2019-08-06, 21:01
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag har tagit miste på datum. Den 16/8 skulle det vara. Jag hoppas inte det blir omhäktning med tanke på killens ålder.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/pojke-begard-haktad-efter-mord-i-sollentuna
Senast den 16:e augusti måste åklagaren väcka åtal eller begära förlängd häktning. Senast den 16:e augusti måste åklagaren väcka åtal eller begära förlängd häktning.

Precis som vid alla grova brott kommer man att begära GM omhäktad. Då sätts ett nytt datum för att väcka åtal. Går det inte att väcka åtal då blir det en ny omhäktningsförhandling etc etc.
Citera
2019-08-06, 21:05
Medlem
Garnityrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag hoppas ni har fel, med tanke på att JL bör få slippa ur häktet så fort som möjligt. Han får vänta först till förhandlingen, sedan 14 dgr på att domen skall meddelas. Sen ytterligare 14 dgr för att domen skall vinna laga kraft. Lång tid i häktet, om de inte efter åtal väckts, flyttar på honom till någon sluten vård nånstans. Ja ja, den som lever får se.
Återigen en massa felaktigheter från din sida. Det finns absolut ingen chans överhuvudtaget att åtal väcks den 14 augusti. Jag skulle gissa att det aldrig hänt i modern tid i ett så uppmärksammat fall för ett så pass grovt brott att åtal väcks så fort. Det är helt uteslutet och skulle innebära stora rättssäkerhetsproblem. Är man väl häktad gäller samma regler för minderåriga som för alla andra, även om de såklart skyndar på så gott de kan. Det är en mängd teknisk bevisning som ska analyseras och massor av förhör som ska hållas för att inte lämna några lösa trådar som kan uppröra försvaret, målsäganden, allmänhet etc.
Vidare kan domen meddelas direkt när huvudförhandlingen är avslutad eller vid ett senare tillfälle som rättens ordförande bestämmer. Det kan vara om en dag eller 13 dagar eller 25 dagar. Slutligen vinner en tingsrättsdom laga kraft - förutsatt att den inte överklagas vilket är långt ifrån säkert - efter tre veckor och ingenting annat.
Citera
2019-08-06, 21:07
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StolthetHV71
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zGkKVr/polisens-teori-fick-inspiration-av-mordfilmer-pa-natet

"Fick inspiration av mordfilmer från nätet".

Kan mycket väl vara så, men hur länge har då inte detta grott i honom. Hur länge har han velat utföra en sån här handling? Och varför råkade det vara just PP som skulle "straffas"?
Eller va det bara en slump.. att första bästa kompis som inte var upptagen just den kvällen skulle få en yxa i ryggen för att han under en längre tid kollat på mordfilmer och fått inspiration.. usch!

Jag tror inte att det är så enkelt. Tror det är en ursäkt för att slippa berätta sanningen. Jag tror att det är personligt. Att han inte vill berätta om det verkliga motivet eftersom det handlar om något privat och känslomässigt. Har han känt sig kränkt/sviken så kanske han ”skäms” för att blotta denna ”svaghet”? Det grova tillvägagångssättet och hans oberördhet och beredvillighet vid både samtalet och förevisandet av offer och brottsplats- känns som han är nöjd med vad han åstadkommit. Jag tror det handlar om personlig hämnd.
Citera
2019-08-06, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Vad man brukar säga är att man har på sig till ett visst datum att väcka åtal. Det är rutin att säga så. När det datumet uppnåtts och man inte kan väcka åtal blir det omhäktning och man ber om att få ett nytt datum att väcka åta till. När man inte klarar av det datumet blir det omhäktning igen och ett nytt datum. Så där håller man på till åtal väcks. Det är standard i alla åtal för grova brott där någon är häktad. Vid vissa mord får man sitta häktad ett år. Nu har han ju erkänt, men polisens arbete måste ändå fortgå. Fast hans unga ålder gör förhoppningsvis att han är högprioriterad. Däremot väcks det inte åtal 14 augusti. Det är för snabbt. Det blir en omhäktning.

Det de har att utgå från är GM:s berättelse. Eftersom han är mördare och inte anser sig ha begått ett mord, kan man inte förlita sig på honom och hans berättelse. Man måste förhöra alla poliser och de inom räddningstjänsten som träffade honom på kvällen plus SOS-operatören. Det kan bli flera förhör med dessa för att komplettera. Sen förhör de BO flera, flera gånger. När det framkommit nya bevis kommer han att få frågor kring dessa.

Man kommer också att utreda relationen mellan pojkarna. Förhöra båda killarnas föräldrar plus kompisar. Flera förhör kan hållas för att komplettera luckor. Lärare ska säkert förhöras och andra som känner de båda.

Dvs det är ett stort arbete.

Säkert en mindre förundersökning än de 557 sidor man fick ihop mot ASAP Rocky
Citera
2019-08-06, 21:13
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Mest troligt är väl annars att JL är bög men inte PP. JL gör ett närmande som PP avvisar och saken är klar...

