2019-08-13, 15:18
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Det kan vara känsligt för individen, majoriteten vill vara "som alla andra". Om en person är osäker på sin identitet kan det skapa mycket ångest, skam med mera. Ren olycka. Det är inte alla som har en smärtfri resa till sin identitet, om du tror det. Har du missat alla som kämpar med detta? Jag tror inte brottet kan kopplas till detta dock.

Homosexualitet kan må hända vara jobbigare än hetrosexualitet.
Antar att all sexualitet är jobbig i den åldern.

Min erfarenhet är att ungdomar nuförtiden tycker det är naturligt med både pojk o flickvänner.
Citera
2019-08-13, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Vi har olika sorts erfarenheter av människor med Asperger i vår omgivning. Min erfarenhet är en "handy man", en företagsledare - som har "kort stubin" och svårt att förstå hur andra människor tänker. Svårt att förstå vissa uttryck - trots hög intelligens. Svårt att förstå hur sårande hans uttalanden kan kännas hos andra när han "bara säger sanningen".. Egen företagare blev han för att kunna anpassa jobbet efter hans behov - inte tvärtom. Men kundkontakterna kan fortfarande vara ett problem (som nu andra får sköta).En idrottsman som tar hand om sin kropp och motionerar regelbundet. Och slutgiltigen klarar han inte av förändringar i planeringen även om de skulle vara totalt betydelselösa ur andras synvinkel.

Som du ser kan en aspi vara på många olika sätt. Karaktäristiskt är trots allt detta att de inte förstår sig på andra människor - inte på djupet i alla fall. De kan lära sig med åren vissa saker, men helt som vi andra blir de aldrig. Dessutom går detta ofta i arv till nästa generation så man kan kanske ändå säga att "arv och miljö" har samverkat oavsett att man inte kan bli aspi bara för att man har fått en viss uppfostran. En aspiförälder är nog speciell och när en aspi uppfostrar en annan aspi kan det uppstå stora problem. Trots att man skulle kunna tro tvärtom också (om en aspiförälder hade förmågan att "känna igen sig" hos sitt barn).

Därför undrar jag hur MGM:s föräldrar är?

Och slutgiltligen måste jag säga att vad fruktansvärt för offrets föräldrar att läsa saker som att MGM bara kände för att döda "någon".. Det måste väl vara det absolut värsta man kan höra som föräder till offret. Att ens barns död bara skulle ha varit en total slump pga en galnins felfungerande hjärna..

Hellre skulle jag som förälder höra storyn om en "svartsjukedrama" eller liknande för att själv kunna försöka förstå lite grann ens.

Vilka uttryck?
Om du känner dig sårad, är det något som kan appliceras på topic?

Du pratar om "galning" och "aspi" i samma andetag. Det är en vanföreställning som orsakar dig mycket lidande i dina kontakter med andra, kan tänkas.
Citera
2019-08-13, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Homosexualitet kan må hända vara jobbigare än hetrosexualitet.
Antar att all sexualitet är jobbig i den åldern.

Min erfarenhet är att ungdomar nuförtiden tycker det är naturligt med både pojk o flickvänner.

Ja, men de är inte ensamma i samhället utan omges av föräldrar med enormt många fördomar. Läs i tråden vad nick som Sno och Ehuru skriver om människor med asperger till exempel. Här snackar man om "galningar" och "aspi" i samma utandning. Alla fördomar måste bort, för att man möjligen ska kunna hjälpa en mindre andel som inte vågar träda fram med sina innersta känslor och problem. Nu verkar det ändå som om brottet utförts av någon som saknar empati helt, men det vet vi ju inte fullt ut än. Det går ju att vara avstängd känslomässigt också. Inte omöjligt att det finns droger med i bilden, det är ju Danderyd det handlar om trots allt. Där är det en hel del droger med i bilden hos unga.

För att förtydliga: För unga är det viktigt att passa in och vara "normala" tror jag. Inte alla är narcissister som vill sticka ut. Den som är homosexuell sticker ut vare sig den vill eller inte. Då kommer förväntningar på att vara en "prideglittrig" typ, men så är ju inte alla. Det finns introverta också som aldrig skulle vilja utmärka sig i parader.

Eftersom brottet skett mellan två så unga är det extra tragiskt och svårt, om någon av dem dryftat djupa tankar som fått den andre att reagera på ett sätt som utlöst tragedin. Nu verkar ju tyvärr det ha funnits möjligheter att besinna sig. Kanske måste det införas åldersgräns på inköp av potenta verktyg som kan användas som vapen.

Det är lite speciellt i sammanhanget att den ene (eller rent av båda?) ville läsa psykologi.
Senast redigerad av rappytt 2019-08-13 kl. 15:29.
Citera
2019-08-13, 16:00
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Vilka uttryck?
Om du känner dig sårad, är det något som kan appliceras på topic?

Du pratar om "galning" och "aspi" i samma andetag. Det är en vanföreställning som orsakar dig mycket lidande i dina kontakter med andra, kan tänkas.

