2019-08-17, 17:10
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viktim
Visst har jag spelat olika bollsporter när jag var yngre, men då bara på skojjs skull med grabbarna.

När jag tar det rundade racket så går en hel del tankar genom mitt huvud. Alla har sin blick mot mig och jag känner ett ENORMT behov av att vara den bästa, speciellt med tanke på att det oftast finns massa tjejer omkring. Uppmärksamheten som jag får ifall jag lyckas slå bollen riktigt långt och utklassa alla är i princip föda för mig.

Det som hade vart intressant är att se hur tjejer spelat sporten ifall det bara var tjejer närvarande. Hade ni vart mer benägna att använda det rundade racket? för jag misstänker att en del tjejer tänker typ "äsch det är ingen ide att använda det rundade racket för jag är tjej och har inte potential att vara bättre än killarna".

Vad gäller att snacka skit om tjejer så skulle jag säga att vi inte gör det, åtminstone inte när man kommer upp lite i åldern 25+

Det är nog väldigt beroende på vad det är för slags tjejer. Min upplevelse är först och främst att tjejer sällan spelar lagsport om inte killar är med också. Det kommer liksom överhuvudtaget inte på tal, kubb på sin höjd 😀
Fast det finns givetvis tjejgäng som gör det, bara det att jag inte känner några. Hade ett gäng elever, tjejer då, för nåt år sedan som spelade fotboll på fritiden. På idrotten spelade de alltid blandat med killarna och det gick bra. Hade faktiskt en intressant brännbollsmatch då. Den gick till som följer:

Eleverna ville spela tjej och killag, framförallt tjejerna ville detta för att slippa höra tråkiga kommentarer och sånt.
En av killarna som spelar fotboll, som är en mycket intelligent och skärpt, mogen person sa "ah men det är inte lönt, tjejerna kommer bara vinna ändå". Då var det många fotbollsspelande tjejer i laget och tydligen var de relativt duktiga på brännboll.

Okej, det blev iallafall så att det spelades killar mot tjejer. Tjejerna började inne. Allt flöt på. Killarna tog dock många lyror och tjejernas slag kom inte jättelångt.
När killarna skulle spela inne började de medvetet att skjuta sneda bollar långt åt sidan mot buskage. Vi lärare bröt och sa att det är inte tillåtet att skjuta snett ut i sidled. Några killar blev skitförbannade och började tjafsa. De blev så jädra sura till slut att de inte skulle vara med. Gick och satte sig utanför planen etc.

Till slut var killarna nästan bara halva laget kvar.
Trots tjafsande, försök till fusk som avslöjades direkt, trots att laget nästan blev halft så vann killarna med några poäng. Det var inte stor skillnad, men ändå. Det berodde på fler lyror, att de slog längre och sprang snabbare. Detta var 12-13åringar så fysiken börjar väl lite smått att urskilja sig rent styrkemässigt. Man kan konstatera att tjejerna hade betydligt trevligare, var ett sammansvetsat lag och la inte tid på tjafsande. Killarna raka motsatsen, och vann ändå, bara på grund av fysisk skillnad(kanske lite mer tränat bollsinne generellt). Behöver jag säga att jag hade lust att mygla med resultatet?
Jag gjorde det dock inte!
Senast redigerad av Moment22x22 2019-08-17 kl. 17:24.
Citera
2019-08-17, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Det är inte ifrågasättandet som jag reagerar på, det är hur ifrågasättandet vinklas. Det är nästan alltid vinklat så att kvinnor ska anamma mer traditionellt manliga yrken och positioner i samhället. Inte så ofta tvärtom.
Alla kan inte vara ingenjörer eller börsmäklare, det bästa vore att hitta en lösning på de dåliga villkoren/lönerna i offentlig sektor där det finns mest kvinnodominerade yrken. Tyvärr verkar den lösningen svår sålänge det är just offentlig sektor och inte dessa yrken privatiseras. Hade dessa yrken privatiserats så hade de också värderats högre, det är jag tämligen säker på.
Nu är offentlig sektor statens slaskhink vad gäller arbetsvillkor och lön.
Allt prat om lönejämförelser blir ju lönlösa. Västs levnadsstandard måste minska kraftigt då vi lever sjukligt rika materialistiska liv. Finns det sju ggr mer pengar i omlopp än det finns naturresuser? I framtiden kommer man se dagens levnadsstandard för en sjuksköterskelön som ett fantasiliv i överflöd. Västerländska kvinnolöner är bra, i ett globalt perspektiv är dessa löner rena rikemanslönerna. Sluta gnäll, svenska kvinnor, och inse att ni är den mest privilegierade gruppen på jorden.
Citera
2019-08-17, 19:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot
Allt prat om lönejämförelser blir ju lönlösa. Västs levnadsstandard måste minska kraftigt då vi lever sjukligt rika materialistiska liv. Finns det sju ggr mer pengar i omlopp än det finns naturresuser? I framtiden kommer man se dagens levnadsstandard för en sjuksköterskelön som ett fantasiliv i överflöd. Västerländska kvinnolöner är bra, i ett globalt perspektiv är dessa löner rena rikemanslönerna. Sluta gnäll, svenska kvinnor, och inse att ni är den mest privilegierade gruppen på jorden.

