2019-08-19, 03:28
Medlem
ghostedbymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Vems mikroskop?
Känns nog lite bättre att se på mig själv som ett revben taget från Adam från första början.
Eller något underligt resultat utav evolutionen.
Bäst så.

kolla på denna , noga https://www.youtube.com/watch?v=ERoEgGWDuCg
Citera
2019-08-19, 04:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saauron
Vi är ju för fan själva de rymdvarelser vi söker efter. Är vi verkligen mitt i ingenstans? Denna fråga slår mig varje gång jag är ensam och har för mycket tid att tänka. Jag bara glor på min omgivning, sjunker in i mig själv och tänker att jag antingen är en apa eller en skapad varelse. På något sätt slutar jag alltid upp hos Gud, eftersom jag helt enkelt inte begriper hur vi kan finnas utan att någon medveten agent sett till att vi är här. Jag menar, atomer och kemiska reaktioner = människa låter för mig ibland mer magiskt än att vi är manifestationer av ett medvetet universum som liknar oss. Förstår inte hur folk kan acceptrera livet som om det vore "ingenting". Vet inte hur jag ska lösa detta strul utan att det hemsöker mig förutom att sluta tänka på det momentärt, eller acceptera Gud. Jag lutar mer åt Gud men sen när jag ser en massa lidande och sadism så tänker jag ingen Gud här inte. Dessutom, om Gud finns så är vi ju de facto "påhittade" av Gud och finns inte på riktigt? Men samtidigt tänker jag att ingenting egentligen är på riktigt om det inte finns en Gud bakom det? Och så pendlar jag mellan dessa vyer utan att riktigt kunna bestämma mig. Ibland känns det som en förbannelse att vara öppensinnad och självmedveten, och hela vår existens blir en obehaglig gåta. Folk verkar ta allt för givet, eller så är det jag som är alienerad och fastnar i meningslösa tankebanor.

Någon som befinner sig i samma vågskål? Är detta existentiell kris?

Jag avslår inte idéen om Gud,. men definitivt det som står i alla olika böckerna, jävligt tydligt ( min uppfattning ) att det är människor som hittat på lite historier och moral riktningar vilket jag kan tänka mig behövdes.

Även idéen om ett högre medvetande som en kraft likt gravitation, universum som upplever sig själv, flummish grejer men utesluter inget, elektroner osv beter sig annorlunda beroende om det blir observerat. Men vi är nya inom forskningen av universum för att förstå. Vi har kommit otroligt långt om man tänker på tiden vi har existerat och tidsperioden vi påbörjade forskningen om det, vem vet, kanske vi får veta innan vi dör iallafall.

Människors lidande är påverkat av så många faktorer, samhället som utvecklats fortare än vad vi hinner att anpassa oss, vi får in alldeles för mycket onödig information som får oss att oroa oss. Och att vi även är djur i grunden, att vi är självmedvetna, fria tankar osv är det många som diskuterar är ett misstag i evolutionen, vad gör det för gott egentligen om man tänker på helheten, klart det är en fantastisk förmåga, men som allt så finns fördelar och nackdelar. Vad säger att detta livet är bättre än ett djurs. Att inte grubbla över vad som har hänt, och inte stressa över framtiden, dom lever för det mesta i nuet, klart det är olika för olika djur, framtidsplaner har väll vissa djur med när det kommer till föda osv. Kanske människan hade varit bättre av i små bosättningar i djungeln eller vad det nu hade varit haha.

Att oroa sig över meningen med livet, vad som kunde ha varit eller om gud finns eller inte ser jag som meningslöst egentligen, så länge du inte arbetar inom området så lär du aldrig få svaret ändå. Tro på vad som får dig till ro och vad som du ser som rimligt.
Citera
2019-08-19, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Han är en av de bättre att lyssna på, tycker jag.
Håller med. Det måste dock vara väldigt frustrerande att år efter år bli uppringd av idioter
som citerar någon bibelvers och förväntar sig att Matt skall falla ner på sina knän. Den värste
är dock tomten från Austin stenkyrka, han ger sig aldrig.
Citera
2019-08-19, 07:44
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Att den kan uppdateras innebär inte att den inte är ett faktum. Evolutionsteorin säger och har alltid sagt att alla organismer på jorden har en gemensam förfader och har utvecklats fram genom det naturliga urvalet. Detta är ett faktum. Att vi sedan upptäcker fler och fler detaljer som gör att vi kan förklara hur det hela går till mer och mer exakt gör det inte mindre till ett faktum.

