2019-08-20, 06:26
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Menar du att de som har asperger inte har empati?

Det är inte så lätt det här i och med att det finns en hel del personer med Asperger som säger att de helt saknar förmåga att känna empati medans det också finns dom som känner så mycket empati att det blir jobbigt.

Vad jag har förstått så är det lätt hänt att vissa personer med Asperger på sikt utvecklar andra störningar (eller vad man ska kalla det?) Det finns också ett "tillstånd" hos vissa med Asperger som kallas alexitymi som gör att de saknar förmåga att känna till exempel empati. Det "tillståndet" är överrepresenterat hos människor med Asperger/Autism.

Det är väl inte helt bekräftat att denna JL har just Asperger men helt klart har det tidigare hänt att personer med Asperger begått vidriga mord med helt bisarra motiv. Det är då svårt att se att de har förmåga att känna empati.

Sen ska man inte glömma att barn eller tonåringar kan bli feldiagnostiserade. Det dom tror varit Asperger kan visa sig senare vara något helt annat.
Citera
2019-08-20, 06:31
Medlem
Pytte69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Det är inte så lätt det här i och med att det finns en hel del personer med Asperger som säger att de helt saknar förmåga att känna empati medans det också finns dom som känner så mycket empati att det blir jobbigt.

Vad jag har förstått så är det lätt hänt att vissa personer med Asperger på sikt utvecklar andra störningar (eller vad man ska kalla det?) Det finns också ett "tillstånd" hos vissa med Asperger som kallas alexitymi som gör att de saknar förmåga att känna till exempel empati. Det "tillståndet" är överrepresenterat hos människor med Asperger/Autism.

Det är väl inte helt bekräftat att denna JL har just Asperger men helt klart har det tidigare hänt att personer med Asperger begått vidriga mord med helt bisarra motiv. Det är då svårt att se att de har förmåga att känna empati.

Sen ska man inte glömma att barn eller tonåringar kan bli feldiagnostiserade. Det dom tror varit Asperger kan visa sig senare vara något helt annat.

Där har du helt rätt, mitt barn fick helt fel diagnos som tonåring. Lätt utvecklingsstörning, som sen i senare tonåren ändrades till Adhd. De är vi nog inte ensamma om, tror just tonåringar uppvisar både de ena å andra dragen, tills utvecklingen "satt sig" typ.
Citera
2019-08-20, 06:56
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pytte69
Där har du helt rätt, mitt barn fick helt fel diagnos som tonåring. Lätt utvecklingsstörning, som sen i senare tonåren ändrades till Adhd. De är vi nog inte ensamma om, tror just tonåringar uppvisar både de ena å andra dragen, tills utvecklingen "satt sig" typ.

Det är tufft både för barn och föräldrar. Det är så viktigt att sjukvården lyssnar på oroliga föräldrar och inte försöker förminska det som föräldrarna upplever som oroväckande. Har man ett barn som tydligt visar brist på empati bör det tas på allvar. De bör tidigt sätta in resurser så kanske vi kan minska antalet barn som mår dåligt och som senare begår dessa "bisarra" mord. Det är inte lätt men man kan åtminstone försöka.
Citera
2019-08-20, 07:11
Medlem
Citat:
Det är tufft både för barn och föräldrar. Det är så viktigt att sjukvården lyssnar på oroliga föräldrar och inte försöker förminska det som föräldrarna upplever som oroväckande. Har man ett barn som tydligt visar brist på empati bör det tas på allvar. De bör tidigt sätta in resurser så kanske vi kan minska antalet barn som mår dåligt och som senare begår dessa "bisarra" mord. Det är inte lätt men man kan åtminstone försöka.
En stilla fråga: borde inte vänner, vänners föräldrar och egna föräldrar märkt att pojken har asperger? Det är inte direkt ett osynligt syndrom.
Citera
2019-08-20, 07:37
Medlem
Appropå Asperger: Helt klassiskt syndrom med avvikande motorik och tal, det förstår de flesta direkt om nån har. Men högfungerande autism, som är närbesläktat kan ju te sig mer för nån utomstående som att han bara är mer "konstig".
Citera
2019-08-20, 07:45
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
En stilla fråga: borde inte vänner, vänners föräldrar och egna föräldrar märkt att pojken har asperger? Det är inte direkt ett osynligt syndrom.

