2019-08-18, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detkanvadu
Skulle föräldrarna verkligen utfästa 400 000kr för att få tag i mördaren om man redan visste vem det kunde vara? Nej.

"Vi hoppas fortfarande att det ska finnas någon som kan och vill hjälpa min bror, hans hustru och barn, ja hela vår familj och Anna-Lenas anhöriga, ur den jobbiga situationen. Det svåra är att inte veta vem som mördade Mohammad och Anna-Lena Svenson, säger Hussein Ammouri.

Tror på tips
- Trots att det gått över två år så får inte dubbelmordet glömmas bort. En dag så är jag övertygad om att ett tips kommer som kan avslöjar mördaren."

Corren
Tror inte att föräldrarna har en aning om vem GM är. Tror snarare att allt som gällde affärsverksamheten i bl a Linköping kan ha varit svår att greppa, även för dem själva, mot bakgrund av vad svensk affärsbyråkrati kräver av affärsidkare.
Citera
2019-08-18, 12:23
Medlem
Jag tror stenhårt på att GM finns i vägrarpärmen.
Börjar man beta av den så är GM snart fast.
Citera
2019-08-18, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alice-the-Ant
Vad kan övervåldet ha för orsaker?
Jag tycker du är inne på ett intressant spår.

"* Övervåldet beror på att GM står i underordnad relation till anstiftaren, och övervåldet blir således ett sätt för GM att imponera och hävda sin "duglighet" gentemot anstiftaren. "

Det kan vara så. Det kan även vara viktigt att visa inför några andra att han inte tar skit eller blir överkörd hur som helst och då kanske i synnerhet inte av invandrare? Här passar spåret in på gruppen med främlingsfientlighet. Någon i gruppen har blivit lurad.

Äsch kära Alice, det var onödigt att kommentera då jag nu läser hela stycket utan att bara reagera på ordet som är det nya hatordet i Sverige liksom rasist.

Vad menas med detta nonsensord som är till för att härska över vanligt folk som tänker själva från sin livserfarenhet?

ALLA är observanta på när något främmande kommer i i vår egen hönsgård vilket är en bra strategi för överlevnad. Allt okänt skall synas och barnen stoppar det i mun, smarta som de är!

Idag finns ett skapat polariserat samhälle där rasist och främlingsfientlighet är att "låsa sin bil och dörr" vilket aldrig hände tidigare. Tom nyckeln till bilen fick sitta i. Detta för och emot ett sunt beskydd skapar hat mot de som vill skydda sig och sin familj mot de med andra seder.

Lade jag min stora ryggsäck på husets veranda i Haiti så var det ok för alla som gick på vägen att ta den. Så har det varit i andra länder och är ännu där ja bor. Därför har alla hus hundar! Att nu bli kallad för främlingsfientlig eller rasist för att skydda familj och egendom... nu har det spårat ur och hatarna ser sin chans att vinna poäng med att sila mygg och "släppa fram elefanter" till äppleträdet samt skuldbelägga de otrogna som odlat sina äpplen.

Morden handlar om ekonomi och heder och inga andra nya hittepå ord som rasist och dyligt är min fulla övertygelse. Är du rik eller blir rikare så är det familjens liv du försvarar på ofta idiotiska sätt. Ditt boende och ekonomi säger mej mycket om vem du vill vara.

Banditer. lånehajar, karkare som behöver pengar till missbruket, utslagna samt numera sjukskrivna börjar att bli arga och de fanns där på gator och torg redan 2004. Linköping är inte längre berömt för TF utan en hub att köpa knark ifrån. Tack o lov räddar sjukhuset ryktet om staden samt Universitetet.

Jag tror på Familjespåret med en krånglig skuld med "saving face" och indrivare i en olycklig kombination. Inte ett hjälpande ord kommer att yppas från familjen så mycket är säkert i min värld.
Hedern går framför allt samt rädslan för nya attentat av den andra gruppen och sammanhållning från indrivarna bryts inte om livet är dej kärt.

