2019-10-28, 23:25
  #4021
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Första riktiga förhöret, vid 13.43 den 3 aug svamlar han inte lika mycket. När de förhör honom den 19 aug går det knappt att läsa vad han faktiskt uttalar. Den 1 okt - på rättspsyk verkar han vara medicinerad för där går det utför rejält.

Det kan vara så att han inser att han sitter i rävsaxen. Det kan också vara så att han har blivit sämre i psyket överlag. Jag vet inte vad jag ska tro.

Det som oroar mig lite är att han säger till poliserna att man på rättspsyk sagt att han kommer troligen få vård istället för fängelse/ungdomsvård, "men att det är osäkert". Vad som är osäkert vet jag inte riktigt - om det är diagnosen eller domen han hänvisar till. Killen är farlig. Jag hoppas att man i domen verkligen skriver exakt vad som fattas i huvudet och hur det blev så.

Förhöret den 1 okt är väl efter en rekonstruktion på brottsplatsen? Jag reagerar på vad han säger (på sid 610) när han ska förklara rättsläkarens rapport på skador. Han pratar då om att Peter sätter sig upp. Var det efter första slaget, som han sätter sig upp? och det blev en liten fördröjning, väntade lite, såg reaktion. Även förhörsledaren frågar vad han tänkte när Peter satte sig upp. Eller var det innan första slaget?
Citera
2019-10-29, 00:07
  #4022
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Kan man inte bara låsa in det här missfostret i samma cell som Edwin Gyllenswan, båda nakna och ge dom varsin kniv över natten?
Är det inte alldeles för många psykopater som går lös och fantiserar om att döda någon?

Låsa in Jack med en annan missfoster Johan Fallqvist som hade fantasier om att döda kvinnor, ge dem var sin yxa.
Citera
2019-10-29, 00:19
  #4023
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Personer med Asperger syndrom känner ingen empati för andra människors lidandet.

Citat:
Ursprungligen postat av thebandit777
Så är det. Och rödhåriga har ingen själ.
Efter första slaget sätter Peter upp sig. Vad gör Jack då? Fortsätter slå sin vän i huvudet och ryggen tills han dör. Tror du att Jack känner nån empati medan han bästa vän ligger döende i en blodpöl ?
__________________
Senast redigerad av loislois 2019-10-29 kl. 00:26.
Citera
2019-10-29, 00:30
  #4024
Medlem
missismisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pirimiri
Köper inte ”själv”-kontroll utifrån FUP. Får känslan av att han inte har något ”jag”. Det är andra som har facit. Hans bröder vet vad som ska läsas, hur ”intelligenta” samtal låter, osv. De böcker han nämner, Främlingen och Brott och straff är djupt existentiella. Det han säger, och hur han säger, detta med ”... eller så kan jag mörda någon och leva”, känns som att han har anammat fiktionens huvudkaraktärer. Dessa karaktärer har inte (bara) sin egna existentiella ångest att förhålla sig till, med den slump, samvetskval och brist på facit som egenmäktigt förfarande av en annan människas liv innebär. De har, handgripligen, flätat samman sitt och en medmänniskas öde. Huvudkaraktärerna har gjort det värsta tänkbara, och har i den bemärkelsen ”kontroll”.

Jag tror att JL försökte skapa kontroll/utforska existensens yttersta gränser och finna sig själv i detta yttersta. Jag tror att han aldrig har haft utrymme att tänka sina egna tankar, riktigt (bröderna, föräldrarna och skolan har facit över fakta, värderingar, regler). Det verkar som att han inte begriper att det inte finns någon författare, polisväsende eller psykiatri som har ”facit” över vad han gjort och varför.

Haha någon har ”läst” Kierkegaard hör jag... Främlingen förstår jag eftersom Camu räknades som existensialist.. Att du blandar in Brott och Straff är ju bara pinsamt.

En annan sak som är pinsam är att du kopplar HELT fel.. lilla vän, vad fn har filosofi med detta att göra. Snälla förstå filosofi innan du uttalar dig.
Citera
2019-10-29, 03:02
  #4025
Medlem
Helvete vad jag tycker synd om Peter, han verkar av allt att döma vara en riktigt trevlig person och så går han detta öde till mötes. Stackars människa.
Så fruktansvärt jävla orättvist.

