräldrar angav t.ex. som skäl att de kände sig uttittade när de gick till affären för att köpa mjölk... och Stobbe angav som skäl, att han redan hade hyrt ett hus i Kina, och menade att han inte kunde betala för det själv då det var tänkt att de skulle vara två om betalningarna. Han sa INTE att han tänkte skänka bort pengarna till välgörande ändamål. Och tydligen klarade han betalningarna själv, för han bodde ju ett år i Kina...
Klart man vill straffa perosnen som mördat sin flickvän så mycket man bara mänskligt kan, om än via ekonomiska medel. Cashen ersätter ingenting - men att under en period ha det lättare ekonomiskt gör att man kan spendera tid och energi på att bearbeta sin sorg, jag tror ingen tycker det är särskilt svårt att förstå.

För övrigt så skulle det vara Madsen som tar pengar från statskassan i det potentiella scenariot du målar upp, inte KW.s närstående.
Citera
2019-08-16, 13:09
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Jo, och han har rätt i den kritiken. Det är väldigt osmakligt att göra en sådan serie så snart efter händelsen. MEN i detta sammanhang ska man komma ihåg, att Ole själv försökte casha in på sin döda flickvän. Han försökte få ut ÖVER EN MILJON SVENSKA KRONOR i skadestånd av Madsen (d.v.s. i verkligheten från danska skattebetalarna, eftersom dom hade fått lägga ut och Madsen aldrig hade kunnat betala tillbaka)! Enligt en gammal paragraf i dansk rätt, som avser skadestånd till ÄNKOR och MINDERÅRIGA BARN när familjeförsörjaren har ryckts bort.

Ole 1) var man och kunde således inte vara änka, 2) var aldrig gift med Kim, och kunde således inte ens vara änkeman, 3) hade bara varit tillsammans med Kim i 11 månader, 4) de hade inga gemensamma barn, 5) de var inte ens folkbokförda på samma ställe (Kim var fortfarande folkbokförd i sitt flickrum hos föräldrarna), 5) var en ung, frisk man utan handikapp och borde inte ha behövt bli försörjd av Kim, och hade väl inte blivit det heller...

Detta krav avslog hovrätten (i tingsrätten hade han inte inkommit med det ännu) såklart. De sa att han fick försöka kräva Madsen i ett civilmål i så fall, men det gjorde Ole aldrig. För i ett civilmål hade inte skattebetalarna behövt lägga ut något (det gäller bara brottsmål) - och Madsen hade som sagt inga pengar att betala med.

Kommer osökt att tänka på ordspråket "sopa framför sin egen dörr"... (Svenska media mörkade för övrigt det här helt och hållet. Tror inte en enda svensk tidning skrev om det - förmodligen enligt den vanliga journalistiska principen att den ena sidan bara kan vara helt igenom ond, och den andra sidan helt igenom god. Och om den "goda" då ändå gör något osmakligt - ja, då förtiger de det...)
Är du så satans dum i huvudet att du inte ser skillnad mellan att motsätta sig att någon gör en TV-serie om mordet kontra att yrka på skadestånd för att ens flickvän har blivit mördad. Du är ju för fan mer skruvad än vad som framgått tidigare vilket inte vill säga lite. Om Madsen kan betala själv eller inte är väl inte Oles ensak.
Citera
2019-08-16, 14:19
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Är du så satans dum i huvudet att du inte ser skillnad mellan att motsätta sig att någon gör en TV-serie om mordet kontra att yrka på skadestånd för att ens flickvän har blivit mördad. Du är ju för fan mer skruvad än vad som framgått tidigare vilket inte vill säga lite. Om Madsen kan betala själv eller inte är väl inte Oles ensak.

Fast han motsatte sig ju inte särskilt länge... han fick nog en slant av produktionsbolaget också. Och KW:s föräldrar med... de medverkar ju i/till produktionen de också. Allt och alla har sitt pris...