Så är det. Kvinnor från nyutexaminerade fram tills ~40 tjänar BÄTTRE än män i samma yrke och roll...och sjukskriver sig mer än män ändå.

Men det spelar ingen roll för kvinnor har en film i skallen där de själva spelar huvudrollen, regisserar och har skrivit manus. Finns det tillräckligt med 'push' från systerskapet så är det det manuskriptet som körs...

Minions.
Citera
2019-08-17, 20:08
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Men herregud, det var ju du som började babbla om att kvinnor bara tar och tar och inte ger någonting. Det är du som nedvärderar här och inte jag. Jag har påtalat att män och kvinnor har byggt civilisationen tillsammans. Ett samhälle består inte bara av byggnaderna som män har byggt.
Helt sanslöst att du förnekar att kvinnors del i byggandet av civilisationen samt upprätthållandet av den har ägt rum och äger rum i allra högsta grad.

Så du har några exempel nu äntligen? Vad har gruppen kvinnor byggt? *hämtar popcorn*
Citera
2019-08-18, 00:35
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:

Ursäkta men vadå "kvinnolöner"?
Citera
2019-08-18, 00:54
Avslutad
Citat:
Ursäkta men vadå "kvinnolöner"?
...att du ens orkar. Du vet precis vad han menar.
Citera
2019-08-18, 01:58
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Det stämmer inte riktigt för jag antar att du sysslar med någon annan idrott, kanske fotboll? Och att du säkerligen spelat och/eller kastat boll betydligt mer i ditt liv än vad jag har till exempel. Nu är jag kanske extrem på mitt håll då jag i princip aldrig sysslat med bollsporter. Men, det är ändå betydligt större chans att du träffar med det rundade racket än vad jag gör, eftersom du har ett mer tränat bollsinne. Nu har du möjligtvis också större talang än vad jag har för det, det får var osagt.

Ja tänka sig att det har du rätt i att jag har gjort, valt det platta racket. Det är inte "tjejracket", det är det platta racket!
Jag tänkte nog att det var bättre att träffa och att bollen kom en bit än att man ska missa tre slag. Hände kanske nångång att jag testade det rundade, men om jag missade på första så tog jag det platta.
Jag vet inte om det var just så med mig, men jag minns också att det fanns en del påtryckningar från laget till vissa personer angående att de skulle ta det platta racket. Och det finns det än idag när barnen/ungdomarna spelar brännboll i skolan.