Det är såklart helt ofattbart och går inte förstå hur J tänkte och kände och förhören gör inte att det klarnar det minsta. Jag funderar hela tiden på hur medveten han faktiskt är. Det framstår som att han förstår alltsammans bortsätt från just den känslomässiga aspekten. Han måste ju förstå att han skulle bli inspärrad i många år (eller resten av livet) för det här?
Jag önskar att polisen ställde mer den typen av frågor: insåg du vad det här kommer att leda tlll?

Sedan funderar jag också på hur taktiskt medvetet hela det här med att inte vilja gå in på vissa saker är och hänvisandet till psykiatrins sammanfattningar. Är det ett sätt att slippa få det han säger offentligt?
Jag har svårt att tro att han är så borta som han framstår i förhören. Men jag vet verkligen inte. Kanske har han aldrig varit i situationen där hans eventuella helt efterblivna känslomässiga intellekt blivit ifrågasatt förut.

Ytterligare en sak man funderar över är: varför var det så bråttom att döda någon?
Han påstår att tankarna börjat i juni, endast ca 6 veckor tidigare samt att de försvunnit igen för att dyka upp endast 5-6 dagar innan mordet. Varför kunde han inte bygga upp en långsiktig plan istället där han kan hinna börja gymnasiet och kanske hitta andra eventuella offer eller komma på en plan som hade gjort att han åtminstone hade en viss chans att komma undan?
Själva rättsprocessen måste väl vara en del av planen? Så kortsiktig kan han ju inte varit?
Han framstår ju inte som någon som bara gör saker i affekt utan att tänka efter utan tvärtom beskrivs han som någon som tar tid på sig för att tänka efter före. Det går verkligen inte att förstå det här.
Han kan ju i vilket fall som helst inte känt någon förhoppning om sin framtid? Då hade han ju haft alla andra vägar att gå. Han måste väl ha insett sitt eget handikapp på något sätt och känt någon slags hopplöshet, eller vad ska man tro?

Hursomhelst så tycker jag inte att någon information om familjen gör att de kan klandras. De är tillsammans med Peter och hans familj dom största offren i den här historian. Förmodligen genomlever de alla helvetes kval. Jag hoppas att dem får hjälp och stöd och empati från andra och jag hoppas att dom med tiden ska kunna hitta till något meningsfullt. Stackars människor!
__________________
Senast redigerad av tazchaos 2019-10-29 kl. 03:09.
Citera
2019-10-29, 03:28
  #4026
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tazchaos
Helvete vad jag tycker synd om Peter, han verkar av allt att döma vara en riktigt trevlig person och så går han detta öde till mötes. Stackars människa.
Så fruktansvärt jävla orättvist.

Det är såklart helt ofattbart och går inte förstå hur J tänkte och kände och förhören gör inte att det klarnar det minsta. Jag funderar hela tiden på hur medveten han faktiskt är. Det framstår som att han förstår alltsammans bortsätt från just den känslomässiga aspekten. Han måste ju förstå att han skulle bli inspärrad i många år (eller resten av livet) för det här?
Jag önskar att polisen ställde mer den typen av frågor: insåg du vad det här kommer att leda tlll?

Sedan funderar jag också på hur taktiskt medvetet hela det här med att inte vilja gå in på vissa saker är och hänvisandet till psykiatrins sammanfattningar. Är det ett sätt att slippa få det han säger offentligt?
Jag har svårt att tro att han är så borta som han framstår i förhören. Men jag vet verkligen inte. Kanske har han aldrig varit i situationen där hans eventuella helt efterblivna känslomässiga intellekt blivit ifrågasatt förut.

