Citat:
Ursprungligen postat av
Pelle-snabb
Ja, jag menade att jag tror inte på att det blir en stor sinnesundersökning vilket kan ta lång tid.
De fick väl två nya veckor på häktningen och det är rimligt att de försöker bli klara inom den tiden.
Jag undrar lite om någon vet om de har släppt på restriktionerna? Om han tillåts prata med sina föräldrar och liknande.
Man sa tidigt att han skulle få träffa föräldrarna, men bevakade besök. Det tar fyra veckor med en stor sinnesundersökning, och troligen kommer han få göra den efter förhandlingen. Då får han bo fyra veckor på rättspsyk. Utefter vad resultatet blir så kommer domen först efter den. Så tågordningen blir: rättegång - fyra veckors rättspsyk samt utvärdering - dom. Sen blir det tre veckor så man kan överklaga eller att domen vinner laga kraft. Nu i början av den här veckan är utvärderingen kvar av P7:an (om jag förstod åklagaren rätt). Säger den att han inte behöver genomgå nån sinnesundersökning så blir det ju smidigt.
Edit: Det kan ju bli så att man väljer att genomföra rättspsykiatrisk utredning innan förhandlingen. Men det har jag aldrig hört talas om. Men å andra sidan - jag vet inte så mycket om detta. Det vanliga är dock att man gör det efter förhandlingen och före dom avger dom.