Jo, jag tycker det har betydelse om man VET att det är skattebetalarna som måste betala. Det här är en insikt som vi måste tillbaka till, att vi inte kan snika åt oss skattemedel hur som helst - för de behövs bättre på andra håll. Än att betala för nöjesvistelser i Kina...

Du använder för övrigt ordet "ensak" felaktigt, jag tror att du menar "Oles sak" här.
Citera
2019-08-16, 14:54
Medlem
Citat:
...fast det är det ingen som gör. Har du EN enda källa ifrån Sverige (eller för all del Danmark) i modern tid, där någon har gjort det? Vill man att pengarna ska gå till välgörande ändamål, gör man bäst i att låta dem stanna kvar i statskassan från början... så kan de gå till vård, äldrevård, barnomsorg, socialtjänsten o.s.v..

Det är ganska uppenbart att du själv är bitter över samhällets pengafördelning eftersom du jämt tjatar om skattebetalarnas pengar. För att slippa detta ok av missunnsamhet och avundsjuka borde du följa ditt eget råd till Ole. Nämligen att bli munk i Tibet och gå med en tiggarskål för att få lite ris i magen. Tänk så befriande att slippa bekymra sig över pengar och världsliga ting!

Dina konspirationsteorier har gått som en röd tråd genom hela tråden. Framförallt är det familjen Wall
som enligt dig har en väldigt koncentrerad makt över medier samt television. Men inte nog med det. De har även infiltrerat hela utredningen tillsammans med åklagaren och danska staten. De har tubbat rättspsyk att skriva ett elakt utlåtande om Madsen men även styrt rättsmedicin och obduktionsprotokollet samt ubåtsexperten i kolmonoxidolyckan osv.

Man tycker ju att du skulle lagt ner alla dina konspirationsteorier när Madsen inte överklagade morddomen. Enbart straffdomen.
Vilket är det slutgiltiga beviset för att Madsen kände sig överbevisad.
Ett tyst erkännande.
Madsen är SKYLDIG till allt han anklagats för. Ingen konspiration!

Så kom över det!

EDIT: Ett svar i sammandrag på flera av dina senaste inlägg samt ditt ständiga förtal av KWs anhöriga. Dvs motparten i denna tragiska historia där Madsen kostat danska skattebetalarna miljoner och åter miljoner. Och kommer att kosta skattebetalarna livet ut. Varför har du ingen kritik när det gäller vad Madsen kostar danska skattebetalare???????
Senast redigerad av ottoplommon 2019-08-16 kl. 15:44.
Citera
2019-08-20, 23:34
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.bt.dk/krimi/teenager-skriver-med-peter-madsen-har-faaet-hans-navn-tatoveret

Peter Madsen har en ny 18-årig brevväninna, en danska. De har inte fått träffas IRL, för kriminalvården tillåter fortfarande inte att han tar emot besök av kvinnor.

Jag vet inte vem av dem jag ska tycka mest synd om, faktiskt... Det är såklart inte vettigt, att en 18-årig flicka inleder en relation med en 30 år äldre dömd mördare... however platonisk.

Men samtidigt känns det sorgligt, att han numera måste nöja sig med att kommunicera med någon som HON, för hon är så uppenbart vulgär, enfaldig och trashig med sina tatueringar och piercingar, valpfett och alltför hårt målade ögonbryn. Bara en sådan sak, som att hon låtit tatuera in en handskriven hälsning av honom, tillsammans med ett kuvert, en rymdraket, hjärtan och stjärnor på sin underarm... Då kan man ju inte fatta, att det kommer en morgondag, då det inte är så roligt att behöva förklara överallt, vems hälsning det är man har intatuerad i huden, och varför...

Det är så lågt också, att hon viker ut deras vänskap (eller vad det nu är) i tidningarna på det här sättet. Undrar om han har en enda vän eller väninna, som inte gör det..? Som han kan lita på?