Ytterligare en sak man funderar över är: varför var det så bråttom att döda någon?
Han påstår att tankarna börjat i juni, endast ca 6 veckor tidigare samt att de försvunnit igen för att dyka upp endast 5-6 dagar innan mordet. Varför kunde han inte bygga upp en långsiktig plan istället där han kan hinna börja gymnasiet och kanske hitta andra eventuella offer eller komma på en plan som hade gjort att han åtminstone hade en viss chans att komma undan?
Själva rättsprocessen måste väl vara en del av planen? Så kortsiktig kan han ju inte varit?
Han framstår ju inte som någon som bara gör saker i affekt utan att tänka efter utan tvärtom beskrivs han som någon som tar tid på sig för att tänka efter före. Det går verkligen inte att förstå det här.
Han kan ju i vilket fall som helst inte känt någon förhoppning om sin framtid? Då hade han ju haft alla andra vägar att gå. Han måste väl ha insett sitt eget handikapp på något sätt och känt någon slags hopplöshet, eller vad ska man tro?

Hursomhelst så tycker jag inte att någon information om familjen gör att de kan klandras. De är tillsammans med Peter och hans familj dom största offren i den här historian. Förmodligen genomlever de alla helvetes kval. Jag hoppas att dem får hjälp och stöd och empati från andra och jag hoppas att dom med tiden ska kunna hitta till något meningsfullt. Stackars människor!
Mycket pekar på att han haft eller fortfarande har en psykos. Tvångstankar, emotionell avflackning och oorganiserade tankar och tal. Som du säger har han inte tänkt igenom risken att bli gripen och konsekvenserna av vad han gjort - fullt möjligt om han inte kunde hålla en röd tråd i sina tankar bortsett från tvånget att döda någon, och först efter att det gjorts klarnat till och börjat tänka på vidden av vad han gjort, men ändå, pga den emotionella rubbningen under psykosen, inte påverkas känslomässigt. Tror inte att man skall lägga så mycket vikt på vad han gör med dokument etc nu, förefaller inte vara något organiserat eller taktiskt.

Ett vanligt missförstånd är att psykoser alltid är uppenbara, men det finns många fall där det endast efter ett långt och utförligt läkarsamtal som det går att förstå. Vissa kan vara helt normala förutom att de tror att de har en gasläcka hemma, och ger sig på att göra allt de kan för att fixa den, fast den inte finns. När det huvudsakligen är undertryckta drifter som psykosen handlar om kan det vara nästan omöjligt för t ex en förälder till en tonåring att veta. Som mest tror jag att de kan ha märkt att J blivit mer tillbakadragen under den sena våren-sommaren.
Citera
2019-10-29, 06:32
  #4027
Medlem
Killmyshadess avatar
Peter Plax vän om misstänkte mördaren: Ville mörda mig

https://www.aftonbladet.se/a/8mznA1
Citera
2019-10-29, 07:12
  #4028
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
De har inte haft en kärleksfull relation till honom. Tror han lidit brist på känslor, kroppskontakt, samtal med mera.

Vad ska man göra, som förälder, syskon etc när en i familjen inte vill ha kramar? Hatar samtal och uttrycker ytterst få känslor? Ska man tvinga sig på trots att personen uppenbart lider eller ska man respektera deras önskan? Jag tycker detta är svårt. Hör ofta föräldrar säga att just de här sakerna är svårast.
Citera
2019-10-29, 07:25
  #4029
Medlem
Combivals avatar
[quote=Malin.Nilsson|69136822]
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider

Många är högpresterande då de trivs i skolans strukturerade verksamhet där de vet vad de kan förvänta sig. De är bra på fakta och detaljer, men kan inte läsa mellan raderna och utläsa sociala koder, om inte vuxna hjälper och förklarar varför människor gör si eller så. Varför man bör göra, eller undvika att handla si eller så och hur detta uppfattas. De behöver alltså vuxna tolkar, som översätter världen och hjälper dem avkoda socialt språk, beteende och förstå språkets relevans som ett socialt verktyg.


