2019-08-21, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jaså? Fast jag tror inte på att det står så i lagen (att den som torterar kvinnor förlorar sin rätt att ha kontakt med kvinnor), utan det måste motiveras med andra ord...

Läste för övrigt på annan plats, att "fångvakterskan" (hon som arbetade som fångvakterska och blev tillsammans med honom under hans häktningstid på Vestre, och sedan fick sparken) retade sig så mycket på att hon inte får besöka honom p.g.a. att hon är kvinna, att hon allvarligt funderar på att byta kön... Fast det gör hon nog inte, då vill ju inte M ha henne längre ändå.

En annan tanke: hur står alla de här kvinnorna ut med att veta att andra kvinnor har kontakt med honom? Att behöva läsa i tidningen att "jag älskar honom och han älskar mig". Men ändå måste de göra det, för de träffas ju till och med i grupp. Det stod i BT-artikeln att de hade varit på studiebesök tillsammans och kollat in Kraka...

Jag menar, Madsen HAR ju den polyamorösa läggningen (och ett antal andra märkliga läggningar och störningar...), och Deirdre hade det också. Men alla de här kvinnorna, som suttit hemma och fantiserat om honom innan de kom på att det var en bra idé att försöka få kontakt med honom på riktigt, kan ju inte ha det. Själv skulle jag aldrig stå ut med att dela den jag älskar med andra kvinnor. Inte ens om jag visste att han inte hade sex med dom (heller).
Som du såg så skrev jag BORDE, när det gäller att inte ha kontakt. Som de sa i Danmark: fängelserna ska inte vara någon äktenskapsförmedling. För min del kan han ruttna bort. Mat en gång om dagen - i övrigt så skall han totalisoleras. Han har säkert ljuva minnen från insidan av ubåten under de timmarna när Kim torterades och långsamt mördades till hans nöje. Dom kan han förströ sig med i sin ensamhet.

Att han ens tillåts ha en kontakt med en 18-åring där hjärnan inte ens vuxit färdigt är horribelt. Bara att man förälskar sig i en sådan man visar på vilket dåligt omdöme man har.
Citera
2019-08-21, 11:21
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Som du såg så skrev jag BORDE, när det gäller att inte ha kontakt. Som de sa i Danmark: fängelserna ska inte vara någon äktenskapsförmedling. För min del kan han ruttna bort. Mat en gång om dagen - i övrigt så skall han totalisoleras. Han har säkert ljuva minnen från insidan av ubåten under de timmarna när Kim torterades och långsamt mördades till hans nöje. Dom kan han förströ sig med i sin ensamhet.

Att han ens tillåts ha en kontakt med en 18-åring där hjärnan inte ens vuxit färdigt är horribelt. Bara att man förälskar sig i en sådan man visar på vilket dåligt omdöme man har.

Ja och det där är vad du tycker, men nu ställde jag en fråga som kanske någon kan svara på, nämligen hur danska kriminalvården kan motivera att M inte ska ha samma rättigheter som alla andra. Och hur länge de kommer att kunna göra det. Antar att interners besöksrättigheter omprövas med jämna mellanrum? De kan ju även visa inför psykologer och andra som utvärderar dem, att de har förändrats. Och då borde de få samma rättigheter som andra under resten av tiden. (Ja jag vet att du tror att M inte kan förändras, du behöver inte skriva det.)

Inte nödvändigtvis. Så känner jag när kvinnor förälskar sig i uppenbara vandrande katastrofer, som Martin Jonsson, där man kan se på en gång vad de är för något, respektive INTE är för något. Men M har ju även andra sidor. Det är lätt att bli nyfiken på honom, när man läser hans blogg eller hör hans föreläsningar... Han har en energi och en entusiasm som är smittande, och även mycket kunskap inom olika områden - och då är det nog lätt att glömma bort, eller bortse ifrån, brottet han begått. I alla fall för stunden. Och komma in i sådana tankar som psykologen beskriver i artikeln, att man ser människan bakom brottet och vill rädda honom...

Så DEN biten tycker jag inte är så konstig. Då tycker jag att den fåniga tatueringen, och det faktum att hon går ut i pressen med namn och bild, är större bevis på dåligt omdöme hos den tjejen.
Citera
2019-08-21, 11:28
Medlem
Citat:
Ja och det där är vad du tycker, men nu ställde jag en fråga som kanske någon kan svara på, nämligen hur danska kriminalvården kan motivera att M inte ska ha samma rättigheter som alla andra. Och hur länge de kommer att kunna göra det. Antar att interners besöksrättigheter omprövas med jämna mellanrum? De kan ju även visa inför psykologer och andra som utvärderar dem, att de har förändrats. Och då borde de få samma rättigheter som andra under resten av tiden. (Ja jag vet att du tror att M inte kan förändras, du behöver inte skriva det.)

