2019-08-13, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castorchamp
Betyder det att de vill invänta resultatet av P7:a ?

Vet någon hur det ser ut för 16-åringen i häktet. Får han ta emot besök av sina föräldrar ? Jag funderar alltså över om det är annorlunda när ungdomar under 18 år sitter häktade.
Tror jag inte. P7:an behöver definitivt inte vara klart innan åtal väcks.
Man skrev väldigt tidigt att han kommer snabbt få möjlighet att träffa sina föräldrar, just pga åldern. I övrigt: Åklagaren yrkade på häktning på sannolika skäl med restriktioner, och anser att det finns en risk för att den misstänkte annars ska undanröja bevis. Och jag tror det fastställdes restriktioner.

Edit: Ang föräldrabesök kommer det besöket vara övervakat minns jag att man skrev.
Senast redigerad av Picasso2 2019-08-13 kl. 19:11.
Citera
2019-08-13, 19:18
Medlem
Citat:
Betyder det att de vill invänta resultatet av P7:a ?

Vet någon hur det ser ut för 16-åringen i häktet. Får han ta emot besök av sina föräldrar ? Jag funderar alltså över om det är annorlunda när ungdomar under 18 år sitter häktade.

Restriktioner

Åklagaren kan besluta om restriktioner om han eller hon misstänker att bevis kan förstöras eller att utredningen av brottet kan hindras. Det är domstolen som ger åklagaren tillstånd att fatta sådana beslut. Det kan innebära att du inte får:
Ta emot eller skicka brev utan granskning av åklagare
Ta emot besök utan särskilt medgivande av åklagare
Ta emot eller ringa telefonsamtal utan särskilt medgivande från åklagare
Ta del av radio, tv eller tidningar
Gemensamhet med andra intagna.
Du kan trots restriktionerna skicka brev till din offentliga försvarare eller vissa internationella organ, till exempel EU-domstolen, utan att de granskas av åklagare. Du får även träffa präst eller annan representant från annat religiöst samfund.
Du kan begära att beslut om restriktioner omprövas.
Citera
2019-08-13, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Tror jag inte. P7:an behöver definitivt inte vara klart innan åtal väcks.
Man skrev väldigt tidigt att han kommer snabbt få möjlighet att träffa sina föräldrar, just pga åldern. I övrigt: Åklagaren yrkade på häktning på sannolika skäl med restriktioner, och anser att det finns en risk för att den misstänkte annars ska undanröja bevis. Och jag tror det fastställdes restriktioner.

Edit: Ang föräldrabesök kommer det besöket vara övervakat minns jag att man skrev.

Tack för info. Bra ändå att hans föräldrar får vara där. Det är ju trots allt ett barn. Vi får se sen hur mycket sanning det ligger i polisläckorna till media. Har aldrig riktigt förstått huruvida det är ok att förse media med små detaljer ur ett förhör innan åtal väcks.
Citera
2019-08-13, 19:26
Medlem
Citat:
Tack för info. Bra ändå att hans föräldrar får vara där. Det är ju trots allt ett barn. Vi får se sen hur mycket sanning det ligger i polisläckorna till media. Har aldrig riktigt förstått huruvida det är ok att förse media med små detaljer ur ett förhör innan åtal väcks.
Nu ska vi tänka på att det är hans advokat som uttalar sig. De som "läcker" kan mycket väl vara polis som har mandat att berätta vissa saker för media för att hålla allmänheten lugn.
Det har ju varit så länge, att man släppt lite på förlåten när ett ärende är av allmänintresse. Så länge man kan bedöma att förundersökningen inte tar skada, så spelar det ju ingen roll.
Senast redigerad av Picasso2 2019-08-13 kl. 19:45.
Citera
2019-08-13, 19:46
Medlem
Amless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Väntar alltjämt på länkarna!

Det handlar alltså om vodeoklipp där offrets bekanta yttrar sig om denne. Det kan inte uteslutas att någon till synes obetydlig detalj framkommer där som kastar ljus över fallet.

Inte för att du frågade mig, men eftersom du ville ha länken så kan du få den ändå.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/helin-15-sitter-dar-uppe-och-pratar-med-kanda-vetenskapsman/
Citera
2019-08-13, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nu ska vi tänka på att det är hans advokat som uttalar sig. De som "läcker" kan mycket väl vara polis som har mandat att berätta vissa saker för media för att hålla allmänheten lugn.
Det har ju varit så länge, att man släppt lite på förlåten när ett ärende är av allmänintresse. Så länge man kan bedöma att förundersökningen inte tar skada, så spelar det ju ingen roll.