100 miljoner större chans för ett anonymt tips men inte ens det tror jag på. En miljon, jo tjena!
Citera
2019-08-18, 12:38
Medlem
Tänkte höra om det är några som är intresserade av en rundvandring på morddagen i oktober? Skulle vara kul o få ett ansikte på er och prata lite 😊
Citera
2019-08-18, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Tror inte att föräldrarna har en aning om vem GM är. Tror snarare att allt som gällde affärsverksamheten i bl a Linköping kan ha varit svår att greppa, även för dem själva, mot bakgrund av vad svensk affärsbyråkrati kräver av affärsidkare.
Håller helt med, att familjen vet är struntprat enligt mig och baserat på fördomar och inget annat. De har säkert kört en hel del ugly business, på samma sätt som många gör i landet. Om det vore rimligt i andra kulturer att mörda småpojkar som hämnd för skumma affärer skulle Sverige ha sådana fall var och varannan dag. Jag motsätter mig starkt att andra kriminella skulle gjort detta.

Jag skulle säga att sannolikheten är mångfalt större att det är en enskild kund som gjort det. Ung snubbe som inte har alla hemma och som flippar. Det är inte alls omöjligt och förklarar mycket.
Citera
2019-08-18, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Den där modellen på mössan hade varenda bonnläpp och förortsunge på den tiden. Jag tror inte att mössan är en förklädnad utan GMs vanliga mössa.
Jag tänker inte tipsa polisen om alla som haft en sådan mössa.

Det ÄR märkligt att två personer blir mördade på denna avsides gata, och stämmer det att gm har varit där tidigare och/eller irrar runt efteråt är det ännu knepigare.
Är detta planerat känns kniven fel, allt med det känns instinktivt fel!
en virrpelle som sitter runt i Trädgårdsföreningen och syns lite här och där, som stoppar mössan i ett metro-ställ och kastar sin barnsliga kniv på brottsplatsen. Det känns inte planerat,
samtidigt verkar ju GM totalt genom-koko om denne gör allt detta, och som denne då har klantat sig och blivit sedd av vittnen, lämnat spår osv så kan den inte ha klarat av att hålla sig gömd själv.
Om Valvmannen är GM så är det korkat att röka i anslutning till brottsplatsen (dna på fimpar).
Buskmannen blir sedd, om M var målet blev GM ju även sedd av Anna-L och vice versa. Klantigt och dåligt planerat om det var planerat.
Allt det vi varit inne på sista dagarna får ju mig att tänka att GM blir hämtad i bil av någon som hållit honom skyddad i alla år, samtidigt som det inte heller är en problemfri teori.
Allt skaver hur jag än ser på det här och så studsar jag tillbaka till en (tillfälligtvis) drogad eller galen person som gör detta OPROVOCERAT som Anna-L sa. Och vem är han? Så ung? Han!? Leif(?).
Vem?
Vart gömmer du dig? Lever du?
Läser du här? Bryr du dig?

Frustrerande!
Jag tror att man bör fundera på om sakerna är så konstiga för en person som GM kanske är. För dig och mig, som sannolikt inte knivar folk, ter sig saker som oplanerade och klantiga. Men detta är kanske en snubbe som inte har allt på plats och i hans värld så planerar han genom att stryka runt och kolla, det är inte orimligt egentligen. Han har ju heller sannolikt inte knivhuggit någon innan och från det till att hugga två personer med mängder av hugg med allting det för med sig, inte otroligt att han hamnar i minst sagt ett chocktillstånd. Kasta kniven är en rimlig åtgärd i det tillståndet, liksom att göra sig av med mössan, hans fokus just nu är ju att komma därifrån över huvud taget. När sedan dammet har lagt sig så går han över i något annat tillstånd där han sitter i TRF. Jag tror att det är en fullt mänsklig reaktion som sker.
Citera
2019-08-18, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Det kanske redan var gjort tidigare. Nästa steg var att kartlägga hur många människor som rörde sig längs den väg M valde dvs trappan - Åsgatan.

