2019-08-17, 20:40
Medlem
zoomlanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alice-the-Ant
Intressant inlägg och bra med info!
Ja det känns lite märkligt faktiskt.

Verkligen . Han var garanterat ute efter ungen som hämnd eller markering . Kvinnan kom inemellan
Citera
2019-08-17, 21:12
Medlem
Citat:
Det här med mössa är ju intressant.
Det känns som det är en gammal följeslagare då den är sliten, nopprig och välanvänd.
Varför känner då ingen ingen mössa och kopplar ihop den med GM?
Har det kommit massor med tips om mössan som polisen drunknar i eller har det kommit väldigt lite kopplat till en GM?
Är den så intetsägande och anonym så ingen tänker på den?
Är de som känner igen den inte villiga att tipsa?
Har den inte använts så mycket ute bland folk utan mest tex i skogen?
Har den inte använts så mycket av GM?

En stulen mössa tycker jag borde uppärksammats när bilden i media syns.
Ägaren borde kännt igen den och sett att den inte fanns i dens ägo längre och sagt någonting till polisen?
En seconhand butik? Något tveksam om den skulle klarat sig igenom gallringen för att komma ut i butiken? Men inte helt omöjligt.

En pappas mössa som en son har tagit över?
Det finns i allafall totalt tre hårstrån i den har jag läst och alla dessa är från samma person.
Det känns ändå som det är GM:s mössa.
Att ingen utomstående kopplat ihop med rätt person, tyder det på en GM som inte bor/har bott så länge i Linköping?

Ja det känns helt otroligt.
Kan det tyda på en medhjälpare?
Kan det tyda på en frisk GM som vet vad han gör och därmed lättare kan försvinna utan att väcka större uppmärksamhet?
Försvann han i en bil eller tog han cin cykel och cyklade stilla iväg.....

Den där modellen på mössan hade varenda bonnläpp och förortsunge på den tiden. Jag tror inte att mössan är en förklädnad utan GMs vanliga mössa.
Jag tänker inte tipsa polisen om alla som haft en sådan mössa.

Det ÄR märkligt att två personer blir mördade på denna avsides gata, och stämmer det att gm har varit där tidigare och/eller irrar runt efteråt är det ännu knepigare.
Är detta planerat känns kniven fel, allt med det känns instinktivt fel!
en virrpelle som sitter runt i Trädgårdsföreningen och syns lite här och där, som stoppar mössan i ett metro-ställ och kastar sin barnsliga kniv på brottsplatsen. Det känns inte planerat,
samtidigt verkar ju GM totalt genom-koko om denne gör allt detta, och som denne då har klantat sig och blivit sedd av vittnen, lämnat spår osv så kan den inte ha klarat av att hålla sig gömd själv.
Om Valvmannen är GM så är det korkat att röka i anslutning till brottsplatsen (dna på fimpar).
Buskmannen blir sedd, om M var målet blev GM ju även sedd av Anna-L och vice versa. Klantigt och dåligt planerat om det var planerat.
Allt det vi varit inne på sista dagarna får ju mig att tänka att GM blir hämtad i bil av någon som hållit honom skyddad i alla år, samtidigt som det inte heller är en problemfri teori.
Allt skaver hur jag än ser på det här och så studsar jag tillbaka till en (tillfälligtvis) drogad eller galen person som gör detta OPROVOCERAT som Anna-L sa. Och vem är han? Så ung? Han!? Leif(?).
Vem?
Vart gömmer du dig? Lever du?
Läser du här? Bryr du dig?

Frustrerande!
Senast redigerad av Yanii 2019-08-17 kl. 21:35.
Citera
2019-08-17, 21:36
Medlem
En stalker? Kan Anna-L haft en sådan? Ms syster? Någon annan i området som haft en dåre efter sig?
Citera
2019-08-18, 00:11
Medlem
Citat:
Vad kan övervåldet ha för orsaker?
Jag tycker du är inne på ett intressant spår.