Ja, det krävs mycket känslor och ilska förmodligen för att slå ihjäl någon med yxa. Vad kan göra någon så arg? Kanske en försmådd eller avvisad älskare?

Kan det vara så att JL och PP har haft en kort relation? Men att PP kommit fram till att korvrytteri inte är hans grej. JL har då kraschat och gått bananas. Men han har lyckas dölja sina känslor tillräckligt mycket för att få med PP på en sista tur som han tog med sig en yxa.

Varför skulle han annars slagit ihjäl honom? Varför göra sig allt besvär? Det måste finnas ett motiv. Annars verkar allt helt sjukt. Känner någon till om dessa har varit "nära" vänner?
Citera
2019-08-06, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Om åklagaren överklagar kan domen skärpas.

Om den dömde överklagar och åklagare avstår kan domen lindras eller bara fastställas den kan i det läget aldrig skärpas.

Är med på det, menar inget annat.
Citera
2019-08-06, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garnityr
Återigen en massa felaktigheter från din sida. Det finns absolut ingen chans överhuvudtaget att åtal väcks den 14 augusti. Jag skulle gissa att det aldrig hänt i modern tid i ett så uppmärksammat fall för ett så pass grovt brott att åtal väcks så fort. Det är helt uteslutet och skulle innebära stora rättssäkerhetsproblem. Är man väl häktad gäller samma regler för minderåriga som för alla andra, även om de såklart skyndar på så gott de kan. Det är en mängd teknisk bevisning som ska analyseras och massor av förhör som ska hållas för att inte lämna några lösa trådar som kan uppröra försvaret, målsäganden, allmänhet etc.
Vidare kan domen meddelas direkt när huvudförhandlingen är avslutad eller vid ett senare tillfälle som rättens ordförande bestämmer. Det kan vara om en dag eller 13 dagar eller 25 dagar. Slutligen vinner en tingsrättsdom laga kraft - förutsatt att den inte överklagas vilket är långt ifrån säkert - efter tre veckor och ingenting annat.

Generellt ska väl dom meddelas direkt i anslutning till rättegången när det gäller ungdomsmål. Det här brottet är troligen alldeles för grovt för att hanteras som ungdomsmål. Är MGM till och med för gammal?
Citera
2019-08-06, 21:22
Medlem
Jag skrev tidigare att jag tycker att fallet i Sollentuna liknar ett fall på 80-talet(?) i Ängelholm(?), där en 15-årig pojke mördade en 13-årig tjej genom att slå henne i huvudet med en sten. Grabben begick mordet bara för att han ville bara veta hur det kändes att mörda.

Nu förs det fram teorier om att killen i Sollentuna som mördade PP kan ha haft ett liknande motiv.
Tonårspojken har, enligt Aftonbladets källor, sagt i förhör att han ’kände för att döda någon’ – men inte kunnat lämnat någon förklarning till varför.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zGkKVr/polisens-teori-fick-inspiration-av-mordfilmer-pa-natet
Citera
2019-08-06, 21:24
Medlem
eliras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Det de har att utgå från är GM:s berättelse. Eftersom han är mördare och inte anser sig ha begått ett mord, kan man inte förlita sig på honom och hans berättelse.

Jag har funderat lite på det där att det påstås att han har erkänt själva handlingen men inte erkänt mord, och att det skulle vara konstigt. Egentligen är det helt rationellt och korrekt. Som "lekman" kan han ju inte detaljerna som krävs för att kunna erkänna brott mot en specifik lag.

Nej, det bästa för alla om man vill vara hjälpsam är ju att tydligt tala om exakt vad man har gjort - varken mer eller mindre - och låta yrkeskunniga sköta det formella när det gäller att koppla de handlingarna till rätt rubricering.
Citera
2019-08-06, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Förstår tyvärr inte riktigt. Edsbergsvägen ligger ganska långt ifrån Rösjöbadet, och den vägen är mitt i ett villakvarter. Skulle du kunna sätta en nål på fyndplatsen från google maps och länka?

Slarvigt av mig. Heter inte Edsbergsvägen, utan Danderydsvägen. Ber om ursäkt
Citera
2019-08-06, 21:33
Avslutad
I call BS då det gäller det som tidningarna skriver idag. Även om man vill mörda och påverkats av våldsfilmer eller annat så mördar man inte en av de få vänner man har. Man mördar någon okänd eller i ytterkant av bekantskapskretsen
Citera
2019-08-06, 21:38
Medlem
kenopenos avatar
När jag läser om hans nyfikenhet att döda någon, kommer jag osökt att tänka på Jeffrey Dahmer. Han hade också denna nyfikenhet från tidig barn/ungdomstid och började planera och fantisera mer och mer i tonåren. Han provade på och följde sin fantasi i tidig tonår med.

Om Jack har samma eller liknande drifter, så är det inte sista gången vi kommer höra talas om honom.
3-4 år i ungdomsvård, är ju bara en stunds vila. Därefter ska han komma ut, med kanske ännu mer fantasier och önskningar om att testa på dödandet igen.

Det var lite tankar jag fick, efter att ha läst artikeln i expressen angående Jacks motiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in