Sträckan Barnhemsgatan 8 mot korset Djurgårdsgatan-Lasaerettsgatan för att komma tlll Tränggatan är inte mycket längre än den väg M tog men liviligt trafikerad av gående och cyklister på mornarna.

Den väg M hade upp för trappan var barnen i familjen A ganska ensamma om. Som tidigare sagts fanns där vare sig samfärdsmedel eller p-platser som någon kom åt via trappan till Åsgatan, knappast heller arbetsplatser och inte skolor över lågstadiet. Det är tappan nerför isådant fall, som leder till stan. Men de flesta vuxna är bil- eller cykelburna när de ska iväg på morgnarna och då faller trappan och Åsgatan bort. De som genade från Malmslättsvägen över Åsgatan på cykel/gående var lätträknade.
Ja, att han gör det vid vändplanen är fullt logiskt, det håller jag med om. Det jag ville få fram var att Valvmannen sannolikt inte var en rekande GM, även om jag tidigare trott det. Det är ingen kanonplats att reka och inte flera morgnar i sträck.
Citera
2019-08-18, 14:58
Medlem
Valvet på andra sidan precis bredvid trädgårdsföreningen är intressant, därifrån ser du till porten där familjen bodde
Citera
2019-08-18, 15:07
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Ja, att han gör det vid vändplanen är fullt logiskt, det håller jag med om. Det jag ville få fram var att Valvmannen sannolikt inte var en rekande GM, även om jag tidigare trott det. Det är ingen kanonplats att reka och inte flera morgnar i sträck.
Den gm som upptäcker att barn som går till skolan längs Åsgatan, som M gjorde denna morgon, går hela sträckan fram tlll Karl Dahlgrensgatan ca 125 meter utan att en vuxen själ syns till - inga bilar står som bekant parkerade längs Åsgatan - han bör reka flera gånger för att försäkra sig om att ha sett rätt.

A-L var förmodligen den enda vuxna på Åsgatan och en missräkning. Hon hörde ett barn ropa och rusade till Åsgatan, vilket kostade henne livet när gm jagade ifatt henne och knivade henne till döds.

Mössan har varit på tråden flera gånger. Hur oriktig den kan synas vara ur modesynpunkt så tjänade den ett syfte och den stärker rekognoseringsteroin. Som tidigare sagts på tråden hade det varit minusgrader på morgnarna veckan innan morden. Kanske därför gm bar denna mössa som flera tycker är bonnig och ful.

Efter att ha rekat på morgnarna föregående vecka så var han kanske inställd på minusgrader denna tidagmorgon.

TEMPERATURGRAF FÖR LINKÖPNG DAGARNA FÖRE MORDEN OCH MORDDAGEN

Källa: http://image.bayimg.com/5fa124819b9b044fb85a6924f8e4a4ca4280be47.jpg
Senast redigerad av MossTrums 2019-08-18 kl. 15:14.
Citera
2019-08-18, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Den där modellen på mössan hade varenda bonnläpp och förortsunge på den tiden. Jag tror inte att mössan är en förklädnad utan GMs vanliga mössa.
Jag tänker inte tipsa polisen om alla som haft en sådan mössa.

Det ÄR märkligt att två personer blir mördade på denna avsides gata, och stämmer det att gm har varit där tidigare och/eller irrar runt efteråt är det ännu knepigare.
Är detta planerat känns kniven fel, allt med det känns instinktivt fel!
en virrpelle som sitter runt i Trädgårdsföreningen och syns lite här och där, som stoppar mössan i ett metro-ställ och kastar sin barnsliga kniv på brottsplatsen. Det känns inte planerat,
samtidigt verkar ju GM totalt genom-koko om denne gör allt detta, och som denne då har klantat sig och blivit sedd av vittnen, lämnat spår osv så kan den inte ha klarat av att hålla sig gömd själv.
Om Valvmannen är GM så är det korkat att röka i anslutning till brottsplatsen (dna på fimpar).
Buskmannen blir sedd, om M var målet blev GM ju även sedd av Anna-L och vice versa. Klantigt och dåligt planerat om det var planerat.
Allt det vi varit inne på sista dagarna får ju mig att tänka att GM blir hämtad i bil av någon som hållit honom skyddad i alla år, samtidigt som det inte heller är en problemfri teori.
Allt skaver hur jag än ser på det här och så studsar jag tillbaka till en (tillfälligtvis) drogad eller galen person som gör detta OPROVOCERAT som Anna-L sa. Och vem är han? Så ung? Han!? Leif(?).
Vem?
Vart gömmer du dig? Lever du?
Läser du här? Bryr du dig?