"* Övervåldet beror på att GM står i underordnad relation till anstiftaren, och övervåldet blir således ett sätt för GM att imponera och hävda sin "duglighet" gentemot anstiftaren. "

Det kan vara så. Det kan även vara viktigt att visa inför några andra att han inte tar skit eller blir överkörd hur som helst och då kanske i synnerhet inte av invandrare? Här passar spåret in på gruppen med främlingsfientlighet. Någon i gruppen har blivit lurad.

Killen som vill in i ett kriminellt gäng passar även in här.
Någon som har skulder som du skriver att betala till anstiftaren och får göra ett jobb istället då han inte har pengarna att betala med.
Det kan tom vara så att han får välja på sitt liv eller att utföra detta, att vara hotad och tvingad. Att överleva blir då överordnat allt annat och han hugger tills M är död även om detta inte var planen.
Övervåldet kan tyda på dessa faktorer.

En person som aldrig gjort något liknande kan ju också drabbas av någon sorts panik när offret rör på sig och kanske skriker. Här kan det dödliga våldet eskalera fast det inte från början var menat så.
Hat mot M, mot familjen eller mot det de kan ha gjort?
Hat mot sig själv eller andra som projiceras på en händelse som rör de inblandade som får bära skulden för allt GM känner och gått igenom.

Ett vansinne som blommat upp om M vägrar prata med GM om tex mobbning av ett syskon.
Ett vansinne som leder till hämnd om M:s syskon gjort någonting.
Ett vansinne för något som hänt hans yngre syster eller bror.

M kanske vägrar och försöker springa ifrån och komma undan en redan upprörd GM som vill att M förmedlar ett hot till pappan genom att visa att han kan komma åt M och prata med M.

En GM som inte kan de sociala koderna så bra och känner sig orättvist behandlad och kränkt med en empatistörning i botten.
En GM som är psykopat och blir lätt kränkt och kräver sin hämnd.
En sjuk eller påtänd GM som bara ballar ur.

Mm, övervåldet är lite motsägelsefullt egentligen. Det brukar tyda på antingen vansinne, drogpåverkan eller en personlig koppling mellan GM och BO. Inget av det verkar utredare ha kunnat bekräfta. Det första eftersom GM i övrigt agerar hyfsat rationellt. Han dödar ett vittne, slänger mordkniven, förändrar sitt signalement och försvinner hyfsat sansat från platsen. (Man kan säga att mordet på Anna Lindh kan vara motsäga det, men Anna Lindh var ju en offentlig person och mördades i egenskap av sådan. GM hade en personlig anknytning till Anna Lindh så som representant för ett politikerförakt. Mohammed är en åttaåring på väg till skolan.) GM var heller inte drogpåverkad och bör inte haft en personlig relation till Mohammed, eftersom han då hade hittats.

Men Mohammed kan fungera som syndabock för en främlingsfientlig GM osv. Det som gör det mindre sannolikt imho är tidpunkt, mordplats och det faktum att han är son till en far med så många fiender. Det finns uppgifter i tråden om att pappa Ammouri efter misshandeln i butiken hade beväpnat sig och att Mohammed "hotat" personal i butiken med släktens våldskapital. Rykten ska visserligen tas med en nypa salt. Allt jag skriver är uppgifter som står att läsa i tråden, vilket väl inte höjer sanningshalten direkt. Men användarna som kommit med uppgifterna verkar initierade och ha kunskap om den butik som pappa Ammouri ansvarade för. Finns dock alltid risk för att användare vill missleda och styra uppmärksamhet och misstankar åt annat håll.
Citera
2019-08-18, 07:15
Medlem
Om vi kollar på den här sammanställningen
https://www.flashback.org/sp44848694

FUP-12 skrev:

Om vi tror att FUP-12 har rätt så ser vi att polisen har kollat både faniljen A och familjen A-L, kollat med skolor och kollat med US och soc.
Och så vidare.
De söker dna från suicid och de har sökt alla upptänkliga motiv till att mörda barnet och eller A-L.

Hur ska vi kunna få fram något nytt i de infallsvinklarna när Polisen kollat dessa spår redan?