Bra skrivet, allt i inlägget. Tänker också att de fetade ovan spelade in - att sitta sysslolös hela sommaren som han hade gjort, utan stabiliteten och rutinen i daglig skolgång, var nog inte bra för honom. Inte ens ett sommarjobb hade han, inga uppstrukturerade dagar med fulltidsskola på dagen och massa läxor på kvällen. Inte så många vuxna han träffade heller, om man jämför med dagar fulla av lärare. Det kan ha gjort att han "tappade kontakten" med det sunda tänkandet och "normala" tankegångar - när han inte hade kontakt med olika vuxna dagarna igenom som kunde spegla dessa åt honom.

Bra skrivet av dig också! Många barn och tonåringar lider när det blir lov utav anledningarna du nämner. Ser man att barnet mår dåligt, finns det hjälp att få. Sommarskola eller ett arbete. Vad som helst som ger lite struktur och fasta rutiner. Vi tror ofta att alla njuter av ledigheten men så är det inte. Tankarna kan nog ställa till det om bara sitter ensam på rummet timme ut och timme in.
Citera
2019-10-29, 07:39
  #4030
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tazchaos
Helvete vad jag tycker synd om Peter, han verkar av allt att döma vara en riktigt trevlig person och så går han detta öde till mötes. Stackars människa.
Så fruktansvärt jävla orättvist.

Det är såklart helt ofattbart och går inte förstå hur J tänkte och kände och förhören gör inte att det klarnar det minsta. Jag funderar hela tiden på hur medveten han faktiskt är. Det framstår som att han förstår alltsammans bortsätt från just den känslomässiga aspekten. Han måste ju förstå att han skulle bli inspärrad i många år (eller resten av livet) för det här?
Jag önskar att polisen ställde mer den typen av frågor: insåg du vad det här kommer att leda tlll?

Sedan funderar jag också på hur taktiskt medvetet hela det här med att inte vilja gå in på vissa saker är och hänvisandet till psykiatrins sammanfattningar. Är det ett sätt att slippa få det han säger offentligt?
Jag har svårt att tro att han är så borta som han framstår i förhören. Men jag vet verkligen inte. Kanske har han aldrig varit i situationen där hans eventuella helt efterblivna känslomässiga intellekt blivit ifrågasatt förut.

Ytterligare en sak man funderar över är: varför var det så bråttom att döda någon?
Han påstår att tankarna börjat i juni, endast ca 6 veckor tidigare samt att de försvunnit igen för att dyka upp endast 5-6 dagar innan mordet. Varför kunde han inte bygga upp en långsiktig plan istället där han kan hinna börja gymnasiet och kanske hitta andra eventuella offer eller komma på en plan som hade gjort att han åtminstone hade en viss chans att komma undan?
Själva rättsprocessen måste väl vara en del av planen? Så kortsiktig kan han ju inte varit?
Han framstår ju inte som någon som bara gör saker i affekt utan att tänka efter utan tvärtom beskrivs han som någon som tar tid på sig för att tänka efter före. Det går verkligen inte att förstå det här.
Han kan ju i vilket fall som helst inte känt någon förhoppning om sin framtid? Då hade han ju haft alla andra vägar att gå. Han måste väl ha insett sitt eget handikapp på något sätt och känt någon slags hopplöshet, eller vad ska man tro?

Hursomhelst så tycker jag inte att någon information om familjen gör att de kan klandras. De är tillsammans med Peter och hans familj dom största offren i den här historian. Förmodligen genomlever de alla helvetes kval. Jag hoppas att dem får hjälp och stöd och empati från andra och jag hoppas att dom med tiden ska kunna hitta till något meningsfullt. Stackars människor!

Förmodligen har han problem att förstå konsekvenser. Är det inte så att vissa med Asperger inte lär sig av sina misstag? Eller för den delen lär sig av sina framgångar?

