2019-08-01, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Aha, du har redan glömt trådstarten. Jag påminner:

"Ser ni på kvinnan som en varelse som är sämre beskaffad än er och ser på det hon gör som "bagatellgöra" som vem som helst lika väl kunde gjort?
Eller värderar ni innerst inne det kvinnor är naturligt bra på högt, utan att se ner på henne? "

Jag repeterar även frågan. Vad ser du upp mest till, en chef på ett företag eller någon som stannar hemma med sina barn? Dvs vilket jobb är finast?

Jag förstår inte ens frågan...vadå "finast"?
Det är väl högst individuellt, vad man tycker om att göra.
Och vad denna VD är VD för.

Är man VD för skitbolaget-förstör max av jodens klimat-människors liv-i produktion av rent skit, enkom för att samla pengar.
så nej, jag ser inte ett piss "fint" med det.

Inte heller ser jag något "fint" om "stanna hemma med barn" innebär ett lidande för den som nu gör det, eller ungarna för den delen.

Hemmafrun, är ett patriarkalt hittepå under en mycket kort tid i mänsklighetens historia, 1800 talets industrialisering fram till ca 1960-70. ( då kvinnorna samlat sig till protest)

I all övrig tid har båda könen arbetat med mat eller inkomstbringande arbeten, samt båda säkerligen tagit hand om barn.
Citera
2019-08-01, 12:48
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Hemmafru under barnaåren kan vara allt från 1 år till 30 år om man har flera barn. Det är inte särskilt troligt att en kvinna som varit hemma så länge börjar arbeta sent i medelåldern.

Problemet med ditt ”fria val” är att kalkylen inte alls går ihop för samhället.

En dagisplats är inte tänkt att vara lönsam.

Hm.... först säger du att kalkylen inte går ihop, sen säger du att tanken med nuvarande system inte är lönsamhet... så då är ju kalkylen ett argument alls...

Och konstigt det där med lönsamheten... Det är bara ett fåtal kalla länder i övre delen av norden som har detta system.
Ändå går de flesta länders kalkyler ihop... så att det skulle finnas andra system som går att räkna hem ät med andra ord ner än troligt.
Citera
2019-08-01, 12:52
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Så du menar alltså att tex spinneriarbeterskor inte funnits i mer än 70 år?

På alla fabriker där det fanns arbeten som ansågs ”kvinnliga” har det också arbetat kvinnor. Det gäller från starten av industrialiseringen.
Dessa ingår i textilindustrin. Hur lång är den industriella revolutionen?
Hur stor del av 100 000 år är det?

Du måste börja förstå att kvinnor inte varit med från start i den.
Citera
2019-08-01, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
1. Fru vill ha det så här.

2. Vi hade inte haft råd på hennes möjliga lön

3. Jag hade haft svårt de första två åren... Jag har inga tuttar och blir rastlös av de minsta.

4. Ingen hade gillat min matlagning

1. Säg åt "fru" att hon är dum i huvudet, och att du har rätt få gå hemma och svassa med dina barn.
2. Skicka henne på utbildning.
3. har du armar och händer? Finns nappflaskor att köpa. Funkar lika bra. Och ratlös? vem bryr sig om rastlöshet, det är ju "finast"
4. Skicka dig själv på utbildning.
Citera
2019-08-01, 12:54
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Hm.... först säger du att kalkylen inte går ihop, sen säger du att tanken med nuvarande system inte är lönsamhet... så då är ju kalkylen ett argument alls...

Och konstigt det där med lönsamheten... Det är bara ett fåtal kalla länder i övre delen av norden som har detta system.
Ändå går de flesta länders kalkyler ihop... så att det skulle finnas andra system som går att räkna hem ät med andra ord ner än troligt.

Det är skillnad på dagisplats i några år och att en person inte arbetar på ett helt liv. Det måste du väl ändå förstå?
Citera
2019-08-01, 12:57
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
1. Säg åt "fru" att hon är dum i huvudet, och att du har rätt få gå hemma och svassa med dina barn.
2. Skicka henne på utbildning.
3. har du armar och händer? Finns nappflaskor att köpa. Funkar lika bra. Och ratlös? vem bryr sig om rastlöshet, det är ju "finast"
4. Skicka dig själv på utbildning.
1, 2 och 4 skulle absolut funka.

3 är du helt ute och cyklar. Inget slår brösten. Och att pumpa är inte realistiskt. Det tar evigheter och det går inte att jobba en hel dag och samtidigt pumpa.
Citera
2019-08-01, 12:58
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaylordYanker
Dessa ingår i textilindustrin. Hur lång är den industriella revolutionen?
Hur stor del av 100 000 år är det?

Du måste börja förstå att kvinnor inte varit med från start i den.

Industriella revolutionen kallas den process som startade i slutet på 1700-talet. En av de tidiga industrierna var textilindustrin där kvinnor arbetade. Vad är det du inte förstår och vad har det med 100 000 år att göra?

För övrigt så är den moderna människans ålder närmare 200 000 år än 100 000 år.
Citera
2019-08-01, 12:58
Medlem
Citat:
Du vill tvinga alla att göra saker enligt din ideologi.

Jag vill låta alla välja fritt.

Nej, d tär ju snarast så att DU vill tvinga andra att göra saker du inte vill göra själv.

Det har vi ju redan gått igenom.

Idag. med "min" ideologi, så

-kan båda könen välja om de vill skaffa och ta hadn om barn eller inte.
Kan du bla tacka fri aborträtt för.

-Kan båda könen, välja ta aktiv hand om barn och hemsamt arbeta utanför hemmet, kan du tacka feminismen för.
Citera
2019-08-01, 12:59
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Det är skillnad på dagisplats i några år och att en person inte arbetar på ett helt liv. Det måste du väl ändå förstå?

Det är bara du som pratar om hela liv.

Jag har svårt att se att hon är road med att strosa runt hemma när barnen är 15... Det är knappast så att de vill hitta på en massa med mamma då...
Citera
2019-08-01, 13:00
Medlem
Citat:
1, 2 och 4 skulle absolut funka.

3 är du helt ute och cyklar. Inget slår brösten. Och att pumpa är inte realistiskt. Det tar evigheter och det går inte att jobba en hel dag och samtidigt pumpa.

Hur länge ammar ni era barn? 18 år?
Citera
2019-08-01, 13:02
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Nej, d tär ju snarast så att DU vill tvinga andra att göra saker du inte vill göra själv.

Det har vi ju redan gått igenom.

Idag. med "min" ideologi, så

-kan båda könen välja om de vill skaffa och ta hadn om barn eller inte.
Kan du bla tacka fri aborträtt för.

-Kan båda könen, välja ta aktiv hand om barn och hemsamt arbeta utanför hemmet, kan du tacka feminismen för.

Jag är inte emot fri abort. Inte alls!
Det är väldigt viktigt att den möjligheten finns. Och är gratis.

Nej, man kan inte välja något här.
Mellan 1 och 2 år så måste barnen till dagis och båda behöver arbeta.
Inget annat tolereras.
Det syns ju här. Ni är på mig som hökar för att vi valt annorlunda.
Citera
2019-08-01, 13:03
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Hur länge ammar ni era barn? 18 år?

Hon har ammat dem 1 år Eller så.

Jag har ingen exakt tid.

Edit: ca 18 månader säger hon.
Senast redigerad av Pungtering 2019-08-01 kl. 13:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in