Finns en bild här på en "rymdraket" (tvådimensionell) han gjort åt henne i fängelset - lite kul.
Senast redigerad av Merwinna 2019-08-20 kl. 23:39.
Citera
2019-08-21, 00:35
Medlem
Citat:
https://www.bt.dk/krimi/teenager-skriver-med-peter-madsen-har-faaet-hans-navn-tatoveret

Peter Madsen har en ny 18-årig brevväninna, en danska. De har inte fått träffas IRL, för kriminalvården tillåter fortfarande inte att han tar emot besök av kvinnor.

Jag vet inte vem av dem jag ska tycka mest synd om, faktiskt... Det är såklart inte vettigt, att en 18-årig flicka inleder en relation med en 30 år äldre dömd mördare... however platonisk.

Men samtidigt känns det sorgligt, att han numera måste nöja sig med att kommunicera med någon som HON, för hon är så uppenbart vulgär, enfaldig och trashig med sina tatueringar och piercingar, valpfett och alltför hårt målade ögonbryn. Bara en sådan sak, som att hon låtit tatuera in en handskriven hälsning av honom, tillsammans med ett kuvert, en rymdraket, hjärtan och stjärnor på sin underarm... Då kan man ju inte fatta, att det kommer en morgondag, då det inte är så roligt att behöva förklara överallt, vems hälsning det är man har intatuerad i huden, och varför...

Det är så lågt också, att hon viker ut deras vänskap (eller vad det nu är) i tidningarna på det här sättet. Undrar om han har en enda vän eller väninna, som inte gör det..? Som han kan lita på?

Finns en bild här på en "rymdraket" (tvådimensionell) han gjort åt henne i fängelset - lite kul.

Är du kär i Madsen, och irriterad på att inte du kom på att skriva brev till honom? Du använder ett rätt elakt språk när du beskriver flickan. Rent formellt är hon att betrakta som "valp" - hon gör saker hon kanske inte kommer tycka så bra om vid ett senare skede i livet. Men det innebär inte att det finns någon anledning att skriva elakt om henne om du ni inte känner dig utstött på något sätt.
Citera
2019-08-21, 02:40
Medlem
Grandiosos avatar
Psykolog om Madsens nya penneven

Citat:
Et ønske om at 'redde' Peter Madsen kan formentlig være baggrunden for Cammilla Kürsteins kontakt med den livstidsdømte ubådsbygger.

Sådan lyder vurderingen fra praktiserende psykolog Sanne Neergaard.

»Hun bliver jo kendt, når I skriver om det, og så er hun jo pludselig noget. Hun bliver interessant, og det er det, som det handler om i dag. Det handler om at være kendt,« siger Sanne Neergaard og tilføjer:

»De her mennesker, der skriver med sådan nogle fanger, de digter deres egen verden og overbeviser sig selv om, at de kan gøre noget specielt for dem. De tror måske, at de kan redde dem.«

Og ifølge Cammilla Kürstein har hun også mødt flere af de andre kvinder, der besøger Peter Madsen. De har blandt andet været på en ekskursion til Teknisk Musuem for at se Peter Madsens første ubåd, 'Kraka'.
https://www.bt.dk/krimi/psykolog-om-peter-madsens-penneven-hun-digter-sin-egen-verden

Peter Lundins ex om Madsens nya penneven: "Det løber mig koldt ned ad ryggen"

Citat:
»Hun aner ikke, hvor store konsekvenser det kan have at indlede et forhold til sådan en person. Det bliver ekstremt slemt.«

Sådan lyder en advarsel fra 35-årige Betinna Brøns til den unge kvinde, der tirsdag fortæller til B.T, at hun skriver med Peter Madsen og har fået hans navn tattoveret på sin arm sammen med en rumraket.

Og Betinna Brøns ved, hvad hun taler om. I 2011 giftede hun sig med den 12 år ældre seriemorder Peter Lundin og begik med hendes egne ord 'sit livs fejltagelse'.