Jag pratade med en kille som har Asperger. Han hade stulit pengar av en kompis. När jag förklarade varför det var fel att göra så, undrade han hur det kunde vara fel när han bara tog det han ville ha? Själv tyckte han att skulle vara fel om han tog något han inte ville ha.
Jag sa att slutar du inte stjäla kan det bli så att du hamnar i fängelse. Han svar var, "hur många år kommer jag få sitta?". Han brydde sig inte ett dugg. När jag sen sa att han måste lämna tillbaka pengarna, sa han att vi inte var ett dugg bättre själva eftersom vi då tog hans pengar. Det är inte lätt när man får såna svar.
Citera
2019-10-29, 07:46
  #4031
Medlem
[quote=Malin.Nilsson|69136822]
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider

Många är högpresterande då de trivs i skolans strukturerade verksamhet där de vet vad de kan förvänta sig. De är bra på fakta och detaljer, men kan inte läsa mellan raderna och utläsa sociala koder, om inte vuxna hjälper och förklarar varför människor gör si eller så. Varför man bör göra, eller undvika att handla si eller så och hur detta uppfattas. De behöver alltså vuxna tolkar, som översätter världen och hjälper dem avkoda socialt språk, beteende och förstå språkets relevans som ett socialt verktyg.


Bra skrivet, allt i inlägget. Tänker också att de fetade ovan spelade in - att sitta sysslolös hela sommaren som han hade gjort, utan stabiliteten och rutinen i daglig skolgång, var nog inte bra för honom. Inte ens ett sommarjobb hade han, inga uppstrukturerade dagar med fulltidsskola på dagen och massa läxor på kvällen. Inte så många vuxna han träffade heller, om man jämför med dagar fulla av lärare. Det kan ha gjort att han "tappade kontakten" med det sunda tänkandet och "normala" tankegångar - när han inte hade kontakt med olika vuxna dagarna igenom som kunde spegla dessa åt honom.

Ja precis, att falla ur strukturer underlättar risken men samtidigt har Jack haft åtta tidigare sommarlov. Hur dessa varit organiserade och upplagda vet vi dock inte i förhållande till hur sommaren -19 sett ut.

Tycker det framstår tydligt i Fup att både föräldrar och kompisar, likväl som Peters far uppfattat och reagerat på att Jack är märklig, udda och konstig. Men skillnaden är fundamental på att reagera eller agera.

Det finns specialskolor för högfungerade autister i bl.a. Älvsjö, och tidigare också, om jag inte missminner mig, en filial i Skogås söder om Stockholm. Tanken är att denna typ av träningsskola är temporär, och meningen är att barnen så småningom ska återgå till sina ordinarie klasser. Fulltankade med olika verktyg och metoder för att bättre förstå och hantera en verklighet och omvärld som många gånger varit svår att förstå.

De här barnen brukar vanligtvis upptäckas av förskolans personal. Då brukar det låta något i stil med följande på utvecklingssamtalen:" X är verkligen begåvad och en stor tillgång för de andra barnen på förskolan...däremot den sociala interaktionen finns en del övrigt att utveckla".

Men jag vet också personal som varit mer tydliga: " X är synnerligen allmänbildad men vad gäller den sociala biten är det något som inte stämmer...jag skulle därför råda er att söka hjälp för en vidare utredning hos Bup".

Men, det finns också olika kategorier av föräldrar:

1. De som vill ha hjälp och söker den för barnets bästa och för att få hjälp att veta hur man förhåller sig som vuxen och på bästa sätt hjälper sitt barn.

2. De som förstår att barnet är annorlunda, men delvis förnekar och överslätar det med olika typer av ursäkter och förklaringar, då man själv önskar att barnet ska vara som alla andra utan att bli stämplad med en diagnos.

3. De som blir förbannade på budbäraren och skuldbelägger vederbörande.Istället håller man fast i ett pluralistiskt och inkluderade tankesätt, med mångfald i fokus, för att man känner sig som en sämre förälder om det visar sig att ens eget barn är avvikande och behöver specialhjälp.

Inom neuropsykiatrin finns gott om hjälpmedel för dessa barn. De finns överallt i samhället och ofta finns Asperger inom släkt och familj vad gäller den genetiska dispositionen.
__________________
Senast redigerad av Mimmirider 2019-10-29 kl. 07:57.
Citera
2019-10-29, 08:01
  #4032
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Kan man inte bara låsa in det här missfostret i samma cell som Edwin Gyllenswan, båda nakna och ge dom varsin kniv över natten?
Låter som en enkel lösning på ett komplicerat problem. Kanske lika gärnna låsa in honom med Ragnar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in