Det blir gissningar.
Men vem vet?
Kanske kommer vi hitta rätt nyckel.
Senast redigerad av Yanii 2019-08-18 kl. 07:18.
Citera
2019-08-18, 09:50
Medlem
zoomlanders avatar
GM beskrivs som en datornörd. Ammouri hade en datorbutik. Har han handlat där och blivit illa behandlad? isåf gå igenom alla kortbetalningar om butiken hade kortbetalning.
Citera
2019-08-18, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoomlander
Verkligen . Han var garanterat ute efter ungen som hämnd eller markering . Kvinnan kom inemellan

Väl skrivet om morden, tack!

Då så många "byfånar" skriver här har tråden överlevt tillsammans med polisen bakom skrivbordet under 15 år. Dagen det hände var min tanke, utan något invandrarhat samt lyssnat till Linköpingsfolkets bedömning, att det handlar om pappans business.

Enklaste sättet att straffa pappa och smärtsammats är att skrämma, hota, skada eller döda sonen. Vilket det var vet jag ej men tror på en varning, hot eller lätt skada som gick fel då M var tuff. Detta sagt efter att ha levt i familjens kultur och liknande under 30 år. Ingen svensk boende på mammas gata kan föreställa sig hur de löser tvister för att visa respekt mot de sina.

Och 3000+ barn dödades i Yemen av utlänningar förra året utan att någon svensk reagerade. Här handlar det om en pojke så dödandet är inte samma i deras värld som i svenskens värld. Försök att tänka så i detta fallet och familjen håller tyst och blottar sig inte. Detta händer dagligen i dussintal överallt och detta har internationella kopplingar bevisat utom allt tviven då familjen är libaneser med bråk om pengar, knark eller annan värdegrund som skiljer sig enormt helt naturligt.

Tack Clandeztino och även Link04 verkar ha vaknat men tyvärr har Alice börjat använda hatord mot svenskar som vill skydda sin egendom, pengar och liv? Själv kramar jag alla som vill bli kramade och inte bara invandrare som hellre löser sin rädsla på eget vis. Ett kort hej och en stadig ögonkontakt fungerar bra för mej eller bara en undvikande blick på männen för att inte utmana deras ilska.

Tycker att tråden börjar att zooma in bra men det är sent efter 15 år så vi får se ...

Tillbaks till stranden och skön söndag till Alla olika tankeflöden. Vi gör alla vårt bästa att lössa och hela detta tragiska fall bland miljaders andra tragiska fall där familjer lider obeskrivligt dagligen! Perspektiv och handling är oftast bäst och helst handling utan våld är min dröm!
Citera
2019-08-18, 10:11
Medlem
Citat:
GM beskrivs som en datornörd. Ammouri hade en datorbutik. Har han handlat där och blivit illa behandlad? isåf gå igenom alla kortbetalningar om butiken hade kortbetalning.
A:s affärsverksamhet är nog kollad, så långt det går. Vi får komma ihåg att herrarna A kom till Sverige med mellanösterns affärsmetoder på fickan. Antar att polisen har dammsugit allt det kunnat hitta. Dessutom besökte utredarna bröderna A:s hemtrakter i Libanon i försök att hitta motiv.
Citera
2019-08-18, 10:29
Medlem
zoomlanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
A:s affärsverksamhet är nog kollad, så långt det går. Vi får komma ihåg att herrarna A kom till Sverige med mellanösterns affärsmetoder på fickan. Antar att polisen har dammsugit allt det kunnat hitta. Dessutom besökte utredarna bröderna A:s hemtrakter i Libanon i försök att hitta motiv.

möjligt. jag får en känsla av stolthetskultur att de inte skulle avslöja ngt de vet för att röja sig själva eller sitt rykte. eller för att slippa betalningen de utfäst. Var de nu skulle få de pengarna ifrån?
Ngn som har adressen till datorbutiken?
Citera
2019-08-18, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dennyabra
Väl skrivet om morden, tack!

Då så många "byfånar" skriver här har tråden överlevt tillsammans med polisen bakom skrivbordet under 15 år. Dagen det hände var min tanke, utan något invandrarhat samt lyssnat till Linköpingsfolkets bedömning, att det handlar om pappans business.

Enklaste sättet att straffa pappa och smärtsammats är att skrämma, hota, skada eller döda sonen. Vilket det var vet jag ej men tror på en varning, hot eller lätt skada som gick fel då M var tuff. Detta sagt efter att ha levt i familjens kultur och liknande under 30 år. Ingen svensk boende på mammas gata kan föreställa sig hur de löser tvister för att visa respekt mot de sina.

