Citat:
"Bibeln när det gäller psykopater" - kanske det. I kliniska sammanhang brukar oavsett vad Dr. Hare kommit fram till betckningarne "psykopat" och "sociopat" (icke att förglömma) förekomma som olika referensbeteckningar men de är ingalunda diagnoser. Tvärtom brukar "psykopat" populärvetenskapligt användas mer eller mindre synonymt med NPD dvs narcissistisk personlighetsstörning medan man i judiciella sammanhang snarare avser APD dvs antisocial personlighetsstörning.
Rörande distiinktionen mellan genetik och miljö är det så idag att de inte står i direkt opposition till varandra. Det är dock inte klart utrett i dagsläget på vilket vis och i vilken omfattning personlighetsstörningar är ärftliga, uppkomna under uppväxten eller en kombination av dessa bägge storheter.
Rörande distiinktionen mellan genetik och miljö är det så idag att de inte står i direkt opposition till varandra. Det är dock inte klart utrett i dagsläget på vilket vis och i vilken omfattning personlighetsstörningar är ärftliga, uppkomna under uppväxten eller en kombination av dessa bägge storheter.
Nu använde jag inte begreppet diagnoser här för att inte förvilla. Om du kollar APA så används fortfarande begreppet Psykopat som en diagnos. Sedan vet jag att folk har svårt att skilja på olika former av galenskaper och att det populistiskt kallas psykopati men som du säkert vet fungerar de helt olika. NPD, APD och de övriga. Jag har tyvärr kommit i väldigt nära både en fullfjädrad psykopat och en fullfjädrad Narcissst och tro mig skillnaden är enorm. Ja jag använder begreppet Psykopat här för det är vad det är. Inte bara någon APD. Det var förresten mitt arbete med Narcissisten som drev in mig. Anyway.. Psykopati en inte paraplyet som täcker in de andra. Gruppen heter kluster B och inget annat. Att i detta kluster kalla sanna psykopater för Antisocial störning är att minimera allvaret och skillnanden. Snart tar de väl bort begreppet Narcissist med..
Poängen var om du minns rätt är att ett dåd av en Narcissist skiljer sig markant från dådet JL gjorde.
Vad tycker du? Skule du vilja beskriva JL som Narcissist eller psykopat?