2019-08-11, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
"Bibeln när det gäller psykopater" - kanske det. I kliniska sammanhang brukar oavsett vad Dr. Hare kommit fram till betckningarne "psykopat" och "sociopat" (icke att förglömma) förekomma som olika referensbeteckningar men de är ingalunda diagnoser. Tvärtom brukar "psykopat" populärvetenskapligt användas mer eller mindre synonymt med NPD dvs narcissistisk personlighetsstörning medan man i judiciella sammanhang snarare avser APD dvs antisocial personlighetsstörning.

Rörande distiinktionen mellan genetik och miljö är det så idag att de inte står i direkt opposition till varandra. Det är dock inte klart utrett i dagsläget på vilket vis och i vilken omfattning personlighetsstörningar är ärftliga, uppkomna under uppväxten eller en kombination av dessa bägge storheter.

Nu använde jag inte begreppet diagnoser här för att inte förvilla. Om du kollar APA så används fortfarande begreppet Psykopat som en diagnos. Sedan vet jag att folk har svårt att skilja på olika former av galenskaper och att det populistiskt kallas psykopati men som du säkert vet fungerar de helt olika. NPD, APD och de övriga. Jag har tyvärr kommit i väldigt nära både en fullfjädrad psykopat och en fullfjädrad Narcissst och tro mig skillnaden är enorm. Ja jag använder begreppet Psykopat här för det är vad det är. Inte bara någon APD. Det var förresten mitt arbete med Narcissisten som drev in mig. Anyway.. Psykopati en inte paraplyet som täcker in de andra. Gruppen heter kluster B och inget annat. Att i detta kluster kalla sanna psykopater för Antisocial störning är att minimera allvaret och skillnanden. Snart tar de väl bort begreppet Narcissist med..
Poängen var om du minns rätt är att ett dåd av en Narcissist skiljer sig markant från dådet JL gjorde.
Vad tycker du? Skule du vilja beskriva JL som Narcissist eller psykopat?
Citera
2019-08-11, 21:36
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Javisst, är det sant att många stannar mentalt på högstadiet, dessvärre även på mellanstadiet. Men mardrömmar besannas när det framgår att de därtill har barn. Sorgligt och alldeles förfärligt tragiskt. Profilen agerar som en tjackpundare, med muntorrhet, det låter som när käkarna låser sig, allt hackande dravel och babbel när hjärncellerna runnit ut i sanden. Avtändning nästa, torken in, torken ut och så börja om från början med inlärningen.

Ja, gärningsmannen kommer läsa tråden om honom själv tids nog, och om alla supportrar till hans stackars föräldrar som helt slumpmässigt fick ett stört och sjukt barn. Undrar vad han tänker.

Ja, ofta skaffar helt olämpliga individer barn, inte alltid med benign utkomst. Jag har enstaka bekanta som inte anser sig vara vuxna om de inte vid en viss ålder har införskaffat körkort, bil, partner, hus, karriär och givetvis barn.

Min tanke var att GM redan nu kan betraktas som en framtida FB-bubblare dvs att han skriver här. Inget utesluter att han redan har ett konto.

Det är inte orimligt, anser jag, att han då må läsa inlägg som uppvisar en mer nyanserad ton kring honom och hans brott än de frekventa hatinlägg som vi sett så många exempel på. Han är trots allt bara 18 år och kommer att finnas bland oss; vi har ju inte dödsstraff här i landet.
Senast redigerad av Eastmancolor 2019-08-11 kl. 21:38.
Citera
2019-08-11, 21:46
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Javisst, det är ständigt denna enorma potential som är en förlust för hela samhället, som jag betonar är deras huvudsakliga mål och den förlust de sörjer mest. De headlightar alltid prestation. En vanlig msk skulle säga ngt i stil med: Jag älskar min son och saknar den människa han var som jag nu inte mer kommer träffa. Det visar på en känslomässig anknytning på djupet. Här grämer man sig över barnets kommande storverk som aldrig blev av. Tragiskt.