Inte nödvändigtvis. Så känner jag när kvinnor förälskar sig i uppenbara vandrande katastrofer, som Martin Jonsson, där man kan se på en gång vad de är för något, respektive INTE är för något. Men M har ju även andra sidor. Det är lätt att bli nyfiken på honom, när man läser hans blogg eller hör hans föreläsningar... Han har en energi och en entusiasm som är smittande, och även mycket kunskap inom olika områden - och då är det nog lätt att glömma bort, eller bortse ifrån, brottet han begått. I alla fall för stunden. Och komma in i sådana tankar som psykologen beskriver i artikeln, att man ser människan bakom brottet och vill rädda honom...

Så DEN biten tycker jag inte är så konstig. Då tycker jag att den fåniga tatueringen, och det faktum att hon går ut i pressen med namn och bild, är större bevis på dåligt omdöme hos den tjejen.
Om jag inte missminner mig så får man ha besök från mammor, fruar och flickvänner. Inte mer. Men inte flickvänner man skaffat sig under fängelsetiden. Madsen har varken mamma, fru eller flickvän som han hade utanför murarna innan han åkte in. Tror det är så enkelt. Men eftersom jag inte lyckas hitta något om det verkligen har genomförts en lagparagraf om detta så kan det vara upp till fängelserna att införa möjligen. Tveksamt om man hittar något där. Du skulle kunna maila fängelset och fråga?
Citera
2019-08-21, 11:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Om jag inte missminner mig så får man ha besök från mammor, fruar och flickvänner. Inte mer. Men inte flickvänner man skaffat sig under fängelsetiden. Madsen har varken mamma, fru eller flickvän som han hade utanför murarna innan han åkte in. Tror det är så enkelt. Men eftersom jag inte lyckas hitta något om det verkligen har genomförts en lagparagraf om detta så kan det vara upp till fängelserna att införa möjligen. Tveksamt om man hittar något där. Du skulle kunna maila fängelset och fråga?

Det innebär ju i så fall, att den som döms till ett långt straff, och inte har någon partner just då när det sker (eller om partnern gör slut under fängelsetiden), får leva utan kärlek och sex under väldigt många år. Utan en chans att skaffa sig det. Jag säger inte att det är fel, men det måste ju kännas orättvist när med-internerna pratar om sina besök...

Nej, intresserad är jag inte!
Citera
2019-08-21, 11:41
Medlem
Citat:
Det innebär ju i så fall, att den som döms till ett långt straff, och inte har någon partner just då när det sker (eller om partnern gör slut under fängelsetiden) får leva utan kärlek och sex under väldigt många år. Utan en chans att skaffa sig det. Jag säger inte att det är fel, men det måste ju kännas orättvis när med-internerna pratar om sina besök...

Nej, så intresserad är jag inte!
"If you do the crime you have to do the time". Varför orättvist? Om man är en kvinnomördare, en man som dessutom ibland tänder på att jävlas, slå, tortera och döda en kvinna - ska han då få skaffa en massa kvinnfolk att besöka honom? Det är allmänt känt att dessa mördare är heta för en massa märkliga kvinnor. De överöses av brev från lika sjuka kvinnor. Många av dessa män Madsen sitter med har dessutom dödat sina mammor, fruar resp flickvänner - så det är nog inte så många som har några kvinnliga besökare eftersom dessa som skulle kunna besöka dom, fallit offer för dom redan.
Citera
2019-08-21, 11:53
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Jaså? Fast jag tror inte på att det står så i lagen (att den som torterar kvinnor förlorar sin rätt att ha kontakt med kvinnor), utan det måste motiveras med andra ord...

Läste för övrigt på annan plats, att "fångvakterskan" (hon som arbetade som fångvakterska och blev tillsammans med honom under hans häktningstid på Vestre, och sedan fick sparken) retade sig så mycket på att hon inte får besöka honom p.g.a. att hon är kvinna, att hon allvarligt funderar på att byta kön... Fast det gör hon nog inte, då vill ju inte M ha henne längre ändå.