Det är klart att det märks. Men det kan vara svårt att veta vad det handlar om då de ofta är väldigt duktiga på att härma andras beteende. Ibland kan det vara svårt att veta om det är Asperger eller om det är något annat. Vi föräldrar hittar gärna andra förklaringar som trots, osäkerhet, puberteten osv. Det händer ibland att skolan vill ha en utredning av barnet och föräldrarna står helt undrande. Eller tvärtom. Det fungerar utmärkt i skolan men inte i hemmet.
Citera
2019-08-20, 07:51
Medlem
Citat:
Det är klart att det märks. Men det kan vara svårt att veta vad det handlar om då de ofta är väldigt duktiga på att härma andras beteende. Ibland kan det vara svårt att veta om det är Asperger eller om det är något annat. Vi föräldrar hittar gärna andra förklaringar som trots, osäkerhet, puberteten osv. Det händer ibland att skolan vill ha en utredning av barnet och föräldrarna står helt undrande. Eller tvärtom. Det fungerar utmärkt i skolan men inte i hemmet.
Om man missar 16 år av Asperger, då är man blind. Man söker hjälp ganska tidigt. Runt 8-10 års ålder senast.
JL hade inte asperger, det kan jag sätta en månadslön på.. Men han har helt klart nån störning
Citera
2019-08-20, 07:59
Medlem
Pytte69s avatar
Citat:

Precis, tidiga resurser och långsiktiga planer. I mitt fall gjorde man inte det, trots mina hårda påtryckningar. Många i min närhet upplevde jag överdrev. Men icke!! Slutade i tragedi som efter 8 år redde ut sig.
Så jag tror JL föräldrar har sett nåt mönster som inte stämmer, men har man inte kunskap om diagnoser kan de vara ett helvete å tyda!
Citera
2019-08-20, 08:05
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pytte69
Precis, tidiga resurser och långsiktiga planer. I mitt fall gjorde man inte det, trots mina hårda påtryckningar. Många i min närhet upplevde jag överdrev. Men icke!! Slutade i tragedi som efter 8 år redde ut sig.
Så jag tror JL föräldrar har sett nåt mönster som inte stämmer, men har man inte kunskap om diagnoser kan de vara ett helvete å tyda!

Jag känner igen det där. Jag har hört det av andra föräldrar att de får höra att de överdriver och det måste vara jobbigt. Skönt att det ordnade sig för er till slut.
Citera
2019-08-20, 08:06
Bannlyst
Jag tror inte att han har en diagnos eller psykisk störning som syns utåt.
Absolut inte Aspberger.
Han är en smart topp-elev som som levde ett normalt liv med många vänner.
Hans problem är att han nästan är sjukligt intresserad av mord-filmer.

Precis som pedofiler är sjukligt intresserade av små barn.
Men det är endast ett fåtal som verkligen har sex med små barn.
Dom flesta nöjer sig med att titta på peddo-filmer.

Samma med GM, dom flesta med det intresset nöjer sig med att titta på mord-filmer, och endast ett fåtal har kapaciteten att verkligen utföra ett mord.
JL är en av dom som kunde.

Jag tror inte det syntes utåt, för då hade nån reagerat tidigare.

Han kunde helt enkelt inte hålla sig.
Citera
2019-08-20, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Jag tror inte att han har en diagnos eller psykisk störning som syns utåt.
Absolut inte Aspberger.
Han är en smart topp-elev som som levde ett normalt liv med många vänner.
Hans problem är att han nästan är sjukligt intresserad av mord-filmer.

Precis som pedofiler är sjukligt intresserade av små barn.
Men det är endast ett fåtal som verkligen har sex med små barn.
Dom flesta nöjer sig med att titta på peddo-filmer.

Samma med GM, dom flesta med det intresset nöjer sig med att titta på mord-filmer, och endast ett fåtal har kapaciteten att verkligen utföra ett mord.
JL är en av dom som kunde.

Jag tror inte det syntes utåt, för då hade nån reagerat tidigare.

Han kunde helt enkelt inte hålla sig.
Klockrent. Kunde inte sagt det bättre själv, förutom att pedofili är en läggning, och JLs mordfixering är förvärvad.
Citera
2019-08-20, 08:11
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Om man missar 16 år av Asperger, då är man blind. Man söker hjälp ganska tidigt. Runt 8-10 års ålder senast.
JL hade inte asperger, det kan jag sätta en månadslön på.. Men han har helt klart nån störning

Det är inte så enkelt. Det är väldigt bra när barn får hjälp tidigt men det händer tyvärr att mycket missas och det är först i vuxen ålder en del blir utredda och då får förklaringar på sina problem.
Som jag skrev tidigare så utvecklar en del personer med Asperger även andra störningar i tonåren eller senare och det kanske inte är lika lätt att uppmärksamma? Vissa störningar bryter inte ut förrän senare i livet. Till exempel schizofreni brukar debutera i 18-20-årsåldern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in