I en situation där någon helt oväntat har förlorat ett barn, dessutom på ett så våldsamt sätt som mord, ska man nog inte ha någon åsikt om hur dessa föräldrar bör bete sej. De befinner sej troligen i någon form av chock/overklighet. Att då ställa krav på vad som bör och inte bör sägas och göras är fult och empatilöst.
Citera
2019-08-11, 21:51
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-snabb
Nu använde jag inte begreppet diagnoser här för att inte förvilla. Om du kollar APA så används fortfarande begreppet Psykopat som en diagnos. Sedan vet jag att folk har svårt att skilja på olika former av galenskaper och att det populistiskt kallas psykopati men som du säkert vet fungerar de helt olika. NPD, APD och de övriga. Jag har tyvärr kommit i väldigt nära både en fullfjädrad psykopat och en fullfjädrad Narcissst och tro mig skillnaden är enorm. Ja jag använder begreppet Psykopat här för det är vad det är. Inte bara någon APD. Det var förresten mitt arbete med Narcissisten som drev in mig. Anyway.. Psykopati en inte paraplyet som täcker in de andra. Gruppen heter kluster B och inget annat. Att i detta kluster kalla sanna psykopater för Antisocial störning är att minimera allvaret och skillnanden. Snart tar de väl bort begreppet Narcissist med..
Poängen var om du minns rätt är att ett dåd av en Narcissist skiljer sig markant från dådet JL gjorde.

Det finns två standardmanualer: DSM som utfärdas av Amerikanska psykiaterförbundet och Världshälsoorganisationens manual ICD som omfattar alla typer av diagnoser, även benbrott.

Det är riktigt att psykopati har funnits som en diagnos tidigare i en av manualerna. Den figurerar inte i den senast reviderade versionen av DSM (DSM 5) ehuru begreppen psykopati/sociopati förekommer som specificerande termer inom själva diagnosticeringsförfarandet - av antisocial personlighetsstörning.
Senast redigerad av Eastmancolor 2019-08-11 kl. 21:59.
Citera
2019-08-11, 21:57
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vondiesel
Jag har kollat på såna videos när jag gick i högstadiet för vi var nyfikna, jag har inte dödat någon och har inte nån tanke på att göra det heller. Vi hittade Gore hemsidan för första gången men vi blev till skillnad från JL illamående och chockade och kollade inte igen. Tror ändå att nyfikenhet lockar oavsett hur äckligt och sjukt det är men nu skulle jag aldrig klara att se något utan att må skit. MEn iaf, jag har inte ens nämnt det till mina föräldrar, tror inte de andra jag kollade med heller gjort det.

Naturligtvis har barn och ungdomar hemligheter som föräldrarna inte vet om. Det är sunt och precis så som det ska vara. Att dessa filmer är onödiga i folks liv är en annan sak.
Citera
2019-08-11, 22:01
Medlem
Citat:
Ja, ofta skaffar helt olämpliga individer barn, inte alltid med benign utkomst. Jag har enstaka bekanta som inte anser sig vara vuxna om de inte vid en viss ålder har införskaffat körkort, bil, partner, hus, karriär och givetvis barn.

Min tanke var att GM redan nu kan betraktas som en framtida FB-bubblare dvs att han skriver här. Inget utesluter att han redan har ett konto.

Det är inte orimligt, anser jag, att han då må läsa inlägg som uppvisar en mer nyanserad ton kring honom och hans brott än de frekventa hatinlägg som vi sett så många exempel på. Han är trots allt bara 18 år och kommer att finnas bland oss; vi har ju inte dödsstraff här i landet.
Apropå dina enstaka bekanta kopplat till vuxenlivet så är det en vanligt förekommande fenomen. Är det inte en typiskt ytlig och simplistisk bild av verklighetens mål och mening? Att man är i hamn när detta uppnåtts, kan man endast kämpa för att bibehålla det redan erövrade.Men livets mening är i verkligheten, mer mångfacetterad än så.