En annan tanke: hur står alla de här kvinnorna ut med att veta att andra kvinnor har kontakt med honom? Att behöva läsa i tidningen att "jag älskar honom och han älskar mig". Men ändå måste de göra det, för de träffas ju till och med i grupp. Det stod i BT-artikeln att de hade varit på studiebesök tillsammans och kollat in Kraka...

Jag menar, Madsen HAR ju den polyamorösa läggningen (och ett antal andra märkliga läggningar och störningar...), och Deirdre hade det också. Men alla de här kvinnorna, som suttit hemma och fantiserat om honom innan de kom på att det var en bra idé att försöka få kontakt med honom på riktigt, kan ju inte ha det. Själv skulle jag aldrig stå ut med att dela den jag älskar med andra kvinnor. Inte ens om jag visste att han inte hade sex med dom (heller).

Dessa kvinnor som tycker att Madsen är underbar kan inte vara normala. De saknar totalt sunt förnuft och då är det inte så svårt att förstå varför de inte reagerar "normalt" på hans relationer till andra kvinnor heller.
De är säkert väldigt bra på att måla upp fantasier och inbillar sig troligtvis att han älskar just dem allra mest. De verkar inte ens fatta att han bara älskar sig själv, ingen annan. Däremot älskar han säkert deras uppmärksamhet och använder dem som tidsfördriv. De får vad de förtjänar, dessa kvinnor.

Med andra ord, du kan inte begära att onormala kvinnor bör bete sig eller reagera normalt.
Senast redigerad av Combival 2019-08-21 kl. 12:39.
Citera
2019-08-21, 18:24
Medlem
Grandiosos avatar
Den nya brevvännen, den blott 18-åriga danska tjejen alltså, säger sig ju vara införstådd med
att PM är en manipulativ psykopat och begriper vad det är han gjort sig skyldig till, men jag
tror inte hon riktigt greppar vad det innebär i praktiken att ha att göra med en sån
svårt personlighetsstörd människa om än bara brevledes än så länge.
Han kommer in i hennes liv när hon har det bekymmersamt med föräldrar som ligger i
skilsmässa vilket går ut över skolarbetet och han skriver uppmuntrande brev till henne och
hon förleds härvid att tro att han verkligen bryr sig om henne och hur hon har det.
Men det är ju bara ett spel ty en sån som honom med det han lider av kan helt enkelt
aldrig bry sig om någon annan på ett äkta vis. Hon är användbar för honom liksom de andra
kvinnorna han lyckats knyta till sig med all sin ytliga massiva charm. Det är allt.
Bry sig, ja, om sig själv, men aldrig på djupet om några andra.
Han påstår sig visst älska henne men han kommer aldrig att älska någon annan än sig själv.
Precis som gäller för alla andra fullblodspsykopater med mord eller ej på sina samveten.

Den insikten måste tvunget erövras hos alla hans förhoppningsfulla pennevenner.
Att låta medvetenheten om att man ytterst har att göra med ett rovdjur i mänsklig
skepnad som mördat bestialiskt försvagas för något längre tag kan vara direkt förenat med
livsfara.

Tjejen ifråga är fortfarande mycket ung, uppenbart rätt naiv, hon har ringa livserfarenhet
och är i den åldern när man kan vara lätt mottaglig för smicker och fagra ord och inte riktigt
är i stånd att se bortom ytan och är ju ett perfekt byte för en förslagen gynnare
som Peter Madsen.
Han tycks verkligen ha lyckats "fånga henne med hull och hår". Hon verkar fast i hans grepp.
Och det är högst olyckligt förstås och föga lär det hjälpa om så all dansk psykologexpertis
bestämer avråder från all vidare kontakt med den livstidsdömde lustmördaren samt att
en arg och upprörd pappa ihärdigt river itu brev efter brev som dråsar in genom
brevinkastet eller hamnar i brevlådan författade av en kåkfarare full av list och knep.

Med mindre än att den svårt betuttade 18-åringen bereds möjlighet framöver - när väl
besök kommer att tillåtas därinne på anstalten för Madsens vidkommande vilket väl lär
ske nån gång - att skåda hans rätta ansikte vid nåt omvälvande tillfälle, kommer hon
knappast att förmå frigöra sig. Och det ansiktet är han förstås noga med att dölja så länge
som möjligt men det finns där ju obönhörligen bakom all denna charmfulla yta, alla dessa
avfyrade rara leenden och kärleksfulla blickar, all denna spelade omtänksamhet.
Det kan blottas i samband med att han faller för frestelsen att berätta någonting av allt
det som utspelade sig ombord på ubåten den där augustikvällen för lite mer än två år sedan.
För han brinner nog av lust att nån gång få lätta på sina hemligheter för någon.
Och han rycks med av minnena och glömmer bort sig i upphetsningen, glömmer att vårda
sin fasad.
Då gömmer sig inte rovdjuret längre för ett ögonblick eller två.
Då faller masken av. Då är han sig själv.