Evolutionsteorin innehåller inga påståenden som inte är bevisade bortom alla tvivel. Att evolutionsteorin ännu inte har svar på allt innebär inte att den inte är ett faktum. Det räcker att det den har svar på är fakta för att den ska vara ett faktum.

I dagligt tal är det möjligen så, men inte enligt vetenskapligt språkbruk, vilket är vad frågan gäller, såvida du inte också vill acceptera betydelsen av "teori" som ett "antagande", vilket är vanligt förekommande i dagligt tal.
Citera
2019-08-19, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
En person som tillhör den religiösa sekten evolutionism.
Ok, gäller ej mig alltså.
Det skulle vara intressant att få tag i någon från den sekten, för att höra vad de pysslar med.
Citera
2019-08-19, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Både och kan man säga, det ena utesluter inte det andra.
"Is Evolution a Theory or a Fact?": http://www.nas.edu/evolution/TheoryOrFact.html
Läs detta och återkom sedan om du fortfarande undrar.

Tyvärr så kan man inte säga att det är både och. Antingen är det fakta, eller så är det en teori.
Det sägs i texten:

"Many scientific theories are so well-established that no new evidence is likely to alter them substantially. For example, no new evidence will demonstrate that the Earth does not orbit around the sun (heliocentric theory)"

Det är samma sak här, om jorden snurrar runt solen är en teori eller fakta får man bestämma sig för, även om det tidigare var en teori. Annars blir det bara förvirrande.

I en diskussion så är det viktigt att man är överens om ords betydelse, annars pratar man bara förbi varandra. Jag håller med om att jorden snurrar runt solen ska betraktas som fakta, men att en art kan förvandlas till en annan art är absolut inte fakta, det kan man inte bevisa eller observera. Det enda man kan observera är att arter kan förändras, det är fakta.

Att du påstår att en art kan förvandlas till en annan är lika trovärdigt som att du skulle påstå att solen snurrar runt jorden.
Citera
2019-08-19, 09:30
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
En vetenskaplig teori baseras på fakta, men den är aldrig ett faktum.
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Bra , jag håller med dig, så jag antar att du tillrättavisar folk som säger att evolutionsteorin är ett faktum???
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jag har så vitt jag kan minnas inte tidigare deltagit i någon längre diskussion om evolutionsteorin. Jag har endast gjort enstaka spridda inlägg och har långt ifrån läst alla trådar och absolut inte alla inlägg ens i de trådar där jag skriver något.

Ser jag något som jag inte håller med om så invänder jag mot det, med belägg.

Det gjorde jag också innan jag läste ditt krav på att jag skulle påpeka även det andra felet.

Jag antar att du nu kommer att tillrättavisa nightbeast som påstår att evolutionsteorin kan vara både fakta och en teori? Du sade ju tydligt "En vetenskaplig teori... är aldrig ett faktum.".

Läs vad nightbeast säger:

Citat:
Citat:
är evolutionsteorin fakta eller en teori?
Citat:
Det är en teori som backas upp av fakta.
Citat:
Jag håller med!!! Så du håller inte med vissa evolutionister här på FB som påstår att evolutionsteorin är fakta?
Citat:
Både och kan man säga,

Man kan också undra varför nightbeast inte sade att det var både och från början?
Citera
2019-08-19, 09:33
Medlem
Citat:
Ok, gäller ej mig alltså.
Det skulle vara intressant att få tag i någon från den sekten, för att höra vad de pysslar med.

Japp du tillhör i hög grad sekten evolutionisterna. Du är inte påläst i det du tror på, utan litar blint på vad dina evolutionistpräster säger.
Citera
2019-08-19, 09:45
Medlem
Citat:
Nej, har ju precis sagt det.

Du är inte riktigt tydlig, menar du att evolutionsteorin inte är fakta?

Menar du att du inte håller med nightbeast som menar att evolutionsteorin kan vara både en teori och fakta?

Och som jag förstår så håller du med Smeso som säger :"En vetenskaplig teori... är aldrig ett faktum" ???

