Citat:
Ursprungligen postat av
ValentinaL
Jag tänker att utgången i ett försäkringsärende är privat och inte några uppgifter som kommer att släppas till press och allmänhet? Något annat vore orimligt. Även om uppgifterna självklart kan komma att läcka ut ändå. Så jag skulle inte räkna med att utgången kommer att redovisas öppet. (Haverikommisionens slutsats är däremot offentlig.)
En fallskärmsklubb (vill inte skriva ut vilken) hade ett totalhaveri på sin hoppkärra (utan hoppare i planet, det var en tur för att åtgärda ett mekaniskt fel) där piloten, utan behörighet, fick utföra en åtgärd som slutade i att all olja läckte ut och planet kraschade kort efter start, på ett fält i skog med djup skarsnö. Bägge vingbalkarna knäcktes, bl.a. och planet skrotades. Piloten var helt oskadd och kunde ta sig ur det voltade flygplanet. Jag vet inte hur försäkringsbolaget hanterade den händelsen då det ju var ett allvarlig fel som begåtts, men klubben hade ganska omgående ett nytt flygplan och vad jag vet såldes det trasiga planet till Norge som skrot.
Men om, som OmedelSvensson beskrivit, försäkringstagaren/klubben inte kände till händelseförloppet, gäller då försäkringen ändå? Jag tror inte att piloten stämdes eller fick ta på sig kostnaderna.
Intressant och bra info. Jag kan säga att Fallskärmsförbundet i alla fall har en av landets bästa Försäkringskonsulter som rådgivare, som borgar för bra hantering.
Jag har ingen annan info än artikeln i SVT, att försäkringsbolaget inväntar HK, och tills annat sägs så får vi väl tro på det. I mina ögon tyder det på vissa frågetecken från Försäkringsbolaget.
Normalfallet med publicitet med mera är ungefär så här.
Försäkringsbolaget meddelar kunden sitt förslag till utfall. Om kunden är nöjd så är det avslutat. Ingen annan får info.
Men om kunden inte är nöjd så trappas frågan uppåt.
Vanligtvis först i enklare diskussioner, och efterhand med advokater för parterna inblandade.
Om enighet uppnås där så är det fortfarande en ”privat” uppgörelse, som inte kommer ut. Om ingen läcker som du sa.
Blir man inte enig så väljer någon av parterna att gå till domstol. Och då blir det helt offentligt.
Det här fallet är ju så publikt så media kommer nog att fråga klubben hur det går. Så får vi se om klubben svarar. Försäkringsbolaget har sekretess.
Sett till alla försäkringsärenden så är det extremt ovanligt med domstol. Men har man väl nått nivån ”advokat inblandat” så är det betydligt vanligare att det går vidare.
Som vi sagt tidigare så är det Villkoren som är avgörande. Det tråkiga finstilta i en försäkring m a o.
Jag tror inte man kan titta på alltför gamla försäkringsvillkor och jämföra. I takt med EU och annat regelstyrande så har Bl a försäkringsvillkor svällt ut avsevärt under den senaste 10-årsperioden. Just sådant att minimera risker har lyfts fram väldigt mycket.
Jag gissar att det är samma med regler för flygning? Luftfartsverkets regler är väl anpassade till EU eller högre, och sväller efterhand.
Alla försäkringsbolag är sammankopplade med varandra genom återförsäkringar och det bolag som inte gör rätt får sämre villkor i branschen. Det finns alltså inga öppningar för fria tolkningar.
Som jag sa i tidigare inlägg. Vissa saker i villkoren är NoNo, andra är bara negativa.
Har du sagt att du kör max 1500 mil med bilen, och kvaddar den så får du lite sämre betalt bara.
Har du körförbud på bilen så får du nog inte en krona.
Omedel, jag delar i huvudsak det du skriver, förutom att artikeln säger att man väntar med utbetalning, och att klubben redan verkar köpt det (?) eftersom uppgiften kommer från klubben.
Samt en gnagande oro att det ”är nåt mer”. Mycket av den kommunikation som skett leder mig dit.