Och en ung tjej kommer loss ur en livsfarlig manipulatörs grepp till slut och förmår
äntligen se riktigt klart.
Och ryser i framtiden vid tanken på vad hon i sitt ungdomliga oförstånd tillät sig att
ge sig in på den där gången 2018.
Senast redigerad av Grandioso 2019-08-21 kl. 18:33.
Citera
2019-08-21, 18:32
Medlem
Citat:
https://www.bt.dk/krimi/teenager-skriver-med-peter-madsen-har-faaet-hans-navn-tatoveret

Peter Madsen har en ny 18-årig brevväninna, en danska. De har inte fått träffas IRL, för kriminalvården tillåter fortfarande inte att han tar emot besök av kvinnor.

Jag vet inte vem av dem jag ska tycka mest synd om, faktiskt... Det är såklart inte vettigt, att en 18-årig flicka inleder en relation med en 30 år äldre dömd mördare... however platonisk.

Men samtidigt känns det sorgligt, att han numera måste nöja sig med att kommunicera med någon som HON, för hon är så uppenbart vulgär, enfaldig och trashig med sina tatueringar och piercingar, valpfett och alltför hårt målade ögonbryn. Bara en sådan sak, som att hon låtit tatuera in en handskriven hälsning av honom, tillsammans med ett kuvert, en rymdraket, hjärtan och stjärnor på sin underarm... Då kan man ju inte fatta, att det kommer en morgondag, då det inte är så roligt att behöva förklara överallt, vems hälsning det är man har intatuerad i huden, och varför...

Det är så lågt också, att hon viker ut deras vänskap (eller vad det nu är) i tidningarna på det här sättet. Undrar om han har en enda vän eller väninna, som inte gör det..? Som han kan lita på?

Finns en bild här på en "rymdraket" (tvådimensionell) han gjort åt henne i fängelset - lite kul.

Har du glömt att Peter Madsen även tände på trashiga fruntimmer före han åkte in? Hans knullkompis, den där sönderblekta strippan, var ju inte direkt någon dam med stil och klass. Det är inte ett dugg synd om honom.
Citera
2019-08-21, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Har du glömt att Peter Madsen även tände på trashiga fruntimmer före han åkte in? Hans knullkompis, den där sönderblekta strippan, var ju inte direkt någon dam med stil och klass. Det är inte ett dugg synd om honom.
Han tände på allt som inte hade kulor mellan benen - fast... den där Deidre är ju tveksam om hon hade eller ej förstås. Det spelar inte någon roll vem det var, bara ATT. Han sov i den där rostiga verkstaden. Han sov med sina katter. Han satt och surfade på snuff-filmer med bdsm-inslag och hade dessutom ståk*k under tiden han kikade på eländet, vilket en praktikant noterade en gång, när han inte såg att hon var där.

Vilken stjärna.
Senast redigerad av Picasso2 2019-08-21 kl. 19:28.
Citera
2019-08-21, 19:04
Medlem
Citat:
Nej, det blir inget bröllop. Dom har inte ens fått träffas i verkligheten. Madsen får ju fortfarande inte ta emot besök av kvinnor, inte ens bevakade.

Undrar förresten hur länge danska kriminalvården kan hålla honom ifrån det? Jag trodde att det ansågs vara en mänsklig rättighet i Danmark (liksom i Sverige), att få ta emot - även obevakade - besök av personer av motsatt kön, för att kunna få kärlek och sex..? Men de kanske kan göra undantag för manliga fångar som begått grova vålds- eller sexualbrott mot kvinnor? Och motivera det med, att de inte kan garantera de besökande kvinnornas säkerhet?

Konstigt att Madsen inte ens får ta emot bevakade besök av kvinnor, dock - hur motiverar danska kriminalvården det?

Det här är ingen kvinna. Det är ju ett barn. Både till fysisk utveckling samt mognadsgrad.
En väldigt söt flicka förövrigt. Hon har brevväxlat med Madsen i två år. Nu är hon 18 men hennes verkliga ålder, fysiska samt mentala är väl mer som en normal 16 årings.