Citat:
Vad är en ”evolutionist” för något?

Det är en person som tror på evolutionsteorin.

Citat:
Eftersom du anser att ”din” skapelseberättelse har lika dåliga bevis som evolutionsteorin (vilket du påpekat flera ggr), är du evolutionist? Ingen av förklaringarna är ju mer trolig än den andra, enligt vad du påpekat flera ggr.

Du förvränger nu det jag har sagt.

Det jag har sagt är att skapelseteorin har minst lika bra bevisning som evolutionsteorin, faktiskt bättre bevisning när det t.ex. gäller avsaknaden av bevis för att en art kan förvandlas till en annan art. Dom fakta vi har idag, den bevisning vi har, talar mer för en skapelse än att naturen skulle mirakulöst skapa livet och mångfalden.
Citera
2019-08-19, 10:04
Medlem
Citat:
Det är en vetenskaplig teori. Svårare är det inte.
Och det finns vad jag vet ingen ”konkurrerande” vetenskaplig teori. Men det låter jag vara osagt, då jag inte är helt säker.

Det låter på dig som att det finns en högre makt som bestämmer om det finns en vetenskaplig teori eller inte. Det finns ingen instans som kan bestämma om det existerar teorier, det finns inte heller någon instans som kan bestämma om en teori är mer eller mindre trovärdig. Vi bestämmer var och en själva om en teori är trovärdig eller inte, det kan inte någon vetenskapsman bestämma åt dig, det är du som har ansvaret att undersöka olika teorier och bestämma för dig själv om det är trovärdigt eller inte, om det är vetenskapligt eller inte.

Att sedan en teori omfamnas av många människor eller majoriteten av människor eller forskarvärlden är inte en garanti på att teorin är trovärdig eller riktig.

Citat:
Edit: vad folk tror och gissar är alltså irrelevant. Inte för att det är falskt, utan för att det är irrationellt att tro på saker utan belägg. Även om de är sanna.

Precist, jag anser ju att evolutionsteorin har blivit ett heligt ägg som måste försvaras till varje pris, detta på grund av att alternativet är en skapare som har vissa krav och ställer människor till svars.

Det är orsaken till att man vill tro att det finns bevis på att en art kan förvandlas till en annan, trots att man inte kan observera detta, eller kan verifiera med tester.
Citera
2019-08-19, 10:20
Medlem
Citat:
Japp du tillhör i hög grad sekten evolutionisterna. Du är inte påläst i det du tror på, utan litar blint på vad dina evolutionistpräster säger.
Nej, jag skulle inte tro på forskarna om de inte fått sina arbeten publicerade genom de vetenskapliga kanalerna. Det är metoden jag litar på, inte personerna. Men detta har jag förklarat förut. Det har alltså inget med blind tro att göra, på samma sätt som det inte är blind tro att gå till doktorn eller tandläkaren.
Citera
2019-08-19, 10:24
Medlem
Citat:
Det låter på dig som att det finns en högre makt som bestämmer om det finns en vetenskaplig teori eller inte. Det finns ingen instans som kan bestämma om det existerar teorier, det finns inte heller någon instans som kan bestämma om en teori är mer eller mindre trovärdig. Vi bestämmer var och en själva om en teori är trovärdig eller inte, det kan inte någon vetenskapsman bestämma åt dig, det är du som har ansvaret att undersöka olika teorier och bestämma för dig själv om det är trovärdigt eller inte, om det är vetenskapligt eller inte.

Att sedan en teori omfamnas av många människor eller majoriteten av människor eller forskarvärlden är inte en garanti på att teorin är trovärdig eller riktig.

Precist, jag anser ju att evolutionsteorin har blivit ett heligt ägg som måste försvaras till varje pris, detta på grund av att alternativet är en skapare som har vissa krav och ställer människor till svars.

Det är orsaken till att man vill tro att det finns bevis på att en art kan förvandlas till en annan, trots att man inte kan observera detta, eller kan verifiera med tester.
Jag upplever det tvärtom. Troende vill ofta prata om evolutionsteorin. De vill oftast inte bevisa skapelseberättelser. Varför är det så?
Och om vi ska prata observation så ligger din skapelseberättelse hästlängder efter evolutionsteorin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in