I det citerade inlägget beskrivs snarare en personligsstörd individ än en aspergare; de brukar inte kort stubin utan tvärtom vara saktmodiga.
Citera
2019-08-13, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
I det citerade inlägget beskrivs snarare en personligsstörd individ än en aspergare; de brukar inte kort stubin utan tvärtom vara saktmodiga.

Ja, det som beskrivs är en personlighetsstörd eller någon som fastnat i sin mentala utveckling eller är deprimerad, stressad eller trött. Då kan det också förekomma utbrott över smått och stort, men sällan mord...

Att lugnt ange sig och stå för brottet tyder inte på någon slug "psykopat", samtidigt som agerandet kan uppfattas som slugt? Får inte ihop just det.
Citera
2019-08-13, 17:22
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Va? Verifiera. Jag blir inte förvånad över någonting, men dina slutsatser är från rymden.

Citat:
Ursprungligen postat av ehuru
Han hade verktyg med sig inte vapen. Nu är det bekräftat att GM har aspberger och då är det förmodligen något som gått snett på platsen dit verktygen var medtagna i helt annat syfte än att mörda BO. Något har gått snett på platsen som väcker aspergerraseriet. Aspberger planerar inte, de reagerar i affekt. Min teori från trådens början stämmer ganska bra.

Håller med dig. Detta resonemang är fullt av okunskap: Inte nog med att denne inte verkar ha läst tidningsartiklar utan bara gissar rakt ut , hen har dessutom noll koll på psykologi och psykiatri. Jag rekommenderar den käre Ehuru att läsa på lite istället för att skapa trådsanningar.
Citera
2019-08-13, 18:27
Medlem
Gubbmagens avatar
Expressen skrev den 4/8 följande:
"Han hade kraftiga skallskador och fördes till sjukhus med ambulanshelikopter – men hans liv gick inte att rädda.".

Nu idag när begravningen varit läser jag i SvD följande:
"I en strid ström gick var och en fram till den öppna kistan för att ta ett sista farväl av den 16-årige pojken som misstänks ha mördats.".

Hur löser man det där med öppen kista i ett fall som detta när han hade kraftiga skallskador? Har det framkommit om det "bara" var bakhuvudet som hade skador eller om det var yxhugg även i ansiktet eller delar av ansiktet?

Källor:
https://www.expressen.se/nyheter/krim/peter-16-dog-i-yxmordet-foraldrarna-om-sorgen
https://www.svd.se/motivet-en-gata-efter-misstankt-mord-pa-16-aring
Citera
2019-08-13, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbmagen
Expressen skrev den 4/8 följande:
"Han hade kraftiga skallskador och fördes till sjukhus med ambulanshelikopter – men hans liv gick inte att rädda.".

Nu idag när begravningen varit läser jag i SvD följande:
"I en strid ström gick var och en fram till den öppna kistan för att ta ett sista farväl av den 16-årige pojken som misstänks ha mördats.".

Hur löser man det där med öppen kista i ett fall som detta när han hade kraftiga skallskador? Har det framkommit om det "bara" var bakhuvudet som hade skador eller om det var yxhugg även i ansiktet eller delar av ansiktet?

Källor:
https://www.expressen.se/nyheter/krim/peter-16-dog-i-yxmordet-foraldrarna-om-sorgen
Hade han varit demolerad i ansiktet hade de säkert inte valt en öppen kista. Jag fick intrycket att det enbart var i bakhuvudet.
Citera
2019-08-13, 18:41
Medlem

Senast på fredag ska åklagaren ta beslut om åtal ska väckas, men Rickard Wahlqvist säger redan nu att han kommer att begära förlängd tid.
Citera
2019-08-13, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Hade han varit demolerad i ansiktet hade de säkert inte valt en öppen kista. Jag fick intrycket att det enbart var i bakhuvudet.

Det får någon som var på begravningen berätta. Vilken sorglig tillställning det måste ha varit.
Citera
2019-08-13, 19:03
Medlem

Naturligtvis finns det ett stort allmänintresse, men samtidigt är det olyckligt att det läcker ut information innan utredningen är klar. Jag vet att det har talats om att den här gärningen skulle vara planerad, men det är ingenting som är uttalat eller fastställt. Det är lätt att folk bildar sig en viss uppfattning om min klient som kan vara helt felaktig, säger Rickard Appelberg.

Jahaja, rökridåer eller är advokaten av en annan åsikt tro? Å andra sidan försöker han väl mota Olle i grind så inte killen blir dömd på förhand. Det sista är ju lite svårt att förhindra.
Citera
2019-08-13, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2

Senast på fredag ska åklagaren ta beslut om åtal ska väckas, men Rickard Wahlqvist säger redan nu att han kommer att begära förlängd tid.

Betyder det att de vill invänta resultatet av P7:a ?

Vet någon hur det ser ut för 16-åringen i häktet. Får han ta emot besök av sina föräldrar ? Jag funderar alltså över om det är annorlunda när ungdomar under 18 år sitter häktade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in