Betinna Brøns fortæller rystet til B.T., at hun synes, at det er ekstremt skræmmende at høre om forholdet mellem 18-årige Cammilla Kürstein og Peter Madsen.
https://www.bt.dk/krimi/lundins-eks-om-peter-madsens-nye-penneven-det-loeber-mig-koldt-ned-ad-ryggen
Citera
2019-08-21, 03:59
Medlem
Grandiosos avatar
Då blir det väl bröllop till jul kanske...

Citat:
18-årige Cammilla fra Måløv har skrevet breve sammen med Peter Madsen i mere end to år.

»Jeg elsker ham, og han elsker mig,« siger hun i et interview med B.T.
Citat:
Cammilla Kürsteins venskab med Peter Madsen gør hendes venner og familie dybt bekymrede:

»Min far går amok og river brevet i stykker, hvis han ser det. Han er helt imod det. Han er bange for min sikkerhed,« siger Cammilla Kürstein, der for nylig flyttede hjemmefra.

Kan du forstå, at nogen mener, det er en dårlig idé at omgås Peter Madsen?

»Jeg ved godt, han er psykopat og manipulerende, men det, han er dømt for, ændrer ikke noget i forhold til vores relation. Han elsker mig for den, jeg er, og jeg elsker ham for den, han er.« siger Cammilla Kürstein.

Hvad tænker du om det, han er dømt for?

»Jeg synes, det er forfærdeligt, men det ændrer ikke noget i forhold til den måde, han er imod mig. Jeg dømmer ham ikke, og han dømmer ikke mig.«

Väldigt söt tjej med fina ögon.
Man får bara hoppas att hon så småningom "vaknar till", tar sitt förnuft tillfånga och låter
romansen med den danske lustmördaren bli blott en parentes i hennes liv.
Något som hon senare kan förfäras av när hon tänker tillbaka på det hela.
Citera
2019-08-21, 05:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Är du kär i Madsen, och irriterad på att inte du kom på att skriva brev till honom? Du använder ett rätt elakt språk när du beskriver flickan. Rent formellt är hon att betrakta som "valp" - hon gör saker hon kanske inte kommer tycka så bra om vid ett senare skede i livet. Men det innebär inte att det finns någon anledning att skriva elakt om henne om du ni inte känner dig utstött på något sätt.

Nej. Det hade väl inte varit något som hindrat mig att skriva till Madsen, om jag skulle ha velat det? Jag skulle aldrig vara så dum.

Jag menar, att den här tjejen knappast är någon han kan diskutera raketforskning med. Eller vad tror du själv? Och det kan han knappast med sina medinterner heller. Alla människor han har möjlighet att ha kontakt med nu (utom möjligen personal av olika slag på fängelset, men det är ju en helt annan typ av relation), är s.a.s. ett "negativt urval" av människor, för de intelligenta och förnuftiga kommer inte på tanken att kontakta honom. Det måste vara jobbigt..? Men han har sig själv att skylla såklart.

Psykologen som BT intervjuat beskriver för övrigt tjejen mer negativt än jag gör, och då yttrar hon sig ändå som expert - i sin officiella roll - vilket inte jag gör:

https://www.bt.dk/krimi/psykolog-om-peter-madsens-penneven-hun-digter-sin-egen-verden

»Hun bliver jo kendt, når I skriver om det, og så er hun jo pludselig noget. Hun bliver interessant, og det er det, som det handler om i dag. Det handler om at være kendt,« siger Sanne Neergaard og tilføjer:

»De her mennesker, der skriver med sådan nogle fanger, de digter deres egen verden og overbeviser sig selv om, at de kan gøre noget specielt for dem. De tror måske, at de kan redde dem.«

Senast redigerad av Merwinna 2019-08-21 kl. 05:52.
Citera
2019-08-21, 05:44
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Då blir det väl bröllop till jul kanske...

Väldigt söt tjej med fina ögon.
Man får bara hoppas att hon så småningom "vaknar till", tar sitt förnuft tillfånga och låter
romansen med den danske lustmördaren bli blott en parentes i hennes liv.
Något som hon senare kan förfäras av när hon tänker tillbaka på det hela.