Misstänker att Jack också föreställde sig att han skulle vara i hamn när han genomfört sin sista stora önskning. Allt han har kvar nu är att bibehålla minnet av händelsen, och kicken och euforin, genom att återuppleva allt om och om igen i fantasin. I en evig tvångsmässig spiral om ingen hjälper honom bryta den.
Citera
2019-08-11, 22:14
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Det är Dimitris egna ord:" Peters död är en förlust för hela samhället." Det står i artikeln att detta är vad som grämer Dimitri mest. Jag anser att det är skrytsamt och uppblåst och fokuserar på fel saker. Han har inte heller en aning om Peter hade blivit en god psykolog bara för att vederbörande var välutbildad. För egen del anser jag inte utbildning är obetydlig, och bildning är inte oviktigt för mig varken privat eller yrkesmässigt men samtidigt anser jag inte att det övertrumfar karaktär och sunt förnuft. Fokus är felriktat, det är min bestämda mening och jag ser det återkommande hos de bemedlade, tyvärr.

Och nej, jag är inte vänstervriden med klassförakt. Jag föraktar i huvudsak både vänstern och högern, med ngt få undantag av samhällsförändrande idéer- vilket innebär att jag aldrig röstar. Röstar gör endast de mindre vetande, politik är som bröd och skådespel åt folket. Konfetti, som är en slags skenmanöver, pajaser och cirkus intresserar mig föga. Allt fokus är makt, snarare än samhällsnytta.
Du verkar veta precis hur man ska uttrycka sig när man varit med om en ofattbar sorg alldeles nyligen. Tycker PP:s pappa beskriver sin son känslosamt och jättefint. Det är ett sätt att sorgearbeta för honom genom att få tala om sin son ur alla möjliga aspekter.
Men du ska märka ord hos andra när du babblar en massa strunt om dig själv som ingen bryr sig om. Empatilöst.
Citera
2019-08-11, 22:58
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-snabb

Om med psykopat avses APD så skulle jag säga att den diagnosen verkar sannolikare mot bakgrund av det kriminella inslaget. Det är dock möjligt att mördare har helt andra psykiatriska problembilder än personlighetsstörningar och man skall nog räkna med en komorbiditet med flera diagnoser.
Citera
2019-08-11, 23:12
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Apropå dina enstaka bekanta kopplat till vuxenlivet så är det en vanligt förekommande fenomen. Är det inte en typiskt ytlig och simplistisk bild av verklighetens mål och mening? Att man är i hamn när detta uppnåtts, kan man endast kämpa för att bibehålla det redan erövrade.Men livets mening är i verkligheten, mer mångfacetterad än så.

Misstänker att Jack också föreställde sig att han skulle vara i hamn när han genomfört sin sista stora önskning. Allt han har kvar nu är att bibehålla minnet av händelsen, och kicken och euforin, genom att återuppleva allt om och om igen i fantasin. I en evig tvångsmässig spiral om ingen hjälper honom bryta den.

En bekant stämde träff med mig på en pub en kväll för några år sedan och blev arg över att jag kom en kvart sent. Sedan ringde en annan kompis honom som det framgick att han också stämt träff med (vilket jag inte fått veta på förhand). När jag undrade varför han inte blev arg över att denne kompis skulle komma ännu senare än jag fick jag svaret: "Han har ju baaarn och fruuu!" Jag bröt då kontakten med denna bekante.

Jag tvivlar på att det är helt uteslutet att GM låtit sig nöjas med detta mord. Han skall uppenbarligen ha umgåtts en tid med tanken på att mörda någon och då inte i första hand den han de facto mördade. Vad hindrar då att denna tanken inte gör sig påmind igen i framtiden?

Det är nu avgörande för ungdomsvården att pränta in åtminstone påföljdsproblematiken för GM så att han förstår att när han kommer ut är han i juridisk mening fullvuxen och med redan ett mord i sina antecedentia riskerar han då förhållandevis lång frihetsberövning framdeles om han inte kan hålla tassarna borta från yxor och dito accessoirer.
Senast redigerad av Eastmancolor 2019-08-11 kl. 23:53.
Citera
2019-08-11, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vondiesel
Jag har kollat på såna videos när jag gick i högstadiet för vi var nyfikna, jag har inte dödat någon och har inte nån tanke på att göra det heller. Vi hittade Gore hemsidan för första gången men vi blev till skillnad från JL illamående och chockade och kollade inte igen. Tror ändå att nyfikenhet lockar oavsett hur äckligt och sjukt det är men nu skulle jag aldrig klara att se något utan att må skit. MEn iaf, jag har inte ens nämnt det till mina föräldrar, tror inte de andra jag kollade med heller gjort det.