Och 3000+ barn dödades i Yemen av utlänningar förra året utan att någon svensk reagerade. Här handlar det om en pojke så dödandet är inte samma i deras värld som i svenskens värld. Försök att tänka så i detta fallet och familjen håller tyst och blottar sig inte. Detta händer dagligen i dussintal överallt och detta har internationella kopplingar bevisat utom allt tviven då familjen är libaneser med bråk om pengar, knark eller annan värdegrund som skiljer sig enormt helt naturligt.

Tack Clandeztino och även Link04 verkar ha vaknat men tyvärr har Alice börjat använda hatord mot svenskar som vill skydda sin egendom, pengar och liv? Själv kramar jag alla som vill bli kramade och inte bara invandrare som hellre löser sin rädsla på eget vis. Ett kort hej och en stadig ögonkontakt fungerar bra för mej eller bara en undvikande blick på männen för att inte utmana deras ilska.

Tycker att tråden börjar att zooma in bra men det är sent efter 15 år så vi får se ...

Tillbaks till stranden och skön söndag till Alla olika tankeflöden. Vi gör alla vårt bästa att lössa och hela detta tragiska fall bland miljaders andra tragiska fall där familjer lider obeskrivligt dagligen! Perspektiv och handling är oftast bäst och helst handling utan våld är min dröm!
Härligt att du skriver!
Ja jag håller med om att tråden zoomar in bra och mycket bra att flera med kunskap längre bak i tråden kommer fram med info!
Många bäckar små som kan bli något bra tillsammans.

Min intention är inte att hata eller använda hatord.
Hat leder inte någonsin till någonting bra!
Jag var tvungen att läsa igenom det senaste jag skrivit med andra ögon än min egen känsla.
Om jag letar efter orsaker och skriver saker så är absolut inte min mening att hata.
Man lär så länge man lever så upplys mig gärna vad som skaver hos dig?
Det jag tror du menar är att jag tror det kan finnas en möjlighet att GM kan ha psykopatiska drag.
En förklaring i honom som gör detta möjligt.
Jag anser inte att detta enbart skulle förklara allt utan bara vara en del i det hela.
Det kan vara en förklaring som fick bägaren att rinna över.
Han kan vara en person med familj idag och göra bra saker, det har jag skrivit förut.
GM kan också vara tvingad och hotad tex.
Ibland när man letar orsaker från olika håll stöter man på obekväma saker.
Det betyder inte att man hatar!

Håller med!
Jag kramar tillbaks även om de inte just idag var ämnat till mig.
Senast redigerad av Alice-the-Ant 2019-08-18 kl. 11:02.
Citera
2019-08-18, 11:33
Medlem
Citat:
Fortsätter att kommentera A:s datorverksamhet, jfr mitt tidigare svar till dig. Genom ingifte i min familj är jag välbekant med affärskulturen i Mellanöstern. Den transparens och myndighetslydnad som svenskar varit vana vid, och förhoppningsvis fortfarande är, skiljer sig som natt och dag vad gäller orientaliska affärsmetoder. Personligen tror jag att utredarna har gjort allt som är möjligt på den punkten. Jag är beredd att tro att en orsak till att morden är olösta kan vara bröderna A:s affärskultur.
Och då lär man endast få tag i GM via DNA-spårningen.
Citera
2019-08-18, 12:04
Medlem
Skulle föräldrarna verkligen utfästa 400 000kr för att få tag i mördaren om man redan visste vem det kunde vara? Nej.

"Vi hoppas fortfarande att det ska finnas någon som kan och vill hjälpa min bror, hans hustru och barn, ja hela vår familj och Anna-Lenas anhöriga, ur den jobbiga situationen. Det svåra är att inte veta vem som mördade Mohammad och Anna-Lena Svenson, säger Hussein Ammouri.

Tror på tips
- Trots att det gått över två år så får inte dubbelmordet glömmas bort. En dag så är jag övertygad om att ett tips kommer som kan avslöjar mördaren."

Corren
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in