Frustrerande!

Men om han varit drogad borde polisen ha sett det i blodet. För det antar jag att man kollade eftersom man såg spår av tobak men inte säger något om alkohol, narkotika eller medicin.
Citera
2019-08-18, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Den gm som upptäcker att barn som går till skolan längs Åsgatan, som M gjorde denna morgon, går hela sträckan fram tlll Karl Dahlgrensgatan ca 125 meter utan att en vuxen själ syns till - inga bilar står som bekant parkerade längs Åsgatan - han bör reka flera gånger för att försäkra sig om att ha sett rätt.

A-L var förmodligen den enda vuxna på Åsgatan och en missräkning. Hon hörde ett barn ropa och rusade till Åsgatan, vilket kostade henne livet när gm jagade ifatt henne och knivade henne till döds.

Mössan har varit på tråden flera gånger. Hur oriktig den kan synas vara ur modesynpunkt så tjänade den ett syfte och den stärker rekognoseringsteroin. Som tidigare sagts på tråden hade det varit minusgrader på morgnarna veckan innan morden. Kanske därför gm bar denna mössa som flera tycker är bonnig och ful.

Efter att ha rekat på morgnarna föregående vecka så var han kanske inställd på minusgrader denna tidagmorgon.

TEMPERATURGRAF FÖR LINKÖPNG DAGARNA FÖRE MORDEN OCH MORDDAGEN

Källa: http://image.bayimg.com/5fa124819b9b044fb85a6924f8e4a4ca4280be47.jpg
Ja, säg att det är då 6-7 grader, lite beroende på varifrån han utgår samt vid vilken tid han lämnar hemmet. Ingen orimlig temperatur att ha mössa, även om jag inte skulle haft det. Är nog svårt att dra någon slutsats från det, gissar att av 100 personer så är det säkert några tiotal som haft mössa. Han har ju säkert rekat, det kan vi vara överens om, men är ändå högst tveksam till att GM är Valvmannen. Vi kanske kan dra någon slutsats av det eventuella rekandet. Säg att han körde åtminstone 2-3 dagar, kanske inte i direkt följd men nästan. Tidpunkt 7.30-8.00 cirka. Om han lade ner mödan att befinna sig där flera dagar så tidigt, jag får för mig att det indikerar att han utgår från en plats rimligt nära brottsplatsen. Kan man åka dit från plats längre bort? Javisst, men det krävs lite mer för att ha tålamod till det. Vittnena som ser honom i närheten av platsen innan morden är nog rätt säkra egentligen, just på grund av skälen du ger: det är få personer i omlopp. Sannolikheten att Garagekvinnan och anonyma vittnet ser någon annan än GM ser jag som liten. Och anledningen är att han vet var M kommer komma men inte riktigt när. Han tror att M kommer dyka upp 7.40 cirka och finns i området en stund innan. Vid 7.45 knallar han på Karldahlgrensgatan in på Åsgatan och till buskarna.
Citera
2019-08-18, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Men om han varit drogad borde polisen ha sett det i blodet. För det antar jag att man kollade eftersom man såg spår av tobak men inte säger något om alkohol, narkotika eller medicin.
Utan att ha en aning så gissar jag att den blodanalys de gör skjuter rätt brett och därmed plockar upp ganska stor del av de vanliga preparaten. Finns ju en möjlighet att han körde något special som inte syns men jag skulle nog utgå från att fanskapet rökte och i övrigt opåverkad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in