Som jag skrivit tidigare är den normala reaktionen av att se sånt inte en lust att se mer.

För att kunna genomföra ett mord av nyfikenhet krävs också en förmåga att inte bry sig om världen. Den är meningslös. Det finns liksom ingen mening.

Förutom det krävs också en objektifiering av personen/vännen. Vissa seriemördare tycker helt enkelt att hela mänskligheten är parasiter och borde utrotas. Då blir det inte en människa du dödar utan en parasit.

Det krävs också en avsaknad av empati. Det handlar inte bara om mognad.

Dessutom krävs det likgiltighet. Jag slår "parasiten" o ser vad som händer bara för att jag "dont like mondays" eller inte har något bättre för mig ungefär.

Det krävs rätt många ingredienter för att göra en sån här mördare inte bara snuff.
Citera
2019-08-11, 23:14
Medlem
Citat:
Herregud vad alla är empatiska i denna tråden - gentemot offret och dennes päron medan man inte har någon som helst tanke på att vara det gentemot GM och hans föräldrar!
In träder då jag och tycker som följer:
Ingen av oss kan ana vad GM lider av (i meningen "störning" alltså) och ingen av oss kan spekulera vettigt i huruvida han nu lider av vad han gjort och om han kommer att lida av det i framtiden (lida då i meningen "förtvivlan" invävt i ånger och liknande och/eller förtvivlan över att inte vara "normal")

Det behövs inga stora mått av empatisk förmåga att föreställa sig den förtvivlan, det lidande det kan innebära att ha ett barn som det gått så snett för.
Jag personligen kan inte, vill inte ge mig rätten att vrida och vända på alla de möjliga misstag föräldrarna gjort. De gör de själva bättre än någon annan av oss och det kommer att förfölja dem resten av livet. Den sorgen borde inte drabba någon!
Det är förmätet, tycker jag, att fundera över t.ex. att de inte sett att det varit något "fel" med sonen. De har säkert sett åtminstone glimtar av att något är på tok, men på vems karta finns ett mord? Så förlänger man inte sin oro för ett barn i första taget, eller hur?
Citera
2019-08-11, 23:20
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
In träder då jag och tycker som följer:
Ingen av oss kan ana vad GM lider av (i meningen "störning" alltså) och ingen av oss kan spekulera vettigt i huruvida han nu lider av vad han gjort och om han kommer att lida av det i framtiden (lida då i meningen "förtvivlan" invävt i ånger och liknande och/eller förtvivlan över att inte vara "normal")

Det behövs inga stora mått av empatisk förmåga att föreställa sig den förtvivlan, det lidande det kan innebära att ha ett barn som det gått så snett för.
Jag personligen kan inte, vill inte ge mig rätten att vrida och vända på alla de möjliga misstag föräldrarna gjort. De gör de själva bättre än någon annan av oss och det kommer att förfölja dem resten av livet. Den sorgen borde inte drabba någon!
Det är förmätet, tycker jag, att fundera över t.ex. att de inte sett att det varit något "fel" med sonen. De har säkert sett åtminstone glimtar av att något är på tok, men på vems karta finns ett mord? Så förlänger man inte sin oro för ett barn i första taget, eller hur?

Jag har inte hävdat att jag vet något men hela denna tråden går ut på att FB:s samlade expertis sitter och gissar allt möjligt. Eftersom jag bemödat mig - av olika skäl - att sätta mig in i psykiatriska problem tycker jag att jag är bättre skickad än de flesta här att komma med rimliga bedömningar vilket därtill är bra såsom dessa då väger upp mot rent svammel.

En individ som begår mord under de givna omständigheterna torde knappast vara benägen att hysa "ånger eller förtvivlan över att inte vara normal".

Om du inte vill ge dig "rätten att vrida och vända" så har du alltid möjlighet att inte skriva något om det du inte vill "vrida och vända" på. Du förfogar däremot icke över min rätt att yttra mig i frågan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in