Nej, det blir inget bröllop. Dom har inte ens fått träffas i verkligheten. Madsen får ju fortfarande inte ta emot besök av kvinnor, inte ens bevakade.

Undrar förresten hur länge danska kriminalvården kan hålla honom ifrån det? Jag trodde att det ansågs vara en mänsklig rättighet i Danmark (liksom i Sverige), att få ta emot - även obevakade - besök av personer av motsatt kön, för att kunna få kärlek och sex..? Men de kanske kan göra undantag för manliga fångar som begått grova vålds- eller sexualbrott mot kvinnor? Och motivera det med, att de inte kan garantera de besökande kvinnornas säkerhet?

Konstigt att Madsen inte ens får ta emot bevakade besök av kvinnor, dock - hur motiverar danska kriminalvården det?
Citera
2019-08-21, 08:18
Medlem
Citat:
Nej, det blir inget bröllop. Dom har inte ens fått träffas i verkligheten. Madsen får ju fortfarande inte ta emot besök av kvinnor, inte ens bevakade.

Undrar förresten hur länge danska kriminalvården kan hålla honom ifrån det? Jag trodde att det ansågs vara en mänsklig rättighet i Danmark (liksom i Sverige), att få ta emot - även obevakade - besök av personer av motsatt kön, för att kunna få kärlek och sex..? Men de kanske kan göra undantag för manliga fångar som begått grova vålds- eller sexualbrott mot kvinnor? Och motivera det med, att de inte kan garantera de besökande kvinnornas säkerhet?

Konstigt att Madsen inte ens får ta emot bevakade besök av kvinnor, dock - hur motiverar danska kriminalvården det?
Det är som för vissa i Sverige. Här är det till och med hårdare: Billy Fagerström, Tovas mördare, får inte ens ha kvinnliga brevvänner. Än mindre ta emot besök från dom. Borde vara samma för Madsen. Torterar man kvinnor för sitt höga nöjes skull, då borde man ha förlorat alla rättigheter att ha minsta kontakt med kvinnor.
Senast redigerad av Picasso2 2019-08-21 kl. 08:33.
Citera
2019-08-21, 10:55
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det är som för vissa i Sverige. Här är det till och med hårdare: Billy Fagerström, Tovas mördare, får inte ens ha kvinnliga brevvänner. Än mindre ta emot besök från dom. Borde vara samma för Madsen. Torterar man kvinnor för sitt höga nöjes skull, då borde man ha förlorat alla rättigheter att ha minsta kontakt med kvinnor.

Jaså? Fast jag tror inte på att det står så i lagen (att den som torterar kvinnor förlorar sin rätt att ha kontakt med kvinnor), utan det måste motiveras med andra ord...

Läste för övrigt på annan plats, att "fångvakterskan" (hon som arbetade som fångvakterska och blev tillsammans med honom under hans häktningstid på Vestre, och sedan fick sparken) retade sig så mycket på att hon inte får besöka honom p.g.a. att hon är kvinna, att hon allvarligt funderar på att byta kön... Fast det gör hon nog inte, då vill ju inte M ha henne längre ändå.

En annan tanke: hur står alla de här kvinnorna ut med att veta att andra kvinnor har kontakt med honom? Att behöva läsa i tidningen att "jag älskar honom och han älskar mig". Men ändå måste de göra det, för de träffas ju till och med i grupp. Det stod i BT-artikeln att de hade varit på studiebesök tillsammans och kollat in Kraka...

Jag menar, Madsen HAR ju den polyamorösa läggningen (och ett antal andra märkliga läggningar och störningar...), och Deirdre hade det också. Men alla de här kvinnorna, som suttit hemma och fantiserat om honom innan de kom på att det var en bra idé att försöka få kontakt med honom på riktigt, kan ju inte ha det. Själv skulle jag aldrig stå ut med att dela den jag älskar med andra kvinnor. Inte ens om jag visste att han inte hade sex med dom (heller).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in