Jag kände och känner ingen prestige i det liksom. Jag tror det är här det blir lite fel, för ni killar förutsätter att vi känner samma prestige i idrott och att vinna som ni gör. Och så skämtar ni om "tjejrack" och tycker att det är något att håna, eftersom att det hade varit det för er del då ni bryr er så mycket om att vinna och visa er starka.
Jag tror inte alls att tjejer bryr sig om det särskilt mycket, det bekommer oss liksom inte om vi tar det platta racket. Ni däremot ser det som " vad fan är det för fel på dem?". Det är en av anledningarna till att jag har funderingar kring om det vore bra att ha separat idrott för tjejer och killar.

Pratar ni mycket skit om tjejer Viktim? Typ just sånt som du skrivit i ditt inlägg här om brännbollsrack, till exempel.

Och, hur tänker du själv när du tar det rundade racket, förutom att bollen ska komma långt? Finns det ett mått av prestige inför de andra grabbarna i det också?

Hånas verkligen tjejer för att de väljer "tjejracket"? Det har inte jag något minne av, om man inte menar att själva namnet "tjejracket" är hånfullt mot kvinnor. Men tjejerna hånades aldrig när de valde att slå med det utan det var väl bara väntat. Killar däremot som valde detta racket fick veta att de levde.

I övrigt är det inget konstigt med det du beskriver. Vem bryr sig om en tjej kan prestera i idrott eller inte? Hennes popularitet, status, sexuella marknadsvärde, eller vad man vill kalla det går inte upp en millimeter för att hon kan slå långt i brännboll, så varför skulle någon tjej bry sig om att göra det?

För killar är livet en ständig tävling om att klättra i dominanshierarkin så självklart vill de ta tillfället i akt på idrottslektioner att visa sig bättre, starkare, tuffare än de andra. Killar har detta "hardwired" i sitt DNA och det beror på kvinnans hypergama natur.

Om man ska hårdra det kan man se livet som ett 100-meterslopp där killarna springer mot varandra och vid mållinjen står tjejerna redo att knulla vinnaren.

Men som sagt, killar överlag pratar inte skit om tjejer, i t ex omklädningsrummet så du behöver inte oroa dig för det. Killar vill knulla tjejerna (oavsett om de är bra på sport eller inte) så varför skulle de prata skit om dem. De som killar pratar skit om (eller pratar skit direkt till) är som sagt de svaga killarna med låg status, dvs de killar som slår med "tjejracket".
Citera
2019-08-18, 04:06
Medlem
Citat:
Detta är något jag funderat lite på sedan jag blev medlem på flashback.
Man blir inte riktigt klok på det hela när man läser i denna forumdel. Här hyses ett stort agg mot feminism av radikal sort, vilket jag kan förstå ur vissa aspekter. Det är dock inte det jag vill diskutera.

En de män (och även kvinnor) hävdar att kvinnor utför onödiga arbeten i samhället, att de är ineffektiva, babblar bort arbetstid, skapar konflikter, är ointelligenta, saknar analysförmåga, konsekvenstänk e.t.c. I samband med detta hävdas att det vore bra om kvinnor var hemma med barnen istället och tog hand om hushåll och familj.
Okej, då kan man tycka att man har en röd tråd här, mannen vill att kvinnan ska vara hemma istället för att arbeta för att det gynnar familjen.
Skälen till detta kan nog variera kraftigt, allt från att mannen resonerar som ovanstående beskrivet, eller att han vill vara i ekonomisk maktposition, han vill ha garanterad tillgång till sex, o.s.v. Då tycker man ju att mannen borde lyfta fram dessa egenskaper som kvinnan besitter som anses gynnsamma för att ta hand om familj och hushåll. Men istället ses ofta en nedvärdering av dessa också i form av att "hon inte duger till annat", att barnskötsel är det enklaste i världen (att män skulle gjort även detta överlägset bättre), att det inte krävs någonting av värde för att ta hand om hem och familj. Allmänt ironiska och hånfulla kommentarer angående detta ses inte heller sällan, som " hon hör hemma vid spisen" och liknande.
Jag förstår inte dessa kontraproduktiva resonemang. Att det sedan är fel att dra alla över en kam behöver inte ens sägas.

