2019-08-16, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Problemet är att du uttrycker dig som en idiot när du använder uttrycket "abnorm".
Det var lågt!
Bättre kan Du. Eller......
Citera
2019-08-16, 11:54
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Nej, neuropsykiatriska funktionsnedsättningar beror inte på "missbildningar".

Medfödd skada då? Låter det bättre?
Citera
2019-08-16, 12:00
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Problemet är att du uttrycker dig som en idiot när du använder uttrycket "abnorm".

I så fall är forskare och läkare idioter för de använder detta ord. Vad är problemet? Problem verkar uppstå när människor anser att skador/missbildningar/abnormiteter är något skamligt eller fult och därför inte vill höra dessa ord?
Senast redigerad av Combival 2019-08-16 kl. 12:18.
Citera
2019-08-16, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blunddocka
Det var lågt!
Bättre kan Du. Eller......

Något dåligt samvete lär inte JL heller ha.
En människa med neuropsykiatrisk abnormitet saknar normala känslor.
Ordet förlåt är enbart ett monotont känslolöst uttryck utan förankring.
Någott samvete finns inte.
De sårar med elaka kommentarer helt hänsynslöst.
-- men förstår överhuvudtaget inte att de gör det.
Det är bara jag, jag och åter jag som gäller.
Du är till för Mig.
Men det mest skrämmande är dessa låsningar i hjärnan
som i värsta fall kan resultera- som i detta fall - i mord.
Citera
2019-08-16, 12:22
Medlem
Eastmancolors avatar
Problemet är "abnorm(itet)" är nedlåtande vilket inte borde vara så svårt att förstå. För en normal begåvning.
Citera
2019-08-16, 12:29
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Problemet är "abnorm(itet)" är nedlåtande vilket inte borde vara så svårt att förstå. För en normal begåvning.

Det beror helt och hållet på vad man själv anser är nedlåtande. Men varför haka upp sig på ett ord som förklarar saker? De flesta tycker nog att det inte är vare sig skamligt eller fult att ha en missbildning/medfödd skada. Det här med synonymer är besvärligt för vissa.

Du har tydligen inga problem med att vara nedlåtande själv för ordet idiot håller jag med dig är nedlåtande.
Senast redigerad av Combival 2019-08-16 kl. 12:34.
Citera
2019-08-16, 14:33
Medlem
Skulle FUPen komma idag, någon som vet?
Eller blev den bara tillgänglig när åtalet väcks?
Dom lär ju behöva mer tid innan de kan väcka något åtal..
Citera
2019-08-16, 14:50
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Nej, neuropsykiatriska funktionsnedsättningar beror inte på "missbildningar".

Precis! Man kan väl snarare beskriva det som ”funktionsvariationer”. Det finns inga perfekta hjärnor, dvs nåt som skulle beskrivas som någon ”normalitet”. Hjärnan är så pass komplex och forskare vet än idag inte exakt hur den fungerar. Hjärnvävnaden är svåråtkomlig vilket gör att det är svårt att hitta den exakta orsaken till kognitiva funktionsstörningar.

Vi vet ännu inte vad som gjort att JL begått detta dåd. Så det ska bli intressant att se huruvida P7:an föranleder en RPU.
Citera
2019-08-16, 15:02
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Det var slarvigt av mig. Ber om ursäkt.

Ett fall som inte nämns så ofta är Johan Nilsson som 1982 högg ihjäl sin pappa med yxa och motivet var att pappan ville att Johan skulle lämna tillbaka grannens kälke som han stulit.

Två år senare fick Johan permission och passade då på att slå ihjäl även mamman med yxa. Motivet tros vara att mamman ville att han skulle åka tillbaka till mentalsjukhuset han vistades på.

Tydligen fick han trots detta permission igen men rymde i en taxi och var på väg hem till sin syster. Taxichauffören anade oråd och ringde polisen..

Vid båda morden erkände Johan direkt och visade var kropparna fanns. Den här killen har också en autismdiagnos. Hans betyg var höga och han fick byta klass för att han ansågs vara för begåvad.

Det finns en del liknelser i de båda fallen så vi får väl hoppas att inte den här kufen får permission så lättvindigt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/jPgd5z/som-en-svensk-hannibal-lecter

Ja - men bara så vi inte handskas lite för vårdslöst med begreppen här: inte bara ”en autismdiagnos”. Och inte Asperger. Utan svår autism och allvarlig psykisk störning.

”Senast i maj fastslog läkare att han har ett mycket svårt autistiskt tillstånd och lider fortsatt av allvarlig psykisk störning.”

https://www.mellanbygden.nu/mellanbygden/fortsatt-vard-for-morden-pa-foraldrarna/reprkn!9fmt8sWNxjauRNXrgxqA/

Jag tror ju inte att JL är i det häradet med tanke på hans skolförvaltningen och studieresultat.
Citera
2019-08-16, 20:55
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ja - men bara så vi inte handskas lite för vårdslöst med begreppen här: inte bara ”en autismdiagnos”. Och inte Asperger. Utan svår autism och allvarlig psykisk störning.

”Senast i maj fastslog läkare att han har ett mycket svårt autistiskt tillstånd och lider fortsatt av allvarlig psykisk störning.”

https://www.mellanbygden.nu/mellanbygden/fortsatt-vard-for-morden-pa-foraldrarna/reprkn!9fmt8sWNxjauRNXrgxqA/

Jag tror ju inte att JL är i det häradet med tanke på hans skolförvaltningen och studieresultat.

En mycket luddig diagnos som får förstås att denne Johan lider av någon form av psykisk sjukdom, kanske schizofreni, samt lågfungerande autism vilket borde innebära att hans kommunikativa förmåga är låg.

Nej, det passar knappast in på trådens GM som jag tvivlar på har någon allvarligare psykiatrisk diagnos även om det är konstigt att han mördade en bekant.
Citera
2019-08-16, 21:29
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StolthetHV71
Skulle FUPen komma idag, någon som vet?
Eller blev den bara tillgänglig när åtalet väcks?
Dom lär ju behöva mer tid innan de kan väcka något åtal..

Den kommer när åtal väcks. Inte tidigare.
Citera
2019-08-17, 07:52
Medlem
Jag tror helt enkelt att det är svartsjuka.
Nu när jag kollar Qruiser igen så finns det en profil till som helt säkert är PP's. Man kan säga att han helt enkelt tyckte om att ha kul om uttrycket tillåts eller kanske begreppet promiskuös är bättre. JL var med inloggad samma dag 2019-08-02 och har kanske velat att PP skulle vara mer trogen och inte otrogen. Det har svartnat för ögonen på honom. Det är den enda rimlig förklaring egentligen.
Att sedan inte vilja berätta om den egentliga förklaringen kan ju med förstås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in