Citat:
Ursprungligen postat av
Emmy.Ha
Att inte anse att det finns stöd för påståendet att kvinnor är mindre rationella än män är inte detsamma som att nedvärdera egenskaper som traditionellt har beskrivits som kvinnliga. Jag har stor respekt för egenskaper så som empati, att förstå andra människor och ha ett beteende som visar att man tar hänsyn till andra, om de är sådana egenskaper som du tycker nedvärderas. Kan du skriva ut den logiska kedjan som leder från att inte anse att det finns stöd för påståendet att kvinnor är mindre rationella än män till slutsatsen att man i så fall nedvärderar egenskaper som traditionellt benämnts som kvinnliga?
Jag tycker inte att du nedvärderar dem, men du verkar inte precis vara en extrem anhängare av ideologin heller.
Jag ska se om jag kan förklara tydligt, men det blir på väldigt konkret nivå då. Och då vill jag få fram en tanke och en poäng här, så snöa inte in på att jag valt bakning och cykellagning som exempel.
Om din son istället hade sagt "det är bättre att jag och pappa bakar kanelbullarna och fixar fika till i eftermiddag för vi gör det bättre". Hade du reagerat på samma sätt? Alltså hade du tyckt att kommentaren var nedvärderande mot dig i egenskap av kvinna? Eller hade du inte reagerat nämnvärt om det hade handlat om bakning (tänker nu att bakning i hemmet till vardags kan ses mer kvinnligt).
Om du hade reagerat likadant som gällande cykeln, så reagerar du ju mest på det faktum att din son upplevde att han och pappa gör någonting bättre än vad du gör, oavsett vad det handlar om.
Men, om du inte hade reagerat nämnvärt utan kommentaren bara hade passerat, så betyder ju det att antingen så tror du att andra värderar bakning lägre än cykellagning, eller också värderar du själv bakning lägre.
Vad jag reagerar över är att såna här diskussioner alltid handlar om trad. "manliga"egenskaper och huruvida kvinnor har dessa i lika hög utsträckning eller inte. Jag har aldrig tänkt på det på det sättet eftersom jag alltid värderat vad individen åstadkommer, och sett på "kvinnliga egenskaper" precis lika högt som jag sett på "manliga egenskaper".
Således har jag aldrig känt mig nedvärderad eller förminskad av någon, för det kan man egentligen bara bli om man själv tar till sig av dessa tankegångar.
Det spelar liksom ingen roll hur många gånger någon säger till mig att "kvinnor jobbar med låtsasjobb, öhh det kan vem som helst göra". NEJ det kan inte vem som helst göra.
Vem som helst kan inte finnas där för en gammal människa på äldreboende vid sina sista andetag. Vem som helst kan inte hantera allt oangenämt som kommer med att ta hand om gamlingar. Vem som helst har inte tålamodet och medkänslan. Vem som helst kan inte vara sjuksköterska och arbeta under konstant stress samtidigt som de får patienten att känna sig sedd och hörd och trygg. Vem som helst kan inte ha 30 småbarn springandes runt sig hela dagarna och ändå hantera dem med kärlek och tålamod. Vem som helst kan inte vara hela familjens hjärnkontor och strukturera upp vardag efter vardag med allt vad det innebär. Vem som helst kan inte arbeta med våldtäktsoffer eller på andra sätt traumatiserade människor.
Men, detta gör kvinnor oftast väldigt bra. Det fullkomligt kryllar av kvinnliga egenskaper som är värda att höjas till skyarna. Som gör enormt mycket för mänskligheten!
Jag kommer alltid att värdera kvinnan på äldreboendet som tar hand om de gamla som burit vårt samhälle på sina axlar mycket högt.
Jag värderar också cykelmakaren som lagar kvinnans cykel på väg till äldreboendet så att hon kan finnas där för de gamla.
Jag värderar hemmafrun som sköter hushåll och familj lika högt som mannen som går till kontoret och jobbar 8-17 för att försörja familjen.
Däremot så tycker jag inte att kvinnors egenskaper ses i ljuset av vad de är, helt fantastiska!
Här på forumet är det extremt, men även bland feminister i media så handlar det alltid om att det som män traditionellt sysslat med, det måste kvinnor bevisa att de också minsann kan och vill syssla med i lika hög utsträckning.
Det är sällan det pratas om det hela på andra hållet. Varför inte fler män vill eller kan anamma dessa viktiga egenskaper som många kvinnor besitter i högre grad än män.
Om jag säger att jag tycker att män är bättre på att fatta vissa former av beslut, där det sätts höga krav på rationellt " känslolöst" tänkande, eller där man kan sätta egna känslor åt sidan, och jag värderar detta högt inom politiken för att stävja kriminalitet och för att få ett tryggt samhälle, så är det inte alls samma sak som att jag nedvärderar kvinnor.
De som läser in denna nedvärdering av kvinnor i mitt påstående, det är ju dessa människor som själva måste se på kvinnliga egenskaper som sämre. Det är ju dessa som lider av att de ständigt nedvärderar kvinnliga egenskaper.