Uppenbarligen är hon i stort behov av psykologhjälp. Hon kände en adrenalinkick när hon satt i rättssalen där mördaren befann sig och det talades om de hemmagjorda skruvmejslar som ubåtsbyggaren använde mot Kim Wall. ???

Det lykkedes hende at få en plads i retssalen, og hun husker tydeligt det adrenalinsus, hun fik i kroppen, da hun sad i samme lokale som Peter Madsen og hørte anklageren tale om de hjemmelavede spyd, som ubådsbyggeren anvendte mod Kim Wall.

Den danska kriminalvården har nekat henne besök pga att de anser att hon är för ung och behöver gå vidare i livet.
Vilket väl är en självklarhet!

Menar du att vi ska tycka synd om Madsen att han inte får leva ut sina sexuella lustar med ett barn?
Den här lilla tjejen kan ju tänkas vara tom oskuld. Vad hon söker är nog egentligen en fadersfigur.
Verkar ju ha problem med sin egen Pappa.

Det är väl humant att han tillåts att ha telefonkontakt med henne. Och det är kanske inte fel att de har ett vänskapsförhållande och stöttar varandra. Men måtte den här tjejen få professionell hjälp och nekas besök tills hon åtminstone fått en vuxen kvinnas livserfarenhet.

PS. Vad hände med rufsiga "Bergatrollets" besök?
Senast redigerad av ottoplommon 2019-08-21 kl. 19:30.
Citera
2019-08-21, 19:26
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Det här är ingen kvinna. Det är ju ett barn. Både till fysisk utveckling samt mognadsgrad.
En väldigt söt flicka förövrigt. Hon har brevväxlat med Madsen i två år. Nu är hon 18 men hennes verkliga ålder, fysiska samt mentala är väl mer som en normal 16 årings.

Uppenbarligen är hon i stort behov av psykologhjälp. Hon kände en adrenalinkick när hon satt i rättssalen där mördaren befann sig och det talades om de hemmagjorda skruvmejslar som ubåtsbyggaren använde mot Kim Wall. ???

Det lykkedes hende at få en plads i retssalen, og hun husker tydeligt det adrenalinsus, hun fik i kroppen, da hun sad i samme lokale som Peter Madsen og hørte anklageren tale om de hjemmelavede spyd, som ubådsbyggeren anvendte mod Kim Wall.

Den danska kriminalvården har nekat henne besök pga att de anser att hon är för ung och behöver gå vidare i livet.
Vilket väl är en självklarhet!

Menar du att vi ska tycka synd om Madsen att han inte får leva ut sina sexuella lustar med ett barn?
Den här lilla tjejen kan ju tänkas vara tom oskuld.

Det är väl humant att han tillåts att ha telefonkontakt med henne. Och det är kanske inte fel att de har ett vänskapsförhållande och stöttar varandra. Men måtte den här tjejen få professionell hjälp och nekas besök tills hon åtminstone fått en vuxen kvinnas livserfarenhet.

PS. Vad hände med "Bergatrollets" besök?

Hon är 18 och myndighetsåldern är 18 även i Danmark. Så även om jag i princip håller med dig om att hon är för ung och barnslig för att fatta sådana beslut, så borde hennes ålder inte längre spela någon roll rent juridiskt. OM den ska spela roll, så måste ju myndighetsåldern i så fall höjas generellt, för alla. För det finns fler och eventuellt värre misstag, som en nybliven 18-åring tillåts göra idag... t.ex. skuldsätta sig för belopp, som han eller hon inte kommer att kunna betala tillbaka under en livstid...
Citera
2019-08-21, 19:39
Medlem
Citat:
Hon är 18 och myndighetsåldern är 18 även i Danmark. Så även om jag i princip håller med dig om att hon är för ung och barnslig för att fatta sådana beslut, så borde hennes ålder inte längre spela någon roll rent juridiskt. OM den ska spela roll, så måste ju myndighetsåldern i så fall höjas generellt, för alla. För det finns fler och eventuellt värre misstag, som en nybliven 18-åring tillåts göra idag... t.ex. skuldsätta sig för belopp, som han eller hon inte kommer att kunna betala tillbaka under en livstid...
Myndighetsåldern BORDE faktiskt höjas. Till 21, som det var förr. Först då börjar man mogna något så när. Jag vet hur jag var när jag var 18. Lekte mig genom livet. Nej, en 18-åring skall inte tillåtas släppas bland mördare och annat löst folk i våra strängaste fängelser. För att inte tala om de tatueringar hon hade den dåliga smaken att göra. Snacka hon kommer ångra sig och få göra täckande tatuering om några år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in