Men jag tycker hans advokat har uttryckt sig väldigt försiktigt i media. Det råder förundersökningssekretess under pågående utredning. Men media har publicerat artiklar om att mordet varit planerat, listor som antyder att PP var tilltänkt nr 2. JL intresse för filmer med riktiga mord osv. När blir det ett sekretessbrott funderar jag. Man ser det här ofta när det finns ett stort mediaintresse. Om polisen eller åklagare gjort något offentligt uttalande så har jag missat det helt i så fall.
Citera
2019-08-13, 20:13
Medlem
Citat:
Men jag tycker hans advokat har uttryckt sig väldigt försiktigt i media. Det råder förundersökningssekretess under pågående utredning. Men media har publicerat artiklar om att mordet varit planerat, listor som antyder att PP var tilltänkt nr 2. JL intresse för filmer med riktiga mord osv. När blir det ett sekretessbrott funderar jag. Man ser det här ofta när det finns ett stort mediaintresse. Om polisen eller åklagare gjort något offentligt uttalande så har jag missat det helt i så fall.
De har inte gjort offentiga uttalanden. Däremot har media ofta skrivit "enligt förhör", "enligt polisen" osv, och då förutsätter jag att någon som har mandat har upplyst dom vad som gäller. Advokaten får inte säga ett piss. De är otroligt försiktiga i uttalanden. Polisen kan berätta med stöd av den så kallade meddelarfriheten om det för en journalist. I de flesta fall kan förndersökningsledaren släppa vissa delar till journalister under förutsättning att det inte finns yppandeförbud. Det avgör domstolen. I såna fall får inte något alls slinka igenom.
Citera
2019-08-13, 20:34
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/peter-plax-hedrades-ford-till-sista-vilan/

När den praktfullt utsmyckade salen var full till sista ståplats fortsatte skaran av sörjande i alla åldrar sträcka sig ut i den angränsande entrégången.
Den lilla kören sjöng sakral stämsång på kyrkoslaviska. Toner om människans sista vandring innan mötet med Gud.
Tårar rann och blickar fästes på den öppna kistan i ljust trä placerad i mitten av salen.
I den vilade Peter Plaxs kropp, vördnadsfullt inlindad i en vit skrud. Genom en tunn slöja för ansiktet gick att skönja 16-åringens unga ansikte.

Dmitri: – Jag vet inte vad som blir nu. Mitt gamla liv är slut. Det återstår att se om och hur ett nytt liv blir.

Så sorgligt. Vilket slöseri. Må JL bli inlåst länge.
Senast redigerad av Picasso2 2019-08-13 kl. 20:37.
Citera
2019-08-13, 21:21
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amles
Inte för att du frågade mig, men eftersom du ville ha länken så kan du få den ändå.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/helin-15-sitter-dar-uppe-och-pratar-med-kanda-vetenskapsman/

Tack för länken! Det mest intressanta är väl att de flesta som deltog hade invandrarbakgrund. Sannolikt ingen som kan svara men man kommer att undra: Fanns det några kända slitningar av etnisk kaliber inom umgängeskretsen?

Har GW yttrat sig i nyhetsmorgon om detta fall? Det senaste jag sett är hans synpunkter om häktningen av ASAP-gubben.
Citera
2019-08-13, 21:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Sno drar alltid fel slutsatser. Det fetade är väl nickets egen fabulering.

Ingen vet vad mördaren lider eller led av. Om det är tvångstankar till exempel, vilket jag misstänker.

För en gångs skull håller jag faktiskt med dej Rappytt.
Jag tror att du har helt rätt.
Efter att han hade kollat på X antal mord-filmer vilket han tydligen fascinerades av, så fick han inte bort tanken ur huvudet.
Jag tror inte han själv vet varför han gjorde det.
Han fick in en tvångstanke som satte sig så djupt att han bara blev tvungen att göra det.
Efter dådet så insåg han hur jävla fel detta blev och ringde själv till polisen.
Då tror jag att han ångrade sig rejält.
Måste nog vara svårt att sitta i förhör och inte kunna svara på frågor, när man egentligen inte vet varför man gjorde som man gjorde.
Jag tror också på en tvångstanke.
Citera
2019-08-13, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Tack för länken! Det mest intressanta är väl att de flesta som deltog hade invandrarbakgrund. Sannolikt ingen som kan svara men man kommer att undra: Fanns det några kända slitningar av etnisk kaliber inom umgängeskretsen?

Har GW yttrat sig i nyhetsmorgon om detta fall? Det senaste jag sett är hans synpunkter om häktningen av ASAP-gubben.
Nej, de flesta som deltog behövde inte alls vara av invandrarbakgrund. Ett par stycken har uttalat sig. Som bröt lite grand. De andra 198 då? Du är otrolig på att generalisera, dra alla över en kam. Riktigt jävla obehagligt.
Citera
2019-08-13, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
För en gångs skull håller jag faktiskt med dej Rappytt.
Jag tror att du har helt rätt.
Efter att han hade kollat på X antal mord-filmer vilket han tydligen fascinerades av, så fick han inte bort tanken ur huvudet.
Jag tror inte han själv vet varför han gjorde det.
Han fick in en tvångstanke som satte sig så djupt att han bara blev tvungen att göra det.
Efter dådet så insåg han hur jävla fel detta blev och ringde själv till polisen.
Då tror jag att han ångrade sig rejält.
Måste nog vara svårt att sitta i förhör och inte kunna svara på frågor, när man egentligen inte vet varför man gjorde som man gjorde.
Jag tror också på en tvångstanke.
Jag tror inte han ångrade sig. Inte då. Han har enligt uppgift varit iskall i telefonen när han larmade. Han var lika kall när han visade in den första patrullen och visade var Peter låg. NU kanske han ångrar sig, när verklighetens kranka blekhet hunnit ikapp. Ingen har rapporterat att han ångrat sig. Rapporterar man om annat, så borde det kommit fram. Tycker i alla fall jag.

Nu får vi tydligen ingen fup på fredag. Jag hade sett fram emot helgläsning. Men förhandsbesked idag ger vi handen att åklagaren kommer begära förlängd häktningstid. Fan också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in