Mina frågor för diskussion är alltså:
Ni manliga användare på forumet, hur ser ni på det hela, handen på hjärtat?
Ser ni på kvinnan som en varelse som är sämre beskaffad än er och ser på det hon gör som "bagatellgöra" som vem som helst lika väl kunde gjort?
Eller värderar ni innerst inne det kvinnor är naturligt bra på högt, utan att se ner på henne?

Lite rörig TS, men diskussionen i sig är lite luddig och har inget rätt eller fel. Detta är således ingen faktabaserad diskussion, ej heller en offer eller böltråd. Bara ett genuint intresse för hur ni män resonerar i förhållande till kvinnan (är medveten om att urvalet på flashback inte kan representera verkligheten helt och hållet dock).

Jäklar vad med inlägg du har redan. Glöm inte bort ditt jobb bara.

Jag ska sammanfatta samtliga trådar i denna forumsdel och besvara dig fråga. Feminister beklagar sig över att kvinnor i historien inte har uppmärksammats som (vissa) män. Feminister klagar på att tjejer inte har samma snittlön som män. Osv osv.

I förra veckan var en tyfon här och härjade. Jag var hemma och en tjej skrev att hon var uttråkad och var sugen på att leka. Jag sa åt henne att komma över. Hon beklagade sig då att det regnade och blåste (vilket det definitivt gjode) och sa att jag fick komma till henne. Sagt och gjort så tog jag en elektrisk moped och körde 27 km mitt under tyfonen för att få sex. Desperat? Kanske. Men vilken inställning tror du leder till utveckling och upptäckter? Är det hennes eller min inställning som lett till att fler män hamnat i historieböckerna än kvinnor?

Dock så har jag aldrig varit med om att någon man har hånat en kvinna för en kvinnlig egenskap. Man kan skämta om det, liksom kvinnor skämtar om män och våra egenskaper. Helt naturligt. Men, som ngn sa innan, en man som tar till sig en kvinnlig egenskap rikerar att få höra det.
Citera
2019-08-18, 04:53
Medlem
Allting manipuleras och vinklas i dagens samhälle. Svenska kvinnor behandlas som heliga barn. Sjukt samhälle.
Citera
2019-08-18, 07:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Allting manipuleras och vinklas i dagens samhälle. Svenska kvinnor behandlas som heliga barn. Sjukt samhälle.

Nej, som mindre beskaffade att hantera livet. Finns hur mycket som helst av stödverksamhet och resurser (för skattepengar) för de bräckliga liven. De sjukskriver sig ändå 2ggr mer än män av nån jävla anledning, trots att de jobbar mindre. Samtidigt ska de kvoteras in på alla attraktiva positioner att styra och leda folk..

Om du back-trackar alla 'skandaler' inom politik och ämbete de sista tio åren hittar du 90% kvinnor som gjort bort sig.

Mitt hjärta gråter för er men jag personligen lider inte så värst mycket.. Mest tänker jag på de små som tvingas växa upp i ert vansinne, och då främst pojkar. Jävla slapptaskar.
Citera
2019-08-18, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
...att du ens orkar. Du vet precis vad han menar.
När själva innehållet i argumentationen är förlorad kan man ju alltid desperat försöka missförstå.

Och nej, det är manliga egenskaper som nedvärderas i vår tid.
Citera
2019-08-18, 08:57
Avslutad
Citat:
När själva innehållet i argumentationen är förlorad kan man ju alltid desperat försöka missförstå.

Och nej, det är manliga egenskaper som nedvärderas i vår tid.

Att avsiktligt missförstå eller 'flytta målstolparna' är en genomgående taktik hos feminister. Plocka en mening, lägg in motsatsen till egna värderingar och krydda med superlativer. Simpelt recept.

Det värsta är att de tror att de skriver för en publik de övertygar.. ..när effekten är den motsatta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in